هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری

با سپری کردن هفته سیزدهم و رسیدن به هفته چهاردهم بارداری ، هورمون ها ثبات بیشتری پیدا می کنند. این ثبات هورمونی باعث می شود تا خلق و خوی زنان باردار در هفته سیزدهم بارداری بسیار بهتر و دارای ثبات بیشتری نسبت به 3 ماه ابتدایی بارداری باشد. بدین ترتیب رسیدن به هفته 14 بارداری برای خانم های باردار و حتی اطرافیان آنها زمان بسیار خوبی به شمار می رود. فروکش کردن هورمون ها دلیل اصلی به وجود آمدن ثبات اخلاقی مادران باردار از هفته 14 بارداری به بعد است.

هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری

جنین در هفته چهاردهم بارداری رشد بسیار خوبی داشته و به بیش از 8 سانتی متر می رسد. وزن جنین در هفته 14 بارداری به حدود 43 گرم خواهد رسید. از هفته چهاردهم بارداری معمولا بدن جنین رشد بیشتری را نسبت به سر او تجربه خواهد کرد. حالا اگر تصویر جنین را مشاهده کنیم متوجه خواهیم شد که سر به وسیله گردن از بدن جدا شده است و تناسب بسیار بهتری بین سر و بدن جنین به وجود آمده است. همچنین در اواخر هفته چهاردهم بارداری دست های جنین رشد بیشتری را تجربه کرده و به تناسب بهتری با سایر اعضای بدن وی خواهند رسید.

معمولا موهای کرک مانندی در هفته چهاردهم بارداری بدن جنین را می پوشانند. هدف اصلی که این موهای کرک مانند دنبال می کنند، تنظیم دمای بدن جنین است. با توجه به اینکه هنوز هیچ گونه چربی در بدن جنین وجود ندارد، از این رو این موهای کرکی وظیفه تنظیم دمای بدن را به عهده دارند، به محض جمع شدن چربی در بدن نوزاد، وظیفه تنظیم دما به چربی های زیر پوست نوزاد محول خواهد شد. کبد و طحال در هفته 14 بارداری فعالیت خود را آغاز کرده و تولید صفرا و گلبول های قرمز را آغاز کرده اند.

مرور وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

از هفته چهاردهم بارداری به بعد، مادر شرایط بسیار بهتری را نسبت به هفته های قبل تجربه خواهد کرد. زیرا در هفته چهاردهم بدن مادر شرایط پایدار تری را از نظر هورمونی تجربه می کند. این پایداری می تواند اثرات مطلوبی بر روی از بین رفتن ویار صبحگاهی داشته باشد. بدین ترتیب این موضوع دور از انتظار نبوده که از هفته 14 بارداری حالت تهوع به طور کلی از بین برود و یا با کاهش بسیار محسوسی مواجه شود. همچنین درد سینه و خستگی نیز از هفته چهاردهم تا حد زیادی کاهش می یابند.

بازگشت انرژی اولیه یکی دیگر از مواردی است که مادر در هفته 14 بارداری به خوبی متوجه آن می شود. این موضوع به خاطر از بین رفتن حالت تهوع می باشد، زیرا این حالت بیشتر انرژی مادر باردار را از بین می برد. البته با توجه به رشد جنین و همچنین بزرگ شدن رحم، ممکن است درد در ناحیه شکم از هفته چهاردهم بارداری آغاز شود. این دردها مختص زمان و مکان خاصی نبوده و هر لحظه ممکن است گریبان مادر را بگیرند. از هفته 14 بارداری به آرامی شکم مادر بزرگ می شود و این وضعیت می تواند برای زوج ها به خصوص جوان تر ها جالب باشد.

هفته چهاردهم بارداری

آشنایی با علائم و نشانه های هفته 14 بارداری

یکی از علائم و نشانه های مهم در هفته چهاردهم بارداری، درد در قسمت لگن است. با توجه به کشیدگی رباط ها به خاطر رشد جنین، درد در قسمت لگن طبیعی است. یکی دیگر از علائم و نشانه های هفته 14 بارداری، افزایش اشتهاست. افزایش اشتها کمک می کند تا بتوان حدود 300 کالری بیش از مقدار مورد نیاز بدن خود مصرف کرده تا جنین بتواند تغذیه مناسبی داشته باشد. چنانچه جنین دوقلو باشد، به جای اضافه کردن 300 کالری باید 680 کالری بر میزان کالری دریافتی مادر افزوده شود.

برای آگاهی از هفته پانزدهم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته ششم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری می تواند حس مادرانه را به بانوان القا کند و این احساس بسیار خوبی است و می تواند بسیار لذت بخش باشد.

ادامه مطلب
هفته سی و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و یکم بارداری

اکنون با گذراندن هفته سی ام بارداری، تنها 10 هفته به زایمان باقی مانده است. در این 10 هفته باید خود را از نظر روحی

ادامه مطلب
آمادگی قبل بارداری
قبل بارداری
مدیر سایت

آمادگی قبل بارداری

آمادگی قبل بارداری یک نکته بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. اگر داشتن یک بارداری سالم برای شما مهم می‌باشد شما باید حتما قبل ‌از بارداری

ادامه مطلب