خونریزی پس از زایمان

همه چیز درباره خون ریزی پس از زایمان

خون ریزی پس از زایمان (PPH) را شایع ترین فرم خون ریزی می دانند که متخصصان مامایی با آن روبرو هستند. از دست رفتن 500 میلی لیتر خون از دستگاه ژنتیال در عرض یک شبانه روز را خون ریزی بعد از زایمان می گویند. علائم خون ریزی پس از زایمان و اقداماتی برای کاهش درد و خون ریزی   ، از طریق نکاتی که در این گفتار در اختیار خوانندگان نی نی ناش قرار گرفته، می تواند داده های ارزشمندی در اختیار مخاطبان گرامی قرار دهد.

اگر شما خواننده گرامی، نظر و دیدگاهی در این باره و پیشگیری از آن دارید، نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

 

خون ربزی پس از زایمان چیست؟

پس از زایمان، فرم بدن بایستی به حال قبل از بارداری بازگردد و ربطی ندارد که زایمان طبیعی بوده یا سزارین. بازگشت بدن مادر به حالت طبیعی، بین چند روز تا چند هفته زمان نیاز دارد. یعنی باید به مرور زمان به بدن فرصت دهید که خود را بازیافته و به حالت طبیعی برگردد.

علائم و تاثیرات بارداری و زایمان تا چند هفته ادامه دار است. اما یکی از علائم بارداری که تا مدت ها با مادر همراه می شود، خون ریزی پس از زایمان است. که یک فرایند طبیعی است. اگر فرا تر از حد انتظار رفت، بایستی به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

به خونی که پس از زایمان از دستگاه تولید مثل زنان ترشح میکند زچگی اطلاق می شود. شبیه خون دوران پرید است و اغلب بین 4 تا 6 هفته نیز ادامه دار خواهد بود. ترشحات حاوی مخاط و سلول های سفید خونی و تکه از پوشش داخل  رحم است.

دلایلی در خون ریزی زایمان وجود دارد که در بدن هر مادری، متفاوت است. یکی از آن، بازسازی اتصال جفت به رحم است. با بهبود وضعیت رحم، شاهد پایان خون ریزی خواهیم بود. اگر خون ریزی شدت گرفت، با فشار بالا همراه شود بایستی به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود. یکی از شایع ترین علت مرگ زنان بوده است.

تون (اختلال انقباضی رحم)، بافت (باقی ماندن محصولات حاملگی در بدن مادر مثل جفت و پرده ها و لخته ها)، تروما (به کانال تناسلی) و ترومبین )اختلال انعقادی) می تواند از علل اصلی خون ریزی پس از زایمان باشد که در گاید لاین های متخصصان مامایی مورد تاکید قرار گرفته است.

 

چرا خون ریزی پس از زایمان افزایش می یابد؟

همان طور که در بالا عنوان شد، چند هفته پس از زایمان، خون ریزی باید قطع شود. اگر قطع نشد، پارامترهایی چون: ورزش های شدید، وارد شدن فشار عمودی و افقی به بدن در هنگام دفع ادرار و مدفوع و شیردهی ، می تواند در خون ریزی موثر باشد.

شیردهی که با ترشح هورمون اکسی توسین و انقباضات رحمی همراه می شود، نقش مهمی در خونریزی پس از زایمان دارد.

اگر خون ریزی با اقدامات دارویی ، با شکسته مواجه شود، بایستی جراحی تهاجمی در دستور کار قرار  بگیرد. قراردادن تامپونا داخل رحمی توسط یک بالون ، اقدام اولیه است.

 

 

بیشتر بخوانید : نکات نگهداری نوزاد در یک ماه اول تولد

 

 

خون ریزی پس از 40 روز از زایمان

اگر خون ریزی شما تا 40 روز پس از زایمان ادامه داشت، طبیعی است و پس از آن غیر طبیعی خواهد بود. ممکن است پس از 40 روز، به دلیل باقی ماندن جفت درون رحم باشد که احتمال بروز عفونت را افزایش می دهد.

خون ریزی پس از سزارین تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود؟

ترشحات خونی از 1 تا 10 روز پس از پایان سزارین ادامه دارد. یعنی لوشیا لوبرا به آلبا تغییر و تبدیل می شود و از حالت خون ریزی به ترشحات سفید رنگی تغییر می کند. پس از 10 روز پایان می یابد. لذا پس از این مدت اگر ترشحی باشد، غیر طبیعی است و باید تحت معاینه و درمان قرار بگیرید.

