تکان خوردن نوزاد در خواب نی نی ناش

تکان خوردن نوزاد در خواب

بسیاری از کودکان در هنگام خواب دچار بیقراری می شوند . این اختلالات و بی قراریها شامل مشکلات تنفسی ، خروپف ، تب و سرفه ، وحشت ، پریدن از خواب و ناله های شبانه هستند . در ادامه این مقاله نی نی ناش تکان خوردن نوزاد در خواب و اختلالات خواب نوزاد را مورد بررسی قرار داده و به بررسی دلایل این اختلالات می پردازیم .

علت بی قراری های نوزادان در خواب

طبق تحقیقات صورت گرفته پسران بیشتر از دختران دچار اختلال در خواب می شوند . یکی از علل رایج در وجود اختلالات در خواب عفونت گوش در نوزادان است . گفته می شود فرزند اول خانواده بودن نیز می تواند در ایجاد اختلالات خواب در نوزادان موثر باشد . حدود ده درصد از نوزادان خواب خوب و ریشه داری دارند . بقیه خصوصا پسران دچار اختلالات و بی قراریهای خواب خواهند شد .

 

علائم بروز اختلال در خواب

اختلالات خواب علائم و نشانه هایی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

  •  عرق کردن در حین خواب
  •  خر و پف حین خواب
  •  سرفه در خواب
  •  نفس کشیدن در خواب با دهان
  •  وحشت و گیج شدن حین پریدن از خواب شبانه
  •  راه رفتن در خواب

گریه کردن نوزاد در خواب

یکی از راههای برقراری ارتباط بین نوزاد با والدین گریه است . آنها نیازهای خود را با گریه ابراز می کنند مثلا گرسنگی ، خواب ، درد و غیره . با گریه ی نوزاد پدر و مادر دچار استرس می شوند و با ترشح هورمون استرس فشارخون و تپش قلب را افزایش داده و موجب کشش عضلات می شود در نتیجه سعی در برطرف کردن گریه خواهند کرد . به دلیل ناشناخته ای پسرها بیشتر از دخترها گریه می کنند. یکی دیگر از راههای برقراری ارتباط شناخت خلق و خو در نوزاد است . در زیر به معرفی انواع خلق و خو در نوزادان می پردازیم .

 

بیشتر بخوانید : خواب نوزاد چند ساعت است

 

زود تحریک شونده

این دسته به علت نامشخصی گریه می کنند . کارهایی که باید برای آنها انجام شود این است که محیط آرام باشد . به خستگی آنها توجه شود . سعی کنید بیشتر در خانه باشید .

حساس

این دسته به اکثر موارد حساسیت نشان می دهند و با هر گونه محرک مانند بو ، صدا و کسانیکه به آنها نزدیک می شوند واکنش نشان می دهند . حتی موقع تعویض لباس ، بردن به حمام و … گریه می کنند . علائم این دسته از بچه ها عبارتند از تغییر وضعیت فوری از حالتی به حالت دیگر ، پریدن از جای خود . این کودکان را با ایجاد آرامش ، آرام صحبت کردن و خودداری از انجام کارهایی که آنها را اذیت می کند حمایت کنید .

فعال

این دسته از کودکان نیازمند توجه بیشتری هستند . در طول روز بیشتر از بقیه بیدار هستند پس باید به برقراری ارتباط با آنها اهمیت بیشتری قائل شد .

 

تکان خوردن طبیعی نوزاد در خواب

نوزادان از بدو تولد چه در هنگام خواب و چه در هنگام بیداری تکان می خورند . پدر و مادر فقط حر‌کات کوچکی را می بینند که در حد چند ثانیه است . این حرکات هر چند که کوتاه هستند اما ممکن است به طور مکرر تکرار شوند . نوزادان همچنین در مقابل در آغوش گرفتن و صدا زدن و … عکس العمل نشان داده و تکان می خورند . دلایل طبیعی که برای تکان خوردن نوزاد وجود دارد شامل موارد زیر است :

سیستم عصبی نابالغ

در نوزادان تازه متولد شده هنوز سیستم مغز و مسیرهایی که پیامهای مغز را به قسمتهای مختلف بدن منتقل می کنند تکامل نیافته اند . به همین دلیل حرکات آنها سریع به نظر می رسد . با رشد نوزاد سیستم عصبی هم تکامل می یابد .

حرکات طبیعی نوزاد در طول خواب

تحقیقات نشان می دهند که تکانهای نوزاد می توانند نشانه ای از رشد آنان باشد . این انقباضات می توانند با رشد حسی و حرکتی نوزاد در ارتباط باشد .

کافئین بیش از حد در شیر مادر

همه ی خوراکیهایی که مادر مصرف می کند وارد شیر می شود و به بدن نوزاد نیز می رسد . با مصرف کافئین موجود در چای و قهوه ، این ماده وارد شیر مادر می شود و باعث تحریک پذیری کودک می شود و خوابش را تحت تاثیر قرار می دهد و همین باعث لرزش در خواب می شود .

افت قند خون

وقتی قند خون نوزاد پائین می آید ، شروع به لرزش می کند حتی هنگام بیداری .

کمبود ویتامین ها

وقتی سطح ویتامینها در بدن نوزاد پایین می آید عضلات شروع به فعالیت می کنند . به نظر می رسد نوزاد در حال تکان خوردن است .

