خونریزی در بارداری نی نی ناش

خونریزی در بارداری چه دلایلی دارد؟

هر گونه مورد غیر عادی در دوران بارداری حتما باید با پزشک مطرح شود تا مورد بررسی قرار بگیرد . خونریزی یکی از این موارد است که باید مورد توجه قرار گرفته شود البته در بسیاری موارد خونریزی در بارداری امری شایع است اما از آنجا که ممکن است دال بر مشکلی جدی باشد باید علت آن بررسی شود . در ادامه مقاله خونریزی در دوران بارداری نی نی ناش در مورد این موضوع به طور کامل صحبت میکنیم.

خونریزی در سه ماهه ی اول بارداری

خونریزی در سه ماهه ی اول بارداری امری شایع است که اکثر خانم های باردار آنرا تجربه خواهند کرد . در سه ماه اول بارداری خونریزی دلایل متعددی دارد . این دلایل را بررسی می کنیم .

خونریزی در زمان لانه گزینی جنین

یک هفته بعد از لقاح به دلیل لانه گزینی تخمک بارور شده در رحم مادر از چند ساعت تا چند روز ممکن است خون ریزی وجود داشته باشد . معمولا این خون ریزی با قاعدگی اشتباه گرفته می شود .

خونریزی به دلیل سقط جنین

در سه ماهه ی اول بارداری خونریزی شایع تر است و ممکن است دلیل آن سقط جنین باشد اما این لزوما به معنای سقط جنین نیست . سقط جنین معمولا با دردها و انقباضات شکمی و خروج بافت همراه است .

خونریزی به دلیل حاملگی خارج از رحم

وقتی تخمک باورشده خارج از رحم و در لوله های رحمی لانه گزینی کند بارداری خارج از رحم اتفاق می افتد . این عارضه زیاد شایع نیست اما خطرناک است چرا که جنین نمی تواند در خارج از رحم رشد کند بنابراین باید از بدن مادر بنا به تشخیص پزشک با جراحی یا دارو خارج شود .

خونریزی به دلیل عفونت

وجود هر نوع عفونت در بدن مادر باعث خونریزی خواهد شد . این عفونتها شامل عفونت واژن ، دهانه رحم وعفونتهای آمیزشی می باشد که به سرعت باید برطرف شوند .

خونریزی به دلیل تغییرات در دهانه رحم

 از آنجا که جریان خون در بارداری در دهانه ی رحم بیشتر است هر گونه تغییرات مانند معاینات پزشکی و یا رابطه جنسی می تواند خون ریزی ایجاد کند . البته این خونریزی جای نگرانی ندارد .

خونریزی در اواخر بارداری

خونریزی در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری خطرناک است و نشانه ای از وجود مشکل در سلامتی مادر و جنین است . پس باید حتما بررسی شود . دلایل خون ریزی ممکن است موارد زیر باشد .

شروع زایمان با خونریزی

با نزدیک شدن به زمان زایمان موکوس یا مخاط دهانه ی رحم شروع به ریزش می کند و این خبر از آمادگی رحم برای زایمان می دهد .

خونریزی به دلیل جداشدن زودرس جفت

قبل از زمان زایمان یا همزمان با آن ممکن است جفت زودتر از دیواره ی رحم جدا شود که این برای مادر و جنین بسیار خطرناک است . علائم دیگری که جداشدن جفت به وجود می آورد عبارتند از خروج لخته خون از واژن ، درد شکم و پشت ، حساس شدن رحم .

خونریزی به دلیل پارگی رحم

اگر در بارداری قبلی مادر سزارین شده باشد بدلیل بزرگ شدن رحم ، رحم پاره شود و باعث خون ریزی شود که در این مورد حتما باید سزارین شود .

خونریزی به دلیل جفت سر راهی

اگر جفت در پایین رحم قرارگرفته باشد و دهانه ی رحم یا کانال زایمان را مسدود کرده باشد باعث خون ریزی خواهد شد و باید سریع اقدامات پزشکی صورت پذیرد .

خونریزی بدلیل عروق سر راهی جنین

ممکن است عروق خونی جنین که در بند ناف و جفت قرار دارند ، از مقابل دهانه رحم رد شوند . این یک مورد نادر هست و خطراتی مانند پاره شدن عروق خونرسان به جنین و کمبود اکسیژن و خونریزی شدید را دارد .

 

خونریزی بدلیل زایمان زودتر از موعد

خونریزی واژینال پیش از هفته ی ۳۷ بارداری ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد اما اگر بعد از آن باشد بدن برای زایمان آماده می شود و ترشحاتی که دهانه ی رحم را مسدود کرده خارج می کند و این معمولا با کمی خون ریزی همراه است .

 

راهکارهای پس از خونریزی در بارداری

هر نوع خون ریزی در دوران بارداری غیرعادی است و باید سریعا به پزشک مراجعه شود . پزشک با بررسی آزمایش خون ، سونوگرافی شکم و واژینال همچنین معاینه واژن یا لگن علت خون ریزی را بررسی می کند . با وجود علائمی مانند خون ریزی شدید ، سرگیجه ، درد پائین شکمی ، تب بالای ۳۸ درجه و ترشحات همراه بافت سریع به پزشک اورژانس مراجعه کنید .

