تفاوت بارداری اول و دوم

تفاوت هایی که بین بارداری اول و دوم وجود دارد

تفاوت بارداری اول و دوم از نظر فیزیکی و عاطفی، قابل توجه است. بعضی از مادران به اشتباه تصور می کنند که بارداری دوم آن ها شبیه بارداری اول است. اما در واقع تفاوت هایی بین بارداری اول و دوم وجود دارد. در این گفتار نی نی ناش سعی کردیم تا به تفاوت های اصلی بارداری اول و دوم اشاره شود و نکات مهمی در اختیار مادران جوان قرار بگیرد.

اگر شما مخاطب گرامی، تجربه و دیدگاهی درباره تفاوت بارداری اول و دوم دارید، مراتب را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

تفاوت های میان بارداری اول و دوم

علائم بارداری دوم شما با علائم بارداری اول شما تفاوتی ندارد. اما در بارداری دوم احتمالا تفاوت هایی را احساسا خواهید کرد. برای شناسایی تفاوت ها، بهتر است تا انتها ، این گفتار را مطالعه کنید و اگر با پرسشی روبرو شدید، مراتب را از طریق کامنت به اطلاع ما برسانید.

توجه داشته باشید که درباره بارداری دوم، کتاب هایی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است که کتاب دومین بارداری شما نوشته خانم تامونی و زنان و زایمان نوشته لوئیز کنی ، از این جمله هستند. به هر حال علائمی احتمالا در بارداری دوم ظاهر می شود که در بارداری اول که نخستین تجربه شیرین زنان در حاملگی است، دیده نشده است. اگر چه این تفاوت ها برای افراد در محیط های مختلف، متفاوت است و نسخه واحدی برای همه زنان باردار در دومین حاملگی، نمی توان ارائه کرد.

ضعیف شدن ماهیچه های شکم

یکی از تفاوت های بارداری دوم به نسبت به بارداری اول این است که ماهیچه های شکم شما در بارداری دوم، ضعیف تر از بارداری نخست خواهد بود. چون ماهیچه ها در بارداری قبلی، کشیده شده و این دفعه، عضلات شکمی شما در برابر کشش، مقاومت کم تری از خود بروز می دهد. لذا به محض بارداری دوم و رشد کودک، شکم شما برجسته تر می شود. موضوعی که نگرانی ندارد.

تغییرات در پستان مادران

یکی از تفاوت های بارداری دوم به نسبت بارداری اول، تغییرات در پستان مادران است. تغییر سینه ها در بارداری کاملا طبیعی است. اما در دوره بارداری  دوم، سینه حساس تر می شود و حس درد را تجربه خواهید کرد. برای همین شاید نزدیکی در بارداری دوم، خیلی خوشایند مادران در 3 ماهه سوم بارداری نباشد.

شیر دادن هنگام تولد نوزاد، سبب حساس تر شدن سینه مادران می شود و نوک آن بیش تر آسیب پذیر خواهد بود. هم چنین شاهد تیره شدن ناحیه رنگی سینه به نام آئرولا هستیم. البته همسران می توانند با نوازش همسر توسط عسل و شیر، حس درد و سوزش را کاهش دهند.

پس یکی از علائم آشکار در تفاوت بارداری دوم به نسبت بارداری اول در واقع همین درد و حساسیستی هست که در ناحیه پستان بانوان احساس می شود و باید به آن توجه داشت. مخصوصا برای بانوانی که سینه بزرگ دارند.

تحرکات جنین

یکی از تفاوت های بارداری دوم به نسبت بارداری اول این است که شاهد لگد زدن و حرکات نوزاد باشیم و در بارداری دوم این موضوع بیش تر احساس می شود. البته این موضوع، برای بارداری دوم همه بانوان، صدق نمی کند.

احساس کردن بیش تر انقباضات

از دیگر تفاوت های بارداری دوم به نسبت بارداری اول، انقباضات براکستون هیکس است که در بارداری دوم، زنان این انقباضیات را زود تر احساس می کنند. انقباضات کاذبی هست و راهی است برای آماده شدن شما برای زایمان طبیعی یا سزارین. البته گاها مشاهده شده که مادران پس از تولد فرزند نیز چنین انقباضاتی را حس می کنند که جای نگرانی ندارد و با استراحت و تغذیه خوب و ورزش، بر طرف می شود.

 

بیشتر بخوانید : کدام ویتامین ها برای بارداری خوب است

 

زایمان کوتاه تر

ممکن است یکی از تفاوت های بارداری دوم به نسبت بارداری اول، کوتاه تر شدن زمان زایمان باشد. چون یک بار تجربه زایمان دارید، اتساع دهانه رحم و بهبود آن در زمان کم تری رخ می دهد و اگر زایمان اول شما در 7 ساعت انجام شد احتمالا در دومین زایمان در کم تر از پنج ساعت انجام شود. بنابراین یکی از تفاوت های بارداری دوم و بارداری اول ، همین کوتاه شدن زمان زایمان است که توصیه شده که طبیعی باشد.

