هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری می تواند حس مادرانه را به بانوان القا کند و این احساس بسیار خوبی است و می تواند بسیار لذت بخش باشد. البته ممکن است علائم و نشانه هایی مانند حالت تهوع و استفراغ نیز در این هفته وجود داشته باشد. بدین ترتیب برای آشنایی بیشتر با علائم و نشانه های این هفته مهم با ما همراه باشید.

بارداری یکی از حساس ترین و در عین حال شیرین ترین دوره های زندگی هر زنی محسوب می شود. این زمان نیز می‌تواند شرایط خاص خودش را داشته باشد و در ادامه به وضعیت جنین و مادر در هفته 6 بارداری خواهیم پرداخت. بررسی این نکات باعث می‌شود افرادی که قصد باردار شدن دارند و یا در حال حاضر باردار هستند، بتوانند از این نکات بهره مند شوند تا در ادامه راه با مشکل خاصی مواجه نشوند.

همچنین بخوانید:لکه بینی در هفته ششم بارداری و سونوگرافی

هفته ششم بارداری
هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری

یکی از مهمترین هفته های بارداری، هفته ششم است. زیرا در هفته ششم چهارچوب کلی بدن انسان در حال شکل گیری است. در این هفته همه سلول هایی که قرار است اندام های مختلف بدن را تشکیل بدهند، در حال تقسیم شدن هستند. سیستم عصبی یکی از مهمترین سیستم های تشکیل دهنده بدن انسان به شمار می رود که از این هفته شروع به تشکیل شدن می کند. با توجه به شروع رشد سیستم عصبی، مصرف اسید فولیک توسط مادر در هفته ششم می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی سلامت سیستم عصبی جنین داشته باشد.

جنین در این هفته از نظر شکل ظاهری و ابعاد، شباهتی به یک دانه عدس دارد. چشم ها، دهان، گوش های جنین در هفته ششم به صورت نقطه های تیره قابل مشاهده است. بدین ترتیب کسانی که در این بازه زمانی به سونوگرافی مراجعه کنند، نمی توانند تصویر کاملی از یک انسان را مشاهده نموده و هر حفره تاریک نشان دهنده یکی از اعضای بدن جنین است. در این هفته قلب کوچک جنین شروع به تپیدن کرده و جریان خون در بدن جنین در حال شکل گیری است. قلب جنین در این هفته در هر دقیقه حدود 150 بار می تپد. بدین ترتیب قلب جنین در 6 ماهگی از یک انسان بالغ بسیار بیشتر می تپد.

با توجه به اینکه تولید سلول های ماهیچه ای در این هفته آغاز می شود، شاید برخی از مادران در این زمان انتظار داشته باشند حرکت جنین را احساس کنند. اما باید به این نکته اشاره شود که هنوز چند هفته زمان نیاز است تا جنین بتواند حرکتی از خود نشان داده و مادر متوجه این حرکات بشود.

همچنین بخوانید: علت توقف رشد و اندازه جنین در هفته ششم بارداری

مطلب پیشنهادی:سقط جنین و علائم آن در هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری
هفته ششم بارداری

مرور وضعیت مادر در هفته ششم بارداری

یکی از شرایطی که مادر به احتمال زیاد در این هفته با آن مواجه می شود، عدم ثبات اخلاقی است. بدین ترتیب در این هفته ممکن است در یک روز مادر بسیار خوش اخلاق باشد و روز بعد کم حوصله و بد اخلاق باشد. بدین ترتیب این حالت ممکن برای مادران ناراحت کننده و در بعضی موارد دردسر ساز شود. این نوع از احساسات ممکن است زودگذر باشند و یا اینکه تا پایان دوران حاملگی با مادر همراه باشند. بدین ترتیب علاوه بر مادر، سایر اعضای خانواده نیز باید از این شرایط آگاه باشند تا بتوانند بهترین رفتار را در چنین شرایطی با مادر داشته باشند. اصلی ترین دلیل به وجود آمدن تضاد اخلاقی در مادران باردار، عدم تعادل هورمونی است.

همچنین بخوانید: آشنایی با اهمیت تغذیه در هفته ششم بارداری

علائم و نشانه های هفته ششم بارداری

تهوع یکی از اصلی ترین علائمی است که در هفته ششم نیز ممکن است مادر آن را تجربه کند. تغییراتی که در سطح هورمون ها ایجاد می شود، عامل اصلی بروز این نوع تهوع می شود. معمولا در سه ماه اول بارداری تهوع یکی از رایج ترین علائم به شمار می رود.

تمایل به خوردن برخی از غذاها و برعکس مایل نبودن به خوردن برخی از غذاها در هفته ششم بارداری ممکن است قابل تامل باشد. از دیگر نشانه های بارداری، نفخ شکم و همچنین یبوست است. بهتر است برای رفع چنین مشکلاتی از پزشک متخصص یا ماما کمک گرفته شود و مصرف خودسرانه دارو در این دوره را ترک کنید. برای آگاهی از هفته هفتم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خشکی-پوست-در-بارداری-نی-نی-ناش
بارداری
مدیر سایت

خشکی پوست در بارداری

ضمن بارداری تغئیرات مختلفی در بدن مادر به وجود می آید که اکثرا با اتمام این دوره این تغئیرات نیز از بین می روند .

ادامه مطلب