سردی رحم

سردی رحم چه تاثیری در پریود، ناباروری و سقط جنین دارد؟

سردی رحم رابطه مستقیمی با پرید، کاهش باروری و هم چنین افزایش احتمال سقط جنین در بانوان دارد. شیوع سردی مزاج در زنان از جمله موضوعاتی است که ناباروری را افزایش داده و طبق تحقیقات، بعضی از زنانی که مشکل نازایی دارند، دارای مزاج سرد هستند و بانوانی که مزاج گرم دارند، کم تر دچار نازایی می شوند. البته نقش تغذیه و رژیم غذایی و شرایط آب و هوایی و استرس نیز از فاکتورهایی است که نقش تاثیرگذار در تشدید پرید، ناباروری و سقط جنین دارند.

در این گفتار برای مشتاقان نی نی ناش ، اطلاعاتی درباره رابطه ناباروری با سردی رحم و پرید و سقط جنین ارائه شده است. اگر شما بانوی گرامی، سابقه سقط جنین مکرر داشته و در سیکل قاعدگی با مشکل روبرو هستید و دلایل آن، سردی مزاج است، دیدگاه ها و نظرات و تجارب خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

داستان رحم و سردی آن

طبع همه انسان ها یکسان نیست. لذا هر غذایی و هر  نوشیدنی، سازگار بدن همه افراد نیست. همان طور  که افراد در شرایط آب و هوایی گرم یا سرد به راحتی قادر به  زندگی نیستند، در خوردن غذا نیز، همه انسان ها، مزاج یکسانی ندارند و برخی گیاهان و میوه ها و غذا به طبع بعضی ها سازگار است و به طبع بعضی دیگر نیز ناسازگار.

در صورتی که سردی زیر شکم زنان نشان دهنده سردی رحم و تخندان باشد، سردی رحم  می تواند از دلایل نازایی و ناباروری بانوان باشد. لذا در این حالت می توان نتیجه گرفت که سردی قسمت زیرین شکم، نشانه ای از ناباروری و نازایی می باشد.

اگر با مشکل فوق روبرو هستید، به منظور باردار شدن بایستی سردی رحم و تخمدان ها معاینه و درمان شود تا پس از آن  فرآیند حاملگی با ویتامین تراپی طبق دستور متخصص زنان و زایمان در دستور کار قرار بگیرد.

چرا رحم سرد می شود؟

دلایل سرد شدن رحم ، متنوع است.  یکی از آن ها، حمام کردن طولانی مدت بانوان در زمان پرید است. این موضوع نه تنها می تواند سبب سردی رحم شده بلکه زمینه  ساز ایجاد کیست تخمدان می شود.  بنابراین لازم است تا بانوان محترم به منظور جلوگیری از سردی رحم، از حمام کردن های طولانی مدت در زمان پرید، پرهیز کنند.

تغذیه یکی از مهم ترین دلایل سردی رحم در بانوان است. هر چقدر از مواد غذایی که طبع سرد دارند مثل لبنیات، بیش تر استفاده شود، سردی رحم بیش تر می شود. گوشت و مرغ و ماهی، در سردی رحم بی تاثیر نیست. لذا تعادل در تغذیه موضوع مهمی است که بانوان برای بارداری و تنظیم قاعدگی باید مد نظر داشته باشند.

سردی رحم و ناباروری

ناباروری رابطه زیادی با سردی رحم دارد. مزاج سرد سبب می گردد که دهانه رگ هایی که کار عبور منی و خون به سمت رحم را بر عهده دارند، تنگ شده و لوله های رحمی دچار گرفتگی یا انسداد شوند.

توجه داشته باشید که میزان کمبود منی که به رحم می رسد، در اثر سردی رحم، قابلیت لقاح خود را از دست می دهد و در نتیجه نطفه ای هم  شکل نمی گیرد. لذا ارتباط مستقیمی بین سردی رحم و ناباروری وجود دارد که باید مد نظر داشت.

از طرفی، خوردن بیش از حد غذا هایی که طبع گرم دارند مثل مصرف زیاد ادویه ها، موجب سوخته شدن منی شده و یکی از دلایل ناباروری، گرمای بیش از حد رحم و تخمدان است. بنابراین رعایت مصرف مواد غذایی در حد اعتدال اکیدا توصیه  می شود.

سوء مزاج گرم رحم و سوء مزاج سرد رحم از جمله موضوعاتی است که در ادامه این گفتار به آن اشاره می کنیم.

سوء مزاج گرم رحم

اگر مزاج رحم شما از حالت طبیعی خارج شود، علائمی چون  لاغری بدن و زرد رنگی صورت و لب ها نمایان می  شود. پر مویی و تند شدن نبض نیز از دیگر علائم  سوء مزاج گرم رحم است. تعدیل مزاج با غذا ها و نوشیدنی های خنک توصیه می شود.

سوء مزاج سرد رحم

کند شدن نبض، احساس یخ کردگی در واژن و کاهش مو در ناحیه عانه از علائم سوء مزاج سرد رحم است. فاصله طولانی بین قاعدگی ها و طولانی شدن ایام پاکی بانوان در کنار کاهش میل جنسی و حالت سستی، از جمله موضوعاتی است که خبر از سوء مزاج سرد رحم دارد.

روش هایی که برای گرم کردن رحم در ادامه گفته شده را باید در دستور کار قرار دهید. سوء مزاج خشک رحم نیز می تواند منجر به لاغری بدن و قطع حیض و نازایی شود. استفاده از حمام رطوبت دار و روغن مالی توصیه  می شود.

