بیماری-های-شایع-در-بارداری

بیماری های شایع در بارداری

در دوران بارداری ممکن است مادر به بیماریهای مختلفی مبتلا شود پس بهتر است آنها را بشناسد تا در درجه ی اول به آنها مبتلا نشود و نیز در صورت مبتلا شدن بهترین راه مقابله با آن را  برگزیند . یکی از راههای آگاهی از این بیماریها مراقبتهایی است که از سوی پزشک به صورت ماهانه انجام می شود . در این جلسات پزشک از طریق آزمایشات ، سونوگرافیها و غربالگری های گوناگون وضعیت مادر و جنین را بررسی کرده و در صورت وجود بیماریها به مادر کمک می کند با توجه به نوع و شدت بیماری از خود مراقبت کند . در دوران بارداری بیماریهای زیادی شایع هستند که بیشتر آنها با پایان بارداری از بین می روند اما برخی از آنها حتی بعد از بارداری ادامه خواهند داشت . در ادامه به شرح بیماریهای شایع در دوران بارداری خواهیم پرداخت .

بیماریهای شایع دوران بارداری

کم خونی فقر آهن

یکی از شایعترین نوع کم خونی فکم خونی فقر آهن است . به طور کلی کم خونی زمانی رخ می دهد که گلبولهای قرمز خون کم باشد . وقتی آهن در گلوبولها کم باشد خون نمی تواند اکسیژن لازم را به سلولها برساند .  با شروع بارداری حجم خون زیاد می شود در نتیجه نیاز به آهن نیز بیشتر شده و پزشکان آنرا با تجویز مکمل آهن رفع می کنند . از نشانه های کم خونی فقر آهن می توان به خستگی ، کسلی و بی حالی ، تنگی نفس و رنگ پریدگی را نام برد .

دیابت بارداری

دیابت بارداری زمانی رخ می دهد که سطح قند خون بالا می رود . دلیل آن در افراد مختلف متفاوت است . برای تشخیص این بیماری دو مرحله وجود دارد به این ترتیب که بین هفته ی بیست و چهار و بیست و شش یک تست قند خون برای آزمایش تحمل گلوکز خوراکی انجام می شود . مشکلات متعددی که دیابت بارداری ایجاد می کند عبارتند از بزرگ شدن بیش از حد نوزاد ، فشارخون بالا در مادر ، پره آکلامپسی ، وجود پروتئین در ادرار . برای درمان این بیماری به حداقل رساندن مصرف قند و ورزش کردن توصیه شده است اما اگر میزان قند خون بالا باشد باید از انسولین استفاده شود .

 

بیشتر بخوانید : دیابت در بارداری

 

افسردگی و اضطراب

افسردگی فقط برای بعد از زایمان نیست بلکه حین بارداری نیز بعضی زنان دچار افسردگی خواهند شد . افسردگی می تواند تاثیر بدی روی سلامت مادر و جنین بگذارد . افسردگی و اضطراب بیماری های مهمی هستند که در صورت مبتلا شدن باید حتما به پزشک مراجعه شود .

فشارخون بالا

اگر مادری در دوران بارداری دچار فشارخون بالا شود حتما باید تحت نظر پزشک باشد تا به پره آکلامپسی مبتلا نشود .

عفونتهای دوران بارداری

عفونتها در دوران بارداری خصوصا عفونتهای مقاربتی باعث بروز مشکلاتی در طول دوران بارداری خواهند شد که برای مادر و جنین مضر هستند .

استفراغ شدید دوران بارداری

تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری دامنگیر بسیاری از زنان است که با خوردن بعضی داروها که توسط پزشک تجویز می شود رفع خواهد شد . این عارضه تا هفته ی بیستم بارداری ادامه خواهد داشت .

سقط جنین

اینکه خانم باردار چند سقط جنین داشته مشخص نیست چرا که بسیاری از سقط ها قبل از اینکه بفهمد باردار است رخ می دهد . سقط به معنی ختم بارداری قبل از هفته ی بیستم است . در سه ماهه ی اول بارداری شایعترین دلیل سقط جنین مشکلات کروموزومی است . علائم سقط جنین شکم درد و خونریزی است .

