هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

پایان هفته بیست و سوم بارداری و شروع هفته بیست و چهارم بارداری زمانی است که جنین از جهات مختلف رشد کرده و در این هفته معمولا جنین در آستانه زنده ماندن است. در آستانه زنده ماندن شاید عبارتی باشد که اغلب افراد با آن آشنایی ندارند. معنا و مفهوم عبارت در آستانه زده ماندن به این شرح است که جنین در خارج از رحم نیز قابلیت زنده ماندن را پیدا کرده است. البته در صورتی که جنین در هفته 24 بارداری متولد شود، دستگاه های مخصوص برای قرار دادن جنین لازم است. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای جنین از نظر تنفسی به وجود بیاید.

هفته بیست و چهارم بارداری

سرعت رشد جنین در هفته بیست و چهارم بارداری با افزایش چشمگیری مواجه می شود. بدین ترتیب از هفته بیست و چهارم بارداری به بعد، می توان رشد جنین را به طور روزانه احساس کرد. در هفته بیست و چهار بارداری تنفس کودک شروع می شود. این موضوع به خاطر تکامل ریه های جنین در این هفته است. با توجه به رشد ماهیچه، چربی، استخوان و… بدن جنین وزن مطلوبی پیدا می کند. در هفته 24 بارداری معمولا گوش های نوزاد تیز تر می شوند.

هفته بیست و چهارم بارداری

وضعیت مادر در هفته 24 بارداری

رحم مادر در هفته بیست و چهارم بارداری به اندازه یک توپ فوتبال است. بدین ترتیب می توان این چنین گفت که قسمت بالایی رحم مقدار جزیی بالاتر از ناف قرار گرفته است. با توجه به بزرگ شدن شکم مادر در هفته 24 بارداری، کشش پوست بیشتر می شود. به همین خاطر بهتر است پوست را همواره مرطوب نگه دارید تا خشکی پوست و خارش را احساس نکنید. خشکی چشم یا حساسیت به نور از دیگر شرایط وضعیت مادر در هفته بیست بارداری به شمار می روند. قطره اشک مصنوعی در چنین شرایط، موثر است.

علائم و نشانه های هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته 24 بارداری ممکن است مادران باردار با مشکلاتی مانند اسهال مواجه شود. اسهال مانند هر بیماری دیگری دارای یک دوره درمان بوده و باید اجازه داد تا این دوره طی شود. برای اینکه آب از دست رفته بدن بر اثر اسهال را برطرف نمود، می توان از آب، آبمیوه و آب مرغ استفاده کرد. در صورتی که اسهال علائم خاصی داشته و یا بیش از اندازه طول بکشد، باید به پزشک متخصص مراجعه شود. دقت داشته باشید که بدن آهن کافی در اختیار داشته باشد. حفظ آهن به اندازه کافی در بدن بسیار مهم است.

رژیم غذایی هفته بیست و چهارم

برای اینکه متوجه شوید در 24 هفته سپری شده از بارداری رژیم غذایی درستی داشته اید یا خیر، می توانید خود را وز کنید. اگر اضافه وزن شما 6 الی 7 کیلو باشد، یعنی رژیم غذایی درستی داشته اید. در صورتی که وزن بیشتر اضافه شده، باید به اصلاح رژیم غذایی پرداخت. میوه و سبزیجات از جمله مواد غذایی لازم و ضروری برای تعادل وزن مادر در هفته بیست و چهارم است. اگر ورزش را نیز به همراه رژیم غذایی به موقع انجام دهید، می توانید موقع زایمان وزن طبیعی داشت.

هفته بیست و چهارم بارداری

توصیه های مذهبی هفته 24 بارداری

انجام غسل های مستحبی از جمله مواردی بوده که از نظر مذهبی انجام آن در هفته 24 بارداری بسیار مفید و سودمند است. غسل جمعه را می توان از بهترین و پرفضیلت ترین غسل های مستحبی دانست. ذکر صلوات دارای مزایای بسیار زیادی برای مادر و جنین است، بدین ترتیب بهتر است مادران در برخی از ساعات شبانه روز ذکر صلوات بفرستند. صلوات در آرامش خود و نوزاد تاثیر فراوان دارد. قرار دادن گلدان هایی که گل طبیعی در آنها وجود داشته در اتاق خواب می تواند کمک کند.

برای آگاهی از هفته بیست و پنجم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *