ویار بارداری نی نی ناش

علائم ویار بارداری چیست؟ ویار بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

در دوران بارداری به هوس خوردن یک خوراکی خاص به مقدار زیاد و خوردن آن به مقدار کم ویار بارداری گفته می شود . این هوس ها در بیشتر خانم ها در سه ماهه ی اول… شروع می شوند ، در سه ماهه ی دوم بیشتر شده و در سه ماهه ی سوم کمتر می شود که ممکن است ویار به یک نوع خوراکی در طول چند روز تغییر کند و به خوراکی جدیدی ویار پیدا کند . هنوز علت ویار بارداری مشخص نشده البته ممکن است ویار به دلیل تغییر در سطح هورمونها باشد . البته ویار ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد . در این مقاله نی نی ناش ویار بارداری مورد مطالعه قرار  گرفته است پس تا انتها همراه ما باشید.

علت ویار در دوران بارداری چیست؟

هوس بارداری ممکن است به دلیل جبران سوخت و ساز بدن اتفاق بیفتد و یا حس خوبی که بعد از خوردن خوراکیها به مادر دست می دهد به همین دلیل است که از همان ابتدای بارداری ویار شروع می شود . در تحقیقاتی آمده بدن مادر برای جبران کمبود بعضی از مواد غذایی دچار هوس یا ویار بارداری می شود . مثلا ویار به  بستنی و شکلات نشانه ای  از کمبود کلسیم و چربی است . البته نکته ای که وجود دارد این است که ممکن است حتما بدن به آن ماده نیاز نداشته باشد اما حس چشایی آن را به عنوان ماده جذابتری توصیف می کند .  گاهی ممکن است این حس برعکس شود و تبدیل به تنفر غذایی شود .

تنفر غذایی در بارداری

تنفر غذایی بر خلاف هوس های غذایی است . برخلاف هوس غذایی که تمایل به خوردن بعضی خوراکیها وجود دارد ، بعضی خوراکیها باعث ایجاد تنفر از آنها می شود . ایجاد حس تنفر و هوس غذایی معمولا با هم شروع می شود . یکی از مواد غذایی که باعث تنفر غذایی در بارداری می شود گوشت است . تحقیقات انجام شده نشان می دهند مادرانیکه گوشت به مقادیر زیادی مصرف می کنند دچار تهوع در بارداری می شوند .

 

ویار بارداری شامل چه مواد غذایی است؟

مواد غذایی که ویار بارداری را شامل می شوند عبارتند از شیرینی جات ، لبنیات ، میوه ها و سبزیجات ، فست فود و کربوهیدراتها . همچنین گاهی هم مواد غذایی که ترکیبی از مواد ترش و شیرین باشد ویار را ایجاد می کنند . وقتی تمایل به خوردن یک نوع خوراکی انقدر زیاد شود که از خوردن مواد مغذی پرهیز شود باید به پزشک مراجعه کرد چرا که این یک نوع بیماری است معروف به پیکا و ممکن است این مواد خوراکی ضرر زیادی هم برای جنین و هم برای مادر داشته باشد .

زن در دوران بارداری می تواند به هر چیزی ویار داته باشد مثلا بوی خاک ، مداد رنگی ، سفال ، مهر نماز و … تابحال علت ویار مشخص نشده ولی گفته می شود ممکن است کمبود بعضی مواد مغذی مانند آهن دلیل آن باشد . از خطرناکترین مواردی که در بیماری پیکا وجود دارد خوردن سرب است . زنانیکه خاک یا خاک رس می خورند بیشتر در معرض خطر هستند . کودکان آنها کمتر رشد می کنند ، ضریب هوشی پایینی دارند ، اختلال در شنوایی و مهارتهای حرکتی در آنها پایین تر است .

