سرگرم کردن بچه ها در خانه

روش های سرگرم کردن کودکان در خانه را بشناسیم

روش های سرگرم کردن کودک در خانه یکی از شایع ترین پرسش های والدین از روانشناسان و متخصصان حوزه کودک است. بازی با کودک چه به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده و چه به عنوان یک فعالیت آموزنده یکی از راهکای موجود است. کودک در هر سنی، روش های بازی و اسباب بازی های مخصوص به خود را طلب می کند که برخی از آن‌ها در این مقاله آورده شده است  در این لینک به آن اشاره کردیم. اما صرفا، اسباب بازی، نمی تواند کودک را سرگرم کند. به خصوص اگر تک فرزند باشد یا سایر فرزندان از وی بزرگ تر باشند.

روش های سرگرم کردن کودک در خانه در عصر کرونا، سخت است. چرا که کودک فرصت کم تری برای حضور در پارک و محل های عمومی دارد و بایستی روش های مراقبتی حتی پس از واکسیناسیون عمومی در کشور، ادامه یابد. لذا باید از روش های سرگرم کردن کم هزینه و پر فایده و کاربردی استفاده کرد که در این مقاله از سری مقالات نینی ناش به آن پرداخته شده است.

در ادامه به مرور چند روش جالب برای سرگرم  کردن کودکان در خانه با کم ترین وسایل و ارزان ترین محصولات می پردازیم. ناگفته پیداست که اسباب بازی های گران قیمت  خارجی یا اپ های موبایل و پلی استیشن ها، همیشه  نمی تواند ابزار جذابی برای کودک  برای سرگرم  شدن باشد.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

سرگرم کردن کودک درخانه با فعالیت‌های آموزشی

فعالیت های آموزشی بسیاری وجود دارد دارد که علاوه بر سرگرم کردن بچه ها می‌تواند باعث یادگیری مهارت های مختلفی در کودک شود. نقاشی، تمرین موسیقی، کتاب خواندن، پازل سازی از جمله این سرگرمی های آموزنده اند که که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

نقاشی کردن

نقاشی  کردن یکی از متداول ترین روش  های سرگرم کردن بچه در  خانه است. مخصوصا وقتی که بزرگترها در این کار با آن ها مشارکت کنند و دیگر کودکان نیز به آن ها ملحق شوند. کتاب هایی که طرح هایی دارند تا کودک ان را  رنگی کند، شروع کار است. آموزش نقاشی  به  کودک از سنین مختلف، امکان پذیر  است و قدرت خلاقیت و نوآوری را افزایش و قدرت تخیلش را گسترش می دهد. او را با یک مهارت مفید آشنا می  کند که در آینده، می  تواند کارایی بالا داشته باشد.

کتاب خواندن

اقدامی سرگرم ساز و جذاب است. اما باید خیلی متنوع باشد و مطالبق با سن  کودک باشد. روایت های جذابی داشته باشد و او را مشتاق به دنبال کردن محتوای کتاب بکند. این موضوع برای کودکان سن مدرسه بسیار اهمیت دارد. چون توانایی خواندن دارند. فرهنگ کتابخوانی را به فرهنگ سرگرم  کردن کودکان تبدیل کنید تا فرزند شما به جمع کتابخوان های حرفه ای ایران در سالهای بعد بپیوندد. حتما می دانید که ملتی که کتاب نمی خواند، مجبور است همه تاریخ را دوباره تجربه کند . . .

آزمایشگاه خلاقانه در خانه

آزمایش  های  علمی جذاب در خانه  با کم ترین وسایل امکان دارد. هم در تابستان هم زمستان. به فراخور شرایط محیطی. استفاده از خمیر، شمع و شکلات و مایعات مختلف، ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا با آن ها بتوانید چیزهای مختلف تهیه و تولید کنید و کودک شما با روش ساخت و تولید  چیزهای  ساده خوردنی و پوشیدنی و کاربردی، آشنا شود. مفاهیم وزن و اندازه را یاد بگیرد و سرگرم شود و با دنیای فیزیک و شیمی هم آشنا شود. درست کردن خمیر نان در خانه و چسبناک شدن دست کودک، او را با موضوعات زیادی آشنا می  کند که دلپذیر است.

موسیقی با بچه ها

حتما نیاز نیست که به یک ابزار موسیقی سنتی یا غیر سنتی، مسلط باشید یا معلم سرخانه برای کودک  استخدام کنید. می توانید با بشقاب و قابلمه و کفگیر و دیگ و این  چیزها، روش به صدا درآوردن هر یک را آموزش داده و یکم گروه موسیقی در خانه  ایجاد کنید که مثلا هر روز ساعت 5 عصر که همسایه ها نیز در خواب نیستند، برای مدت مشخصی، کودکان را برای به صدا دراوردن این ابزار، ترغیب کنید و یک گروه موسیقی کودکان در خانه درست کنید.

بازی با بچه ها در خانه

بازی با کودک؛ دومین پیشنهاد برای سرگرم کردن کودک در خانه

از دیگر روش‌هایی که والدین برای سرگرم کردن کودکشان در خانه می‌توانند استفاده کنند، بازی با کودک است. این کار علاوه بر اینکه شما را به هدف اصلیتان میرساند میتواند در تقویت مهارت های مختلف کودک نیز مثمر ثمر واقع گردد. قرار گرفتن در نقش های مختلف در هنگام بازی احساسات کودک را برانگیخته می‌کند، خلاقیت کودک را بر می‌انگیزد و با قرار دادن کودک در شرایط مختلف و ایجاد چالش های مختلف، مهارت حل مسئله را نیز در کودک تقویت می کند.

برچسب بازی

برچسب ها دنیای جالب و جذابی دارند و از طریق آن می توان کوهی از اطلاعات را در اختیار کودک قرار داد. او را با رنگ و عدد و حیوانات و کشورها و میوه ها و غذاها و . . . اشنا کرد. مخصوصا اگر بچه بداند که برای مسواک زدن در طول روز، قرار است یک برچسب جذاب و رنگارنگ که مزین به شخصیت کارتونی محبوب اوست، جایزه بگیرد.

سعی کنید درست کردن  کاردستی های مختلف با برچسب های رنگی را از طریق کانال های ویدیویی آموزش دیده و از بچه ها برای ساخت این کاردستی ها، استفاده  کنید. برچسب حیوان و گل بخرید و روی دفترچه سفید رنگ، یک داستان دوست داشتنی را بسازید و به کودک اجازه دهید که روایت خود را از این برچسب هایی که یک داستان را خلق کرده است، ارائه کند. هر روز یک داستان زیبا.

پازل سازی: سرگرمی لذت بخش همه سنین

این اغراق نیست که کودکان در هر سنی، مشتاق به پازل سازی هستند. کار فکری و هیجان انگیز است و مهارت های ارتباط اجتماعی کودک را نیز افزایش می دهد. چون پازل سازی، افدامی مشارکتی است. با خرید پازل هایی که زیر دست و پا له نمی شوند و قطعات زیادی دارند، می توان ساعت ها بچه  ها را سرگرم  کرد. توانایی حل مساله (problem solving) در کودکان را ارتقا داده و تفکر خلاق (creative thinking) را که آن ها بسیار نیاز دارند، پرورش می دهد.

نمایش و ادا بازی

بچه های دوست دارند با حضور دیگر کودکان، بازی های مشارکتی داشته  باشند. یکی از آن  ها می تواند نمایش گروهی باشد. پوشیدن لباس های مخصوص که با اکسسوری های گوناگونی مثل کلاه های بزرگ رنگی یا شنل های رنگارنگ ست شده  باشد، بخشی از فرآیندنمایش های خانگی است. یا مثلا از او بخواهید ادای حیوانات را بازی کند. اوقات خوش و مطبوعی را برای شما و کودک رقم می زند.

بازی های کارتی

کارت ها ابزار عالی برای سرگرم  کردن  کودکان در خانه هستند. این یک دارایی خوب برای کودک  است که مرتب او را با چیزهای جالب آشنا کرده و حس کنجکاوی وی را تقویت می کند.  دبلنا یا دبرنا، یکی از بازی های دوست داشتنی کودکان دهه شصت ایران بود که این روزها نیز محبوب شده است. بهترین بازی های کارتی را از اسباب بازی فروشی های معتبر سراسر کشور، تهیه کنید.

