کم اشتهایی کودکان

چگونه با کم اشتهایی کودکان مقابله کنیم؟

کم اشتهایی کودکان با بی اشتهایی فرق دارد. فرقش را می توان با مراجعه به متخصص اطفال و طب سنتی بررسی کرد و باید از تجویز های اینترنتی پرهیز نمود. کم اشتهایی کودکان در سنین مختلف، دلایل گوناگونی دارد و باید به درستی ریشه یابی شود. مسائل ژنتیکی و روانی و سبک زندگی والدین و نحوه برخورد آن ها با کودک و مسائل استرس زا، همه در کم اشتهایی کودک تاثیر گذار است و سهمی در این اختلال در بهداشت و سلامت کودک بازی می کند.

عوارض کم اشتهایی و بی اشتهایی کودکان زیاد است و باید سریع نسبت به درمان آن اقدام کرد. اما نباید والدین درباره غذا خوردن کودکان خیلی حساس باشند. در این گفتار، مجموعه نکات خوبی برای درمان کم اشتهایی و بی اشتهایی کودکان برای مخاطبین نی نی ناش ارائه می شود.

اگر تجربه و دیدگاهی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

دلایل بی اشتهایی کودکان چیست؟

  • بیماری ها حتما یکی از دلایل مهم بی اشتهایی و کم اشتهایی کودک است. مثل زمان هایی که کودک تب دارد با استفراغ می کند یا اسهال دارد.
  • تغییر محیط کودک از محیط های خیلی خشک به خیلی سرد و بر عکس از عوامل تاثیرگذار در بی اشتهایی است.
  • داروها که پزشک تجویز کرده، عوارضی دارد که کم اشتهایی از آن جمله است.
  • یبوست از عوامل مهم کم اشتهایی و بی اشتهایی کودکان است که باید رژیم غذایی آن را طبق فصل، تغییر داد.
  • کم تحرکی از مهم ترین عوامل کم اشتهایی در کودکان 3 تا 7 سال است. مخصوصا زمانی که علاقه به بازی در بیرون خانه و هم سن و سال ها ندارد، یعنی طلب انرژی نمی  کند.
  • کم خونی شایع در بین کودکان، از عوامل کم اشتهایی است. البته کرم های روده نیز تاثیر گذار است.
  • استرس و افسردگی و تنبیه بدنی از جمله عوامل تاثیرگذار در کم اشتهایی کودکان است.

راهکارهایی برای درمان بی اشتهایی و کم اشتهایی کودکان

  • اگر کودک شما در سن زیر 2 سال است، کم اشتهایی و بی اشتهایی او را نباید بدون تجویز پزشک، با طب سنتی صرفا درمان کنید!
  • برای درمان کم اشتهایی و بی اشتهایی کودکان، بایستی از غذاهای مناسب هر سن استفاده کنید.
  • طرز سبک زندگی شما و هم چنین نحوه ارائه غذا به کودک، در رفع بی اشتهایی و کم اشتهایی او تاثیر گذار است.
  • منوی غذای کودک را در طول هفته متنوع کنید. وعده های غذایی زیاد و کم حجم به او بدهید.
  • از غذا دادن زوری در هر سن پرهیز کنید.
  • کودک را در تهیه غذا مشارکت بدهید. یکی از روش های سرگرم کردن کودک در خانه است. در این حالت، او علاقه بیش تری به خوردن و نوشیدن غذایی دارد که خودش در تولید آن سهیم بوده است.
  • مصیبتی به نام بازی های رایانه ای را در موقع غذا خوردن از دسترس خارج کنید تا ذهن کودک مشغول یک کار لذت بخش به نام خوردن و آشامیدن شود.
  • کودکی که درست صبحانه نمی خورد، در طول روز بی اشتها و خسته است.
  • مواد غذایی سالم را جایگزین فست فود و نوشابه های گاز داری بکنید که کودک شما را در آینده، معتاد تزریق انسولین و مبتلا به دیابت و چاقی می کند.
  • هر اندازه خلاقیت و نوآوری والدین در تزیین سفره و بشقاب کودک با میوه و سبزیجات رنگارنگ خوش فرم، بیش تر شود، انگیزه کودک برای خوردن بیش تر می شود.

 

بشقاب کودک و کم اشتهایی کودک

 

  • کودکان علاقه زیادی به خوردن و نوشیدن با جمع دارند. مخصوصا با بچه ها.
  • رشد سریع کودکان در سن 2 تا 3 سالگی و افزایش قدی بین 20 تا 30 سانتی متر در بچه های سالم، سبب می شود که در اشتهای آن ها تاثیر گذار باشد.
  • بی اشتهایی با کم اشتهایی اشتباه گرفته نشود. گاها والدین این 2 مساله را با هم اشتباه می گیرند.
  • کم اشتهایی و بی اشتهایی در کودکانی که از والدین خود دور هستند، بیش تر است.
  • عفونت ها در اندام گوارشی و ریوی از جمله موضوعاتی است که از عوامل کم اشتهایی و بی اشتهایی کودک می شود.
  • همان طور که غذای کودک چند هفته پس از تولد از مایعات به سمت غذای کمی سفت حرکت می کند مثل حریره بادام یا فرنی، غذای کودک زیر 5 سال با کودک 5 تا 10 سال و 10 تا 18 سال نیز فرق دارد. مشورت با متخصص تغذیه در کنار متخصص اطفال (برای کودکان زیر 5 سال)، برای ریشه یابی علم دلایل کم اشتهایی و بی اشتهایی کودکان نباید فراموش شود.