در چه مواردی از خون ریزی پس از زایمان باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر لکه بینی به رنگ قرمز روشن را تجربه نمودید یک اخطار  است. اخطاری درباره کم شدن حرکت و فعالیت بدنی شما. اگر با چند روز استراحت ، دوباره شاهد لکه های بینی با نشانه هایی که در بالا اشاره کردیم هستید، برای معاینه  و تشخیص صحیح، به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

اگر یک پد بهداشتی را خونی دیدید و دفع لخته های  خون بزرگ تر از عادت ماهانه قبلی شما بود، نیازمند مراجعه به پزشک متخصص می باشید.

وجود تب و لرز شدید و  بوی بد خون هم نشانه از ابتلای شما به عفونت پس از زایمان است که بایستی فورا به پزشک متخصص مراجعه شود و از تجویز های اینترنتی پرهیز کرد.

روش هایی برای کاهش خون ریزی بعد از زایمان

  • اگر شاهد خون ریزی بعد از زایمان هستید، نگران نباشید. این امر تا چند هفته پس از زایمان طبیعی است.
  • استراحت به اندازه کافی، موضوعی است که در کاهش خون ریزی موثر است.
  • استرس را از خود و فرزند و خانواده دور کنید.
  • تجویز اکسی توسین پروفیلاکسی به همه زنان در مرحله سوم لیبر، میزان خون ریزی را تا شصت درصد کاهش می دهد. اما این موضوع به معاینه و تجویز پزشک بستگی دارد.
  • اگر زنی با جفت آکرتا یا پرکرتا باشد، کاندید خون ریزی زیاد پس از زایمان است. اگر پیش از زایمان این موضوع تشخیص داده شود، بایستی مشاوره بیهوشی انجام و امکان دسترسی به خون و پلاسمای تازه منجمد و پلاکت وجود داشته باشد.
  • بیش تر موارد خون ریزی، در واقع عامل خطر شناخته شده ندارند.
  • دخالت فعال در مرحله سوم زایمان سبب می شود که شاهد کاهش خون ریزی باشیم.
  • روزانه حداقل 6 لیوان آب مصرف کنید. چه در تابستان چه زمستان.
  • مصرف رژیم غذایی متوازن و بهره مندی از سبزیجات تازه و انواع ویتامین و پروتئین ها را جدی بگیرید.
  • چای و قهوه پر رنگ و داغ را حتی المقدور از دستور کار خارج کنید.
  • استعمال دخانیات و قلیان هم چنان برای مادری که شیر می دهد ممنوع است.
  • از بلند کردن اشیا سنگین و حمل کیسه های میوه بیش از 2 کیلو خودداری کنید.
  • لباس زیر را مرتب تعویض و شستشو کنید و خشک نگهدارید.

روش های درمانی برای درمان خون ریزی پس از زایمان

  • فشار دادن آئورت می تواند روشی موقتی در اتاق عمل برای زمان دادن به پروسه احیاء به منظور جایگزینی رحم و رسیدن جراح حاذق باشد.
  • تولید مثل آینده بانوان مبتلا به درمان خون ریزی مفرط پس از زایمان در روش درمانی تاثیر گذار است.
  • اگر تصمیم به هیسترکتومی است، بایستی توسط جراح حاذق اتخاذ شود.
  • جراحی های تامپوناد می تواند خون ریزی را متوقف و تصمیم گیری فوری درباره هیسترکتومی را تسهیل کند.
مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره علت خون ریزی بعد از زایمان و اقداماتی برای کاهش و قطع آن دارید یا با تجربه ای از خون ریزی و شرایط حاد مواجه شدید، مراتب را با حوصله از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. به خون ریزی زنان باردار پیش از زایمان و پس از زایمان باید به دقت توجه کرد.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید به اطلاع مادران جوان که تازه فارغ شده اند قرار دهید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عکس سونگرافی در دست
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته سوم بارداری

مهمترین وقایع هفته سوم بارداری  هفته سوم بارداری یکی از مهمترین هفته هایی است که پیش رو دارید، در بسیاری از موارد ممکن است شما

ادامه مطلب
تاثیر خاکشیر بر زایمان نی نی ناش
زایمان
مدیر سایت

تاثیر خاکشیر بر زایمان

خاکشیر Descurainia sophia – flixweed – herb-Sophi بر زایمان تاثیر گذار است. نتایج تحقیقات پزشکی نشان گر این واقعیت است که خاکشیر با اثر احتمالی

ادامه مطلب
سفر در دوران بارداری نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

 سفر در بارداری

سفر در دوران بارداری ضرر خاصی ندارد اگر مادر بایدها و نبایدهایی را رعایت کند . در طول سفر خانم باردار باید از عواملی که

ادامه مطلب
هفته سی و دوم بارداری
سه ماهه سوم
مدیر سایت

هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری زمانی است که مادر باید فکر هزینه های مربوط به تولد فرزند را کرده باشد، زیرا تولد پیش از موعد

ادامه مطلب