آمادگي قبل بارداري

آمادگی های قبل بارداری چیست؟

آمادگی های قبل از بارداری مثل آمادگی لازم در دوران 9 ماهه بارداری بانوان، اهمیت بسیار برای علاقمندان به نی نی ناش دارد و زوجین توصیه می شوند که به مهم ترین اقدامات پیش از بارداری با مشاوره متخصصان، توجه داشته باشند. اقدام به بارداری یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی هر فرد بوده و از باشکوه ترین لحظات زندگی هر مادری است. چون بارداری سبب تغییرات ژرف و شگرف در بدن هر مادر می شود، توصیه می شود که قبل از اقدام نکات مهمی دقت کنید.

آمادگی روحی و جسمی زوجین پیش از بارداری بسیار مهم است. برای باردار سالم و بدون استرس، رعایت نکاتی که در این گفتار ارائه شده است را در نظر داشته باشید. پس همواره آمادگی کافی داشته باشید. نظرات و دیدگاه های خود را درباره در اين مورد انجام داده اید و تجاربی که از دیگران بدست آورده اید را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

چه اقداماتی بایستی پیش از بارداری رعایت شود؟

از جمله مهم ترین اقداماتی که باید رعایت شود در ادامه مرور شده است. اگر چه موارد این حوزه، صرفا به مطالبی که در این گفتار ارائه شده، خلاصه نمی شود.

معاینات لازم

بسیار مهم است که زوجین پس از تصمیم گیری به بارداری و بچه دار شدن، معاینات لازم را انجام دهند. به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و سوابق پزشکی خود و خانواده و وضعیت فعلی داروهایی که مصرف می کنید را در اختیار پزشک قرار دهید.

توجه کنید که پزشک برای  بررسی های بیش تر پیش از بارداری ، آزمایش خون کامل برای زوجین درخواست می کند تا گروه خونی و وضعیت Rh خون و کم خونی و میزان چربی  و قند را بسنجد. همچنین سلامت شما را از نظر ابتلا به  بیماری هایی چون تالاسمی و آبله و هپاتیت و اچ آی وی و سرخجه بررسی کند. انجام آزمایش خون کامل پیش از بارداری به کلیه زوجین توصیه  می شود.

نتایج آزمایش خون ، از بروز مشکلات جدی برای سلامت مادر و جنین در طول دوران بارداری جلوگیری می کند. اگر در برابر بیماری های سرخجه و آبله مرغان ایمن نیستید، 90 روز پیش از بارداری، واکسن این بیماری ها را تزریق کنید. تزریق واکسن ها پیش از اقدام به بارداری بایستی بر اساس تجویز پزشک معالج شما باشد.

یکی از کارهایی که معمولا پیش از اقدام به بارداری در دستور کار زوجین قرار می گیرد، انجام تست پاپ اسمیر و معاینه لگن است. با تست پاپ اسمیر می توان هر نوع تغییر غیر طبیعی در سلول های دهانه رحم را بررسی کرد و با توجه به نتیجه تست پاپ اسمیر ، اقدامات درمانی را در دستور کار قرار داد.

هم چنین اگر با بیماری هایی چون فشار خون و دیابت و آسم روبرو هستید حتما به پزشک معالج خود پیش از اقدام به بارداری، مشورت کنید.

مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها

یکی از موضوعات بسیار مهمی که همواره به زوجین توصیه می شود که در مراقبت های پیش از بارداری به آن توجه کنند، مصرف مکمل ها و  ویتامین ها است. از اقدامات مهم پیش از بارداری محسوب می شود و برای جلوگیری از ناهنجاری های عصبی و  نواقص مادرزادی جنین که در 3 ماهه نخست بارداری ایجاد می شود، بسیار مهم است.

در واقع روی آوردن زوجین به ویتامین تراپی پیش از بارداری، از گام های مهم و اساسی است که باید در نظر گرفته شود. البته نباید از ذهن دور داشت که مصرف هر گونه مولتی ویتامین بایستی بر اساس تجویز پزشک باشد و از تجویز های اینترنتی پرهیز کنید. مصرف بیش از حد  ویتامین ها اثر معکوسی روی سلامت مادر و جنین دارد.

چرا که نواقص مادرزادی در جنین از جمله دلایل مصرف بیش از حد برخی ویتامین ها مثل ویتامین A است. مصرف  ویتامین دی باید پیش از بارداری در نظر گرفته شده و در رژیم غذایی زوجین قرار بگیرد. مصرف ویتامین دی منجر به جذب بهتر کلسیم و بهبود  وضعیت استخوان ها خواهد شد.

بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان

شاید برای شما تعجب آور باشد که سلامت دهان و دندان چه ارتباطی به بارداری موفق و مطلوب دارد. سلامت دهان و دندان می تواند از آسیب های قلبی جلوگیری کند. اطمینان از سلامت دهان و دندان و لثه را در نظر داشته باشید. حتما با دندان پزشک مشورت کنید و بدانید که تغییرات هورمونی در زمان بارداری، حساسیت لثه را در پی داشته و باعث اختلال در سلامت دهان و دندان می شود. لذا توجه به سلامت دهان و دندان به عنوان یکی از فاکتورهای مهم قبل از بارداری توصیه می شود.

