هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری زمانی است که شکل گیری اعضای حیاتی بدن جنین در حال پیگیری است و مراقبت های بسیار زیادی را باید انجام داد تا مشکل خاصی در شکل گیری اندام های حیاتی جنین به وجود نیاید. هفته 7 بارداری زمانی است که مادر باید مراقبت های ویژه از خود و جنین را به صورت جدی آغاز نماید.

اکنون به هفته هفتم بارداری رسیدیم که بسیار جذاب و پرهیجان است. در این هفته اندام های مختلف جنین رشد نسبی را تجربه کرده و در صورتی که بتوان آن را مشاهده کرد، متوجه این تغییرات خواهیم شد. در هفته هفتم بارداری کلیه های جنین نیز تشکیل می شوند و برای شروع فعالیت خود آماده هستند. با تشکیل شدن کلیه ها، بدن جنین تولید اوره را نیز آغاز می کند. بدین ترتیب می توان به راحتی از آسیب رسیدن به بدن جنین جلوگیری کرد.

همچنین بخوانید: اندازه ساک حاملگی در هفته پنجم، ششم، هفتم و هشتم بارداری

هفته هفتم بارداری
هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری هنوز دنبالچه استخوان که به صورت یک دم کوچک نمایان بوده وجود دارد، البته با رشد جنین این دنبالچه کوچک شده تا از بین برود. دنبالچه استخوان تنها قسمتی از جنین به شمار می رود که با رشد جنین کوچک تر شده و از بین می رود. مفصل آرنج دست های جنین در این هفته قابل تشخیص هستند. در هفته 7 بارداری سر جنین نسبت به بدن آن بزرگ تر بوده و این موضوع کمک می کند تا نیمکره های چپ و راست مغز به راحتی تشکیل شوند.

پلک ها، گوش و بینی جنتی در این زمان شروع به رشد کرده و در این بازه زمانی می توان با جزئیات بیشتری آنها را مشاهده کرد. پلک ها با پوشش چشم ها کمک می کنند تا چشم ها به خوبی پوشانده شده و از آسیب دیدن چشم ها به راحتی جلوگیری می کنند. پوست جنین این هفته بسیار نازک است. بدین ترتیب چنانچه در هفته جاری جنین با دقت مشاهده شود، می توان رگ های جنین را به راراحتی مشاهده کرد. تشکیل آپاندیس و لوزلمعده در جنین نیز از هفته هفتم بارداری آغاز می شود. همچنان در این زمان جنین حرکت خاصی از خود نشان نمی دهد.

هفته هفتم بارداری
هفته هفتم بارداری

مرور وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

همچنان ویار صبحگاهی یا همان حالت تهوع یکی از پدیده های غالب در بدن مادر است. البته ار این زمان به بعد این حالت به مرور کاهش یافته و در اغلب موارد از بین می رود. گاهی اوقات نیز ویار صبحگاهی به همین راحتی از بین نرفته و تا اواخر دوران بارداری مادر را اذیت می کند. نیاز به توالت نیز در این هفته بسیار مشهود بوده و این موضوع به خاطر افزایش خون و عبور مایعات بیشتر از کلیه ها می باشد. یکی از مشکلاتی که ممکن است مادر در هفته هفتم بارداری با آن مواجه شود، ایجاد جوش یا آکنه است. تغییر در سطح هورمون ها می تواند دلیل به وجود آمدن جوش یا آکنه در پوست صورت باشد.

سوزش معده یکی دیگر از مشکلاتی است که مادر ممکن است در این هفته با آن مواجه شود. برای اینکه بتوان مشکل سوزش سر معده را به راحتی برطرف کرده و یا از به وجود آمدن آن جلوگیری کرد، می توان از خوردن غذاهای تند خودداری کرد. همچنین غذاهایی که دارای مقادیری کافئین هستند، می توانند در تشدید سوزش معده تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

در هفته هفتم بارداری چه کارهایی باید انجام دهیم

در صورتی که شغل شما به گونه ای است که باید ساعات طولانی از روز را پشت میز بنشینید، بهتر است هر یک ساعت برای تخلیه مثانه خود اقدام کنید. همچنین هر یک ساعت باید از جای خود بلند شده و با چند حرکت کششی، از بروز مشکلاتی مانند گردن درد، کمردرد و… جلوگیری کرد. بهتر است صندلی های مورد استفاده دارای دسته باشند، همچنین این صندلی ها باید قابلیت تنظیم را داشته باشند. قرار دادن زیرپایی در زیر پاها در هنگام نشستن بر روی صندلی نیز از این هفته امری ضروری به شمار می رود. در صورتی که باید برای مدت زمان طولانی بایستید، باید هر ساعت 4 بار با فواصل مشخص بنشینید. همچنین با قرار دادن یک پا بر روی چهارپایه، می توان وزن قرار گرفته بر روی کمر را کاهش داد. بهتر است از کفش های پاشنه کوتاه استفاده شود تا مشکل خاصی برای مادر به وجود نیاید. برای اطلاع از باید ها و نباید های هفته هشتم بارداری به این مطلب مراجعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواب در بارداری
سلامت زنان
مدیر سایت

خواب در دوران بارداری

در اوایل بارداری به دلیل تغئیر در سطح هورمونها خواب شخص زیاد می شود اما دلایل زیادی می تواند سبب خواب زیاد شود . خواب

ادامه مطلب
هفته بیستم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیستم بارداری

پایان هفته نوزدهم بارداری و شروع هفته بیستم بارداری را می توان نقطه عطف دوران بارداری دانست و از این هفته به بعد به زایمان

ادامه مطلب
عفونت ادراری نی نی ناش
مراقبتهای بارداری
مدیر سایت

عفونت ادراری در بارداری

معمولا علائم عفونتهای ادرای شامل سوزش و تکرر ادرار است اما این علائم را نمی توان تنها نشانه های عفونت ادراری دانست . در این

ادامه مطلب