چپ دست یا راست دست بودن کودکک

علت چپ دست یا راست دست بودن کودک چیست؟

علت چپ دست یا راست دست شدن کودک چیست؟ آیا می توان با سبک غذایی خاص یا سبک زندگی خاصی، نوزاد را به چپ دستی  یا راست دستی ترغیب کرد؟ پاسخ به این سوال ها در این گفتار در اختیار مشتاقان نی نی ناش قرار گرفته است. توجه داشته باشید که بیش تر کودکان یک ساله قادر به استفاده از هر دو  دست هستند و به صورت مساوی از هر یک استفاده می کنند. دست راست یا چپ دست شدن نوزاد یا کودک شما، مصداق هوش و ذکاوت نیست.

اگر تجربه و دیدگاهی درباره راست دست شدن یا چپ دست شدن فرزند خود دارید، مراتب را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

علت چپ دست یا راست دست شدن کودک می شود؟

کودک نوپا معمولا در دو یا سه سالگی ، ترجیح خود را برای راست دست شدن یا چپ دست شدن نشان می دهد. اکثر کودکان تمایل به استفاده  از دست راست دارند. این که چرا تعداد راست دست ها در دنیا زیاد است، اطلاعات علمی دقیقی برایش وجود ندارد و هر چیزی که می بینید و غیر علمی نیست، مصداق شبه علم و ضد علم است.

والدین چپ دست زیادی سراغ داریم که فرزندان راست دست دارند یا والدینی راست دست سراغ داریم که دو فرزند چپ دست دارند. نه تغذیه نه سبک زندگی نه نوع بازی کودکانه، هیچ کدام دلیل متقنی برای چپ دست شدن یا راست دست شدن کودک شما نیست.

ژنتیک بی تاثیر نیست. هنجار های اجتماعی نیز ایضا. فرهنگ هایی که تلاش می کنند به هر دلیل، بچه ها چپ دست نشوند (یا به قول مادر بزرگ ها: چپال نشوند!)، تعداد چپ دست کم تری دارند. گاها در جامعه شناسی خودمانی  ایرانی ها ، شنیده می شد که قدیمی ها، چپ دستی را یک ایراد تلقی می کردند!

زمان تشخیص چپ دست یا راست دست شدن کودک

برای فهم این که کودک چه زمانی دست راست می شود یا چپ دست باید چند سالی صبر کرد. هیچ عجله ای نداشته باشید. دست راست یا دست چپ شدن کودک هیچ تاثیری در هوش، موفقیت، سبک زندگی، تحصیلات و فعالیت بدنی کودک نخواهد داشت. گرفتن شیشه شیر و بازی با عروسک و توپ و اشیا و موبایل و حرکات پاها، معمولا تا 2 سالگی با هر دو دوست و هر دو پا صورت می گیرد.

زمانی که  کودک رشد می کند، توانایی انجام مهارت های پیچیده در آن ها کامل شده و مهارت هایی مثل غذا خوردن با قاشق و خط خطی کردن کاغذ مشخص  میکند که او تمایل به گرفتن خودکار و مداد با کدام دست دارد. به مرور می توان مطلع شد که کودک از یک طرف بدن بیش تر استفاده می کند.

در برخی از کودکان شاهد هستیم که از سن هجده سالگی به بعد  علائم غلبه طرفی را از خود بروز می دهند و انجام  فعالیت هایی مثل نقاشی  کشیدن و غذا خوردن را با یک  طرف بدن بیش تر انجام می دهند. البته در این سن نمی توان دقیقا مشخص کرد که غلبه طرفی در کوکان وجود دارد یا خیر.

سن پنج سال به بعد زمانی هست که می توان متوجه شد که کودک دست راست می شود یا دست چپ. فقط 10 درصد مردم  جهان چپ دست هستند. این که گفته می شود چپ دست ها باهوش تر از راست دست ها هستند یا راست دست ها باهوش تر از چپ دست ها هستند، صرفا یک باور عمومی است و مستندات علمی ندارد.

 

بیشتر بخوانید : راه های پرورش خلاقیت و نوآوری کودک

 

روش هایی برای برتری بخشی به یکی از اندام ها

اگر دوست دارید فرزند شما تمایل بیش تر به استفاده از دست چپ و پای چپ داشته باشد، تمریناتی را در نظر داشته باشید. مثلا یک توپ پلاستیکی نرم را در فاصله دو متری او قرار داده و خودتان با پای چپ شوت کنید یا با دست چپ ان را هول دهید. کودک علاقه زیادی به تقلید  کردن دارد. یا مثلا بخواهید که مثل شما با پای چپ لی لی کند.

کاغذی را به شکل لوله کرده و آن را به او بدهید تا مثل شما داخلش را ببیند. ببینید با کدام چشم علاقه  به دیدن داخل کاغذ دارد. ساعت مچی تمیز خود را به او بدهید تا صدی تیک  تاک ساعت را بشنود. ببینید آن را روی کدام گوش می گذارد.

به هر حال، غلبه طرفی در کودکان از دوران جنینی در بدن شکل می گیرد و تکامل می یابد. وجود ژن ها نامتقارن در مغز نیز دلیل قطعی غلبه طرف در کودکان نیست. اینکه چپ دست ها هنرمند بهتر می شوند چون نیمکره راست مغز آن ها بیش تر درگیر می شود چون مسئول درک فضایی و بینایی  است، تصور غیر علمی است.

دقت کنید که رابطه مغزی بین 2 نیم کره در افراد چپ دست حدود یازده درصد بزرگ تر از دست راست ها هست. نشان گر ارتباطات قوی و عمیق دو نیم کره در پرورش اطلاعات است. این که کودک شما صرفا وسایل را با دست چپ بر  می دارد علت محکمی برای چپ دست بودن او نیست.

بایستی والدین از ایجاد تغییرات در کودکان با اجبار، پرهیز کنند و به جای آن، روی تقویت مهارت هایی که توسعه دهنده خلاقیت و نوآوری و شکوفایی فکر و ذهن کودک است، تمرکز کنند. بروز لکنت زبان و شکل گیری ناراحتی عاطفی در کودکان برای راست دست شدن را در نظر داشته باشید. این که کودک شما چپ دست می شود اما در دنیای راست دست ها زندگی می کند، نیاز به توجه بیش تر دارد تا احساس غریبی نکند و رفتارش  را عجیب قلمداد نکند.

مخاطب گرامی

اگر نظر و  دیدگاهی درباره راست دست شدن یا چپ دست شدن  کودک دارید و روش هایی برای تقویت دست راست یا تقویت دست چپ کودک دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید. لطفا باورهای غلط شبه علمی را از ذهن دور کنید و به جای تمرکز روی چپ دست یا راست دست شدن کودک، روی تقویت قوه خلاقیت و نوآوری وی تمرکز کنید.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های  اجتماعی عضو هستید به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید. ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

]این گفتار به شما یادآوری می کند که هیچ دلیل علمی قطعی برای راست دست یا چپ دست شدن کودک نیست[

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته هجدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هجدهم بارداری

با سپری کردن هفته هفدهم بارداری و رسیدن به هفته هجدهم تغییر تحولات بسیار زیادی در زندگی مادر و جنین اتفاق می افتد. اکنون جنین

ادامه مطلب
هفته هفتم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری زمانی است که شکل گیری اعضای حیاتی بدن جنین در حال پیگیری است و مراقبت های بسیار زیادی را باید انجام داد

ادامه مطلب