هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

بسیاری از مادران بهترین دوران بارداری را از هفته سیزدهم به بعد می دانند. این افراد عقیده دارند از هفته سیزدهم بارداری به بعد بسیاری از مشکلات به وجود آمده در بدن مادر که باعث اختلالاتی در زندگی روزمره وی نیز شده است، از بین می رود. بدین ترتیب از هفته 13 بارداری به بعد مادر می تواند زندگی خود را با روال عادی طی کرده و از طرفی رشد و نمو جنین نیز از هفته سیزدهم بارداری بیشتر می شود. بدین ترتیب از این هفته به بعد احساس خوشایندی را تجربه خواهید کرد.

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

با توجه به گذشت 13 هفته از بارداری شما، جنین هنوز هم بسیار کوچک بوده، اما شکم شما در آینده ای نه چندان دور با رشد قابل ملاحظه ای روبرو می شود. بزرگ شدن شکم شما علامت اصلی و غیر قابل انکار بارداری بوده و هر فردی که هنوز از بارداری شما بی اطلاع است، در آینده ای نه چندان دور از این موضوع مطلع می شود. در هفته سیزدهم بارداری جنین اکسیژن را همچنان از مادر دریافت می کند، این در حالی است که عضلات قفسه سینه جنین فعال بوده و باز و بسته می شوند.

ضربان قلب جنین کمی از قبل کند تر شده است اما هنوز هم قلب جنین با سرعت بالایی در حال تپیدن است. در هفته سیزدهم بارداری جنین به بیش از 7 سانتی متر رسیده و وزن آن نیز حدود 23 گرم شده، در هفته های آینده رشد جنین بسیار بهتر از قبل بوده و با سرعت بیشتری به سمت تکامل یافتن در حال حرکت است. در هفته سیزدهم همه اندام های بدن جنین شکل گرفته اند فقط ابعاد کوچکی دارند که در آینده رشد کرده و به اندازه مطلوب خواهند رسید.

مرور وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری را می توان آخرین هفته از ماه سوم دوران بارداری دانست. بدین ترتیب از هفته آینده وارد سه ماهه دوم بارداری خواهید شد و می توان گفت یک سوم دوران بارداری را پشت سر گذاشته اید. از هفته سیزدهم بارداری به بعد دو اتفاق مهم در زندگی خانم های باردار می افتد. اتفاق اول از بین رفتن علائم اولیه بارداری مانند ویار صبحگاهی است. اتفاق دوم که در زندگی خانم های باردار می افتد این است که تا حدود زیادی احتمال سقط جنین از بین می رود. البته شاید در هفته سیزدهم بارداری شاهد مشکلاتی نظیر سوزش معده نیز باشید.

با توجه به اینکه هنوز زمان زیادی باقی مانده تا نوزاد متولد شود، اما از هفته 13 شاهد تولید کلستروم یا آغوز از سوی سینه ها خواهیم بود. آغوز غذای اولیه است که پس از تولد نوزاد باید از آن تغذیه کند. با توجه به اینکه حالت تهوع مادر در سه ماهه دوم بارداری از بین می رود، لذا انرژی بدن افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث می شود تا میل جنسی در خانم ها بیشتر شده و این موضوع باعث می شود تا خانم های باردار در سه ماهه دوم بارداری لذت بیشتری از زندگی خود ببرند.

هفته سیزدهم بارداری

آشنایی با علائم و نشانه های هفته 13 بارداری

یکی از علائمی که در اغلب زنان باردار در هفته هفته 13 بارداری نمایان می شود، خارش است. خارش در قسمت هایی مانند دست، پا و پوست شکم بیش از سایر قسمت های بدن مشاهده می شود. حساسیت بدن به حاملگی می تواند دلیل اصلی بروز خارش در قسمت های مختلف بدن باشد. در فصل زمستان می توان با یک دوش آب گرم تا حدود زیادی خارش را از بین برد.

افزایش انرژی یکی دیگر از علائم و نشانه هایی به شمار می رود که از هفته سیزدهم بارداری احساس می شود. بهتر است حالا که ویار صبحگاهی از بین رفته و انرژی بیشتری پیدا کرده اید، به فکر ورزش کردن به صورت منظم باشید. ورزش کردن می تواند تا حدود زیادی از اضافه وزن جلوگیری کند. با توجه به افزایش وزن طبیعی بر اثر بارداری، اضافه وزن می تواند تاثیر منفی بر روی سلامتی مادر داشته باشد. بدین ترتیب یک برنامه ورزشی دقیق و منظم که البته باید زیر نظر پزشک متخصص تنظیم شود، می تواند در این زمینه چاره ساز باشد.

برای آگاهی از هفته چهاردهم بارداری این مطلب را بخوانید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته بیست و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب
قبل بارداری
مدیر سایت

سلامت زنان جهت بارداری

سلامت زنان جهت بارداری یکی از نکات بسیار مهم در بهتر شدن شرایط باروری زوجین می‌باشد. ما در ادامه قصد داریم که برای شما در

ادامه مطلب