هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

پس از سپری کردن هفته یازدهم بارداری اکنون با شروع هفته 12 بارداری جنین شروع به رشد با سرعت بسیار بالایی کرده است. بدین ترتیب نیاز است تا فضای کافی برای رشد جنین در رحم مادر وجود داشته باشد. به همین خاطر جنین مادر در هفته دوازدهم بارداری بزرگ شده و این قابلیت را برای جنین ایجاد می کند که بتواند بیشترین میزان رشد خود را تجربه کند. تا سه ماه اول بارداری سر جنین حدود نصف کل جنین را تشکیل می داد، اما حالا تنها یک سوم از کل جنین مربوط به سر او است.

هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم بارداری سر و صورت جنین شباهت بیشتری به انسان کامل پیدا کرده و این شباهت هر روز بیشتر از قبل می شود. اکنون چشم های جنین به هم نزدیک تر شده و از گوشه های صورت کمی فاصله گرفته اند و گوش های جنین نیز در نزدیکی مکان نهایی خود قرار گرفته اند. فعالیت کلیه ها در هفته دوازدهم بارداری آغاز شده و مقداری ادرار را در مثانه جنین جمع می کنند. افزایش سلول های عصبی از دیگر مواردی به شمار می رود که جنین در هفته دوازدهم بارداری آن را تجربه می کند.

در هفته دوازدهم بارداری جنین ممکن است به حرکاتی که مادر انجام می دهد، عکس العمل های بیشتری نشان بدهد. البته هنوز هم برای احساس کردن حرکت جنین در رحم زود است و مادر نمی تواند به خوبی حرکت جنین را تشخیص بدهد. اکنون همه اندام های جنین شکل گرفته اند، در ادامه این اندام ها باید متناسب با ابعاد و وزن جنین رشد کنند. رشد بیش از حد و یا عدم رشد هر کدام از اعضای بدن جنین باعث به وجود آمدن اختلال در بدن جنین می شود. در هفته دوازدهم بارداری جنین می تواند در صورت نیاز انگشتان خود را نیز به راحتی حرکت بدهد.

هفته دوازدهم بارداری

مرور وضعیت مادر در دوران بارداری

سوزش معده یکی از حالاتی است که مادر در هفته های قبل بارها تجربه کرده و در هفته دوازدهم بارداری نیز با این حالت مواجه می شود. دلیل اصلی سوزش معده می تواند تغییرات سطح هورمون باشد. معمولا پدیده غالب در دوران بارداری تغییر در سطح هورمون ها است و بسیاری از علائم و نشانه هایی که مادر را از بارداری آگاه می سازد، حاصل همین تغییر در سطح هورمون ها است.

بهتر است برای جلوگیری از چاقی بیش از حد و همچنین جلوگیری از سوزش معده، وعده هایی غذایی را بیشتر کرده و حجم غذا را حتی الامکان کم کنیم. برخی از غذاها ممکن است باعث تشدید سوزش معده در هفته د.وازدهم بارداری شود، بهتر است تا جایی که ممکن است از خوردن این غذاها باید خودداری شود. غذاهای سرخ شده، دارای ادویه زیاد، چرب، بسیار تند و… از جمله غذاهایی هستند که باید مصرف آنها را به حداقل رسانید. در صورتی که مصرف این نوع غذاها ادامه پیدا کند، مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده تشدید می شود.

معرفی برخی از علائم و نشانه های هفته دوازدهم بارداری

تشدید شدن سردرد یکی از علائمی است که به احتمال زیاد اغلب مادران با آن مواجه می شود. تغییرات هورمونی و افت قند خون می تواند از عمده دلایل بروز این سردردها باشد. کم آبی بدن و کمبود خواب می تواند از دیگر دلایلی باشد که سردرد را تشدید می کند. علائمی مانند تاری دید نیز در هفته 12 بارداری ممکن است پدیدار شود، این مشکل دائمی نبوده و پس از گذشت مدت زمانی از بین می رود. وجود لکه هایی بر روی پوست صورت نیز در هفته دوازدهم نیز ممکن است مشاهده شود. پوست دور نوک سینه ها نیز از هفته دوازدهم کمی تیره تر خواهد شد. همه این تغییرات با به دنیا آمدن نوزاد تا حدود زیادی از بین می روند.

برای آگاهی از هفته سیزدهم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوچیا نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

لوچیا چیست ؟

پس از زایمان خون و ترشحات رحم به صورت مایع از طریق واژن خارج می شود که به آن لوچیا گفته می شود . در

ادامه مطلب