کامل‌ترین لیست علائم بارداری نی نی ناش

کامل‌ترین لیست علائم بارداری

بارداری نیز مانند تمام واکنش های بدن وحتی بیماری ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است . ممکن است خانمی علائم خفیفی از خود نشان دهد و ممکن است خانمی بیشترین علائم را داشته باشد و در مواردی نیز علائم بارداری را نداشته باشد . به هر حال مهمترین نشانه ی بارداری تاخیر در قاعدگی است که ممکن است حساسیت بویایی وخستگی و نیز تهوع را به دنبال داشته باشد . در ادامه این مقاله از سری مقالات نی نی ناش لیستی از مهم‌ترین علائم بارداری آورده شده است.

 

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟

مهمترین سوالی که درباره بارداری مطرح می شود این است که علائم چند روز بعد از لقاح ظاهر می شوند. گاهی این علائم آنقدر شبیه ۵ علائم دوره قاعدگی است که با آن اشتباه گرفته می شود . این علائم عبارتند از خستگی ، حس بویایی ، تغییراتی که در بدن ایجاد می شود ، لکه بینی، سرگیجه ،استفراغ و حالت تهوع ، افزایش یا کاهش اشتها،گاهی اوقات بیهوشی ،افزایش دمای بدن وغیره.

در روزهای اول بارداری با تغییر در سطح هورمون ها سرگیجه که ممکن است ناشی از کم خونی یا پایین بودن فشار باشد رخ می دهد . اگر باردار باشید در چند روز اول خون ظاهر شده کم رنگ تر از خون پریودی است . زنی که باردار است بعد از نزدیکی دمای بدنش بالا رفته و اگر ۱۸ روز بالا بماند یکی از علائم بارداری است . با توجه به این علائم پاسخ این سوال را که بارداری بعد از چند روز ظاهر می شود می توان اینگونه پاسخ داد که در هفته های اول بعد از نزدیکی و لقاح موفقیت آمیز اسپرم و تخمک بارداری رخ می دهد. با دانستن زمان تخمک گذاری راحت تر می توان تشخیص داد که این علائم کی بروز می کند . بعد از اینکه این علائم بروز کردند یک هفته تا ده روز بعد از نزدیکی بارداری حاصل می شود البته این زمان در هر فرد متفاوت است اما معمول ترین زمان ممکن است .

روش های تشخیص بارداری

آزمایش بارداری و سونوگرافی از بهترین و مطمئن ترین راه های تشخیص بارداری است .آزمایش ها به دو دسته ادرار وخون تقسیم می شوند .البته روش های خانگی تشخیص بارداری نیز وجود دارند که می توان درخانه به وسیله بیبی چک نیز انجام داد به این صورت که پس از جمع آوری ادرار و قراردادن آن روی دستگاه کوچک بیبی چک و حرکت شاخص آن به سمت علامت مثبت و منفی بارداری تشخیص داده می شود . درباره درست بودن نتایج این روش ، سازندگان آن تا ۹۹درصد آن را قابل قبول می دانند .

اما آزمایش ادرار وخون که دقیق تر از روش های خانگی هستند، اندازه گیری هورمون گنادوتروبین می باشد که در هشتمین روز پس ازلقاح  در بدن ترشح می شود .

علائم اولیه بارداری در سه ماهه اول چیست؟

تاریخ آخرین روز قاعدگی شخص مصادف است با اولین هفته بارداری که تاریخ زایمان نیز براساس اولین روز آخرین قاعدگی فرد تعیین می شود . همانطور که گفته شد علائم بارداری در هر شخصی متفاوت است و ممکن است شخص این علائم رانداشته باشد.

·         لکه بینی

درهفته اول تا چهارم تخمک که توسط اسپرم لقاح یافته است بلاستوسیست راایجاد می کند. بلاستوسیست ها گروهی از مایعات پر از سلول ها هستند که به اعضای بدن تبدیل می شوند . در هفته چهارم بلاستوسیست دررحم لانه گزینی کرده وموجب خونریزی خفیفی می شود که ممکن است با قاعدگی اشتباه گرفته شود .این خون رنگ روشنتری از خون قاعدگی دارد و ممکن است با درد همراه شود.

