هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری

با گذراندن هفته نهم باداری و رسیدن به هفته دهم بارداری، دیگر می توان به داشتن یک جنین کامل در بدن خود افتخار کرد. در این بازه زمانی رویان تبدیل به جنین شده است. ابعاد و اندازه جنین به بیش از یک اینچ رسیده است. وزن تقریبی جنین در هفته دهم به حدود 8 گرم می رسد. در این مرحله مادر می تواند کمی با خیال راحت تر دوران بارداری را سپری کند. زیرا در این بازه زمانی، بسیاری از اندام های اصلی و حیاتی جنین تکامل یافته و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری

از هفته دهم رشد جنین بیشتر شده و با سرعت بیشتری به سمت تکامل و شکل گیری نهایی حرکت می کند. از هفته دهم کبد جنین کار خود را آغاز کرده و شروع به تولید گلبول های خونی می کند. با توجه به اینکه در هفته های قبلی گلبول های خونی را کیسه زرده تولید کرده، دیگر نیازی به این کیسه وجود نداشته و به مرور زمان از بین می رود. در هفته دهم سر جنین تقریبا کوچک تر از هفته های قبل بو اما هنوز هم نیمی از بدن او را تشکیل می دهد.

در هفته دهم بارداری انگشتان دست و پای جنین به طور کامل از هم جدا می شوند. پس از این موضوع ناخن های دست و پا نیز شروع به رشد می کنند. موهایی شبیه به کرک هلو نیز رشد کرده و به آرامی شکل جنین به سمت تکامل و تبدیل به انسان کامل در حال تغییر است. قد جنین در هفته دهم بارداری به بیش از 30 میلیمتر و وزن او نیز حدود 4 گرم است. در سه هفته آینده معمولا رشد جنین بسیار زیاد بوده و به حدود 2 برابر خواهد رسید.

مرور وضعیت مادر در هفته دهم بارداری

یکی از موضوعاتی که شاید جالب باشد، اندازه رحم مادر است که در هفته دهم بارداری به دو برابر اندازه قبلی خود می رسد. این موضوع به خاطر رشد بیشتر جنین از هفته یازدهم می باشد. بعد از گذشت 10 هفته از بارداری، در صورتی که به پزشک مراجعه کنید، با استفاده از یک گوشی ساده می توانید صدای ضربان قلب کوچک جنین خود را بشنوید. شنیدن صدای ضربان قلب جنین می تواند آرامش خاصی به مادر ببخشد و در تحمل سختی و مشقت 9 ماه بارداری، تاثیر بسیار زیادی دارد.

مصرف کافی آب در هفته دهم بارداری برای مادر بسیار ضروری است. آب مورد نیاز بدن مادر می تواند از مصرف آب و یا میوه های آبدار تامین شود. از جمله میوه های آبدار تامین کننده آب بدن مادر می توان به هندوانه، خربزه، گرمک و طالبی اشاره کرد. هر کدام از این میوه ها علاوه بر طعم و مزه بسیار خوبی که دارند، تامین کننده آب مورد نیاز بدن مادر نیز می باشند.

معرفی برخی از علائم و نشانه های هفته 10 بارداری

یکی از پدیده های غالب در هفته دهم بارداری، رشد پستانها و تحریک مجاری شیر می باشد. بزرگ شدن نوک پستان نیز می تواند در آینده به شیر خوردن نوزاد کمک بسیار زیادی بکند. از دیگر علائم و نشانه هایی که در هفته 10 بارداری برای مادر قابل مشاهده بوده، درد شکم است.

با توجه به آغاز کش آمدن عضلات شکم، درد در ناحیه شکم بسیار طبیعی است. نمایان شدن رگ ها از دیگر مواردی است که در هفته دهم بارداری ممکن با وضوح بیشتری قابل ملاحظه باشد. با توجه به نقش حیاتی که این رگ ها دارند، نمایان می شوند و پس از زایمان معمولا این رگ ها کاملا محو خواهند شد.

احساساتی شدن و نوسان خلق و خو در هفته دهم بارداری نیز همراه مادر خواهد بود و معمولا در سه ماهه دوم از بین می روند و گاهی اوقات در اواخر دوره بارداری دوباره این حالت برگشت پیدا می کند.

برای آگاهی از هفته یازدهم بارداری به این مطلب مراجعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته هشتم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری تغییرات گسترده ای را در بدن مادر ایجاد می کند. از جمله آنها می توان به تغییرات هورمونی، بدنی و عاطفی اشاره

ادامه مطلب