آزمایش های دوران بارداری نی نی ناش

آزمایش های دوران بارداری

یکی از اقداماتی که قبل بارداری و حین آن باید انجام  شود آزمایش های دوران بارداری است که به پزشک کمک می کند تا از سلامت مادر و جنین آگاه شده و در صورت وجود مشکلاتی مانند نقص های مادرزادی ، بیماریهای ژنتیکی و عوارض بارداری  بتواند اقداماتی را برای آنها انجام دهد . بعضی آزمایشها برای همه خانم های باردار انجام می شود اما بعضی دیگر برای خانم هایی که مشکل حادی داشته باشند انجام می شود . در این مقاله نی نی ناش در مورد آزمایش های بارداری که در این دوران باید انجام دهید صحبت کرده ایم. در ادامه همراه ما باشید.

آزمایش های معمول دوران بارداری

آزمایشهای دوران بارداری انجام می شود دو قسم هستند . آزمایشهای مربوط به سلامت مادر و آزمایشهای مربوط به سلامت جنین

آزمایش خون و ادرار

این آزمایش برای سنجش سلامت مادر انجام می شود تا موارد زیر بررسی شود : کم خونی ، تیروئید کم کار و پر کار ، تشخیص و درمان دیابت بارداری ، بیماریهای آمیزشی مانند ایدز و هپاتیت ، عفونتهای ادرار و قند وپروتئین ادرار .

آزمایش غربالگری دیابت بارداری

به منظور تشخیص دیابت بارداری پزشک در هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری درخواست آزمایش می دهد این آزمایش به دو روش انجام می شود :

روش اول : روش چالش گلوکز است و در دو مرحله انجام می شود . مرحله اول بدین صورت است که ابتدا ۵۰گرم گلوکز خوراکی داده می شود بعد از یک ساعت گلوکز خون اندازه گیری می شود اگر مقدار آن از ۱۴۰ میلی گرم پایین تر باشد طبیعی محسوب می شود اما اگر بالاتر باشد مرحله دوم اجرا می شود . در این مرحله ابتدا قند خون ناشتا اندازه گیری می شود سپس ۱۰۰ گرم گلوکز خوراکی داده می شود و در سه مرحله قند خون اندازه گیری می شود یعنی یک ساعت ، دو ساعت و سه ساعت بعد از خوردن گلوکز . پزشک با بررسی نتایج در این مرحله نظر قطعی را می دهد .

روش دوم : این روش آزمون تک مرحله ای تحمل گلوکز است و در آن تست چالش گلوکز حذف می شود . پزشک با دادن ۷۵ گرم گلوکز خوراکی بعد از دو ساعت مقدار قند خون را آزمایش می کند .

انجام سونوگرافی های مربوط به هر کدام از ماههای بارداری هم جزو آزمایشهایی است که در دوران بارداری انجام خواهد شد که در ادامه همین مقاله به آن خواهیم پرداخت .

 

غربالگری نقص مادرزادی جنین

این غربالگری ها به منظور تشخیص اختلالات ژنتیکی و نقص های مادرزادی مانند اختلالات کروموزومی که شایع ترین آنها سندروم داون است انجام می شوند . این آزمایشها معمولا احتمال وجود خطر را نشان می دهند  پرخطر بودن یا کم خطر بودن آنرا پزشک تشخیص می دهد . به عنوان مثال پر خطر بودن حتما نشانه به دنیا آمدن نوازاد با نقص است همچنین کم خطر بودن هم نشانه حاملگی بدون مشکل نیست . انجام این آزمایشها برای همه خانم های باردار توصیه می شود و اگر لازم باشد آزمایش های بیشتری توسط پزشک درخواست داده خواهد شد . این آزمایش ها به شرح زیر است

آزمایش غربالگری سه ماهه ی اول بارداری

طبق این آزمایش پزشک با کمک سونوگرافی پوست پشت گردن جنین را بررسی می کند اگر این قسمت پوست ضخیم باشد و یا چین و چروک داشته باشد احتمال وجود سندروم داون وجود دارد برای اطمینان بیشتر آزمایش خون با اندازه گیری سطح بتای گنادوتروپین جفت انسان و پروتئین آ پلاسما انجام می شود . این غربالگری در هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام می شود و سونوگرافی ان تی نام دارد . اگر امکان سونوگرافی ان تی وجود نداشته باشد غربالگری یکپارچه انجام می شود . در این غربالگری آزمایش خون هفته ۱۱ تا ۱۳ و آزمایش نشانگرهای چهارگانه در هفته های ۱۵ تا ۱۷ با هم ترکیب شده و نتیجه به احتمال سندروم داون در نوزاد یا نقص لوله عصبی پی برده خواهد شد .