ترک دارو

مادرانی که از داروهای آرامبخش و یا مواد مخدر در دوران بارداری استفاده می کنند نوزادشان بعد از تولد دچار لرزش و انقباض می شوند .

مورو رفلکس

وقتی نوزاد به طور یکدفعه دچار هیجان می شود مثلا صدای بلند می شنود به نظر می رسد تمام بدنش سفت شده سپس دست و پا صاف شده دوباره دستها باز می شوند . سپس دست و پاها را به سمت عقب می کشد . این نوع رفلکس به رفلکس مبهوت نیز شهرت دارد که در چند ثانیه طول می کشد .

 

بیشتر بخوانید : خندیدن نوزاد در خواب

 

سایر دلایل تکان خوردن نوزاد در خواب

عوامل دیگری هم هستند که در تکان خوردن نوزاد در هنگام خواب نقش دارند .

دندان درآوردن

از سه ماهگی تا یکسالگی کودک شروع به درآوردن دندان می کند که دردناک است و ممکن است نوزاد را از خواب بیدار کند .

وجود سر و صدا در محیط

نوزاد چه در خواب و یا حاتی بیداری از خواب سبکی بهره مند خواهند بود . به همین دلیل به صداهایی که در خانه و بیرون از خانه شنیده شود واکنش نشان می دهد .

احساس ترس و ناامنی

نوزاد تازه متولد شده درهمه حال احساس ترس دارند و برای غلبه بر ترس خود به پدر و مادر خود احتیاج دارند . در نتیجه اگر به خاطر ترس از خواب بیدار شدند پدر و مادر سعی کنند با در آغوش گرفتن آنها را آرام کنند .

دمای اتاق

اگر دمای اتاقی که نوزاد در آن می خوابد سرد یا گرم باشد نوزاد واکنش نشان داده و از خواب بیدار می شود .

قطع تنفس در خواب

به طور کلی نوزاد آرام نفس می کشد و ممکن است حتی چند ثانیه نیز نفس نکشد . این موضوع برای نوزادان زیر شش ماه طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد . در این حالت نوزاد با سرفه کردن و تکان خوردن از خواب بیدار می شود .

گرسنگی نوزاد

نوزاد معمولا هر سه یا چهار ساعت یکبار گرسنه خواهد شد . این در خواب و بیداری تفاوتی ندارد . در هر صورت باید تغذیه کند تا احساس سیری به او دست بدهد . پس یکی از دلایل بیدار شدن از خواب می تواند گرسنگی باشد .

عفونت گوش

اگر نوزاد دچار عفونت گوش شده باشد در هنگام خواب چون فشار بیشتری روی گوشها وجود دارد باعث می شود از خواب بیدار شده و بیقراری کند برای رفع این مشکل حتما به پزشک مراجعه کنید خصوصا اگر نوزاد به گوش خود دست می زند .

تعریق زیاد

اگر دمای اتاق بالا باشد نوزاد عرق کرده و این باعث می شود اگر خواب باشد بیدار شود اما اگر تعریق بیش از حد باشد حتی بدون در نظر گرفتن دما ، می تواند یک مشکل وجود بیماریهای قلبی مادرزادی باشد .

سرماخوردگی

خرخرکردن در خواب غیر طبیعی نیست اما اگر ادامه پیدا کند و با سرفه کردن نوزاد را از خواب بیدار کند می تواند نشانه ی بسته شدن مجرای تنفسی باشد که حتما باید به پزشک مراجعه کنید .

 

پرش نوزاد در خواب و بیماریها

پرش نوزاد در خواب ممکن است نشانه ی وجود بیماری باشد . این بیماریها شامل اسپاسم عضلانی و یا صرع و غیره است . در صورتیکه پرشها در خواب زیاد باشند ممکن است نوزاد دچار تشنج شده اما این تشنج ها در حد چند ثانیه باشند . به هر حال تشخیص زودهنگام بیماری می تواند کمک زیادی به بهبودی آن بکند . پزشک با بررسی های خود و در خواست نوار مغز بیماری را تحت کنترل خود قرار می دهد .

 

روشهایی برای بهبود خواب نوزادان

برای بهبود کیفیت خواب نوزادان بهتر است با در آغوش گرفتن او قبل از خواب به او آرامش بدهید و تا زمانیکه به خواب عمیق فرو نرفته او را به رختخواب نبرید . بهتر است یک برنامه ی خواب منظم برای او در نظر بگیرید تا مسائلی مانند گرسنگی ، گرما و غیره خواب نوزاد را تحت تاثیر قرار ندهد .

 

سخن آخر

تکان خوردن نوزاد در خواب کاملا طبیعیست و نباید نگران بود اما اگر تکان خوردن بیش از حد طبیعی باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته نهم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری می تواند پایانی بر مشکل ویار صبحگاهی باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مادران باردار از ویار خسته شده اند و

ادامه مطلب
بوسیدن نوزاد
نوزاد
مدیر سایت

چرا نباید نوزاد را بوسید؟

بوسیدن نوزاد احتمالا یکی از پر اشتباه ترین رفتار های اقوام و خویشاوندان و نزدیکان و دوست و آشنای والدین یک نوزاد است که سلامتی

ادامه مطلب