پرهیز از مصرف الکل و مواد مخدر

اگر قصد بارداری دارید، به هیچ عنوان پیش از بارداری از هیچ نوع مواد دخانی استفاده نکنید. نوشیدنی الکل و به طور کلی مشروبات الکی را از دستور کار خارج کنید. حتی در دوران پس از بارداری نیز سعی کنید که اگر تفننی این مواد را مصرف کنید، آن ها را برای همیشه از سبک زندگی خود خارج کنید. پزشکان توصیه می کنند که ترک عادات ناپسندی چون مصرف مواد دخانی و نوشیدنی های الکلی (با هر درصدی)، در زمان بارداری، فرصت خوبی است.

سیگار و الکل، قدرت باروری را کاهش می دهد. لذا تاثیرات سوء آن روی سلامت مادر و جنین، قابل توجه است. اجتناب از مصرف آن ها پیش از بارداری اکیدا توصیه می شود.

ورزش

اگر وزن شما در رنج طبیعی  باشد، بارداری  راحتی  را تجربه خواهد کید. اگر شاخص توده بدن شما که BMI نامیده می شود، کم یا زیاد باشد، دوران پر چالشی را تجربه خواهید کرد. با افزایش یا کاهش وزن مناسب، می توان این موضوع را مدیریت کرد.

از اقدامات پیش از بارداری، ورزش در سطح متعادل است. هر اندازه پیش از بارداری و در زمان بارداری، به ورزش منظم توجه کنید، سلامتی شما و جنین تضمین می شود. مخصوصا شنا و پیاده روی که ورزش های کم هزینه و کم خطر است. رشته ورزشی محبوب خود را پیدا کرده و آن را پیش از بارداری انجام دهید. یوگا از جمله ورزش های مناسب است که بایستی زیر نظر متخصص آن انجام شود. به هر حال، عادت ورزش پیش از بارداری و در طول بارداری بایستی به فرهنگ عمومی در سبک زندگی زوجین در طول زندگی تبدیل شود.

رژیم غذایی

قبل از اين هر اقدامي باید به رژیم غذایی دقت کرد. برای حاملگی خوب و موفق بایستی رژیم غذایی سالم و متعادل داشت. مواد غذایی که شما و همسر شما مصرف میکند، بایستی سرشاز از فیبر و پروتئین و کلسیم باشد. البته تهی از مواد دخانی و نوشیدنی الکلی.

آزمایش های ژنتیک

جنجال درباره آزمایش  های ژنتیک قبل از و در طول بارداری زیاد است. همیشه سابقه بیماری‌های ژنتیکی شما و همسر شما از طریق آزمایش های ژنتیکی مشخص می‌شود. البته آزمایش های ژنتیک و چکاپ کامل چند میلیون تومان است و اقتصاد هر زوجی آن را نمی تواند تامین کند، اما به هر حال گامی مهم در سلسله اين موارد است.

در ماه هایی که شانس باروری بیش تر است می توان نسبت به اين موضوع اقدام کرد که از نتایج آزمایش های ژنتیک پیش از بارداری به شمار می رود.

آزمایش های عفونی

آزمایش های عفونی پیش از بارداری باید انجام شود تا نقص ایمنی شناسایی شود. آزمایش بررسی بیماری  های مقاربتی که STD PANEL نام دارد از آن جمله است. از سوزاک و سفلیس گرفته تا هپاتیت بی را مشخص میکند. چرا که منجر به سقط جنین در زن حامله می شود. تست HPV هم بنا به توصیه پزشک انجام می شود.

سیکل قاعدگی

توجه به سیکل قاعدگی و تعیین زمان تخمک گذاری از جمله موضوعاتی است که باید در سلسله اقدمات مهم در نظر گرفت. قطع کردن روش های جلوگیری و ثبت تاریخ عادت ماهانه و محاسبه دقیق زمان تخمک گذاری از جمله اقدامات مهم محسوب می شود. لذا طبق این روش، می توان روز هایی از ماه که شانس باروری شما بیش تر است را شناسایی کرد و رابطه جنسی در آن زمان افزایش  یابد.

روابط عاطفی

پیش از بارداری بایستی فضای خانه و خانواده سرشار از آرامش باشد. نباید تنش رواج داشته باشد و آماده کردن همسر برای برقراری رابطه جنسی منجر به بارداری، بسیار مهم است. لذا رابطه  عاطفی خوبی با همسر در زمان پیش از بارداری داشته و در حفظ فضای رمانتیک تلاش کنید.

برنامه ریزی مالی

همیشه برای پذیرایی از یک مهمان جدید، باید آماده بود. بچه دار شدن، هزینه دارد و برای آن باید آمادگی داشت. تامین هزینه های بارداری و تولد فرزند و پرورش و بزرگ کردن آن، موضوعی است که زوجین باید در نظر داشته باشند. اقدام کمی نیست. لذا بیمه عمر فرزند و بیمه های تکمیلی و خرید سهام بلند مدت برای وی از بازار بورس، از جمله اقداماتی است که می تواند در برنامه ریزی مالی برای تامین هزینه  های نوزاد و پس از تولد او ، تاثیر گذار باشد.

مخاطب گرامی

اگر برای اقدامات مهم قبل از بارداری با دیدگاه و تجربه ای روبرو هستید، نظرات خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی در اختیار شما است به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید.

با دنبال کردن صفحات ما در شبکه های اجتماعی، در جریان جدید ترین اطلاعات درباره سلامتی کودکان و مادران ایران زمین قرار بگیرید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بارداری
مدیر سایت

هفته سی و هفتم بارداری

با گذشت هفته سی و ششم بارداری اکنون به هفته سی و هفتم بارداری رسیدیم و تا لحظه تولد جنین زمان زیادی باقی نمانده است.

ادامه مطلب