آزمایش غربالگری سه ماهه ی دوم بارداری

در سه ماهه ی دوم پزشک چهار نوع ماده ی مختلف که از جنین و جفت بوجود می آید بوسیله ی آزمایش خون بررسی می کند . اگر این مواد در خون مادر به اندازه معینی وجود داشته باشد خبر از  وجود نقص لوله عصبی و یا سندروم داون خواهد داد . اگر نتیجه پر خطر باشد بررسی بیشتری انجام می شود ، اگر خطر متوسط باشد غربالگری سه ماهه ی سوم انجام می شود و اگر کم خطر باشد  غربالگری سه ماهه ی دوم انجام نمی شود .

سونوگرافی آنومالی

  سونوگرافی آنومالی جنین در حال رشد را بررسی می کند تا پزشک از وجود نقایص در او آگاه شود . این سونوگرافی در هفته های ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام می شود . همچنین مشکلات قلب ، ستون فقرات ، شکم و صورت و دیگر قسمتهای بدن جنین در این سونوگرافی مشخص خواهد شد .

آزمایش دی ان ای آزاد جنینی

این آزمایش در زنانی انجام می شود که بارداری پر خطر دارند و معمولا از هفته دهم به بعد قابل انجام می باشد . در این آزمایش دی ان ای جنین از خون مادر استخراج شده و تریزومی ۱۳ و ۱۸ و سندروم داون در آن بررسی می شود .

 

آزمایش های تشخیصی تهاجمی

این آزمایش ها به دلیل اینکه به جنین آسیب می رسانند باید با احتیاط انجام شوند . در غربالگری های پر خطر برای تشخیص قطعی وجود ناهنجاریهای مادرزادی استفاده می شود و دقت بالایی دارند به همین دلیل نتیجه این آزمایش ها ملاک پزشکی قانونی برای ختم بارداری است .

آمنیوسنتز

این آزمایش در هفته ۱۶ بارداری انجام می شود و با اطمینان می توان از نتایج آن به وجود نقص ها پی برد . در این روش پزشک با وارد کردن سوزن به داخل شکم نمونه ای از مایع اطراف جنین برداشته و آنرا بررسی می کند .

نمونه برداری از پرزهای جفتی

در این آزمایش پزشک با وارد کردن سوزن در شکم یا لوله باریکی به داخل واژن نمونه ای از جفت برمی دارد و با بررسی آن وجود نقایص را تشخیص می دهد .

این آزمایشها خطر سقط جنین را به همراه دارند .

 

آزمایش های سه ماهه ی اول بارداری

در اولین مراجعه به پزشک برای شما آزمایش خون درخواست داده می شود تا موارد زیر بررسی شود .

گروه خون و ارهاش و غربالگری آنتی بادی

در این آزمایش گروه خونی مادر تعئین می شود . همین طور ارهاش خون مادر اگر منفی باشد و ارهاش خون جنین مثبت ، آمپول روگام تزریق می شود تا ازمادر و جنین در مقابل آنتی بادی هایی که در این بارداری و بارداری های بعدی بوجود می آید محافظت کند . این آمپول در دو مرحله تزریق خواهد شد که یک مرحله در طول بارداری و مرحله دیگر بعد از زایمان . اگر ارهاش پدر و جنین هر دو منفی باشد نیاز به تزریق آمپول نیست .

آزمایش ایمنی نسبت به سرخجه

مبتلا بودن به ویروس سرخجه باعث سقط جنین ، زایمان زودرس ، مرده زایی و نقص های دیگر می شود . اگر تا قبل از بارداری واکسن آنرا دریافت نکرده اید باید از تماس با افراد مبتلا بپرهیزید و بعد از زایمان آنرا دریافت کنید تا در بارداری های بعدی نسبت به این ویروس در امان باشید .

آزمایش هپاتیت بی

هپاتیت بی بیماری کبدی است که نشانه خاصی ندارد و اگر در دوران بارداری بررسی نشود ممکن است ناخواسته به جنین منتقل شود . اگر مادر به این بیماری مبتلا باشد پزشک با تزریق کردن گلوبولین ایمنی بیماری از جنین محافظت کرده و بعد از تولد طی سه دوره به نوزاد واکسن تزریق می کند . به هر حال اگر فرد باردار مبتلا به هپاتیت بی باشد باید تمام اعضای خانواده نیز بررسی شوند .

شمارش سلولهای خونی

این آزمایش برای تشخیص کم خونی مادر از طریق شمردن هموگلوبین در سلولهای قرمز خون است . همچنین شمردن گلبول های سفید و پلاکت خون از دیگر موارد این آزمایش است . اگر تعداد گلبول های سفید زیاد باشد نشانه  وجود عفونت در بدن است .

آزمایش قند خون

این آزمایش برای همه خانم های باردار تجویز خواهد شد .  اگر میزان قند خون در مقیاس دسی لیتر بیش از ۹۰ و کمتر از ۱۲۰ باشد فرد پره دیابتیک محسوب می شود و اگر بیشتر باشد احتمال دیابت وجود دارد . در این موارد تست چالش گلوکز در خواست داده خواهد شد .

