درمان گل مژه نی نی ناش

دلایل و راهکارهای درمان گل مژه در کودکان

درمان گل مژه در کودکان، آسان است و بیماری محسوب نمی شود و سلامت چشم را تهدید نمی کند. این عارضه، خطری برای سلامتی چشم و صورت کودک ندارد. گل مژه در واقع یک برآمدگی قرمز و دردناک روی پلک کودک است که غده چربی نیز در ساختار آن یافت می شود. در این گفتار برای مشتاقان نی نی ناش اطلاعات خوبی درباره دلایل و راهکار های درمان گل مژه ارائه شده است.

اگر نظر و دیدگاه یا تجربه ای درباره دلایل و راهکار های حذف گل مژه در کودکان دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در این گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

 گل مژه چیست؟

همان طور که می دانید، پلک دارای غدد چربی فراوان بوده و این غدد ، چربی مخصوصی را تولید می کند که با اشک مخلوط می شود تا چشم ها چرب بماند. گاهی اوقات، چربی های قدیمی ، سلول های مرده پوست و باکتری های قدیمی در این غدد تجمع می کنند. موجب مسدود شدن  آن شده و وقتی این عارضه  ایجاد می گردد، مایع در غدد چربی باقی مانده و امکان خروج ندارد.

ایجاد یک برآمدگی کوچک روی پلک  بالا یا پایین می تواند گل مژه را ایجاد کرده و مثل یک جوش به نظر می رسد که نباید ترکانده شود. گل مژه می تواند عفونی بسیار قرمز و متورم شود و سلامت چشم  را در کوتاه مدت تهدید کند.

عوارض گل مژه در کودکان چیست؟

گل مژه علائمی دارد که در ادامه  به مواردی اشاره می کنیم و اگر شما نیز تجربه گل مژه دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار به اشتراک بگذارید:

  • گل مژه درد دارد.
  • می تواند چرکی باشد.
  • می تواند به صورت دمل باشد.
  • چون دمل چرکی دارد، کودک شما را تحریک می کند.
  • چون چیزی خارجی روی پلک یا زیر پلک قرار دارد، حساس می شود.
  • اگر شاهد خروج مایعی سفید رنگ باشید، پلک کودک پوسته پوسته می شود.
  • گل مژه ظرف یک هفته درمان می شود و اقدام جراحی و دارویی نیاز ندارد.

آیا برای درمان گل مژه کودکان نیازی به مشاوره پزشک است؟

اگر کودک شما 90  روز دارد یا کمی بیش تر ، با پزشک کودکان مشورت کنید. اگر حداقل 4 ماهه است، قرمزی شدید است و کل ناحیه پلک را در گیر کرده است، با پزشک کودکان تماس بگیرید و از اقدامات خودسرانه  طب سنتی پرهیز کنید. گاهی این موضوع نشانه  پیشرفت بیماری است که پری اوربیتال سلولیت نامیده می شود.

دقت کنیدکه گل مژه از شایع ترین علل این  بیماری عفونی است که در بالا نام بردیم. اگر گل مژه در کودک شما پس از یک هفته  با کمپرس آب گرم درمان نشد، با متخصص اطفال تماس بگیرید. اگر گل مژه  در بیش از یک نقطه دیده شد با پس از اولین  درمان دوباره  دیده شد، اقدام درمانی  نیاز است.

پماد انتی بیوتیکی نیز برای از بین بردن عفونت تجویز می شود. آنتی بیوتیک خوراکی را زیر نظر پزشک می توان استفاده کرد. در موارد نادری که عفونت شدید است، پزشک اطفال ممکن است کودک را به متخصص چشم پزشک اطفال ارجاع دهد تا معاینه شود. امکان تخلیه گل مژه توسط پزشک چشم اطفال با بی حسی وجود دارد.

پس در اکثر مواقع، درمان گل مژه نیازی به مراجعه به پزشک عمومی یا پزشک اطفال یا چشم  پزشک ندارد و با مرور مطالبی که چشم پزشکان در این باره در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، می توان اطلاعات خوبی گرفت و وقت کادر درمان را برای این خاطر نگرفت.