·         تاخیر در قاعدگی و تهوع

در هفته چهارم بدن هورمون گنادوتروپین تولید می کند که در حفظ بارداری به بدن کمک می کند وباعث می شود تخمدان  تخمک های بالغ را آزاد نکند . در هفته چهارم بعد از لقاح با انجام تست های بارداری میتوان پی به بارداربودن خود برد . در سه ماهه اول بارداری به خصوص درهفته چهار تا شش حالت تهوع واستفراغ طبیعی است که دلیل آن تغییرات هورمونی است .با ورود به سه ماهه دوم این حالت روبه کاهش می رود.

·         خستگی و درد در سینه‌ها

در هر زمانی از بارداری ممکن است خستگی وجود داشته باشد اما این حالت بیشتر در هفته های  اول به خصوص هفته چهارم تا پنجم روی می دهد واین به دلیل بالارفتن سطح پروژسترون در خون است . درهفته چهارم تا ششم با تغییرسطح هورمون ها سینه ها شروع به متورم شدن می کنند وکم کم بزرگ می شوند .

·         تکرر ادرار و نفخ

هفته چهارم تا ششم به دلیل بالارفتن سطح هورمون ها وهمچنین سطح خون ،کلیه ها مایعات بیشتری را پردازش می کند .همین امر باعث تکرر ادرار و گاهی بی اختیاری شود . به دلیل تغیرات هورمون ها در طول دردوره بارداری خصوصا هفته چهار تا شش دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار گرفته وفرد دچار نفخ ویبوست می شود .

·         افزایش ضربان قلب، فشار خون  و دمای بدن

در هفته های هشتم تا دهم بارداری باتغییر سطح هورمون ها ضربان قلب افزایش می یابد که در صورت داشتن مشکلات قلبی باید با پزشک مشورت شود. فشارخون در ماههای اول بارداری کاهش می یابد .اگر مشکل زمینه ای از قبل وجود داشته باشد فشارخون بالا را به پزشک اطلاع دهید. بالارفتن دمای بدن نشانه ای از بارداری است که در هفته ششم رخ می دهد.

·         افزایش وزن و تنگی نفس

در پایان سه ماه اول بارداری وزن افزایش می یابد . تنگی نفس می تواند از علائم بارداری باشد و این موضوع می تواند به دلیل رشد جنین باشد.

·         ویار ، تغییرات خلق وخو ، سردرد و کمر درد

درطول بارداری ممکن است فرد ازغذای خاصی متنفر شود یا از غذای دیگری خوشش بیاید. بهتر است خانم باردار رژیم غذایی کافی و سالمی را دریافت کند تا جنین هم مواد غذایی کافی را دریافت کند . با افزایش سطح هورمون ها رفتار وخلق وخوی فرد حامله تغییر کرده و حساس تر می شود. به علت افزایش فشارخون در اوایل بارداری سردرد طبیعی است .برای تعدیل این دردها استراحت و تغذیه مناسب از راهکارها می باشد.

علائم بارداری در سه ماهه دوم

ازهفته۱۳تا۲۸ سه ماهه دوم بارداری است که دراین سه ماه نسبت به سه ماه اول علائم کمتر شده وفرد احساس راحتی بیشتری دارد گرچه در برخی زنان این علائم همچنان وجود دارد. دراین دوره حرکات جنین شروع می شود و با استفاده از سونوگرافی می توان به جنسیت جنین پی برد.  درد درزیر شکم یکی ازعلائم سه ماه دوم است که با بزرگ شدن رحم به صورت گرفتگی این ناحیه می باشد . کمر درد نیز به علت اضافه وزن در این ماهها رخ می دهد که می توان با انجام حرکات ورزشی ونیز صاف نشستن و غیره از هن جلوگیری کرد.

انقباضات عضلات رحم از علائم طبیعی این دوره است که با تشدید حرکات جنین بیشتر می شود . بزرگ شدن سینه ها جهت آماده شدن برای تغذیه کودک . ترشحات سفید رنگ طبیعی هستند اما اگر این ترشحات به رنگ زرد تیره و یا خونی درآمدند حتما به پزشک زنان مراجعه شود.

سرگیجه که ناشی از افت فشار خون و تغییر سطح هورمون هاست از علائم این دوره است . در این دوره تکرر ادرار کمتر شده ودر سه ماهه سوم دوباره فرد دچار تکرر می شود. رشد موها زیاد وضخیم تر شده ودر جاهای متفاوتی رشد می کنند. هموروئید ها دراین زمان ایجاد می شوند که به دلیل بزرگ شدن رحم و افزایش وزن می باشد و باید به پزشک زنان مراجعه شود.

