بهترین سن بارداری نی نی ناش

سن مناسب برای بارداری

اینکه بهترین زمان برای بارداری چه زمانیست  هنوز تثبیت نشده اما گفته شده سن مناسب برای بارداری دهه سوم زندگی است  در این زمان بدن آمادگی لازم برای  باردارشدن را دارد وبا رعایت اصول قبل وبعد از آن بارداری سالمی را تجربه خواهد کرد . کارشناسان معتقدند بهترین زمان برای بارداری سنین بین اوایل بیست سالگی و اواخر سی سالگی است که تا سی وپنج سالگی نیز می توان بارداری سالمی داشت . البته بعد از آن هم می شود بارداری خوبی را تجربه کرد اما به دلیل خطراتی که در این سن وجود دارد بهتر است بارداری را به سنین قبل از آن موکول کرد . در این مجله بارداری نی نی ناش مزایا و عوارض و خطرات بارداری در دهه های مختلف زندگی را بررسی کرده و زمان مناسب برای بارداری را مورد بحث وبررسی قرار می دهیم .

بارداری قبل از بیست سالگی

طبق تحقیقات انجام شده بارداری در سنین زیر بیست سال و بالای سی و پنج سال از بارداریهای پر خطر محسوب شده و بهتر است در این زمان بارداری صورت نگیرد . همانطور که می دانید بارداری کل زندگی یک زن را تحت تاثیر خود قرار می دهد از جمله افسردگی بعد از زایمان . یکی از دلایل افسردگی پس از زایمان این است که هنوز مادر نوجوان به بلوغ فکری نرسیده و آمادگیهای لازم را برای بارداری ندارد چه بسا مسئولیت های بعد از زایمان را هم به عهده بگیرد . در این زمان شخص دارای علائمی مانند تمایل نداشتن به خود و فرزندش ، احساس پوچی ، خستگی و استرس و حتی گاهی آسیب رساندن به فرزندش می شود . خصوصا اگر آنها با مردان سن پایین ازدواج کنند ممکن است با مشکلات اقتصادی روبرو شوند که این از لحاظ تغذیه ای برای مادر و جنین مشکلاتی را به بار خواهد آورد . بارداری قبل از بیست سالگی پیامدهایی نیز به همراه دارد . این مادران از سلامت جسمی خود دور شده و کمتر به خود رسیدگی می کنند و به این ترتیب به مشکلاتی از قبیل زایمان زود رس ، کم خونی ، سوء تغذیه و پره اکلامپسی و حتی چاقی دچار می شوند . همچنین اختلالات اوتیسم و بیش فعالی در کودکان این مادران دیده می شود . عوارضی که بارداری قبل از بیست سالگی برای فرد دارد به سه قسم است . قبل از زایمان ، حین زایمان و بعد از زایمان . قبل از زایمان این عوارض شامل کم خونی ، فشارخون بالا ، زایمان زود رس ، مرگ جنین و مادر و رشد کم جنین در رحم مادر است . عوارضی که حین زایمان به وجود می آید عبارتند از پیشرفت نکردن زایمان  چون لگن رشد کافی نداشته ، بعد از زایمان خونریزی به دلیل جمع نشدن رحم وجود دارد و پاره شدن نسج کانال زایمان . بعد از زایمان هم خونریزی ، عفونت و رسیدگی نکردن به خود و فرزند از عوارض آن است .

بارداری بین بیست تا سی سالگی

بهترین زمان برای بارداری دهه دوم یعنی بیست تا سی سالگی است . در این زمان زنان قدرت باروری بالایی دارند و احتمال وجود ناهنجاریها بسیار پایین است . تخمک ها از کیفیت خوبی برخوردارند و تعداد بالایی دارند به همین دلیل احتمال بارداری بسیار بالاست . خطر احتمال سقط جنین در این سنین بسیار پایین بوده و فقط ده درصد است . در این سنین خانم ها کمتر دچار بیماریهای رحمی مانند فیبروم و اندومتریوز میشوند . در این سن زنان از لحاظ روحی و عاطفی آمادگی بیشتری برای باردارشدن دارند . درسنین بین بیست تا سی سالگی زوجین ممکن است در حال بدست آوردن شغل بهتر و پس انداز بیشتر باشند به همین دلیل از نظر اقتصادی ، فرزند آوری دشوارتر است . به تعویق انداختن بارداری برای بعضی زنان بهتر است چون وقت بیشتری برای زندگی خود صرف می کنند و این کار ممکن است در کیفیت باردارشدن آنها تاثیر مثبت بگذارد . در این سن ین خصوصا در بیست سالگی بارداری عوارض کمتری دارد اما با بالارفتن سن عوارض بارداری نیز زیاد می شود ، این عوارض که شامل سقط جنین ، احتمال ابتلا به سندروم داون و … است در سنین بالا شایع تر است .