 آزمایش بیماریهای جنسی

اگر مادر در معرض بیماریهای جنسی باشد پزشک می تواند در دوران بارداری جنین را از خطر ابتلا به  بیماریهای ایدز و سفلیس محافظت کرده و شانس ابتلا را کاهش دهد .

سایر آزمایش های خون بارداری

فرد حامله می تواند آزمایش های بررسی آبله مرغان ، توکسوپلاسموز و حتی بررسی سطح هورمون پروژسترون را انجام دهد .

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار به منظور بررسی عفونت های مجاری ادرار انجام داده می شود . در مواردی آزمایش ادرار جهت بررسی قند و پروتئین و کتون در خون تجویز خواهد شد . اگر قند زیاد باشد نشانه دیابت بارداری است و اگر پروتئین بالا باشد و با فشار خون بالا همراه باشد نشانه مسمومیت بارداری است .

 

آزمایش های سه ماهه ی دوم بارداری

در این مرحله و با توجه به شرایط ، پزشک ممکن است آزمایشهایی را برای تشخیص نقص های مادرزادی  درخواست کند . این آزمایشها شامل آزمایش آلفا فیتوپروتئین ، غربالگی نشانگرهای چهارگانه ، دیابت و آزمایش آمنیوسنتز و نیز سونوگرافی آنومالی .

آزمایش آلفا فیتو پروتئین

در هفته ۱۵ تا ۱۷ بارداری درخواست داده می شود و هدف آن تشخیص سندروم داون از طریق پروتیینی است که توسط جنین تولید می شود . آزمایش تکمیلی این آزمایش آمنیوسنتز و سونوگرافی آنومالی است . با انجام غربالگری نشانگرهای چهارگانه نیاز به انجام این آزمایش نیست .

غربالگری نشانگرهای چهارگانه

در این آزمایش که در هفته ۱۵ تا ۱۷ بارداری درخواست می شود سطح چهار ماده در خون را بررسی می کند . این چهار ماده عبارتند از آلفافیتوپروتئین ، هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی ، استریول که شکلی از هورمون استروژن است و اینهیبین آ . در این آزمایش درصد تشخیص نقایص بالا است .

بقیه موارد هم قبلا در این مقاله توضیح داده شده است .

 

آزمایش های سه ماهه ی سوم بارداری

آزمایش های مربوط به سه ماهه ی سوم بارداری بیشتر مربوط به وضعیت مادر برای زایمان است . در اینجا به بررسی آنها می پردازیم .

غربالگری باکتریهای استرپتوکوک گروه بی

وجود این باکتری عامل اصلی عفونت های نوزاد هنگام تولد است و می تواند باعث عقب ماندگی های ذهنی و مشکلات بینایی و شنوائی شود . اگر تشخیص داده شود با مصرف آنتی بیوتیک برطرف خواهد شد . این آزمایش در هفته ۳۵ تا ۳۷ بارداری درخواست داده می شود و پزشک با نمونه برداری از واژن و مقعد وجود این باکتری را بررسی خواهد کرد .

آزمایش بدون استرس و استرس انقباضی

این آزمایش معمولا در بارداریهای پرخطر درخواست داده می شود به این صورت است که گیرنده ای به شکم مادر متصل شده و سپس ضربان قلب جنین همزمان با حرکات او اندازه گیری می شود . تست استرس انقباضی هم به این صورت است که با انقباض رحم توسط تزریق پیتوسین یا تحریک سینه ها ضربان قلب جنین برای تحمل استرس زایمان اندازه گیری می شود .

سونوگرافی و آزمون پروفایل بیوفیزیکال

در بارداریهای پرخطر و احتمال زایمان دیرتر از موعد این آزمایش درخواست داده می شود . این آزمایش یک آزمایش ترکیبی است که در سونوگرافی وضعیت ماهیچه ها و تنفس و حرکت جنین و حجم مایع آمنیوتیک بررسی می شود و در کنار آن تست بدون استرس که ضربان قلب جنین هنگام حرکت بررسی می شود و برای سنجش سلامت جنین درخواست داده می شود .

سخن آخر

آزمایش های دوران بارداری بهترین راه  برای تشخیص بیماریهای احتمالی است که باعث بروز خطرات غیر قابل جبرانی برای سلامت مادر و جنین خواهد شد .  بارداری سالم مستلزم انجام مراقبتهای قبل و حین بارداری است که با انجام دستورات پزشک می توان نوزاد سالمی را بدنیا آورد .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علائم و عوارض سقط جنین
قبل بارداری
مدیر سایت

علائم و عوارض سقط جنین

سقط جنین در ایران، در صورتی که سلامتی مادر را تحت تاثیر قرار دهد، با مجوز پزشک معالج انجام  می شود. با این حال سالانه

ادامه مطلب