در هفته بیستم حرکات جنین احساس می شود که ممکن است این زمان برای برخی دیرتر آغاز شود. با افزایش سطح هورمون ها تغییراتی در پوست ایجاد می شود که با بدنیا آمدن کودک از بین مرود. از علائم شایع در سه ماهه دوم بارداری عفونت مجاری ادرار است که حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

به طور کلی سه ماهه دوم بهترین دوره بارداری است .دراین دوره استرس یک احساس طبیعی برای فرد باردار است که می تواند تاثیر بدی بر روحیه مادر داشته باشد.پس سعیر شود همیشه آرامش داشته واز هر گونه افکار منفی بپرهیزید.

علائم بارداری در سه ماهه سوم

با گذشتن از سه ماه دوم وآغاز هفته ۲۸ تا آخر بارداری وارد سه ماهه سوم می شویم.در این دوره درد وبی خوابی افزایش یافته وتکرر ادرار دوباره شروع می شود.از دیگر علائم این دوره می توان به اضطراب ، خستگی ،ترشحات واژن و غیره اشاره کرد

علائم بارداری دختر چیست؟

در بارداری علائم پسر یا دختر بودن متفاوت است .نشانه هایی وجود دارد که هرچند قطعی نیستند اما وجود دختر را نشان می دهند . در ادامه این علائم را تشریح می کنیم . اگر بیشتر وزن کودک شما وسط شکم باشد و شکم گرد باشد شما یک دختر باردار هستید .تهوع شدید در صبح گاه در طول بارداری وجود دختر را نشان می دهد. از دیگر این نشانه ها هوس و میل به خوردن شیرینی جات است که البته باید در مصرف آن زیاده روی نشود چون باعث بیماریهایی مانند دیابت بارداری می شود . اگر ضربان قلب بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ باشد احتمالا جنینتان دختر است . همیشه سعی کنید در طول بارداری ضربان قلب را چک کنید تا دچار بیماریهای مربوط به آن نشوید . چرب شدن پوست همچنین تغییرات خلق وخو که مربوط به افزایش سطح هورمون هاست از نشانه های دختر بودن جنین است . بزرگ بودن سینه سمت چپ و تغییر نکردن سایز بینی از دیگر نشانه هاست. البته این نشانه ها در بعضی افراد کاملا درست است و در بعضی دیگر نه ، بسته به تشخیص شما یک دختر دارید .

علائم بارداری پسر

در بارداری پسر نشانه ها برعکس بارداری دختر است . پوست خشک و آکنه ، نداشتن تهوع صبحگاهی و ویار به غذاهای ترش از نشانه های پسر بودن جنین است . افزایش وزن در دوران بارداری نشانه ای از وجود پسر است .همچنین اگر ضربان قلب شما کمتر از ۱۴۰ باشد شما یک پسر در شکم دارید. در بارداری پسر سایز سینه سمت راست بزرگتر می شود وبینی نیز کمی بزرگ به نظر می آید . به هر حال درستی این علائم از نظر علمی اثبات نشده اما از زمان قدیم این نظرات وجود داشته و در برخی موارد درست بوده است .

مخاطب عزیز

همانطور که قبلا هم گفته شد ممکن است فردی همه این علائم را نداشته باشد ویا یک یا چند علامت را نشان دهد و حتی وجود این علائم نشان دهنده بیماری دیگری باشد.به هر حال اگر این علائم آشکار شد می توان با استفاده از روش های تشخیصی خانگی بارداری را تشخیص داد والبته روش های پزشکی مانند سونوگرافی که در هفته ۱۶ بارداری انجام می شود ،روش RAMZIکه در هفته ۶ تا ۱۸ بارداری به بررسی جفت جنین پرداخته می شود وجنسیت تشخیص داده می شود وآزمایش DNA که به بررسی خون مادر پرداخته وجنسیت را تعیین می کند و در هفته ۷ بارداری قابل اجراست .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علائم خطر در بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

علائم خطر در بارداری

در دوران بارداری مسائل زیادی وجود دارد که حتما باید به آنها رسیدگی شود . اگر قبل از بارداری سعی کنید اطلاعات لازم را در

ادامه مطلب