نکات نگهداری از نوزاد یک ماهه نی نی ناش

نکات نگهداری نوزاد در یک ماه اول تولد

نگهداری نوزاد تازه‌ متولد شده یکی از مهم‌ترین اقدامات هنگام بچه‌دار شدن می‌باشد. ما در ادامه قصد داریم که بیشتر برای شما در رابطه با نگهداری از نوزاد صحبت کنیم. این نوشتار همچنین شامل نکاتی در مورد بند ناف نوزاد و تغذیه نوزاد نیز می باشد. اگر شما نیز می‌خواهید بیشتر در این ‌رابطه بدانید، ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید. ما اطلاعات مهمی برای شما داریم.

به رنگ‌وروی نوزاد خود توجه کنید

مادر و یا پدر شدن مسئولیت بسیار بزرگی است. این مسئولیت توجه بسیار زیادی را می‌طلبد و شما همواره باید به کوچک‌ترین تغییرات نوزادتان نیز توجه داشته باشید تا در صورت بروز هر کدام از آن‌ها بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. نگهداری نوزاد کار اصلا سختی نیست اما به ‌هر حال نیاز به توجه و دقت بسیار بالایی دارد. اولین موردی که باید حتما و همیشه به آن دقت داشته باشید توجه به رنگ‌وروی نوزاد می‌باشد.

هر گونه تغییر در بدن و متابولیسم و سوخت ‌و ساز بدن کودک می‌تواند روی چهره و ظاهر او نمود پیدا کند. پس می‌توانید با دقت داشتن روی ظاهر کودک متوجه شوید که آیا او دچار مشکل می‌باشد یا خیر. بیماری زردی نوزاد یک بیماری و عارضه عادی می‌باشد که ممکن است برای بسیاری از کودکان پیش بیاید اما اگر جدی گرفته نشود می‌تواند در ادامه مشکلات زیادی را با خود به ‌همراه داشته باشد. علاوه ‌بر زردی، اگر کودک به ماده‌ی غذایی‌ حساسیت داشته باشد نیز در مرحله اول این حساسیت در ظاهر کودک خودش را نشان می‌دهد و شما می‌توانید با توجه داشتن به این مورد، چیزی که کودکتان به آن حساسیت دارد را پیدا کنید و دیگر از آن استفاده نکنید تا خدای‌نکرده مشکلی برای کودک به وجود نیاید.

 

به هضم غذای نوزاد خود کمک کنید

نکته دیگر در نگهداری نوزاد  هضم غذای نوزاد می‌باشد. توجه نمایید که تغذیه نوزاد مهم‌ترین منبع رشد و نمو کودک می‌باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد. نوزاد شما ممکن است در مراحلی از زندگی خودش در رابطه با هضم غذا دچار مشکل شود و وظیفه شما این است که در رابطه با نگهداری نوزاد به هضم غذایی او کمک کنید. در این زمینه شما می‌توانید با استفاده از روش‌های گوناگونی مانند استفاده از کمپرس گرم، و گرفتن آروغ کودکتان به‌ صورت صحیح به سیستم گوارش آن کمک کنید.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث هضم نادرست غذای کودک شما شود این است که شما زودتر از شش‌ماهگی شروع به غذا دادن به کودکتان کنید.  سیستم تغذیه و گوارش کودک شما هنوز نابالغ می‌باشد و استفاده از هر گونه ماده غذایی زودتر از شش‌ماهگی می‌تواند به سیستم گوارش او آسیب بزند. همچنین بعد شش‌ماهگی نیز باید سعی کنید که از مواد غذایی که متناسب با سیستم گوارش کودک می‌باشد استفاده کنید تا آرام‌آرام به کودک خود کمک کنید که سیستم گوارشی خودش را پیشرفته‌تر کنند. شیر دادن نادرست به کودک می‌تواند هوای زیادی را وارد سیستم گوارش کودک کند که این هوای زیاد می‌تواند در نهایت باعث رفلاکس معده نوزاد شود و مشکلات عدیده‌ای را با خود به‌همراه داشته باشد.

 

افتادن بندناف نوزاد

 

بندناف نوزاد تنها راه ارتباطی کودک و مادر در زمان حاملگی می‌باشد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هنگامی‌که کودک به دنیا می‌آید این بندناف از جفت مادر جدا می‌شود و دیگر کارایی خاصی ندارد. بعد از آن پزشکان بندناف را با یک گیره به بدن کودک متصل می‌کنند. پس یکی از مواردی که شما باید هنگام نگهداری نوزاد به آن توجه داشته باشید مراقبت از بندناف نوزاد می‌باشد. توجه نمایید که این بندناف بعد از گذشت حدود هفت تا بیست و یک روز خودبه‌خود خشک می‌شود و می‌افتد. بعد از آن ممکن است جای بندناف کمی زخم شود که شما نیاز دارید که با مراقبت‌های بهداشتی کمک کنید تا زخم جای بندناف سریع‌تر خوب شود. توجه نمایید که نوزاد تازه‌ متولد شده شرایط حساسی دارد و شما حتما باید به بندناف او دقت داشته باشید و از برخورد ضربه، و یا کشیدگی آن جلوگیری کنید تا خدای‌نکرده نوزاد شما دچار مشکلی نشود.

 

بند ناف نوزاد نی نی ناش

 

تغذیه نوزاد خود را تحت نظر بگیرید

 

یکی دیگر از مواردی که در زمینه نگهداری نوزاد بسیار مهم و حیاتی می‌باشد تغذیه نوزاد است. شاید این‌ موضوع نیز برای شما یک سوال باشد که چه زمانی باید به کودک خودتان غذا و یا آب بدهید. توجه نمایید که تا حدود شش‌ماهگی شیر مادر تنها مکمل مورد نیاز و مفید برای کودک می‌باشد و شما نیازی ندارید که نه آب و نه غذای اضافی به کودک بدهید.‌ بعد از این‌ که کودک دوران شش‌ماهگی خودش را گذراند، شما می‌توانید به‌ آرامی شروع به غذا دادن به کودک کنید. در این زمینه شما باید از غذاهایی که به ‌راحتی هضم می‌شوند استفاده کنید تا هیچ‌گونه مشکل خاصی برای کودکتان به وجود نیاید. در این دوره‌ها شما می‌توانید هنگام غذا خوردن چند جرعه بسیار کوچک نیز به کودک خودتان آب بدهید. پس‌ از گذشت چندین ماه شما می‌توانید آرام‌آرام شروع به دادن غذا های پیچیده به کودک کنید اما در این زمینه باید سعی کنید که از دادن غذاهای پرادویه و پرکالری برای که برای کودک مضر می‌باشد خودداری کنید.

 

زبان نوزادتان را یاد بگیرید

 

از دیگر مواردی که شما باید در رابطه با نگهداری نوزاد بدانید این است که شما زبان نوزادتان را به‌ خوبی یاد بگیرید. توجه نمایید که کودکان به دلیل این ‌که نمی‌توانند نیازهای خودشان را از راه کلامی انتقال کند در نهایت می‌توانند دست به دامن گریه کردن و زاری کردن شوند این شما هستید که می‌توانید به‌ عنوان یک والد باهوش متوجه شوید گریه‌ها و بی‌قراری کودک چه معنی‌ای را می‌دهند تا بتوانید نیازهای کودکتان را برطرف کنید. توجه نمایید که در زمینه نگهداری از نوزاد علاوه ‌بر این‌ که صحبت کردن و فهمیدن زبان کودک می‌تواند به شما کمک کند بلکه این ارتباطی که شما با کودکتان برقرار می‌کنید می‌تواند باعث به وجود آمدن ریشه‌های قوی از مهر و محبت در وجود هر دوی شما شود‌. سعی کنید که تمام تلاش خودتان را بکنید و تمام هوش خودتان را بکار گیرید تا متوجه شوید که هر حالت اعتراض کودک چه نشانه‌هایی دارد و چه معنی می‌دهد تا بتوانید با بهتر کردن شرایط کودک از عذاب کشیدن او جلوگیری کنید. توجه نمایید که برقراری ارتباط می‌تواند از همان روزهای اول به دنیا آمدن کودک شروع شود و می‌تواند تا سال‌های سال ادامه داشته باشد. پس اگر برقراری ارتباط مؤثر در زمینه نگهداری کودک برای شما مهم می‌باشد شما باید سعی کنید که زبان کودک خودتان را یاد بگیرید و به نیازهای او توجه داشته باشید تا بتوانید هم از عذاب کشیدن کودک خودتان جلوگیری کنید و هم به‌ عنوان یک پدر یا مادر وظیفه‌ی خودتان را در زمینه نگه داری نوزاد انجام دهید.

 

مراقب خواب کودکتان باشید

خواب نوزاد یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد که برای رشد نمو کودک ضروری است. توجه نمایید که در زمینه نگهداری نوزاد شما باید به دو عامل مهم یعنی خواب نوزاد و تغذیه نوزاد توجه داشته باشید. خواب نوزاد به کودک کمک می‌کند تا بتواند به مغز و بدن خودش استراحت بدهد. توجه نمایید که خواب نوزاد آن ‌قدر مهم می‌باشد که شما حتی برای تغذیه نوزاد نیز نباید خواب نوزاد را به ‌هم بریزید. در زمینه نگهداری نوزاد شما باید سعی کنید که زمان خواب و غذا خوردن کودک را طوری برنامه‌ریزی کنید تا این دو با یکدیگر تداخل نداشته باشند. توجه نمایید که خواب به نوزاد کمک می‌کند و برای رشدونمو عادی و طبیعی برای مغز و جسم نوزاد یک موضوع کاملاً مهم می‌باشد. اگر کودک شما بی‌قراری می‌کند و نمی‌خوابد شما باید سعی کنید که دلیل این ‌موضوع را پیدا کنید نه این ‌که به ‌زور کودکتان را بخوابانید زیرا با انجام این کار کودک شما دوباره بیدار خواهد شد و دوباره بی‌قراری خواهد کرد. سعی کنید تمام شرایط و ابزارهای مورد نیاز برای یک خواب باکیفیت را برای کودک خودتان فراهم نمایید. برای مثال قبل‌ از خوابیدن و حتما جای او را عوض نمایید و از بالش و رختخواب متناسب با آناتومی بدن کودک برای او استفاده کنید تا بتواند بدون هیچ‌گونه مشکل یک خواب عمیق و راحت را داشته باشد.‌ در زمینه نگهداری نوزاد شما باید به‌عنوان پدر و مادر خواب نوزاد را خیلی جدی بگیرید و اجازه ندهید موردی آن را خدشه‌دار کند.

خواب نوزاد نی نی ناش

 

به بهداشت نوزاد خود رسیدگی کنید

یکی دیگر از عوامل مهم در زمینه نگهداری نوزاد توجه به بهداشت نوزاد تازه‌ متولد‌شده می‌باشد. بعد از خواب و غذا خوردن سومین و مهم‌ترین عامل در زمینه نگهداری از نوزاد توجه به بهداشت او است. توجه نمایید که پوست نوزاد بسیار حساس می‌باشد و بدن نوزاد هنوز آن‌قدر قوی نشده‌اند تا بتوانند در مقابل تهدیدات خارجی مانند میکروب‌ها و ویروس‌های خارجی به ‌خوبی از خودش دفاع کند. پس به‌ عنوان پدر و مادر این وظیفه شما است تا با توجه به بهداشت روزانه نوزاد از وارد شدن میکروب ‌ها به بدن او جلوگیری کنید. شما باید سعی کنید که به‌ صورت مداوم و مرتب نوزاد خودتان را به حمام ببرید و تمام بدن او را بشویید. علاوه‌ بر این موارد شما باید روی عوض کردن پوشک کودک نیز تمرکز زیادی داشته باشید و دقت کنید که به ‌موقع پوشک او را عوض کنید. توجه نمایید که عوض نکردن پوشاک به ‌موقع به پوست او آسیب وارد می‌کند و می‌تواند باعث آزار و اذیت او شود. پس در زمینه نگهداری از نوزاد بهداشت شخصی نوزاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. همچنین در این زمینه شما می‌توانید از مواد و لوسیون هایی که تولید شده‌اند نیز کمک بگیرید تا به بهداشت کودک خود کمک کنید.

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته هشتم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری تغییرات گسترده ای را در بدن مادر ایجاد می کند. از جمله آنها می توان به تغییرات هورمونی، بدنی و عاطفی اشاره

ادامه مطلب
هفته سی و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و یکم بارداری

اکنون با گذراندن هفته سی ام بارداری، تنها 10 هفته به زایمان باقی مانده است. در این 10 هفته باید خود را از نظر روحی

ادامه مطلب