ماساژ-در-بارداری-نی-نی-ناش

ماساژ در دوران بارداری

 ماساژ یکی از راههای سنتی برای رسیدن به آرامش است و همچنین برای درمان بسیاری از دردها ماساژ توصیه شده است اما اگر این کار به صورت اصولی انجام شود قطعا نتیجه ی بهتری خواهد داد . ماساژ در بارداری می تواند تاثیر خوبی بر مادر داشته باشد چرا که موجب آرامش روحی و خوب شدن درد کمر و پشت می شود . اما در مورد ماساژ بارداری و روغنهای مخصوص نکاتی را باید بدانید . بهترین زمان برای ماساژ در دوران بارداری سه ماهه ی دوم است. در این زمان جنین رشد کافی کرده و حالت تهوع مادر از بین رفته است و دردهای کمر و پشت و گرفتگی های عضلانی مادر شروع شده اند . ماساژ می تواند هورمون اپی نفرین را که سبب گرفتگی عروق می شود کاهش دهد و همچنین کیفیت خواب را بالا می برد .

آمادگی لازم قبل از ماساژ در بارداری

برای انجام بهتر ماساژ رعایت چند نکته ضروری است :

  • پوشیدن لباس راحت
  • تمیز بودن دست های ماساژ دهنده
  • محافظت از شکم با وسایلی مانند بالش یا حوله
  • نوشیدن آب کافی
  • تا حد امکان استفاده از تخت های مخصوص ماساژ بارداری
  • اگر ورم دست و پا دارید ماساژ انجام ندهید .
  • اگر احساس درد کردید به ماساژ ادامه ندهید .
  • ۰ ماساژ در سه ماه اول ممنوع .
  • ۰ در بارداری های پرخطر ماساژ ممنوع .

استفاده از روغن در ماساژ

استفاده از روغنهای معطر در دوران بارداری باعث ایجاد تهوع و جذب شدن در پوست می شود و این برای جنین بسیار مضر است . روغنهایی مانند روغن بابونه ، مرزنجوش ، اسطوخودوس ، اکالیپتوس ، بهار نارنج ، کندر و سرو کوهی در بارداری ضرری ندارد ولی نباید به صورت خوراکی استفاده شوند . بسیاری از روغنهای گیاهی هستند که در دوران بارداری نباید استفاده شوند . به هر حال متخصصین ماساژ در دوران بارداری از وسایلی مانند تخت خوابهای مخصوص ، بالشتهای مخصوص و حتی روغنهایی که ضرری برای سلامتی مادر و جنین ضرر نداشته باشند ، استفاده می کنند . برای ماساژ دوران بارداری معمولا یک ساعت زمان لازم است .

 

بیشتر بخوانید : دارو گیاهی در بارداری

 

اگر در دوران بارداری شکم را ماساژ دهیم کودک متوجه خواهد شد ؟

اولین حسی که کودک در رحم ایجاد می کند حس لامسه است به همین دلیل مادر همیشه دوست دارد شکم خود را لمس کند . در واقع لمس کردن شکم احساس آرامش به مادر می دهد و باعث می شود بدن کودک را لمس کند . همانطور که مادر لگدهای جنین را درک می کند جنین نیز می تواند با شروع هفته ی هجده تا بیست و دوم شما را لمس کند .

 

واکنش جنین به مالش شکم مادر

وقتی مادر شکم خود را نوازش می دهد مطمئنا جنین نیز متوجه این حرکات می شود و واکنش نشان می دهد . تحقیقات نشان می دهند وقتی مادر شکم خود را لمس می کند در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری جنین بیشترین واکنش را از طریق تکان دادن دست و سر و دهان نشان می دهند .

 

طریقه ی برقرار کردن ارتباط با جنین

برای برقراری ارتباط با جنین

می توان کارهای زیر را انجام داد .

۰ موسیقی پخش کنید و آنرا به کودک معرفی کنید .

۰ درباره ی کارهای مختلف صحبت کنید .

۰ خواندن قصه های کودکانه می تواند رابطه ای عمیق با مادر ایجاد کند ‌

 

انواع ماساژ در دوران بارداری

در دوران بارداری می توان ماساژهای معمول را انجام داد اما ماساژهای مخصوصی هم وجود دارند که به آنها اشاره می کنیم :

ماساژ شیاتسو یا فشار انگشت

در این نوع از ماساژ با انگشت روی قسمتهای خاصی از بدن فشار وارد می شود . این ماساژ روی تخت ماساژ ، حصیر و یا تشک طبی انجام می شود و برای راحتی بیشتر از پتو و گوه و کوسن مخصوص استفاده می شود .

