هفته 39 بارداری

هفته سی و نهم بارداری

در هفته سی و نهم بارداری معمولا بسیاری از مشکلات مانند استرس و اضطراب را باید از خود دور کرد. در این هفته بیش از هر زمان دیگری به زمان تولد نوزاد نزدیک شده اید. بدین ترتیب حفظ آرامش می تواند بهترین و موثرترین چیزی باشد که در این ایام می تواند به مادران باردار کمک کند. در هفته 39 بارداری معمولا رحم بسیار بزرگ شده و شاید مشکلاتی را برای مادران به وجود بیاورد، اما جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد زیرا تا چند روز دیگر زایمان انجام شده و رحم به حالت اولیه خود باز می گردد.

هفته سی و نهم بارداری

وزن جنین در این هفته به حدود 3 کیلو و 150 گرم می رسد. اندازه جنین نیز در هفته 39 بارداری به حدود 60 سانتی متر می رسد. در این هفته جنین سعی می کند تولید لایه ای از چربی در زیر پوست را تکمیل کند تا از این طریق بتواند دمای بدن خود را در خارج از رحم مادر تنظیم کند. در هفته 39 بارداری چشم های جنین باز بوده و گوش های او در وضعیت بسیار مطلوبی نسبت به سر وی قرار گرفته اند. معمولا سر نوزاد حالت مخروطی شکل داشته تا زایمان با سهولت انجام شود و 24 ساعت پس از زایمان، سر نوزاد به حالت طبیعی تغییر شکل می دهد.

شکل جنین در هفته 39
نی نی ناش

وضعیت مادر در هفته سی و نهم بارداری

در هفته سی و نهم بارداری بهتر است به پزشک متخصص یا ماما مراجعه شود. این کار به خاطر بررسی های دقیق دهانه رحم برای نازک شد و باز شدن است. معمولا پس از هفته سی و هشتم بارداری دهانه رحم نازک شده و شروع به باز شدن می کند تا زایمان به صورت طبیعی انجام شود. چنانچه این اتفاقات در هفته سی و نهم برای مادر نیفتد، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. اغلب نوزادان ممکن است یک یا دو هفته بعد از موعد مقرر یا چهل هفتگی به دنیا بیایند.

علائم و نشانه های هفته سی و نهم بارداری

با رسیدن به هفته 39 بارداری و نزدیک شدن به زمان زایمان، علائم و نشانه های مختلفی را ممکن است مشاهده کنید. یکی از این علائم پاره شدن کیسه آب است که باید به پزشک یا ماما اطلاع دهید. از دیگر علائم و نشانه های هفته 39 بارداری می توان به دیدن مخاط متراکم و ضخیم صورتی رنگ یا خونی در لباس زیر خود و یا هنگام رفتن به دستشویی اشاره کرد. این حالت را نمایش خونی می نامند و نزدیک بودن زایمان را اطلاع رسانی می کند. بروز انقباض ها و کم شدن فاصله بین آنها از دیگر علائم و نشانه های هفته 39 بارداری به شمار می رود.

رژیم غذایی هفته 39 بارداری

بهتر است مصرف غلات را در هفته های پایانی دوران بارداری به خصوص در هفته سی و نهم بارداری در دستور کار خود قرار دهید. چنانچه با درد زایمان روبرو شده و می خواهید عازم بیمارستان بشوید، بهتر است به خوردن میان وعده های سبک مثل میوه، نان تست، سوپ، بیسکوییت و… اکتفا کرد. در هنگامی که احساس می کنید با درد زایمان روبرو هستید، مصرف مایعات را جدی بگیرید.

مادر در هفته آخر
رژیم غذایی

توصیه های مذهبی هفته 39 بارداری

درد زایمان یکی از سخت ترین دردهایی است که بشر تجربه می کند. به همین خاطر توصیه شده مادرانی که زمان زایمان آنها نزدیک شده سوره انشقاق را قرائت کرده و یا آن را نوشته و همراه داشته باشند. قرآن کتابی آسمانی است و در هر امری می تواند کمک کننده باشد. به همین خاطر پیامبر و امامان نکات بسیار مفیدی را پیرامون سوره های مختلف قرآن بیان کرده اند تا عموم مردم بتوانند از فواید قرآن بهره مند شوند.

برای آگاهی از هفته چهلم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته سی ام بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی ام بارداری

با گذراندن هفته بیست و نهم بارداری و رسیدن به هفته سی ام بارداری می توان متوجه شد که اغلب ارگان های حیاتی بدن جنین

ادامه مطلب
هفته سی و دوم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری زمانی است که مادر باید فکر هزینه های مربوط به تولد فرزند را کرده باشد، زیرا تولد پیش از موعد

ادامه مطلب