نکته

اگر ویار به مواد غیر مغذی دارید سریع به پزشک مراجعه کنید تا از نظر کمبود آهن  و دیگر مواد موردنیاز بدن بررسی شوید . نگرانی که در مورد ویار بارداری وجود دارد این است که خانم باردار با خوردن مواد غذایی نامناسب از تغذیه سالم غفلت کند و در نتیجه باید بیماریهای که در این دوران مستعد آن هستند را بپذیرند . این موضوع حتی باعث اضافه وزن و چاقی می شود که آنها هم بیماریهایی مانند فشار خون بارداری و پره اکلامپسی  را شامل می شوند . مصرف مواد قندی منیز باعث افزایش احتمال دیابت بارداری می شود .

ویار بارداری و جنسیت جنین

از قدیم بعضی ها معتقد بودند که خانمی که هوس خوراکیهای شیرین می کند جنینش دختر است و خانمی که هوس خوراکیهای شور می کند جنینش پسر است اما هیچ تحقیق یا مدرک علمی در این رابطه وجود ندارد که با هوس بارداری جنسیت تعیین شود . متخصصین  ادعا بر این دارند که اگر خانم باردار در اوایل بارداری ویار شدیدی پیدا کند به دلیل سطح بالای هورمونها جنینش دختر است . در واقع برای فهمیدن جنسیت جنین انجام سونوگرافی پیشنهاد می شود تا به تشخیص درستی برسیم .

 نکاتی در جهت کاهش ویار بارداری

برای کاهش ویار بارداری نکاتی وجود دارد که اگر رعایت شود فرد کمتر دچار آن خواهد شد .

اولین نکته افزایش وعده های غذایی و کاهش مقدار هر وعده است . سعی کنید از خوردن آب و سایر نوشیدنیها همراه با غذا بپرهیزید . دومین نکته برای کاهش ویار خوردن نان برشته شده است . مصرف غذاهای دارای ویتامین بی در کاهش ویار موثر است . خواب و استراحت کافی و ورزش و پیاده روی هم می تواند به این موضوع کمک کند .

درمان ویار بارداری

اگر تهوع خفیف باشد معمولا با رژیم غذایی و استراحت برطرف می شود اما اگر تهوع شدید باشد نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می شود تا مادر از طریق سرم تغذیه شود . داروهایی وجود دارند که پزشک با تجویز آنها حالت تهوع را کاهش می دهد . این داروها شامل ویتامین ب۶ ، زنجبیل حتی به صورت دارو ، آنتی اسیدها برای کاهش اسید معده می شود

 

 چه کسانی مستعد ویار بارداری هستند ؟

تقریبا همه زنان باردار مستعد ویار بارداری هستند که بسته به بدن هر کس متفاوت است اما ویار بارداری برای زنانیکه دو یا چند قلو باردار هستند و یا قرص ضدبارداری مصرف می کردند ، در بارداری قبلی دچار ویار شده اند ، خانمی که به میگرن مبتلاست و خانمی که قبل از بارداری هم به تهوع مبتلا بوده است می تواند خطرناک باشد .

مواد غذایی که در صورت ویار می تواند برای خانم باردار مضر باشد شامل گوشت نیم پز ، لبنیات محلی ، ماهی خام و دودی ، سوسیس و کالباس می باشد . می توان این مواد را با مواد غذایی خوشمزه جایگزین کرد .

آیا میتوان ویار بارداری را از بین برد؟

در دوران بارداری طبق روند طبیعی ویار قطع خواهد شد اما ممکن است قطع شدن به دلیل سقط جنین یا مشکلات دیگری هم باشد که باید علت یابی شود . در صورتیکه مراقب سلامت جسمی و روحی خود باشید می توانید جنین سالمی را بدنیا بیاورید . البته اگر بنا به تشخیص پزشک ویار بارداری قطع شده باشد و مشکلی نباشد نباید نگران باشید . خانم بارداردر صورت قطع یا کاهش نشانه های بارداری ممکن است  دچار استرس و افسردگی شود ، این حالت برای سلامتی خود و جنین بسیار مضر است چرا که می تواند بر رشد مغز جنین اثر منفی بگذارد . پس پیشنهاد می شود برای جلوگیری از این اتفاقات آرامش خود را حفظ کنید و تمام توان خود را برای داشتن بارداری سالم به کار گیرید و با مراقبت جسمی از خود ، مراقب سلامت روحی و روانی خود و دیگر اعضای خانواده باشید .