مشارکت در کارهای بزرگسالان 

کودک عاشق مشارکت در کارهای بزرگسالان است. کودکان از سن 3 سالگی به بعد، علاقه مندند تا با وسایل آشپزخانه از کفیگر و ملاقه تا دیگ و ماهی تابه، بازی کنند. بازی با این وسایل، آنها را کنچکاو می کند که درباره کارایی و کاربرد آن ها، مطلع شده و اندازه ها و مقیاس ها را نیز یاد بگیرند. قاشق و چنگال و بشقاب و  لیوان، اولین کالاهای مرسوم در آشپزخانه است که در اختیار آن ها قرار میگیرد و لذا، مشتاقند تا با دیگر وسایل نیز آشنا شوند.

برخی از والدین، برای حفظ سلامتی و ایمنی کودک و افزایش خلاقیت آن ها، لوازم آشپزخانه مصنوعی رنگی و بهداشتی برای آن تهیه می کنند تا کودک در تخیل خود، آشپزی کند و با این وسایل و کاربردش بیش تر آشنا شده و از ترغیب وی برای ورود به آشپزخانه بکاهند.

سرگرم کردن کودک،مشارکت در کار خانه

مشارکت کودک در آشپزی

آشپزی. شیرینی های خانگی ساده، که با وسایل ارزان طبخ می شود ، نخستین گام برای ورود کودکان به دنیای جذاب و خوشمزه آشپزی است. وقتی کودک حس کند که محصولی با مشارکت خود او تولید شده، در حفظ و نگهداری آن کوشا تر است. لذت بیش تری از خوردن و استفاده کردن آن  می برد و از اینکه سرگرم می شود خوشحال است.

درست کردن  یک بستنی توت فرنگی که با ژله تزیین شده باشد، کار سختی نیست. یا تکه تکه کردن چند میوه که روی بشقاب به صورت قلب، تزیین شده است. این ها بچه شما را سرگرم می  کند و به خوردن چیزهایی که برای سلامتی اش ضروری است، ترغیب می کند.

بچه ها دوست دارند تا ماکارونی را داخل قابلمه بریزند. پوره  سیب زمینی را بکوبند و دستشان را در ظرفی که نخود و لوبیا ریخته اید تا خیس بخورد، بکنند و آن را هم بزنند. این ها خطرناک نیست و کودک را با کاربرد این مواد در  ساخت غذا و روند تولید غذا، اشنا می  کند.

مشارکت کودک در خرید خانه

خرید کردن برای خانه و آشپزخانه از طریق فروشگاه های بزرگ، همیشه برای انسان به خصوص کودکان، جذاب است و آن ها را با محصولات و برندها و عکس ها و رنگ های مختلف آشنا می کند. مشارکت دادن بچه به خرید وسایل آشپزخانه، هم بازی است و هم سرگرمی و هم  آن ها را با اقتصاد خانوار و قیمت ها آشنا می کند.

یک نکته مهم

طبق گفته های روانشناسان حوزه کودک، در بازی بچه های زیر سن 7 سال نباید دخالت کرد. مخصوصا زمانی که با دیگر کودکان در حال بازی امن است.  از امر و نهی پرهیز کنید. خلاقیت کودک را محدود نکنید. انها دوست دارند شکل زندگی آینده خود را در قالب ماکت های کوچک بسازند و روایت های جالبی از آن ها در ادبیات گفتاری خود خلق کنند. مدام نپرسید در آینده چه کاره می شوید و چه مهارتی دوست دارید! او را محدود نکنید. آزاد فکر کردن و تفکر خلاقانه را از کودکی به او آموزش دهید. کتاب، بهترین مشاور شما خواهد بود.

مخاطب گرامی

اگر تجربه بازی و سرگرمی با کودکان در رده های مختلف سنی دارید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. از تولید کنندگان اسباب بازی در ایران دعوت می کنیم تا محصولات خود را در این سایت تخصصی امور کودکان، به اطلاع مخاطبان سایت برسانند.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در  شبکه های اجتماعی دارید به اطلاع والدین دیگر برسانید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بارداری
مدیر سایت

یوگا در بارداری

تناسب اندام حتی در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است . با تناسب اندام می توان حاملگی راحتی را سپری کرد . یکی از

ادامه مطلب
هفته هفدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هفدهم بارداری

با گذراندن هفته شانزدهم بارداری حالا به هفته هفدهم بارداری رسیدیم و جنین هر روز رشد بیشتری را نسبت به روز قبل تجربه می کند.

ادامه مطلب