تنبلی تخمدان

برای تنبلی تخمدان کدام داروهای گیاهی مفید است؟

داروهای گیاهی و طب سنتی بخشی از فرآیند درمان تنبلی تخمدان زنان است. طب سنتی به تنهایی و بدون توجه به وضعیت و سابقه بیمار، مناسب هیچ بیماری نیست و باید از درمان های خودسرانه و تجویزهای اینترنتی پرهیز کرد. در این گفتار برای مشتاقان نینی ناش ، اطلاعات مفیدی درباره داروهای گیاهی برای تخمدان پلی کیستیک ارائه می شود.

اگر شما مخاطب گرامی، تجربه تنبلی تخمدان داشتید و با داروهای گیاهی یا اقدامات درمانی دیگر، نسبت به بهبود و درمان آن اقدام کردید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

تنبلی تخمدان چیست؟

پیش از ورود به بحث معرفی و بررسی داروهای گیانی برای تنبلی تخمدان، کمی درباره  تنبلی تخمدان، دلایل و ریشه ها و عوارضش بدانیم. تخمدان پلی کیستیک یا PCO به عنوان تنبلی تحمدان نامیده می شود. بیماری شایعی که نه فقط در بین زنان شوهر دار بلکه در میان بانوان جوان مجرد نیز دیده  میشود.

تنبلی تخمدان، بیماری ژنتیکی است و در سیکل تخمک گذاری ماهانه، پنج تا شش فولیکول شروع به رشد کرده و یکی از آن ها بزرگ می  شود  که فولیکول بزرگ شده، فاکتور های مهار کننده برای دیگر فولیکول ها  ارسال می کند و فولیکول های ریز دیگر که در اطراف آن  در حال بزرگ شدن می باشند را از بین برده و کوچک نگه می دارد.

افرادی به تنبلی تخمدان یا بیماری تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، فولیکول های بزرگ شده قادر به انجام فعالیت های معمول خود نبوده و اگر تخمک گذاری خوبی نداشته باشند، قادر نیستند که فاکتور های مهار کننده را به درستی برای فولیکول های اطراف، القا کرده و مانع رشد آن ها شوند.

بنابراین در هر 30 روز، چند عدد فولیکول به صورت نیمه، رشد میکند و بزرگ  شده و تخمک گذاری خوبی را به ارمغان نمی آورند.  لذا کاملا از بین نمی روند. باقی ماندنشان روی سطح تخمدان، سطح  پوسته تخمدان را پوشانده و سطح  تخمدان مملو از فولیکولهای ریز می شود.  وقتی تخمدان زیر سونوگرافی بررسی می شود، چند فولیکول ریز روی سطح تخمدان قابل مشاهده  بوده و به صورت یک گردن بند از فولیکول های ریز دیده میشود.

علائم بالینی تنبلی تخمدان

این فقط سونوگرافی نیست که وضعیت سطح تخمدان را نشان می دهد. علائم بالینی هم وجود دارد که می  توان به تخمدان پلی کیستیک پی برد که به مواردی در زیر اشاره می  کنیم:

  • از هر فولیکول ریز، یک هورمون مردانه آزاد شده و زمانی که شمار بالایی هورمون مردانه از این فولیکول ها آزاد گردد، تعداد بسیاری هورمون مردانه در خون بانوان آزاد می شود.
  • نسبت هورمون مردانه در خون زنانی که تنبلی تخمدان ندارند، بالا نیست. اما در تنبلی تخمدان، سطح این هورمون ها از وضعیت طبیعی بالاتر میرود.
  • مو های صورت زنان افزایش می یابد.
  • پشت لب و چانه، شاهد رشد مو های زائد هستیم
  • موی بدن بانوان ضخیم می  شود.
  • شاهد رشد مو در دور سینه و ناف و زیر ناف هستیم.

اگر تنبلی تخمدان را درمان نکنید، با دیر زایی یا نازایی  روبرو می شوید. احتمال ابتلا به سرطان رحم در سنین 40 تا 50  سالگی در زنانی که بیماری تنبلی تخمدان دارند افزایش می یابد. بدانید که تنبلی تخمدان، درمان قطعی  و تضمینی ندارد. چون زمینه ژنتیکی دارد.