چگونه سردی رحم در طب سنتی درمان می شود؟

برای درمان سردی رحم در طب سنتی، راه کار هایی  خوبی در دستور کار متخصصان اعتبار دهی و مجوز دار کشور وجود دارد. گرم نگهداشتن رحم یکی از راهکارهای موجود است. مساله ساده ای است اما انجامش به نظر دشوار می آید. بانوانی که قصد بارداری دارند و در مناطق سردسیر کشور زندگی میکنند، باید به این مساله توجه کنند که گرم  کردن عمومی و کل بدن، اهمیت زیادی برای افزایش باروری دارد.

گرم کردن موضعی ناحیه رحم از دیگر موضوعاتی است که باید دقت شود.

گرم کردن کل بدون به منظور درمان سردی رحم، راهکارهایی دارد که باید در نظر داشت. رحم، جزیی از بدن بانوان بوده و گرم کردن کل بدن، سبب گرم کردن بدن بانوان می شود. گرم کردن  کل بدن از طریق اصلاح تغذیه و تغییر  در سبک  زندگی از دیگر  موضوعاتی است که برای  درمان سردی رحم توصیه می شود.

خوب است که بخشی از سبک زندگی شما، با موادی باشد که مزاج گرم دارد. توجه داشته باشید که کاهو و خیار و هندوانه و گوشت مرغ و شیر، همه طبع و مزاج سرد دارد و مصرف زیاد آن ها، عامل سردی رحم و کاهش باروری زنان است.

در سبد غذایی زنان دارای سردی رحم، بایستی غذا هایی با طبع سرد کاهش یاقته و به جای آن، غذا هایی با طبع گرم قرار بگیرد. عسل طبیعی بدون شکر و خرما و سیاه دانه در کنار کندر و گوشت گوسفند از جمله غذا های مقوی است که طبع گرم دارند. خرما را دست کم نگیرید. ایران، ده ها نوع خرما دارد که خواص فوق العاده ای برای مزاج های گرم و مزاج  های سرد دارند. به خصوص مالت جو وقتی با کنجد و عسل همراه شود، انتخاب خوبی برای بانوان مشتاق به بارداری و تحمل درد پرید است.

بهتر است برای درمان سردی رحم، از غذا هایی که طبیعت گرم دارند بیش تر استفاده شود. به منظور کاستن سردی بدن زن ، غذا هایی که طبع سرد دارند کم تر استفاده شود و  نباید به صورت خودسرانه از رژیم غذایی حذف شوند.

گرم کردن موضعی بدن جهت درمان سردی رحم

گرم کردن موضعی بدن از جمله روش های درمان و گرم کردن اعضا و قسمت های به خصوص از بدن است. بادکش گرم و مالش بدن با روغن  هایی مثل سیاه دانه و روغن کتان و روغن  زیتون توصیه می شود. برای گرم کردن موضوعی رحم از بادکش گرم می توان بهره برد. قسمت زیر شکم زنان را بادکش گرم گذاشته و از این طریق، به گرم  کردن موضعی رحم اقدام  می کنند.

برای گرم  نگهداشتن رحم، خواب کافی و استراحت نیز توصیه همیشگی متخصصان طب سنتی است.  کاهش  استرس، یکی از مهم ترین اقدامات درمانی غیر گیاهی و غیر دارویی مفید است که بانوان محترم باید در نظر داشته باشند. از عوامل تشکیل دهنده و تسریع کننده و هم چنین  تسهیل کننده بسیاری از سرطان ها، استرس است.

البته توجه داشته باشید که چاقی هم  می تواند از عوامل تاثیرگذار در  سردی رحم باشد اما اثبات قطعیت آن در سردی رحم بایستی با معاینه وضعیت هر  بیمار، بررسی شود و حکم قطعی برای همه بانوان نمی شود داد. این جا منظور از چاقی، چاقی در حد چند کیلو نیست و چاقی مفرط مد نظر است که دیابت و فشار خون، صرفا مشتی نمونه خروار مشکلات چاقی است.

چند نکته مهم درباره  رحم سرد و پرید و سقط جنین

  • تغذیه صحیح کم شکر و کم نمک و کم روغن و پرهیز از مصرف مواد الکلی و دخانی و پرهیز از افراط از مصرف مواد غذایی طبع سرد، تاثیر زیادی در کاهش ابتلا به سقط جنین و رحم سرد دارد.
  • باد و رطوبت زیاد رحم، می تواند در ماه دوم و سوم بارداری سبب سقط جنین شود. اگر سقط مکرر رخ دهد، رحم  دیگر توانایی نگهداشتن جنین را ندارد و استعداد نگهداری جنین از او سلب می شود و باید به دنبال روش های دیگری چون بارداری خارج از رحم بود.
مخاطب گرامی

اگر شما هم با مشکلی چون رحم سرد مواجه بودید و درمان های گیاهی یا دارویی در دستور کار شما بود، نظرات و دیدگاه های خود را در رابطه با نقش رحم سرد در سقط جنین و پرید و ناباروری به اشتراک بگذارید.

لینک  این گفتار را از طریق کانال و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی دارید به اطلاع دوستان به خصوص بانوان جوان قرار دهید. برای اطلاع از مطالب جدید، صفحات ما را در شبکه های اجتماعی فالو کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوچیا نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

لوچیا چیست ؟

پس از زایمان خون و ترشحات رحم به صورت مایع از طریق واژن خارج می شود که به آن لوچیا گفته می شود . در

ادامه مطلب
هفته بیست و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب