علائم خطر در بارداری نی نی ناش

علائم خطر در بارداری

در دوران بارداری مسائل زیادی وجود دارد که حتما باید به آنها رسیدگی شود . اگر قبل از بارداری سعی کنید اطلاعات لازم را در مورد آنها بدست بیاورید می توانید این دوران پرهیجان را به راحتی و در سلامتی کامل به پایان برسانید . علائمی وجود دارند که نشان دهنده ی خطرات دوران بارداری هستند . با شناخت این علائم می توان سلامت خود و جنینتان را تضمین کنید ‌. مثلا در سه ماه اول بارداری درد و خونریزی می تواند نشانه ی سقط یا حاملگی خارج رحمی باشد . یا در سه ماه دوم و سوم آبریزش می تواند نشانه ی سقط باشد که در این مواقع باید سریعا به پزشک مراجعه کنید . در ادامه این مقاله از سری مقالات بارداری نی نی ناش به بررسی این علائم و نشانه ها خواهیم پرداخت .

 

نشانه های خطر در دوران بارداری چه هستند؟

۰۱تغییر در حرکات جنین

اگر شما شرایط خاصی داشته باشید پزشک به شما آموزش می دهد که چگونه حرکات جنین خود را بشمارید چون ممکن است احساس کنید حرکات جنین شدید یا کم شده است .

۰۲ خونریزی یا لکه بینی
۰۳ تغییر در ترشحات واژن

ممکن است ترشحات به صورت آبکی ، غلیظ و چسبنده و یا خونی باشد . اگر این تغییرات بعد از ۳۷ هفتگی باشد نشانه ی شروع زایمان است اما اگر قبل از آن باشد از زایمان زودرس خبر می دهد .

۰۴ درد و حساس بودن شکم
۰۵ درد در لگن و قسمت پایین شکم
۰۶ سوزش و درد هنگام ادرار کردن و یا کاهش و بند آمدن آن
۰۷ استفراغ شدید طوریکه نتواند هیچ خوراکی را نگه دارد .
۰۸ اختلال در بینائی
۰۹ تب یا لرز شدید
۰۱۰ تورم در ناحیه ی صورت ، زیر چشم ، دستها ، قوزک پا
۰۱۱ افزایش وزن ناگهانی
۰۱۲ گرفتگی پاها
۰۱۳ مشکلات تنفسی
۰۱۴ تپش قلب
۰۱۵ یبوست یا اسهال شدید
۰۱۶ خارش شدید در دستها و پاها
۰۱۷ضربه به شکم و یا تصادف

این علائم نشانه های کلی در بدن مادر هستند که باید جدی گرفته شوند . نشانه های دیگری هم وجود دارند که اگر به سرعت علت یابی نشوند می توانند خطر ات بیشتری ایجاد کنند .

علائم هشدار در بارداری

۰۱ خونریزی در بارداری

خونریزی در دوران بارداری همیشه برای خانم باردار استرس زا بوده است بعضی خونریزی ها مانند خونریزی در اوایل بارداری که ممکن است از لانه گزینی جنین باشد یا اواخر بارداری که نشانه ی فرارسیدن زمان زایمان است ، طبیعی می باشد . اما برخی دیگر از خونریزی ها دلایل دیگری دارند مثلا سقط جنین ، حاملگی خارج رحمی ، گاهی کنده شدن جفت و گاهی هم جفت سر راهی . به هر حال خونریزی در دوران بارداری امری جدی است و باید به سرعت پیگیری شود .

۰۲ دردهای شکمی 

این دردها از عواملی مانند حاملگی خارج رحم ، کیست تخمدان و آپاندیسیت ناشی می شوند .

۰۳ سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی می توانند حاصل فشارخون بالا باشند که این موضوع برای مادر و جنین بسیار خطرناک است و بهتر است سریعا به پزشک مراجعه شود .

۰۴ انقباضات رحمی

انقباضات رحم در اواخر سه ماهه ی دوم و در طول سه ماهه ی سوم اتفاق می افتد که اگر بیشتر از نیم ساعت طول بکشد باید سریعا به پزشک مراجعه شود .

۰۵ عفونت مجاری ادرار

در طول دوران بارداری به دلیل اینکه به مثانه فشار می آید نیاز به دفع ادرار بیشتر می شود اگر در طول این مدت تکرر ادرار یا سوزش ادرار پیدا کردید ممکن است به عفونت مبتلا شده باشید که تا این عفونت به جنین منتقل نشده باید حتما به درمان آن بپردازید چراکه این موضوع موجب زایمان زودرس خواهد شد .

۰۶ تب

تب نشانه ای از عفونت در بدن است حال اگر تب شدید شود ممکن است به آنفولانزا یا بیماریهای دیگری مبتلا شده باشد از این رو باید هر چه سریعتر به پزش‌ک مراجعه کنید .

۰۷ ورم

ورم در طول دوران بارداری در حد خفیف طبیعی بوده و اکثر خانمها آنرا خصوصا در روزهای گرم تجربه خواهند کرد اما اگر ورم به صورت ناگهانی رخ بدهد می تواند نشانه ای از مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی باشد .

۰۸ ترشحات واژن

هر گونه ترشح غیر طبیعی از واژن نشانه ای از عفونت است و باید قبل از انتقال به جنین درمان شود .