تغذیه و ورزش و پرهیز از استرس تاثیر زیادی روی سلامت فرد خواهد داشت. یکی  از فعالیت  هایی که می تواند به تخمدان آسیب بزند، حمام کردن در زمان پریود است. متخصصان طب سنتی پیشنهاد می کنند که بانوان از مصرف غذا  های سرد اجتناب کنند.

داروهای گیاهی برای درمان تنبلی تخمدان

در ادامه به معرفی چند گیاه دارویی برای تقویت تخمدان اشاره می کنیم. توجه داشته باشید که مصرف یک یا چند مورد از گیاهان و میوه  های زیر، تاثیر ژرف و شگرف در توقف تنبلی تخمدان و درمان کامل ندارد و بایستی هر اقدام دارویی یا غیر دارویی، زیر نظر متخصصان زنان و زایمان و تغذیه صورت بگیرد.

تمشک قرمز فراموش نشود

در نیمه نخست سال، تمشک قرمز را می توان در نقاط مختلف کشور پیدا کرد. در نیمه دوم سال نیز به صورت فریز شده در فروشگاه های زنجیره ای معمولا پیدا می شود. برای تقویت تخمدان و تخمک گذاری  توصیه می  شود.  هم چنین  سبب تنظیم  رگ های خوبی در بدن شده و خاصیت آنتی اکسیدانی هم  دارد.

چای سبز و درمان تنبلی تخمدان

چای سبز مثل قهوه اگر در هفته مصرف شود، برای سلامت مناسب است. در افزایش تخمک گذاری و تقویت تخمدان موثر بوده و گلوبولین اتصال دهنده دچار تحریک می  شود و باعث ارتقا تخمک گذاری می  گردد.

گیاه پای شیر و درمان تنبلی تخمدان

گیاه پای شیر برای درمان تنبلی تخمدان نقش معجزه گر را ندارد اما برای تنظیم کننده  هورمون  های تخمک گذاری، گیاهی فوق العاده موثر  است. مخصوصا اگر آن را با دم کرده گزنه مصرف کنید که عالی خواهد بود.

روغن کتان و تقویت تخمدان

از دیگر روغن هایی که برای تقویت تخمدان و درمان تنبلی تخمدان توصیه می  شود و مقدار زیادی لینگان دارد و هورمون  های استروژن را تنظیم میکند، روغن کتان است. برای بهبود روند تولید مثل نیز توصیه  می شود که در دستور  کار بانوان قرار بگیرد.

شبدر قرمز و پنج انگشت و تقویت تخمک گذاری

شبدر قرمز دارای  سطوح ایزوفلاون بود که برای تقویت قاعدگی توصیه میشود. منظم کردن زمان قاعدگی در خانم ها از جمله فواید این گیاه پرخاصیت است. اگر به دنبال راهی برای افزایش هورمون های زنانه هستید و قصد دارید تا تخمک گذاری افزایش یابد، گیاه پنج انگشت  را توصیه می کنیم.

گیاه مارچوبه و تقویت تخمدان

از دیگر راه های طب سنتی برای درمان تنبلی تخمدان ، میتوان به استفاده از گیاه مارچوبه اشاره کرد. رنگ سبز  داشته  و سرش شبیه  مار است.  سرشار از ویتامین سیبوده  و با مراقبت از  اسپرم ها، جلوی اکسیداسیون آن ها را  می گیرد. برای سلامتی سلول های بیضه در مردان نیز مفید است.

نخل اره ای و افزایش تخمک گذاری

گیاهی کم تر شناخته شده است و کم تر درباره آن  شنیده ایم یا  خوانده ایم. مشکلاتی که در تخمدان پلی کیستیک وجود دارد را می توان با گیاه نخل اره ای مرتفع کرد. ترکیب این گیاه با گیاه پنج انگشت که در بالا به آن اشاره کردیم، معجونی عالی برای تقویت تخمک گذاری را در اختیار بانوان قرار می دهد.

