بیماری های شایع در نوزادان نی نی ناش

بیماری های شایع در بین نوزادان

وقتی نوزاد به دنیا می آید ممکن است بیماری مادرزادی داشته باشد و یا اینکه به راحتی به انواع بیماریها خصوصا بیماریهای عفونی مبتلا شود . این برای پدر و مادرهای جدید بسیار استرس زا است . به همین دلیل باید راجع به آنها اطلاعات جمع آوری کنند تا بتوانند با آنها مقابله کنند . بعد از تولد نوزاد در حال برقراری ارتباط با دنیای خارج از رحم است از این رو تمام دستگاههای بدنش کم کم با هم هماهنگ شده و در صورت احساس ناراحتی و گرسنگی ، آن را از طریق گریه بروز می دهند . بنابراین پدرو مادر و حتی پرستار کودک باید در مورد مسائل نوزاد اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند نیازهای او را برطرف کنند . در ادامه به معرفی شایعترین بیماری های شایع نوزادان در نی نی ناش می پردازیم .

 

آسیب هنگام تولد

گاهی اوقات هنگام زایمان از لحاظ جسمی ممکن است به جنین آسیب یا ضربه ای وارد شود . به عنوان مثال فشارهایی که در کانال زایمان به نوزاد وارد می شود و یا تیغ جراحی توسط مامای ناشی هنگام زایمان صدمه ای به نوزاد وارد می کند . البته اکثر این آسیب ها جدی نیستند و به مرور بهبود می یابند .

زردی

کبد نوزاد پس از تولد آنقدر بالغ نیست که بتواند بیلی روبین اضافی موجود در خون را تجزیه کند به همین دلیل به صورت زردی پوست در نوزاد بروز می کند . اگر رقم آزملیش خون نوزاد بالای ۱۰ را نشان دهد به زردی مبتلا شده و باید با تجویز پزشک مورد درمان قرار گیرد ‌.

کولیک

قولنج روده یا کولیک بیماری شایعی است که بسیاری از نوزادان را درگیر می کند . علت این بیماری مشخص نیست اما گفته شده این بیماری به دلیل گاز هورمونهایی است که در معده ی او ترشح می شود . معمولا این بیماری از دو هفتگی شروع می شود و تا پایان سه ماهگی ادامه می یابد . در این بیماری نوزاد نمی تواند فرمول شیر را تحمل کند .

نفخ شکم

اتساع شکم یا همان نفخ در همه ی نوزادان رخ می دهد دلیل اصلی آن بلع هوای اضافی است . این مشکل با شروع غذاهای کمکی برطرف خواهد شد .

اسهال نوزاد

اسهال و یبوست از بیماری های شایعی هستند که در اثر واکنش به عفونت ها و آنتی بیوتیکها در نوزاد رخ می‌دهند. در مواقعی که نوزاد اسهال دارد پزشک با تجویز محلول او آر اس میزان آب و نمک بدن نوزاد را تنظیم می کند. البته سعی کنید اسهال و یبوست نوزاد را جدی بگیرید تا به بیماریهای دیگر مبتلا نشود .

بیشتر بخوانید : رفلاکس معده نوزاد

 

کم خونی

وقتی مادر دچار کم خونی باشد نوزاد هم به آن مبتلا خواهد شد . این بیماری به دلیل کمبود هموگلوبین خون است و این باعث پائین آمدن اکسیژن خون می شود . این بیماری می تواند زمینه ساز بیماریهای دیگری در آینده باشد . از این رو نوزاد تحت نظر پزشک قرار می گیرد تا در کودکی درمان شود.

تب نوزاد

تب در بدن نشانه ای از وجود عفونت در بدن است که سیستم ایمنی در حال مبارزه با آن است . اگر تب در نوزاد بالاتر از ۴۰ درجه باشد نوزاد مبتلا به تشنج و آسیبهای مغزی خواهد شد .

بیقراری های تنفسی

بعد از اینکه نوزاد به دنیا آمد چند ساعتی طول می کشد تا تنفس کردن را یاد بگیرد . در فاصله ی این چند ساعت به دلیل انسداد مجرای بینی اکسیژن کافی برای تنفس وجود ندارد و نوزاد ممکن است دچار بیقراری تنفسی شود تا یاد بگیرد نفس بکشد . در این زمان پوست نوزاد به رنگ آبی یا کبود در می آید که این به دلیل کمبود اکسیژن است . اگر رنگ پوست بعد از چند ساعت تغییر نکرد باید سریع به پزشک مراجعه کرد .

تهوع و استفراغ

بعضی اوقات نوزادان شیر را برمی گردانند . این اتفاق بسیار شایع است اما اگر طولانی شود نشانه ی وجود عفونت یا مشکلات گوارشی می باشد .

 

بیشتر بخوانید : یبوست نوزاد

 

سرفه کردن زیاد

وقتی هنگام مکیدن شیر نوزاد زیاد سرفه می کند ممکن است نشانه ی وجود مشکل در ریه یا سیستم تنفسی او باشد .

عفونت گوش نوزاد

عفونت گوش در نوزاد منجر به کلافه شدید نوزاد شده و گوش خود را گاهی می کشد . اگر این عفونت درمان نشود منجر به کاهش شنوایی خواهد شد . بنابراین برای درمان با تجویز پزشک آنتی بیوتیک استفاده خواهد شد .

 

برفک دهان نوزاد

يكي ديگر از بیماری های شایع در نوزادان برفك دهان است که در آن روی زبان و گونه ها دانه های سفیدی پدیدار می شود که در واقع عفونت مخمری است که پزشک با تجویز داروهای ضد قارچ سعی به رفع آن می کند .

بی اشتهایی نوزاد

معمولا نوزادان دوره ای به نام جهش رشد دارند که برای راحت گذراندن آن باید شیر زیادی بنوشند . این دوره معمولا تا قبل از سه یا چهار ماهگی ادامه دارد اما پس از آن اشتهای آنها به طور موقت از بین خواهد رفت . به احتمال زیاد این بی اشتهایی به دلیل تغئیر در ترکیب شیر مادر است چون تا شش هفتگی شیر مادر حاوی آغوز است وقتی ترکیب آن عوض شود نوزاد تا مدتی بی اشتها می شود . آغوز خاصیت ملین دارد تا وقتی شیر حاوی ملین باشد نوزاد بهتر می تواند شیر بخورد .

 

بیماری پروانه ای

در این نوع بیماری که ژنتیکی است و به ندرت پیش می آید پوست بسیار شکننده است و با هر تماس یا لمس ممکن است پاره شود یا تاول بزند . اگر این بیماری خفیف باشد به مرور از بین خواهد رفت اما نوع شدید آن مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد .

 

بیماری قارچی نوزاد

قارچ ها معمولا در نواحی مرطوب رشد می کنند و اکثرا باعث عفونت می شوند . به عنوان مثال بین انگشتان پا ، رانها قارچ ها بیشتر دیده می شوند . بعضی از عفونتهای قارچی در عمق پوست نفوذ می کنند و سبب ایجاد تاول ، خارش ، تورم خواهند شد اما بعضی دیگر فقط سبب تحریک پوست می شوند .

بیماری مخملک

از دیگر بیماری های شایع نوزادان می توان به مخملک اشاره کرد. این بیماری به صورت بثورات پوستی بروز می کند که یک بیماری عفونی است و سم تولید شده توسط استرپتوکوک گروه آ تولید می شود و بثورات آن یک تا دو روز بعد از شروع تب و گلودرد ظاهر می شود . این بثورات از گردن شروع می شود و به سمت پائین بدن می رود و تمام بدن را می پوشاند اگر به آنها فشار بیاید باعث سفید شدن پوست می شود کا تا چهار روز ادامه دارد .

بیماری لب شکری

این بیماری که شکاف کام و شکاف لب هم گفته می شود ، شکافی در لب یا سقف دهان ایجاد می شود که البته در جنینی ایجاد می شود . این بیماری زمانی ایجاد می شود که ساختار لب و کام در دوران جنینی بسته نمی شود که این نقص کاملا قابل اصلاح است .

بیماری اسپاسم نوزاد

این بیماری یک بیماری تشنجی است که باعث سفت شدن عضلات بازو و پاها و یا خم شدن سر نوزاد به سمت جلو می شود . اکثر مواقع این بیماری تا چهار سالگی از بین خواهد رفت اما احتمال به وجود آمدن نوع دیگری از صرع در مراحل بعدی وجود دارد .

بیماری های سرماخوردگی در نوزادان

شایعترین بیماریهای نوزاد معمولا بیماریهای عفونی و ویروسی هستند که در فصول مختلف سال رخ می دهند این بیماریها سرماخوردگی نامیده می شوند که اگر قویتر باشند به آنفولانزا ، اسهال و استفراغ تغئیر نام می دهند . این بیماریها اصولا در ماههای سرد سال نمایان می شوند . اما در ماههای گرم بیشتر اسهال و استفراغ ، اسهال خونی و مسمومیتهای غذایی و بیماریهای انگلی رخ می دهد . اگزما ، آلرژی ، عفونت ادراری ، کم خونی ، بیماریهای انگلی و غیره در تمام فصول سال شایع هستند .

 

سخن آخر

به دلیل آنکه سیستم ایمنی بدن نوزاد بعد از تولد هنوز رشد کافی نکرده  بهتر است والدین با رعایت بهداشت و نهایت مراقبت از نوزاد خود ، مواظب باشند تا نوزاد به این مشکلات دچار نشود .

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته سی ام بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی ام بارداری

با گذراندن هفته بیست و نهم بارداری و رسیدن به هفته سی ام بارداری می توان متوجه شد که اغلب ارگان های حیاتی بدن جنین

ادامه مطلب