۰۹ تکان نخوردن جنین

تکان خوردن جنین از ماه سوم یا چهارم شروع شده در سه ماههی دوم بیشتر شده و در اواخر بارداری به دلیل کمبود فضا کمتر می شود . اگر در طول این مدت جنین تکان نخورد و احساس نشود هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود .

۰۱۰ پارگی کیسه آب

دفع حجم زیادی مایع از واژن نشانه پارگی کیسه آب است . در هر زمان از بارداری که احساس شود کیسه آب پاره شده باید سریعا به بیمارستان مراجعه شود تا ظرف ۲۴ ساعت اقدام به زایمان شود چرا که پارگی کیسه آب باعث می شود ایمنی جنین در برابر عفونتها کم شود .

۰۱۱خارش 

اگر در طول دوران بارداری دچارخارش شدید ممکن است به ‌کلستاز که یک بیماری کبدی است مبتلا شده باشید . البته احتمال ابتلا به بیماری یرقان که باعث می شود ادرار تیره و مدفوع روشن شود نیز وجود دارد . اگر خارش در حد معمولی باشد مشکلی نیست و به دلیل کشیدگی پوست است اما اگر شدید باشد به پزشک مراجعه کنید .

این نشانه ها نیز همانطور که گفتیم می توانند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشند البته با درمان به موقع از بسیاری از آنها جلوگیری خواهد شد . یکی از مشکلات بارداری مشکلات جفت جنین است که در برخی مواقع حاد می باشد . در ادامه علایم خطر جفت جنین را شرح خواهیم داد .

علائم خطر و مشکلات جفت جنین

علائم زیادی وجود دارد که بفهمیم برای جفت مشکلی به وجود آمده است به طور مثال پره اکلامپسی ، دیابت ، چندقلویی ، چاقی مادر ، ضربه های شکمی ، سن زیاد مادر و سابقه سزارین . این علائم بر سلامت جفت تاثیر منفی خواهند داشت . مشکلاتی هم وجود دارند که به خود جفت مربوط می شوند مانند :

۰۱ پارگی جفت

در کل جفت کمک می کند تا خونرسانی و اکسیژن رسانی به جنین انجام شود و تغذیه جنین از راه جفت انجام شود اگر جفت دچار پارگی یا کنده شدن شود طبیعیست که به جنین هم آسیب می رسد و زایمان زودرس از عواقب آن است .

۰۲ جفت سر راهی

این مشکل زمانی بوجود می آید  که جفت دهانه رحم را مسدود کند و خونریزی زیادی رخ دهد . در اینصورت زایمان سزارین ضروری است .

۰۳ چسبندگی جفت

رشد عمیق رگهای خونی جفت در دیواره ی رحم چسبندگی گفته می شود که باعث خونریزی شدید حتی بعد از زایمان می شود .

 

۰۴ جفت باقی مانده

اگر بعد از زایمان جفت در رحم باقی بماند باعث عفونت و خونریزی خواهد شد .

علائمی و نشانه های وجود مشکل در جفت عبارتند از خونریزی ، دردهای شکمی ، انقباضات رحمی و درد در پشت .

در ادامه به علائم خطر به تفکیک سه ماه اول دوم سوم بارداری خواهیم پرداخت .

علائم خطر در سه ماهه ی اول بارداری

در سه ماهه ی اول بارداری تهوع و سرگیجه طبیعی است اما علایمی هم وجود دارد که خطر جدی را در پی دارند . خونریزی واژینال ، سرگیجه و حالت تهوع بیش از حد ، تب بالای ۳۸ درجه ، خارش و ترشحات واژینال ، سوزش ادرار ، درد ماهیچه ها ، تشدید برخی بیماریها مثل تیروئید دیابت و فشارخون از علائم خطر در سه ماهه ی اول بارداری هستند  که گاهی دلیل سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی می شوند .

علائم خطر در سه ماهه ی دوم بارداری

در سه ماهه ی دوم بارداری از تهوع و سرگیجه کم شده و فرد حامله احساس بهتری دارد اما خطر همچنان وجود دارد . علائم خطر در این دوران عبارتند از خونریزی که در اثر سپتوم رحم ، نارسائی دهانه ی رحم ، بیماریهای خود ایمنی و ناهنجاریهای کروموزومی ایجاد می شوند . زایمان زودرس ، جفت سرراهی و جداشدن جفت از رحم از دیگر این علائم هستند ‌.

علائم خطر در سه ماهه ی سوم بارداری

در سه ماهه ی سوم بارداری علائم ماههای قبلی وجود دارند و مشکلات دیگری هم به آنها اضافه خواهد شد . بدن درد ، یبوست ، تکرر ادرار ، خارش ، سوزش سردل ، هموروئید ، گرفتگی بینی و عضلات پا، تورم از جمله ی آنهاست .

خطر ابتلا به کووید ۱۹ در دوران بارداری

درباره کووید ۱۹ اطلاعات محدود هستند اما چیزی که مسلم است این که چون زنان باردار از سیستم ایمنی پائینی برخوردارند بهتر است نسبت به دیگران پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند تا در معرض آسیب کمتری قرار بگیرند و اگر هم علائم احتمالی مانند تب ، سرفه و غیره را مشاهده کردند سریعا به پزشک مراجعه کنند .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته بیست و ششم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری یکی از هفته هایی است که پدر و مادر می توانند ارتباط بهتری با جنین برقرار نمایند. در این هفته

ادامه مطلب