درمان خانگی گل مژه کودکان

دستمال سفید تمیزی بردارید. ضد عفونی شود. روی چشمی که گل مژه در ان دیده می شود قرار دهید. حتما گرم باشد. کمپرس آب گرم را نیز به مدت 15 دقیقه نگهدارید. چند بار در روز تکرار کنید. می توانید زمانی که کودک قصد خوابیدن دارد و برایش داستان تعریف می کنید، این کار را روی تختش که احساس آرامش بیش تر دارد انجام  دهید.

پس از تخلیه گل مژه، پلک کودک را با یک پارچه تمیز یا پنبه و مقداری آب گرم شست و شو دهید تا آلودگی از بین برود. به کودک یاد بدهید که پس از دست زدن به  خاک و مکان های آلوده، فورا دست را شسته و از نزدیک کردن دست کثیف به سر و صورت پرهیز کند.

گل مژه ها به صورت تک بوده اما اگر تکی نیست از داروهای آنتی بیوتیک با تجویز پزشک معالج نیز می توانید استفاده کنید. قطره های چشمی آنتی بیوتیکی برای رفع این عارضه موثر است. اگر گل مژه دوباره ظاهر شد، آنتی بیوتیک و اقدامات درمانی فوری نیاز است.

چند نکته در مورد گل مژه کودک

گل مژه را فشار ندهید یا سعی نکنید آن را بترکانید. عفونت را تشدید می کند. اگر سن کودک شما بیش از 4 سال است به  او یاد بدهید که از مالیدن آن خودداری کرده  و اگر می خارد، تکه های کوچک یخ به  او بدهید تا روی آن  قرار دهد.

شست و شوی گل مژه با سواب پنبه تمیز که در شامپو رقیق شده فرو رفته توصیه می  شود. شامپو بچه بی خطر است و ترکیبات شیمیایی آن ها به گونه  ای است که به چشم کودک آسیب نمی زند. از صابون های پاک کننده چشم  که در دارو خانه های معتبر نیز وجود دارد می توانید استفاده کنید.

سعی کنید برای تمیز کردن هر دو چشم از یک حوله استفاده نکنید. چون باکتری از یک چشم به چشم دیگری انتقال پیدا می کند. این عفونت می تواند به  چشم دیگری نیز انتقال یابد. پس از حوله مخصوص استفاده کنید که مخصوص کودک باشد. فرزند خود را تا رفع این  عارضه از مهد کودک و مدرسه دور نگهدارید. درمان گل مژه به مراقبت های خانگی نیاز دارد و کار به پزشک و جراحی نمی کشد.

به گفته متخصصان چشم پزشک، درمان گل مژه با آب گرم بهترین راهکار است. گل مژه، بیماری محسوب نمی شود و شبیه ناراحتی کوچک است.

مخاطب گرامی

اگر نظر و  دیدگاهی درباره دلایل و علائم و راهکارهای درمان گل مژه دارید یا تجربه ای در رفع این  عارضه دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را در کانال ها و گروه های مربوط به سلامت کودک و مادر در شبکه های اجتماعی که عضو هستید به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید.

ما را در شبکه های اجتماعی فالو کنید تا در جریان جدید ترین اخبار و گزارش های سلامت مادر و کودک  قرار بگیرید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علائم و عوارض سقط جنین
قبل بارداری
مدیر سایت

علائم و عوارض سقط جنین

سقط جنین در ایران، در صورتی که سلامتی مادر را تحت تاثیر قرار دهد، با مجوز پزشک معالج انجام  می شود. با این حال سالانه

ادامه مطلب
سرطان سینه سرطان پستان نی نی ناش
سلامت زنان
مدیر سایت

علائم سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه در زنان یکی از شایعترین بیماریها در میان آن‌ها است که البته ممکن است در مردان نیز بروز کند . تومورهای بدخیمی که

ادامه مطلب