نعناع و زنجییل

دو گیاهی پر طرفدار در سبک زندگی ایرانیان که در فراورده های غذایی نیز استفاده می شود. دم کرده نعناع در کنار زنجبیل، گزینه ای عالی برای درمان تخمدان پی کیستیک است. هم چنین برای تقویت تخمک گذاری بانوان و ارتقا میل جنسی  می توان از زنجبیل استفاده  کرد.

از یام وحشی تا مریم گلی

گیاه یام وحشی گزینه خوبی برای افزایش حاملگی است. در مصرفش باید تجویز پزشک و متخصص تغذیه و طب سنتی مجوز دار را در  نظر داشت. برای  بانوان سرد  مزاج، گیاه مریم گلی پیشنهاد می شود. برای پیش از بارداری موثر است و یکی  از فوایدش، درمان تقویت تخمدان و افزایش باروری در زنان است.

جادوی سیاه دانه

خود سیاه دانه و روغن آن، باید در طول هفته به بخش سبک زندگی سبز خانوار ایرانی راه یابد. خواص فوق العاده ای دارد. اما نباید در مصرفش افراط کرد. برای  تنظیم قاعدگی و درمان اندومترویز و کیست تخمدان در زنان نابارور، مصرف سیاه دانه توصیه می شود. اگر مشکل فیبروئید رحم دارید، باز سیاه دانه  توصیه خوبی است.  اگر به دلیل انقباض های رحمی، با سقط جنین روبرو هستید، توصیه به  مصرف سیاه دانه هست .

پونه سفید و تک شاخ

پونه  سفید، گردش خوبی در بدن داشته و با انتقال خون به بخش تولید مثل، افزایش باروری را به ارمغان می آورد. گیاه تک شاخ نیز اهیمت زیادی در تقویت تخمدان و اسپرم دارد. به منظور مصرف ریشه گیاه تک شاخ بایستی  حتما طبق دستورات متخصص طب سنتی مجوز دار استفاده  کنید.

دارچین 

برای بهبود چرخه قاعدگی در زنان با PCOS بسیار کمک میکند. دارچین و زنجیل و زعفران، ادویه های گران قیمت در سبک زندگی  سبز ایرانیان، بایستی  مدام در دستور کار مصرف باشد. یک  قاشق پودر دارچین به لیوان آب داغ اضافه کرده و آن را بنوشید.

سرکه سیب و زغال اخته

سرکه سیب هم برای درمان تنبلی تخمدان، معجزه نمی کند. مخلوطش با آب برای تقویت تخمدان پلی کیستیک توصیه میشود. زغال اخته خواص بسیار دارد. اجازه بدهید چند ساعتی خیس بخورد. یک قاشق چای خوری آن، با عسل مصرف کنید.

مخاطب گرامی

اگر شما هم با مشکل  تنبلی تخمدان مواجه هستید و روش های درمانی گیاهی و غیر گیاهی را زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه یا طب سنتی انجام دهید، نظرات و تجارب خود را در این زمینه از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان به خصوص بانوان جوان برسانید.  حتما برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت، ما را در شبکه های  اجتماعی فالو کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

2 پاسخ

  1. شربت گیاهی ساپوژکس یکماهه مشکل حل میکنه. بدون عوارض. خانم دکتر ماما برام نوشت. عوارض پلی کیستیک داشتم تا حد زیادی کم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته هجدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هجدهم بارداری

با سپری کردن هفته هفدهم بارداری و رسیدن به هفته هجدهم تغییر تحولات بسیار زیادی در زندگی مادر و جنین اتفاق می افتد. اکنون جنین

ادامه مطلب
علائم بارداری
مدیر سایت

هفته اول بارداری

تولد یکی از شگفت انگیزترین اتفاق های خلقت است که زنان وظیفه مهمی در این موهبت دارند، آنان باید چهل هفته پی در پی را

ادامه مطلب
تاثیر خاکشیر بر زایمان نی نی ناش
زایمان
مدیر سایت

تاثیر خاکشیر بر زایمان

خاکشیر Descurainia sophia – flixweed – herb-Sophi بر زایمان تاثیر گذار است. نتایج تحقیقات پزشکی نشان گر این واقعیت است که خاکشیر با اثر احتمالی

ادامه مطلب