ماه نهم بارداری نی نی ناش

ماه نهم بارداری آخرین ماه بارداری

 

با ورود به ماه نهم بارداری مادر آماده ی زایمان می باشد . پس از گذشت هفته های پر پیچ و خم دوران بارداری وقت آن رسیده که ثمره ی این دوران پر از استرس نمایان شود و مادر کودک دلبند خود را در آغوش بگیرد . در ماه نهم بارداری جنین به سرعت رشد می کند و وزنی در حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم و قدی برابر با ۵۰ تا ۵۸ سانتیمتر پیدا می کند . در ماه نهم بارداری جنین به تکامل خود رسیده و فقط مغز و ریه ها همچنان به رشد خود ادامه می دهند . اکنون جنین آماده است تا در جهان خارج از رحم مادر زندگی کند . در این ماه مادر افزایش وزن پیدا کرده و گاهی به نفس نفس می افتد .

 

علائم زایمان در ماه نهم بارداری

در ماه نهم بارداری مادر هر لحظه باید منتظر به دنیا آمدن کودک خود باشد .

۰ چکیدن پستان ها

در ماه نهم مایع زرد رنگی از پستانها ترشح می شود که آغوز نامیده می شود بودن و نبودن آن هیچ مشکلی برای مادر ایجاد نمی کند .

۰ دفع مکرر ادرار

در این ماه در اثر جابجایی جنین به مثانه فشار وارد شده و همین باعث دفع مکرر ادرار می شود .

۰ تغئیر مکان جنین

به دلیل قرارگرفتن جنین در کانال زایمان سوزش معده ، دفع مکرر ادرار ، یبوست و … وجود دارد که این علائم نشانه ی نزدیک شدن زمان زایمان است .

۰ انقباضات براکستون

این انقباضات از چند هفته قبل از زایمان شروع شده و همراه با درد هستند . این انقباضات بیشتر نشانه ی کم آبی بدن است پس مادر باید مایعات زیادی بنوشد .

۰ اسهال

اسهال هم می تواند یکی از دلایل نزدیکی زایمان باشد .

۰ سبکی

در بارداری اول با قرار گرفتن جنین در مسیر زایمان احساس سبکی دست خواهد داد .

۰ ترشحات وارن

ترشحات واژن چیز نگران کننده ای نیست اما اگر بدبو و زرد رنگ باشند باید سریع به پزشک مراجعه کنید .

بیشتر بخوانید : راهکارهای آمادگی برای زایمان

شرح هفته های ماه نهم بارداری

هفته ی سی و پنجم بارداری

در هفته ی سی و پنجم جنین جای زیادی برای جابجا شدن ندارد اما مادر حرکات او را احساس می کند . از این هفته به بعد باید هفتگی با پزشک ملاقات داشته باشد چرا که وضعیت مادر باید مدام تحت نظر قرار بگیرد . در این ملاقاتها پزشک رشد جنین  و وزن و مقدار گشادشدن رحم مادر را بررسی می کند . در این هفته رحم چندین برابر رشد کرده و به همین دلیل به دیگر اعضای بدن فشار وارد می شود .

جنین و تغذیه مادر در هفته سی و پنجم

در هفته ی ۳۵ بارداری جنین از لحاظ فیزیکی رشد کرده کلیه ها و کبد کامل شده اند و فقط وزن اضافه می کند . علائم طبیعی در هفته ی ۳۵ بارداری ورم پا و صورت است البته این ورم نباید زیاده از حد باشد چون نشانه ی فشارخون حاملگی است . ضربان قلب بیشتر می شود و مادر دچار تنگی نفس می شود . پس مادر نباید کارهای سنگین انجام دهد و ورزشهایی که باعث نفس نفس زدنش می شود انجام دهد .

در این هفته تغذیه و ورزش منظم و سبک می تواند سبب آرام شدن مادر شود . کلسیم ، پروتئین و آهن و اسیدفولیک از مهمترین موادی است که باید مصرف شود . اگر خونریزی ، درد کمر و شکم و خروج مایع از واژن مشاهده شد سریعا باید به پزشک مراجعه کرد .

هفته ی سی و شش بارداری

در این هفته جنین به سرعت وزن اضافه می کند اما مادر وزن اضافه نمی کند چرا که حدود ۱۱ تا ۱۴ کیلوگرم وزن اضافه کرده است . در هفته ی سی و پنجم جنین به سمت لگن می رود و این باعث می شود سوزش معده و تنگی نفس مادر کمتر شود . با پائین آمدن جنین به سمت لگن احساس دفع ادرار به مادر دست می دهد که این کاملا طبیعیست .

جنین و تغذیه در هفته سی و شش بارداری

در این هفته جنین کاملا آماده است تا به دنیا بیاید . تنها ششهای جنین است که رشدش کامل نشده اما با این حال جنین می تواند بدنیا بیاید . در ماه نهم جنین می تواند همه ی موادی که به صورت ترشح در مایع آمنیوتیک وجود دارد ببلعد که بعد از تولد به صورت مدفوع سیاه رنگی از بدن خارج می شوند .