بیشتر بخوانید : دلایل سقط جنین

 

جفت سر راهی

وقتی جفت در قسمت ابتدایی گردن رحم قرار می گیرد به آن جفت سر راهی گفته می شود . در این وضعیت زن باردار دچار خونریزی خواهد شد که حتما باید استراحت مطلق داشته باشد . گاهی خانم باردار به دلیل خونریزیهای سنگین مجبور به بستری شدن در بیمارستان است .

کندگی جفت

وقتی جفت از دیواره ی رحم جدا می شود به آن کندگی گفته می شود . در این حالت اکسیژن و غذای کافی به جفت نمی رسد و ممکن است بارداری به زایمان پیش از موعد ختم شود . خونریزی ، دردهای شکمی و تحریک پذیری رحم از عوارض کندگی جفت است .

پره اکلامپسی

وقتی بعد از هفته ی بیست بارداری فشارخون به طور ناگهانی بالا می رود منجر به ورم دست و پا و سردرد می شود گاهی این سردردها انقدر شدید هستند که باعث تشنج خواهند شد . تولد نوزاد تنها راه درمان آن خواهد بود .

مشکلات جنینی

اگر حرکات جنین کم شود یا نسبت به اندازه ی طبیعی کوچکتر باشد حتما باید تحت نظر پزشک باشد . در این حالت ممکن است زایمان پیش از موعد اتفاق بیفتد .

بیماری سرخجه

این بیماری خطرناکترین بیماری دوران بارداری است . قبل از بارداری باید مادر واکسن سرخجه را دریافت کرده باشد در غیر اینصورت این بیماری می تواند خطرات زیادی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد . این خطرات خصوصا در سه ماه اول بارداری بروز می کند که جنین دچار مشکلات قلبی مغزی و از دست دادن شنوایی می شود و یا حتی بعد از تولد خطر مرگ جنین وجود دارد .

ترومبوز وریدی عمقی در دوران بارداری

سیاهرگها خون را به قلب باز می گردانند اگر خون در دیواره ی سیاهرگها لخته شود به آن ترومبوز گفته می شود . این جریان سبب اختلال در جریان خون شده به انسداد نسبی یا کامل رگها می انجامد .

مشکلات تیروئید در دوران بارداری

مشکل تیروئید به دو بخش اصلی تقسیم می شود . تیروئید کم کار و تیروئید پر کار . وقتی هورمون تیروئید بیشتر از حد معمول ترشح می شود تیروئید پرکار و اگر کمتر ترشح شود کم کار گفته می شود . این بیماری بر اثر بیماری خود ایمنی رخ می دهد .

 

سونوگرافی برای تشخیص بیماریهای جنین

بهترین روش برای تشخیص بیماریهای جنین از جمله عفونت و سندروم داون سونوگرافی است . در سونوگرافی بیماریهای جنین مشخص می شود و می توان از رشد جنین اطلاع پیدا کرد .

 

چه کسانی مستعد عوارض بارداری هستند

اگر مادر قبل از بارداری دچار بیماری است باید حتما به پزشک اطلاع بدهد اما کسانی هستند که با دارابودن مواردی مستعد عوارض بارداری خواهند بود . این موارد عبارتند از باردارشدن در سن بالای ۳۵ سال ، سیگار کشیدن ، مصرف الکل ، بی اشتهایی ، سابقه ی زایمان زودرس یا سقط جنین ، بارداری دوقلو یا چندقلویی .

جلوگیری از بیماریهای شایع دوران بارداری

به طور کلی نمی توان از همه ی بیماریهای شایع دوران بارداری جلوگیری کرد . اما می توان از بسیاری از انها پیشگیری کرد .

  • قبل از بارداری برای انجام آزمایشهای مختلف به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود بیماری آن را درمان کنید .
  • داشتن رژیم غذایی سالم می تواند از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری کند .
  • مصرف ویتامینها و مکملهایی که پزشک تجویز می کند .
  • وزن خود را کنترل کنید .
  • سیگار و مواد الکلی را ترک کنید .
  • ورزش و تحرک داشتن بهترین راه برای جلوگیری از بیماریهای شایع دوران بارداریست .

 

سخن آخر

باردارشدن از مهمترین و پرمسئولیت ترین کارهایی است که زن و مرد باید آمادگیهای لازم را در این زمینه به دست آورند . برای رسیدن به این منظور قبل از باردارشدن باید مراقبتهای لازم انجام شود تا بارداری سالمی را تجربه کرد .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *