هفته بیست و نهم بارداری نی نی ناش

مراقبت های هفته بیست و نهم بارداری

با ورود به هفته ی بیست و نهم بارداری کم کم به انتهای دوران بارداری نزدیک می شوید و سختی های این دوران شروع خواهد شد. البته این سختیها نیز به نوبه ی خود شیرین هستند. در هفته بیست و نهم بارداری وزن جنین به ۱۱۵۰ گرم و قد او به حدود ۴۰ سانتیمتر می رسد. تغییراتی که در این هفته برای جنین اتفاق می افتد به شرح زیر است.

جنین در هفته بیست و نهم بارداری

بیشترین و سریعترین رشد اندام ها مربوط به مغز و کبد است. سپس فرم بدن جنین با کمک لایه های چربی ایجاد شده در زیر پوست شکل می گیرد. در این هفته اجزای چهره ی جنین به شکل واقعی نمایان می شوند. رشد جنین بستگی به مواد غذایی دارد که دریافت می کند. جنین این مواد را یا از طریق جفت از بدن مادر تامین می کند و یا از طریق آزاد کردن هورمون تیروکسین از بدن خود. نکته ی دیگری که به این هفته مربوط می شود موضوع قد جنین است. که در هفته های آخر به عوامل محیطی بستگی دارد که قبل از آن به عوامل ژنتیکی مرتبط بود.

مادر در هفته ی بیست و نهم بارداری

در این هفته مادر به دلیل رشد جنین دچار کمردرد خواهد شد. از طرفی رحم باید انقدر بزرگ باشد که بتواند جنین و سایر محصولات حاملگی از جمله جفت و مایع آمنیوتیک را در خود جای دهد. به همین دلیل مادر دچار کمر درد ، ورم پا ، بواسیر ، سوزش معده و … خواهد شد. اندازه ی شکم در طول دوران بارداری در حال بزرگ شدن است و این تا حدود زیادی به قد مادر بستگی دارد. اگر قد بلند باشد جنین به سمت بالا رشد می کند و اگر قد کوتاهتر باشد جنین به علت کمبود فضا به سمت بیرون رشد می کند. بنابراین اینکه قدیم گفته می شد جنسیت جنین از روی شکل شکم قابل تشخیص است اشتباه است.

آیا حرکت جنین در هفته بیست و نهم بارداری کم می‌شود؟

جنین در این هفته شروع به حرکت بیشتری می کند اما مادر نمی تواند همه ی آن را درک کند. حرکت جنین در اواخر سه ماهه ی دوم و اوایل سه ماهه ی سوم بیشتر است. چون در ماههای بعد به دلیل کمبود فضا حرکات جنین کمتر می شود.

 

بیشتر بخوانید : هفته 29 بارداری

عوارض شایع بارداری در هفته ی بیست و نهم

عوارض در همه به طور یکسان نیست و ممکن است تفاوت های زیادی با هم داشته باشند. اما عوارض شایع و معمول در هفته ی ۲۹ شامل موارد زیر هستند: کمردرد ، یبوست ، تکرر ادرار ، ورم پا ، تنگی نفس ، گرفتگی عضلات پا ، سوزش معده ، تغییر در خلق و خو.

مراقبتهای هفته ی ۲۹ بارداری

در هفته ی بیست و نهم با مراجعه به پزشک می توان از وضعیت خود و جنین آگاه شد . پزشک با بررسی وضعیت مادر می تواند از ابتلای او به پره آکلامپسی آگاهی پیدا کند. چرا که علامت خاصی ندارد. این عارضه به علت فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار است. اگر متوجه علائمی مانند رنگ پریدگی ، ورم دست و پا ، تنگی نفس شدید سریع به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است علائم ترومبوآمبولی باشد. تهوع و استفراغ نیز از دیگر دلایلی هستند که باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بارداری
مدیر سایت

هفته اول بارداری

تولد یکی از شگفت انگیزترین اتفاق های خلقت است که زنان وظیفه مهمی در این موهبت دارند، آنان باید چهل هفته پی در پی را

ادامه مطلب
هفته پنجم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته پنجم بارداری

 هفته پنجم بارداری را می توان هفته ای معرفی کرد که مادر از بارداری خود مطمئن می شود. این موضوع به خاطر تغییرات هورمونی بدن

ادامه مطلب
هفته ششم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری می تواند حس مادرانه را به بانوان القا کند و این احساس بسیار خوبی است و می تواند بسیار لذت بخش باشد.

ادامه مطلب