 

غذاهایی که خونریزی در بارداری را قطع می کنند ؟

آنچه که مسلم است این است که هیچ نوع غذایی نمی تواند خون ریزی را قطع کند اما می توان با مصرف غذاهای مقوی آنرا تا حدودی جبران کرد . مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز، جعفری ، آلو خشک . ویتامین سی برای جذب بهتر آهن ، مصرف میوه ها مانند سیب ، گلابی ، انار ، به ، پرتقال و … مویز هم به عنوان یک خشکبار منبع خوب آهن می باشد .

چه غذاهایی در خونریزی بارداری مضر هستند ؟

توصیه شده از مواد غذایی زیر در هنگام خون ریزی استفاده نشود چرا که آن را تشدید خواهد کرد . بادام تلخ ، سیر ، زرشک و زعفران ، گیاهان دارویی مانند آویشن ، شبدر ، شیرین بیان ، زنیان و …

راههای جلوگیری از خونریزی در بارداری

اگر دچار خون ریزی شدید راههای زیر موثر هستند :

مقدار و زمان :

در این مورد پزشک با بررسی مواردی مانند تعداد پدهای استفاده شده ، دفع یا عدم دفع لخته ، داشتن یا نداشتن درد هنگام خون ریزی ، داشتن نزدیکی قبل از خون ریزی و چند ساعت یا چند روز خون ریزی می تواند به علت آن پی ببرد .

استراحت کافی :

اگر دچار خون ریزی شدید حتما استراحت کنید و هیچ کاری انجام ندهید .

اجتناب از کارهای سنگین :

هر گونه کار سنگین مانند جابجا کردن اشیا می تواند خطر سقط و جداشدن جفت را به همراه داشته باشد .

رابطه جنسی :

اگر لکه بینی یا خون ریزی دارید تا زمان مراجعه به پزشک از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید چون ممکن است وجود جفت سرراهی و عروق سرراهی جنین باعث سقط جنین شود .

سن بارداری :

اگر خون ریزی در سه ماهه ی اول باراری باشد خطر سقط جنین وجود دارد کما اینکه همه ی خونریزیها نشانه ی سقط نیستند اما اگر چند هفته قبل از زایمان باشد نشانه ی آمادگی بدن برای زایمان می باشد .

تامپون و دوش واژینال استفاده نشود ‌:

هنگام خون ریزی سعی کنید از تامپون و دوش واژینال استفاده نکنید چرا که باعث آلودگی های میکروبی در طول بارداری خواهند شد .

 

خونریزی یا لکه بینی ؟

لکه بینی در دوران بارداری شایع است و می تواند زنگ خطری برای بارداری باشد اما نکته اینجاست همه ی این خونریزیها و لکه بینی ها معنای بدی ندارند و دلایل مختلفی دارند . در اوایل بارداری اگر خون ریزی شدید باشد می تواند دال بر وجود بارداری خارج رحمی و یا سقط جنین باشد اما اگر خفیف باشد نشانه ی لانه گزینی جنین است و دلایل دیگری مانند معاینه ی فیزیکی یا نزدیکی ، عفونت واژن ودهانه ی رحم . به هر حال خون ریزی در بارداری دلایل زیادی دارد . یکی از این دلایل حاملگی مولار است و زمانی اتفاق می افتد که جنین یا جفت به صورت غیر طبیعی رشد کرده باشند . درباره دلایل خون ریزی در بارداری در همین مقاله قبلا مطالبی گفته شد .

درمان خونریزی در بارداری

با توجه به درجات خونریزی در بارداری درمان متفاوت است . گاهی با استراحت مطلق خون ریزی برطرف خواهد شد اما گاهی با تجویز پزشک باید از دارو استفاده شود . گاهی هم بررسی های دقیق تری باید انجام شود . بعضی اوقات لازم است مادر در بیمارستان بستری شود تا مراقبتهای ویژه انجام شود . اگر خون ریزی به سلامت مادر و جنین صدمه بزند ختم بارداری اعلام خواهد شد .

 

درمان خانگی خونریزی در بارداری

اگر احساس کردید لکه بینی یا خونریزی دارید تا رسیدن به پزشک کارهای زیر را انجام دهید .

۰ دراز بکشید و به خودتان استراحت مطلق بدهید چرا که جفت در مکان خود قرار می گیرد و خطر سقط کاهش می یابد .

۰ رابطه ی جنسی برقرار نکنید .

۰ برگهای گواوا به صورت دمنوش می تواند برای جلوگیری از خونریزی موثر باشد .

۰ از فعالیتهای شدید که باعث خونریزی می شوند دوری کنید .

۰ مصرف اسید فولیک هم میتواند درمانی برای رفع خونریزی باشد چون باعث می شود کم خونی حاصل از آن جبران شود و جفت مواظبت بیشتری از جنین بکند .

سخن آخر

در طول دوران بارداری اگر به هر دلیلی دچار لکه بینی یا خونریزی شدید به هیچ وجه نگران نشوید و سریع به پزشک مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد و بنا به علت خونریزی درمان مناسبی را تجویز کند . به طور کلی بدن در دوران بارداری تغییرات زیادی را متحمل می شود زنان باردار باید خیلی مراقب خود باشند تا بارداری راحتی داشته باشند .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته نهم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری می تواند پایانی بر مشکل ویار صبحگاهی باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مادران باردار از ویار خسته شده اند و

ادامه مطلب