در مورد هفته ی سی و ششم بارداری توصیه شده آب و مایهات زیاد بنوشید ، غذاهای مقوی و کم چرب بخورید و از خوردن غذاهای پر ادویه و پر چرب جلوگیری کنید . از فست فودها بپرهیزید . اگر در این هفته درد زایمان به سراغ شما آمد بدانید مشکلی برای جنین بوجود نیامده است فقط ریه هایش در حال تکمیل شدن است که بعد از تولد باید از دستگاه کمک بگیرد .

 

بیشتر بخوانید : رشد و وزن گیری جنین در هفته های آخر بارداری

 

لازم به ذکر است بدنیا آمدن جنین قبل از هفته ی ۳۷ جنین نارس ، از ۳۷ هفته تا ۴۲ هفته کامل و بعد از ۴۲ هفته دیررس گفته می شود .

 

هفته ی سی و هفتم بارداری

در هفته ی سی و هفتم بارداری نیز مانند هفته های قبلی جنین در حال وزن گیری است و هر روز ۱۴ گرم به وزنش افزوده می شود . در این هفته ممکن است مقداری از مایع آمنیوتیک توسط رحم و بافتهای بدن جذب شود و مادر گمان کند جنین حرکت نمی کند اما او همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد . چشمانش را باز و بسته کرده و تمرین تنفس می کند . یکی از علائم طبیعی که در این هفته وجود دارد آنگاژمان است . آنگاژمان به حالتی گفته می شود که جنین پائین آمده و آماده برای تولد است . با وجود آنگاژمان تنفس راحت شده اما تکرر ادرار بیشتر می شود . در هفته ی ۳۷ بارداری بهداشت حتما باید رعایت شود چرا که عفونتها سبب دردسر زیادی می شوند . از علائم زایمان در این هفته اسهال ، حالت تهوع ، پاره شدن کیسه ی آب ، خون ، درد پشت .

 

هفته ی سی و هشتم بارداری

در هفته ی سی و هشتم بارداری جنین آماده ی تولد است و می تواند در دنیای بیرون از رحم زندگی کند در این زمان مغز و ریه ها در حال تکامل هستند . از این به بعد اضافه وزن او آهسته می شود . چون جای کمی برای لگد زدن دارد ممکن است مادر احساس خطر کند . به هر حال مادر باید آرام باشد و پزشک را برای این وضعیت آگاه کند . پزشک با سونوگرافی وضعیت جنین را بررسی می کند و ضربان قلب او را مورد بررسی قرار می دهد .

تغییرات مادر در هفته سی و هشتم بارداری

درد در کشاله ی ران یا پشت پا از علائم زایمان در این هفته است . حتی ممکن است افسردگی به سراغ مادر بیاید اما باید با این موضوع کنار بیاید تا بعد از تولد نوزاد بتواند حالت روحی مناسبی داشته باشد . تغذیه ی مناسب می تواند بر حالات مادر اثر مثبتی داشته باشد ‌ در این زمان شیر و لبنیات ، حبوبات ، گوشت قرمز و سفید و ماهی برای مادر توصیه شده است .

 

هفته ی سی و نه بارداری

در هفته ی سی و نه بارداری جنین به طور کامل رشد کرده و چهره ی او مشخص است . اندازه ی دور سر با دور کمرش یکی است . مغز جنین آخرین عضو اوست که به تکامل می رسد . در سونوگرافی که در این هفته انجام می شود چهره ی جنین نمایان است . علائم زایمان در این هفته شامل درد در پشت پا یا کشاله ی ران است که نشانه ی قرارگرفتن سر کودک در لگن است .

 

هفته ی چهلم بارداری

در هفته ی چهلم بارداری تنش زیادی متوجه مادر است . هر روز که می گذرد کودک بزرگتر می شود و ناخنها و موها رشد کرده استخوانهای جمجمه از هم جدا هستند تا بتوانند از مجرای زایمان به راحتی عبور کنند . در این هفته جنین صدای مادر را به خوبی می شنود . نکته ی مهم این هفته تولید بیلی روبین در خون است که نوزاد با تجزیه سلولهای قرمز خونی آن را تولید می کند و به همراه مواد زاید بدن از طریق جفت آنرا به بدن مادر منتقل می کند که بعد از تولد مجبور می شود خودش آن را دفع کند . اما اگر بیلی روبین روی هم انباشته شود ایجاد زردی در نوزاد می کند که با قرارگرفتن در معرض نور بهتر خواهد شد .

 

 سخن آخر

سعی کنید علائم زایمان را بشناسید و اگر آن ها را حس کردید سریع به پزشک مراجعه کنید تا اتفاق بدی برای شما و جنینتان نیفتد .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته چهلم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته چهلم بارداری

قبل از هر چیزی باید به شما تبریک گفت زیرا توانسته اید یک دوره نسبتا طولانی که 9 ماه طول کشیده را پشت سر بگذارید.

ادامه مطلب
عکس سونگرافی در دست
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته سوم بارداری

مهمترین وقایع هفته سوم بارداری  هفته سوم بارداری یکی از مهمترین هفته هایی است که پیش رو دارید، در بسیاری از موارد ممکن است شما

ادامه مطلب