بارداری در دهه سی زندگی

با افزایش سن قدرت باروری در زنان کاهش می یابد اما این موضوع به تدریج اتفاق می افتد و شما می توانید تا ۳۵ سالگی بارداری خوبی را تجربه کنید هر چند که البته این امر ممکن است تا حدی با مشکل هم روبرو شود چرا که همانطور که گفتیم با بالا رفتن سن بارداری های پر خطر هم بیشتر می شود . در سنین بین سی وچهل رحم  با مش‌لاتی از قبیل فیبروم و کیست روبرو می شود که این می تواند مانعی برای بارداری موفق باشد . همچنین مردان آنها نیز که در این دهه ها ویا بیشتر قرار دارند از کیفیت اسپرم پایین تری برخوردارند خصوصا اگر سیگار یا نوشیدنیهای الکلی مصرف کنند . عوارضی که بارداری در دهه سوم دارد عبارتند از دیابت بارداری ، فشارخون بارداری ، دوقلوزایی ، سقط جنین و نقوص مادرزادی جنین . خطر بروز نوزادان با سندروم داون در مادران بالای سی سال بیشتر است . در این سن شانس بارداری کاهش می یابد زیرا خطر ابتلا به بارداریهای خارج رحم ، جفت سر راهی ، زایمان زودرس و نوزاد کم وزن افزایش می یابد . در اینجا نکاتی را ذکر میکنیم که در صورتیکه قصد بارداری در این سنین را دارید حتما از آن پیروی کنید .

۰از مصرف سیگار و نوشیدنیهای الکلی بپرهیزید .

۰وزن خود را پایین بیاورید

۰از مصرف قرص های ضد بارداری بپرهیزید .

۰ورزش های مخصوص دوران بارداری را انجام دهید .

۰تغذیه سالم داشته باشید و آب فراوان بخورید .

۰در مورد مصرف داروها حتما باید با پزشک صحبت کنید .

آزمایشات مختلفی برای بارداری در این سنین وجود دارد مانند آزمایش کروموزومی ، خون ، آمنیوسنتز و همچنین مشاوره های ژنتیکی که زنان بالای سی سال که قصد بارداری دارند باید انجام دهند .

بارداری در دهه چهل زندگی

همانطور که گفته شد با بالا رفتن سن مشکلات زیادی برای باردار شدن به وجود می آید. بارداری در چهل سالگی نیز ازسویی کیفیت تخمک و اسپرم پایین آمده و ممکن است ماهها طول بکشد تا بارداری حاصل شود ، از سوی دیگر با بالا رفتن سن انواع بیماریها بروز کند و مانع از بارداری سالم شود . در صورت بارداری نیز مشکلات عدیده ای گریبان فرد حامله را می گیرد . زایمان زود رس ، سقط مکرر جنین ، مرده زایی ، وزن کم نوزاد و نقایص نوزاد از این مشکلات است . عوارض بارداری مانند دیابت و پره اکلامپسی نیز بروز خواهند کرد . نتیجه آنکه مناسب ترین سن برای بارداری زمانیست که شما آمادگی لازم برای بارداری را پیدا کرده اید اما با توجه به مشکلات و عوارضی که در هر دوره از زندگی وجود دارد بهتر است  آنرا به تعویق نیندازید .

سن مناسب برای بارداری

خانم ها با شروع بلوغ تخمک گذاری خود را آغاز می کنند و خونریزی های ماهیانه آغاز می شود و کم کم منظم می شوند . باروری خانم ها از حدود بیست سالگی زیاد شده و تا بیست و پنج سالگی به اوج خود می رسد . سن مناسب برای بارداری از بیست پنج سالگی تا سی سالگی است . از سی سالگی باروری کم شده وتا سی و پنج سالگی کمتر می شود به طوریکه در چهل سالگی به بعد کاهش چشمگیری می یابد  . البته  با روشهای کمک باروری می توان باردار شد اما بارداری در این زمان با عوارض و خطرات جدی همراه است .

دلایل افزایش سن بارداری

امروزه به دلیل افزایش سن ازدواج و افزایش روابط اجتماعی زنان  و همچنین مسایل و مشکلات اقتصادی سن بارداری نیز افزایش یافته است . زوجین برای تثبیت زندگی خود سالهای طلایی باروری را از دست داده و چه بسا تا چهل سالگی بچه دار نمی شوند غافل از آنکه این کار باعث تهدید فرزندآوری آنان می شود .

اهمیت سن در باروری

مهمترین عامل در باروری تخمک ها عامل سن زن می باشد که می تواند تمام عوامل را تحت تاثیر خود قرار دهد زیرا همانطور که قبلا هم توضیح داده شد در هر بازه زمانی بارداری به رعایت اصول و قواعدی نیاز دارد و هر دوره عوارض ، مزایا و خطراتی را داراست . البته با پیشرفت علم مشکلات کمتر شده اما باز هم توصیه میشود ‌که زوجین درفرزند آوری تعجیل کنند تا دچار تشویش و اضطراب نشوند .

جمع بندی 

با توجه به بررسیهای صورت گرفته  بارداری زیر ۱۸ سال به دلیل همراه بودن با عوارضی مانند افزایش فشارخون و پره اکلامپسی و رشد ناکافی جنین داخل رحم و نیز نداشتن تجربه کافی برای قبل و بعد از زایمان ممنوع است . خانمها  در سن ۳۵ سالگی به شدت دچار کاهش باروری می شوند و در ۴۰ سالگی به بعد احتمال بارداری کاهش می یابد .گفته شده سن مناسب بارداری ۲۵ تا ۳۰ سالگی است .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع جفت جنین در بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

انواع جفت در بارداری

انواع جفت در بارداری از فوندال خلفی تا پوریا و جانبی و قدامی ، موضوعاتی است که در این گفتار در اختیار مشتاقان نی نی

ادامه مطلب