فواید زایمان طبیعی

زایمان طبیعی چه فوایدی دارد؟ | فواید زایمان طبیعی چیست؟

اگر بخواهیم از فواید زایمان طبیعی بگوییم میتوان به سلامتی مادر و فرزند و همچنین کمک به اقتصاد بهداشت و سلامت کشور نیز اشاره کرد. ایران، رتبه نخست زایمان سزارین در دنیا را در اختیار دارد و در سال های اخیر، زایمان طبیعی در کلیه بیمارستان های دولتی 31 استان کشور رایگان شده است تا ترغیب زنان به زایمان طبیعی افزایش یابد.

اما توجه کنید که هر مادر بارداری، نمی تواند کاندید زایمان طبیعی باشد که این موضوع را در مقالات بعدی نی نی ناش به زودی در اختیار شما قرار خواهیم داد. زایمان طبیعی در صورتی انجام می شود که هیچ خطری، سلامت کودک و مادر را تهدید نکند. در این گفتار، درباره فواید بسیار زایمان طبیعی، نکات ارزشمندی در اختیار مشتاقان نی نی ناش قرار گرفته است.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی درباره زایمان طبیعی دارید یا با تجربه ای در یکی از مراکز درمانی کشور در این باره روبرو شدید، مراتب را با رعایت حریم خصوصی، از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

فواید زایمان طبیعی چیست؟

این سوال متداول مادرانی است که قصد انجام زایمان طبیعی دارند. در ادامه به برخی از فواید زایمان طبیعی اشاره شده است که البته صرفا محدود به این موارد نمی شود:

تسریع در روند بهبود و تجربه زایمان راحت‌تر از فواید زایمان طبیعی است

بررسی های پزشکی نشان دهنده این واقعیت است که مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند، بهبودی آن ها با سرعت بیش تری نسبت به مادرانی که زایمان سزارین داشتند، اتفاق افتاده است. در واقع فیزیولوژی بدن بانوان به گونه‌ای طراحی شده که بدون آسیب پروسه زایمان را پشت سر بگذارند. لذا بعد از انجام آن نیز روند بهبود مادر سریع تر رخ می‌دهد.

از طرف دیگر تجربه نشان داده مادرانی که زایمان طبیعی دارند، زایمان های بعدی آن ها در فرآیند کوتاه تر و با ریسک کم تر رخ داده است.

سلامت جسمی نوزاد در زایمان طبیعی

از فواید زایمان طبیعی میتوان به سلامت جسمی نوزاد اشاره کرد. بر خلاف تصور عامه، سزارین طبیعی هیچ فشاری بر روی سر نوزاد وارد نمی کند و استخوان های سر نوزاد به گونه ای خلق شده که فشار را به خوبی تحمل کرده و عارضه ای برای نوزاد به همراه ندارد. در رابطه با میزان بهره هوشی نوزاد نیز باید گفت طبق اعلام متخصصان زنان و زایمان، نمره بهره هوشی کودکانی که با عمل زایمان طبیعی به دنیا می آیند، تفاوتی با بهره هوشی نوزادی که با سزارین به دنیا می‌آیند، ندارد.

از دیگر فواید زایمان طبیعی این است که مشکلات تنفسی در نوزادانی که توسط زایمان طبیعی بدنیا آمده اند، کم تر از نوزادانی است که سزارین می شوند. از طرفی وقتی نوزاد به صورت طبیعی به دنیا می آید، با باکتری های محافظت کننده تماس داشته و همین مورد منجر به تحریک سیستم ایمنی نوزاد می شود.

در زایمان طبیعی، شاهد گردش خون بهتر و تحریک سیستم قلبی و عروقی نوزاد هستیم که او را برای تولد آماده می کند. بد نیست بدانید نوزاد زمانی که به مراحل تکامل رسیده باشد، به دنیا می آید. اما در سزارین، نوزاد گاها پیش از تکامل؛ متولد می شود. وزن کودک هیچ تاثیری در انتخاب زایمان سزارین به جای زایمان طبیعی ندارد. تولد کودکانی بیش از 5 کیلوگرم در کشور با زایمان طبیعی، مبین این مطلب است که سلامت کودک و مادر تهدید نشده است.