خستگی بانوان در بارداری دوم

این احتمال وجود دارد که شما در بارداری دوم، خستگی بیش تری را احساس کنید. به خصوص اگر بارداری سوم باشد که خستگی شما بیش تر از 2 مورد قبلی خواهد بود. البته این هم بستگی به تغذیه و ورزش شما دارد. شما بایستی در باراداری دوم، هم وظایف مادری خود را به نحو احسن انجام دهید و هم به سلامت خود و نوزاد توجه کنید. اگر در محیط پر استرس و پر تنشی به سر می برید، خستگی بیش تری احساس خواهید کرد. مخصوصا اگر کارمند باشید که در 6 ماه نخست بارداری، خستگی بیش تری حس خواهد شد.

دلسرد شدن از همسر و کاهش تمایل رابطه جنسی از دلایل خستگی در بارداری دوم است  که نشانه هایی از تفاوت بارداری دوم به نسبت بارداری اول می باشد.

عضلات رحم

عضلات رحمی در بارداری دوم، سست می شود. استحکام خود را از دست می دهد و مثل دوره بارداری اول شما نخواهد بود. لذا قادر به حمل بچه نیستید و جنین در قسمت پایین تر شکم شما قرار دارد. البته این وضعیت برای همه بانوان، مشابه نیست. به هر حال سستی عضلات رحم می تواند از دیگر نشانه های بارداری دوم به نسبت بارداری اول باشد.

درد بعد از زایمان

بعد از زایمان، رحم بایستی به اندازه قبل از بارداری ، کوچک شود. از آنجایی که رحم در زایمان دوم بزرگ تر است، لذا در زمان انقباض، ممکن است بسیار دردناک شده و درد و انقباض شدید بعد از زایمان نیز به همین علت خواهد بود. بنابراین از دیگر نشانه های تفاوت بارداری دوم به نسبت حاملگی اول، درد بعد از زایمان است که با حضور ماما و متخصص، می توانید درد کمتری را تجربه کنید.

کمر درد زایمان دوم

بانوان معمولا از کمر درد در زایمان دوم، گله مند هستند. به جهت تغییر مکان برای جای دادن رحم در حال رشد، درد کمر در زایمان های بعد، بیش تر احساس می شود. گاها به دلیل این که بارداری دوم زود تر علائم خود را بروز می دهد، این احتمال وجود دارد که کمر درد شدید تری احساس کنید. البته جای نگرانی ندارد. بنابراین یکی از تفاوت های بارداری دوم و اول، همین احساس درد بیش تر در کمر است.

راحت شدن شیر دادن

اگر چه در بارداری دوم  شاهد حساس تر شدن پستان مادر هستیم، اما چون قبلا فعالیت شیر دادن به کودک انجام شده  است، ایده بهتری برای شیر دادن راحت و آرامش بخش به عزیز خود دارید. توجه داشته باشید که هیچ غذایی بهتر از شیر مادر برای  کودک تا 6 ماهگی نیست.

 

بیشتر بخوانید : شیر مادر

 

تغییرات پوست

یکی از تفاوت های بارداری دوم و اول را می توان تغییراتی در پوست بانوان دانست. به جهت این که هورمون هایی که در بدن وجود دارد، مثل استروژن و پروژسترون، تغییرات پوستی مثل ملاسما را به وجود می آورند. نیمی از زنان باردار دچار لکه های سیاه روی صورت شده و با نخستین زایمان متوجه نمی شوید و آن  را در بارداری دوم بیش تر احساس خواهد کرد. جای نگرانی ندارد با تنظیم هورمون ها، لک های پوستی محو می شود.

علائمی که در بارداری  دوم عود می کند

علائم بیماری در صبح، تکرر ادرار و نفخ و یبوست و چالش های روحی و گرفتگی بینی از علائمی است که احتمالا در دوره  دوم بارداری ظاهر شود. چون عضلات و استخوان های شما پیش از این کشیده شده است، به دنیا آوردن فرزند دوم آسان تر است. بارداری دوم پس از زایمان اول، خستگی را افزایش می دهد  و بهتر است شش ماه پس از زایمان اول صبر کنید تا بدن مواد مغذی از دست رفته را دوباره ذخیره کند.  ضمنا نیازی نیست که شیردهی را در زمان بارداری دوم قطع کنید.

مخاطب گرامی

اگر تفاوت بارداری دوم و اول شما به مسائل فوق الاشاره محدود نشده است، دیدگاه ها و تجارب خود را از طریق بخش  کامنت در انتهای این گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی دارید، به اطلاع دوستان و آشنایان به خصوص مادران جوان برسانید. صفحات ما را در شبکه های اجتماعی، فالو کنید تا در جریان جدید ترین و جذاب ترین اطلاعات درباره سلامت مادر و کودک و پرورش آن ها باشید.

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته هفدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هفدهم بارداری

با گذراندن هفته شانزدهم بارداری حالا به هفته هفدهم بارداری رسیدیم و جنین هر روز رشد بیشتری را نسبت به روز قبل تجربه می کند.

ادامه مطلب