راه های درمان بی اشتهایی کودکان از نگاه طب سنتی

طب سنتی، طب جایگزین طب مدرن نیست. دنبال کردن این طب نیز نیاز به دانش و مهارت داشته و افراد بایستی از نگاه صفر و یک به طب سنتی پرهیز کنند. ضمنا با تجویز متخصصان معتبر و مجاز طب سنتی در کنار طب مدرن می توان از فواید این طب بهره مند شد.

ناگفته پیداست که همه کودکان به غذاهایی چون بستنی، چیپس، پفک و بیسکوییت و شیرینی، علاقه  زیادی دارند و سیری کاذب پیدا می کنند و مواد غذایی ضروری که برای رشد جسمی و ذهنی آن ها نیاز است را دریافت نمی کنند. لذا میل چندانی به غذا خوردن ندارند و به  همین خاطر بایستی  در طول روز، این هله هوله ها را از دست کودک دور کرد.

یکی از روش  های دور کردن  این هله هوله  های کارخانه  ای با مواد افزودنی مضر برای بدن کودک، ساخت خانگی آنهاست که از شکر و نمک و روغن کمی در تولید آن استفاده شده باشد. مثل چیپس خانگی، ذرت خانگی، نوشیدنی های مقوی تابستانی و زمستانی خانگی. ساندویچ های خانگی و شیرینی های کم شکر خانگی.

تاثیر مزاج بر اشتهای کودک

کم اشتهایی و بی اشتهایی، ارتباط مستقیم با مزاج و طبع هر انسان دارد. مزاج کودکی که به کم  اشتهایی و بی اشتهایی مبتلا است، صفراوی بوده و گرم و تر نیست. واقع گرایی درباره تعذیه کودک، موضوعی است که والدین حساس باید به آن توجه داشته باشند.

ترغیب کودک به سبزیجات و میوه ها با روش خلاقانه، توصیه اکید طب سنتی است. اگر  کودک دچار غلبه صفرا شود، بی اشتها می شود و زرد رنگی، رنگ رخساره وی می شود. سوخت و ساز کودکی که دچار غلبه صفرا است، زیاد بوده و اگر غذا هم مصرف کنند، به  اندازه کافی چاق نمی شوند.

اگر کودکی دچار کم اشتهایی و بی اشتهایی است، در صورتی نسبت به استفاده از طب سنتی برای درمان این اختلال مزاجی استفاده کنید که مشاوران معتبر و مجاز و صلاحیت داری را پیدا کنید که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجوز لازم را اخذ کرده باشند. از تجویزهای اینترنتی و تلگرامی و اینستاگرامی پرهیز کنید.

اگر  کودک شما دچار سوء مزاج شده باشد، متخصصان طب سنتی می توانند راهکارهای درمانی پیشنهاد کنند. عرقیجات گیاهی، از کاسنی و شاه تره گرفته تا سکنجبین طبیعی، اشتها آور است اما در استفاده آن ها باید دقت کرد تا عامل یبوست در کودکان نشود.

کرونا، چه تاثیری بر بی اشتهایی کودکان میگذارد؟

کشتار کودکان در ایران و جهان بر اثر ابتلا به ویروس مرگبار کووید 19، خوشبختانه قابل توجه نبود. اما حتی در عصر پسا کرونا نیز اموزش کودکان به استفاده از ماسک و فاصله گذاری جمعی، اهمیت دارد. طبق اعلام اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دار دانشگاه های علوم پزشکی، یکی از رایج ترین علامت های نشان دهنده ابتلا به کرونا، از دست دادن اشتها است.

اگر کودک شما تمایلی به خوردن غذا ندارد و از خوردن برخی خوراکی ها نیز طفره می رود، این موضوع یکی از علائم ابتلا به ویروس کرونا است و البته شرط کافی و شرط لازم برای ابتلای کودک به  کرونا نیست و بایستی توسط متخصص کودکان معاینه شود و اقدامات درمانی درباره وی در دستور کار کادر درمان قرار بگیرد.

اما یادتان باشد که کودکان در چهل و هشت ساعت ابتدایی ابتلا به ویروس کرونا، دارای سطح بسیار بالایی از این ویروس در مجاری تنفسی هستند.  چون کودکان، سیستم ایمنی قوی دارند، آسیب پذیری آن ها از این ویروس کم است. اما کودکان، از ناقلان فعال ویروس کرونا هستند.

چون توانایی راحت در انتقال ویروس کرونا دارند، باید حساس بود. بیش از 30 درصد کودکانی که مبتلا به کرونا شده اند، بی اشتها بودند و از خوردن وعده های غذایی پرهیز می کردند.

چند نکته خیلی مهم

برای حل مشکل کم اشتهایی و بی اشتهایی کودکان، روش های خلاقانه و فانتزی را در دستور کار قرار بدهید. حتما این روش ها در هر سنی متفاوت است.

مثلا کودکان زیر 5 سال علاقمند هستند که با اسباب بازی های خود غذا بخورند. به آن  ها مشوق هایی بدهید که با خوردن فلان غذا و میوه، به ایشان یک برچسب رنگی هدیه می دهید. استرس را دور کرده و درجه هوای خانه را متعادل در طول سال نگهدارید. خواب کافی در کاهش بی اشتهایی هم موثر است. لبنیات نیز در دستور کار باشد.

مخاطب گرامی

اگر تجربه ای درباره رفع بی اشتهایی و کم اشتهایی کودک خود دارید، ضمن بر شمردن سن و جنس کودک، مراتب را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

لینک این گفتار را از طریق کانال هایی که در شبکه های  اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دیگر والدین برسانید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خشکی-پوست-در-بارداری-نی-نی-ناش
بارداری
مدیر سایت

خشکی پوست در بارداری

ضمن بارداری تغئیرات مختلفی در بدن مادر به وجود می آید که اکثرا با اتمام این دوره این تغئیرات نیز از بین می روند .

ادامه مطلب