هفته سی ام بارداری

هفته سی ام بارداری

با گذراندن هفته بیست و نهم بارداری و رسیدن به هفته سی ام بارداری می توان متوجه شد که اغلب ارگان های حیاتی بدن جنین رشد یافته و در حال تکامل یافتن هستند. با توجه به رشد روزافزون جنین، شکم مادر هر روز بزرگتر می شود و این افزایش وزن مادر تا هفته های آخر بارداری ادامه خواهد یافت. در هفته 30 بارداری جنین می تواند به راحتی چشمان خود را باز و بسته کند. بدین ترتیب جنین در هفته سی ام از نظر ساختاری به حد مطلوبی رسیده و تنها چند هفته برای تکامل یافتن ارگان های مختلف زمان نیاز دارد.

هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام طول جنین به حدود 40 سانتی متر و وزن او به حدود 1320 گرم می رسد. اکنون 700 گرم مایع آمنیوتیک اطراف جنین وجود دارد. با افزایش وزن جنین در هفته های آتی، حجم مایع آمنیوتیک باز هم کاهش خواهد یافت تا جنین بتواند به راحتی رشد کند. تمایز دادن تاریکی از روشنایی یکی از قابلیت های جنین در هفته 30 بارداری است. با توجه به افزایش چربی بدن جنین، اکنون موهای کرک مانندی که بدن او را پوشانده بود، در حال حذف شدن می باشند..

هفته سی ام بارداری

وضعیت مادر در هفته سی ام بارداری

خستگی یکی از شرایطی است که ممکن است مادر از هفته سی ام دوباره آن را تجربه کند. این میزان از خستگی به خاطر تغذیه جنین از مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن می باشد. بدین ترتیب مادر باید تغذیه مناسبی را از هفته 30 بارداری اتخاذ نماید. با تغذیه صحیح مادر می تواند سلامت خود و جنین را تضمین نماید. با توجه به اینکه رحم به سرعت در حال بزرگ شدن است، لذا این پیش بینی را می توان کرد که فشار بیشتری به معده مادر وارد شود. بدین ترتیب مادر باید خود را برای چند هفته نسبتا سخت آماده کند.

علائم و نشانه های هفته سی‌ام بارداری

تغییرات هورمونی در هفته 30 ارداری بیشتر می شوند، همین امر باعث می شود تا همه اختلالاتی که در هفته های نخست بارداری برای مادر به وجود آمده بودند، دوباره نمایان شوند. احساس خارش و سوزش در انگشتان دست یکی از علائم و نشانه های هفته 30 بارداری به شمار می رود. متورم شدن بدن از دیگر نشانه های هفته سی ام به شمار می رود. بدین ترتیب بهتر است مادران از هفته 30 بارداری به بعد با صبر و حوصله بیشتری به مسیر خود ادامه بدهند.

رژیم غذایی هفته سی‌ام بارداری

با توجه به اینکه رحم در حال بزرگ شدن است، لذا فضای کمتری برای معده وجود دارد. به همین خاطر ممکن است مادران باردار در هفته 30 بارداری اشتهای کمتری داشته باشند. بهتر است در طول روز از تنقلات مقوی استفاده شود تا بتوان از این طریق مواد غذایی مفید برای بدن مادر و جنین را تامین کرد. مصرف سیب زمینی در هفته 30 بارداری می تواند برای مادر مفید باشد. البته حتی المقدور باید سیب زمینی را به صورت پخته یا تنوری مورد استفاده قرار داد. پروتئین، کلسیم و آهن برای بدن مادر و جنین ضروری بوده و باید حتما در رژیم غذایی مادر وجود داشته باشند.

هفته سی ام بارداری

توصیه های مذهبی هفته 30بارداری

قرائت سوره نحل در روزهای دوشنبه یکی از اصلی ترین توصیه های مذهبی برای هفته 30 بارداری به شمار می رود. بهتر است در هفته 30 بارداری هر روز 140 صلوات بفرستید. صلوات یکی از بهترین و تاثیرگذارترین ذکرهای مذهبی به شمار می رود. قرائت سوره نور نیز بسیار توصیه شده و تکیه بر قرائت آن تاثیرات مثبت بسیار زیادی خواهد داشت. در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته سی ام بهتر است به قرائت سوره های ملک و یس پرداخته شود.

برای آگاهی از هفته سی و یکم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عفونت ادراری نی نی ناش
مراقبتهای بارداری
مدیر سایت

عفونت ادراری در بارداری

معمولا علائم عفونتهای ادرای شامل سوزش و تکرر ادرار است اما این علائم را نمی توان تنها نشانه های عفونت ادراری دانست . در این

ادامه مطلب
هفته هجدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هجدهم بارداری

با سپری کردن هفته هفدهم بارداری و رسیدن به هفته هجدهم تغییر تحولات بسیار زیادی در زندگی مادر و جنین اتفاق می افتد. اکنون جنین

ادامه مطلب