 

چه راهکارهایی برای درمان ویار بارداری وجود دارد؟

اگر تهوع خفیف باشد معمولا با رژیم غذایی و استراحت برطرف می شود اما اگر تهوع شدید باشد نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می شود تا مادر از طریق سرم تغذیه شود . داروهایی وجود دارند که پزشک با تجویز آنها حالت تهوع را کاهش می دهد . این داروها شامل ویتامین ب۶ ، زنجبیل حتی به صورت دارو ، آنتی اسیدها برای کاهش اسید معده می شود

 

درمان ویار بارداری با طب سنتی

از نظر طب سنتی فرد باردار وقتی دچار تهوع می شود که رطوبت در بدن به صورت اضافه وزن بروز کند و از آنجا که فضای شکم و لگن و معده و روده کمتر می شود فرد دیگر نمی تواند با همان حجم قبلی غذا بخورد به همین دلیل دچار تهوع می شود . راه حل این مشکل در طب سنتی این است که در وعده های بیشترغذا با حجم کم خورده شود . البته نوع خوراکیها هم باید تغییر کند . یعنی غذاهایی که سخت هستند زیاد مصرف نشوند و سعی شود انواع سوپها ، آشها ، گوشت بلدرچین و مرغ جوان ، گوشت بره و بزغاله ، نانهای سبوسدار ، بادام و حریره بادام ، فرنی و شیربرنج و … مصرف شوند . همچنین مصرف میوه های انجیر ، توت خشک کشمش و مویز عالی است چراکه ملین هستند .

میوه ها را دست کم نگیرید

مصرف ملینهای ضعیف مثل روغن زیتون ، انجیر خشک و تازه هم می تواند در بهبود تهوع و استفراغ موثر باشد اما ملینهای شدید و مسهل ها توصیه نمی شود چرا که باعث سقط می شود . اگر فرد حامله دچار ویار شدید باشد مصرف میوه های ملس می تواند موثر باشد . به طور کلی برای زنان باردار دچار ویار میوه های نارس خرمالو ، به ، سیب و خرما نیز مفید است . علاوه بر اینها مربای گل محمدی راه حل خوبی است . به هر حال موارد زیادی برای کاهش و تسکین ویار بارداری وجود دارد . مصرف میوه به بهترین مسکن جهت کاهش ویار بارداری است .

 

سخن پایانی

ویار و تهوع نشانه ی بارداری سالم است که بیشتر صبحها اتفاق می افتد و بهترین درمان آن رژیم غذایی مناسب است اما در صورت تهوع شدید حتما به پزشک مراجعه کنید .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خشکی-پوست-در-بارداری-نی-نی-ناش
بارداری
مدیر سایت

خشکی پوست در بارداری

ضمن بارداری تغئیرات مختلفی در بدن مادر به وجود می آید که اکثرا با اتمام این دوره این تغئیرات نیز از بین می روند .

ادامه مطلب
سه ماهه سوم
مدیر سایت

هفته بیست و نهم بارداری

با رسیدن به هفته بیست و نهم بارداری تحرک جنین نیز بیشتر می شود. بدین ترتیب مادرانی که دوست دارند هر نوع تحرک و یا

ادامه مطلب
بهترین سن بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

سن مناسب برای بارداری

اینکه بهترین زمان برای بارداری چه زمانیست  هنوز تثبیت نشده اما گفته شده سن مناسب برای بارداری دهه سوم زندگی است  در این زمان بدن

ادامه مطلب
هفته 39 بارداری
سه ماهه سوم
مدیر سایت

هفته سی و نهم بارداری

در هفته سی و نهم بارداری معمولا بسیاری از مشکلات مانند استرس و اضطراب را باید از خود دور کرد. در این هفته بیش از

ادامه مطلب