ماساژ بافت عمیق

این نوع ماساژ به شل کردن بافت عمیق و سرسخت می پردازد به همین دلیل باید از روغنهای مخصوص استفاده کرد . در این روش ماساژدهنده با وارد کردن ضربات به بافت ماساژ را ادامه می دهد . در دوران بارداری چون حجم خون تا ۵۰ درصد بالا می رود به همین دلیل از ماساژ بافت عمیق در پا خودداری می شود تا خون لخته نشود .ی

ماساژ سوئدی

این ماساژ با ضربات بر عضلات به سمت قلب حرکت می کند و حتما باید از روغنهای مخصوص ماساژ استفاده شود . این ماساژ رایج ترین نوع ماساژ در دوران بارداری است .

ماساژ آروماتروپی

وقتی ماسور حین ماساژ از روغنهای معطر استفاده می کند این روش را آروماتراپی می گویند . این کار می تواند روحیه و سیستم عصبی را آرام کنند .

بیشتر بخوانید : مراقبت های بارداری

 

ماساژ در دوران بارداری خطر دارد ؟

متخصصان توصیه می کنند  در سه ماه اول بارداری ماساژ بارداری انجام ندهند چرا که در این سه ماهه خطر سقط جنین وجود دارد و با فشار بعضی از قسمتهای بدن احتمال سقط وجود دارد . اما می توان در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری ماساژ را انجام داد .

 

 در طول ماساژ بارداری با ماسور صادق باشید .

برای انجام ماساژ در دوران بارداری باید ماسور را از شرح حال خود آگاه کنید چرا که ماساژ معمولی برای مادران باردار می تواند خطرساز باشد . خصوصا اگر در سه ماهه ی اول بارداری باشید . با آگاهی ماسور از وضعیت مادر باردار او ماساژهای مخصوص با وسایل مخصوص انجام می دهد و همین حس آرامش را ایجاد می کند . در این دوران فشار در بعضی نواحی ممنوع است مثلا داخل پا و شکم . همچنین بعضی نقاط شیاتسو وجود دارند که نباید به آنها فشار آورد چون موجب انقباض رحم و آسیب به کودک می شود .

 

 ماساژ شکم در هفته های آخر بارداری

برای ماساژ در دوران بارداری حتما باید ماسور متخصص را به کار گرفت چون دوران بارداری بسیار حساس است .

۰ کمردرد

با وجود کمردرد ماساژ شیاتسو توصیه می شود چرا که با تغییر وزن نوزاد و شل شدن رباطها عضلات لگن هم به سمت جلو می آید .

۰ سیاتیک

در سه ماهه ی سوم فشار زیادی بر کمر و پاها وارد می شود همین باعث می شود بر رگ سیاتیک نیز فشار وارد شود . با ماساژ می توان این درد را تقلیل کرد .

۰ درد در شانه ی چپ

با توصیه ی پزشک برای به حداکثر رساندن جریان خون رحم توصیه می شود مادر به پهلوی چپ بخوابد و این باعث درد در شانه ی چپ خواهد شد . ماساژ در این ناحیه می تواند درد را کاهش دهد .

 

 چه زمانی از ماساژ بارداری خودداری کنیم ؟

همانطور که قبلا هم گفتیم در همه ی طول بارداری می توان ماساژ را انجام داد اما بهتر است در سه ماهه ی اول بارداری این کار را انجام ندهید چچون خطر سقط بر اثر فشار وجود دارد  اما در دوره های بعدی می توان ماساژ را انجام‌ داد . به طور کلی اگر مشکلات زیر را دارید ماساژ انجام ندهید :

  • بارداری پرخطر و سابقه ی سقط جنین
  • تهوع و استفراغ صبحگاهی
  • دکولمان جفت و زایمان زودرس
  • بیماریهای خاص
  • ورم شدید دست و پا
  • سردردهای مکرر
  • فشار خون
  • واریس عمیق

 

سخن آخر

به دلیل حساس بودن دوران بارداری بهتر است قبل از انجام هر کاری با پزشک مشورت کرد و او را در جریان قرار گذاشت . ماساژ دوران بارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست . ماساژ صحیح و اصولی می تواند احساس آرامش روحی و کاهش دردکمر و پشت را به همراه داشته باشد .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته هشتم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری تغییرات گسترده ای را در بدن مادر ایجاد می کند. از جمله آنها می توان به تغییرات هورمونی، بدنی و عاطفی اشاره

ادامه مطلب