هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

اکنون هفته دهم از بارداری نیز سپری شده و وارد هفته یازدهم از بارداری شده اید، حالا نیاز است بدانید در این هفته و هفته های آینده چه اتفاقاتی برای خود و جنین می افتد. در هفته یازدهم بارداری جنین بیش از پیش به یک انسان شبیه می شود. همه اعضا و جوارح جنین که تا کنون رشد کرده، برای اینکه جنین از سلامت آنها اطمینان پیدا کند، فعال خواهند شد. همین امر باعث می شود تا ضربه هایی از سوی جنین به دیواره های رحم وارد شود. این ضربه ها می توانند نوید بخش سلامتی جنین باشند، به همین خاطر معمولا مادران بارداری از این ضربه ها خوشحال می شوند.

هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

در هفته یازدهم بارداری یک سری تغییرات جالب در بدن جنین اتفاق می افتد. هر کدام از این تغییرات به منظور تکامل هر چه بیشتر بدن جنین اتفاق می افتد. اولین تغییراتی که به آنها می توان اشاره کرد، تغییر در سر و گردن جنین است. در هفته 11 بارداری معمولا تناسب بین سر و گردن بسیار بیشتر از هفته های قبل به چشم می آید. فولیکول های مو نیز در هفته یازدهم شروع به تشکیل شدن می کنند.

از دیگر علائم و نشانه های ظاهری جنین، می توان به نمایان شدن نوک سینه های او اشاره کرد. در هفته یازدهم بارداری گوش های جنین به طور کامل تکامل پیدا می کنند. تشکیل شدن جوانه های دندان ها از دیگر مواردی به شمار می رود که در هفته 11 بارداری برای جنین اتفاق می افتد. سوراخ های بینی جنین در هفته یازدهم بارداری به طور کامل باز هستند. انگشتان دست و پای جنین در هفته یازدهم بارداری از هم جدا شده و دیگر به هم چسبیده نیستند. اندازه جنین در هفته 11 بارداری تقریبا با یک لیموترش برابر بوده و بیش از 7 گرم وزن دارد.

هفته یازدهم بارداری

مرور وضعیت مادر در هفته 11 بارداری

یکی از شرایط به وجود آمده در هفته یازدهم بارداری برای مادر، افزایش بزاق دهان می باشد. این افزایش بزاق در دهان گاهی اوقات بسیار طبیعی بوده و مشکل خاصی را به همراه ندارد. البته گاهی اوقات نیز این افزایش بزاق دهان می تواند از علائم و نشانه های برخی از مشکلات باشد. بهتر است مادران با افزایش سطح آگاهی خود، بتوانند طبیعی یا غیر طبیعی بودن افزایش سطح بزاق دهان خود را تشخیص بدهند.

از هفته 11 بارداری به بعد معمولا اشتهای مادر بهتر از قبل می شود و با توجه به کاهش حالت تهوع، وزن مادر از هفته یازدهم بارداری با سرعت بیشتری افزایش می یابد و این افزایش ممکن است هفته ای نیم کیلو نیز باشد. خستگی و کوفتگی از دیگر علائم و نشانه هایی به شمار می رود که در هفته 11 بارداری ممکن است برای مادر قابل مشاهده باشد. با توجه به فعالیت شبانه روزی بدن مادر برای پرورش جنین، خستگی و کوفتگی یک امر کاملا طبیعی در دوران بارداری به شمار می رود. مصرف شیر در مادران باردار نباید فراموش شود زیرا شیر می تواند با تامین املاح معدنی و ویتامین های مختلف، سلامت بدن مادر را تضمین کند.

علائم و نشانه های هفته 11 بارداری

یکی از نشانه هایی که اغلب مادران در هفته 11 بارداری با آن مواجه می شوند، گرفتگی در عضلات پا است. گرفتگی عضلات پا اگر به طور حاد ایجاد شود، ممکن است زندگی روزمره انسان را مختل کرده و حتی اجازه خواب باکیفیت را به مادر نمی دهد. چنانچه بتوانید آب کافی مصرف کنید، تا حدودی از به وجود آمدن گرفتگی عضلات پا جلوگیری می کنید. مصرف مواد حاوی منیزیم و پتاسیم نیز می تواند تا حدودی از به وجود آمدن گرفتگی در عضلات پا جلوگیری کند. تیرگی پوست در قسمت شکم و همچنین افزایش ترشحات واژن از دیگر علائم و نشانه هایی هستند که در هفته 11 بارداری ممکن است با آنها مواجه شویم.

برای اطلاع از هفته دوازدهم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته شانزدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته شانزدهم بارداری

پس از هفته پانزدهم بارداری و در هفته شانزدهم بارداری به انتهای ماه چهارم از بارداری خواهید رسید، بدین ترتیب علائم و نشانه های مختلفی

ادامه مطلب
هفته بیست و ششم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری یکی از هفته هایی است که پدر و مادر می توانند ارتباط بهتری با جنین برقرار نمایند. در این هفته

ادامه مطلب