فواید زایمان طبیعی برای مادر

  • بر خلاف تصور عامه، درد زایمان طبیعی، بیش تر از درد زایمان سزارین نیست. درد به دلیل انقباضات رحم است که با افزایش درد، ترشح هورمون آندورفین بیش تر شده و باعث کاهش درد می شود.
  • در زایمان طبیعی، مدت بستری شدن مادر در بیمارستان کاهش می یابد. هزینه کمی دارد و توانایی بازگشت مادر به کارهای عادی و روزمره خیلی سریع تر از زایمان سزارین است.
  • بر خلاف سزارین که مادر نیاز به جراحی و مسکن و کمک اطرافیان برای حرکت دارد، در زایمان طبیعی چنین مشکلاتی وجود ندارد.
  • خطر ایجاد لخته در خون در زایمان سزارین، 10 برابر زایمان طبیعی است.
  • در زایمان سزارین چون مادر کم تحرک است، احتمال ایجاد لخته در پا وجود دارد که می تواند وارد خون شده و مادر دچار تنگی نفس شود که در صورتی کم توجهی، حتی به مرگ مادر نیز ختم می شود.
  • خون ریزی در زایمان طبیعی، نصف خون ریزی در زایمان سزارین است.
  • هر اندازه میزان سزارین بیش تر باشد، احتمال چسبندگی جفت به دیوار رحم بیش تر می شود و خون ریزی حین زایمان تشدید می شود.
  • در زایمان طبیعی به این خاطر که مادر، هوشیار است و بیهوش نیست ، زود تر می تواند فرآیند شیردهی به کودکش را آغاز کند. لذا موفقیت در تداوم تغذیه نوزاد با شیر مادر در زایمان طبیعی بیش تر از موفقیت در تداوم تغذیه نوزاد با شیر مادر در سزارین است که معمولا با 3 ساعت تاخیر انجام می شود.

 

فایده زایمان طبیعی

زایمان طبیعی چه نشانه‌هایی دارد؟

  • انقباضات رحم: یکی از بارزترین نشانه‌های شروع زایمان؛ انقباضات رحمی است که در بازه های زمانی مشخص صورت می‌گیرد. این انقباض ها دردی مانند دردهای شدت بافته دوران قاعدگیست. با گذشت زمان ممکن است هر چند دقیقه یکبار (معمولا پنج دقیقه یکبار ) انقباض رحم مادر به مدت 30 تا 90 ثانیه به طول بیانجامد. در این صورت شما وارد فاز اول زایمان شده‌اید.
  • پایین آمدن سر جنین از نشانه های زایمان طبیعی است. موضوعی که سبب می شود تا فشار بیش تری به مثانه مادر وارد شده و تکرر ادرار رخ می دهد.
  • پارگی کیسه آب: از دیگر نشانه های زایمان پاره شدن کیسه آب جنین است. کیسه آب که محافظ جنین در بدن مادر است ممکن است قبل یا ین زایمان پاره شده و از واژن خارج شود.
  • ترشحات رحم: یکی دیگر از نشانه‌های زایمان ترشحاتی است که از رحم خارج می‌شود. این ترشحات عموما صورتی، چسبنده و ژله‌ای شکل هستند. صورتی رنگ بودن آن نیز به دلیل خون آلود بودن مایع مخاطی است.
  • درد کمر و لگن: احساس درد در کمر، باسن و لگن از جمله علائمی است نشاهنده آغاز فاز اولیه زایمان است.

 

روتین مراقبت‌های پس از زایمان طبیعی

پیاده روی روزانه 5 تا 10 دقیقه و هم چنین استفاده  از توالت فرنگی و تغذیه صحیح، تنها توصیه متخصصان به مادران است.

 

برای کاهش درد زایمان طبیعی چه کار کنیم؟

روش هایی وجود دارد که زایمان طبیعی را کم درد تر می کند. بی حسی هایی که به آن بی حسی های هدایتی اطلاق می شود، در  زایمان طبیعی استفاده می شود. بی حسی اپیدورال ، حس حرکت داشته ولی حس درد ندارد. در  برخی از مراکز  کشور از  این نوع بی حسی استفاده  می شود.

زایمان طبیعی در آب یکی از روش های موجود است که گویا به دلیل عوارضی که برای بچه به همراه دارد، از این روش استفاده نمی شود. در واقع از نظر علمی، زایمان طبیعی در آب از دستور کار مراکز درمانی خارج شده است. البته نصب تنس در ناحیه کمر مادر و تنفس گاز N2O شدت درد مادر را کاهش می دهد.

مسکنی که مادر در زایمان سزارین مصرف می کند روی کیفیت و مقدار شیر تاثیر دارد. ورزش های مخصوص لگن بانوان که در کلاس های آمادگی زایمان ارائه  می شود، سبب خواهد شد که بانوان در زایمان طبیعی ، درد کم تری را احساس کنند و زایمان راحت تری داشته باشند.

 

برای اطلاعات بیشتر بخوانید : چه کار کنیم درد زایمان کاهش یابد؟

 

فواید زایمان طبیعی در روزهای کرونا

در روزگار کرونا که از سال 2020 میلادی با میلیون ها کشته در سراسر جهان آغاز شد و مشخص نیست که ویروس مرگبار کووید 19، چه زمانی از سیاره ما خارج می شود، سبک زندگی و ازدواج و بارداری و زایمان ، تحت تاثیر قرار گرفته است. تمام تلاش مردم در دوران کرونا آن است که تماس آن ها با مراکز درمانی به حداقل کاهش یابد.

طبق نظر فلوشیپ های طب مادر و جنین، زایمان طبیعی بهترین انتخاب برای مادر باردار است. چرا که تماس مادر و کودک با مراکز درمانی که احتمالا مدت ها درگیر مقابله با ویروس کرونا باشند، کاهش می یابد. انتخاب نوع زایمان، بایستی بر اساس تجویز و تشخیص پزشک معالج باشد تا کم ترین آسیب به مادر و فرزند وارد شود.

بدن زنان به صورت طبیعی به گونه  ای ساخته شده که بدون هیچ دخالتی (جراحی تهاجمی و سزارین) بتواند وضع حمل کرده و کودکش را به دنیا آورد.

بعضی از خانم ها در زمان کرونا دوست دارند که زایمان دوم آن ها طبیعی باشد در حالی که زایمان اول، سزارین است. این به کرونا و غیر کرونا و سابقه زایمان مادر ربطی ندارد. اگر پزشک تشخیص دهد که در روزگار کرونا، مادر بایستی در بیمارستان تحت عمل سزارین قرار بگیرد ،این کار بایستی حتما انجام شود.

با این حال توصیه می شود که در روزگار کرونا، زایمان در صورت امکان، طبیعی باشد. اگر در روزگار کرونا، زایمان سزارین استفاده شود، به علت استفاده از مواد بیهوشی و استفاده از دستگاه های مختلف ، خطر انتقال کرونا بیش تر است و مار نمی تواند خوب حرکت کند و لخته شدن خون را به دنبالدارد.

مخاطب گرامی

مادران به خصوص مادران جوانی که منتظر نخستین فرزند دلبندشان هستند، به جای این که راه زایمان کم درد سزارین انتخاب کنند، روش های کاهش درد زایمان را یاد بگیرند. ماماهای دارای مجوز فعالیت از مراکز بهداشتی استان های سراسر کشور، راهنمای خوبی برای مادران به منظور زایمان طبیعی بوده و هیچ گاه به دلیل ترس از درد، زایمان سزارین را به زایمان طبیعی، ترجیح ندهند.

اگر شما هم درباره این نوع زایمان و فوایدش، دیدگاهی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای این جستار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی دارید به اطلاع مادران قرار دهید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته پانزدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته پانزدهم بارداری

پس از گذراندن هفته چهاردهم بارداری، اکنون به هفته پانزدهم بارداری در تقویم هفته به هفته بارداری رسیدیم. در این هفته جنین قابلیت های بسیار

ادامه مطلب