علت توقف رشد و اندازه جنین در هفته ششم بارداری

 توقف رشد جنین در هفته ششم بارداری می تواند علامت و نشانه ای از به وجود آمدن مشکل برای جنین باشد. هفته ششم بارداری را می توان یکی از حساس ترین هفته ها در بارداری دانست. اندازه جنین در هفته ششم بارداری باید معادل یک دانه عدس باشد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

بسیاری از خانم های باردار به دنبال علت توقف رشد جنین و همچنین اندازه جنین در هفته ششم بارداری هستند. توقف رشد یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر خانم بارداری به وجود بیاید، بدین ترتیب همه افراد موظف هستند با بررسی های دقیق و مراجعه به پزشک متخصص یا ماما از رشد مطلوب جنین خود مطلع شده و خیال خود را از این بابت راحت نمایند. در صورتی که جنین رشد کافی در هفته ششم نداشته باشد، مشکلات و نواقص زیادی برای وی به وجود خواهد آمد. این موضوع باعث شده تا اهمیت این موضوع دو چندان شده و توجه افراد مختلف نیز نسبت به توقف رشد جنین بسیار بیشتر شود.

خانم های باردار معمولا حساسیت بسیار بالایی بر روی جنین دارند، اما گاهی اوقات ممکن است عدم اطلاعات کافی در زمینه های مختلف مربوط به بارداری مشکلاتی را به وجود آورد. به همین خاطر در این مطلب نکات مفیدی در رابطه با شش هفتگی جنین و همچنین علت توقف رشد جنین در هفته ششم ارائه شده است. این موارد کمک می کنند تا مادران باردار با هر میزان اطلاعات بتوانند متوجه مشکلات احتمالی به وجود آمده برای جنین خود شوند و هر چه سریع راه حل مشکلات را پیدا نمایند.

توقف رشد جنین در هفته های نخست حاملگی معمولا شایع تر از سایر هفته های بارداری به شمار می رود. بدین ترتیب نیاز است تا از هفته اول تا دهم رشد جنین را به طور دقیق بررسی کرده تا در صورتی که این مشکل به وجود آمده باشد، اقدامات لازم را بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داد. معمولا هفته ششم یکی از هفته های بسیار مهم و حائز اهمیت در بین هفته های چهل گانه بارداری به شمار می رود. بدین ترتیب در ادامه با مشکلات به وجود آمده در رابطه با توقف رشد جنین در هفته ششم آشنا خواهیم شد.

جنین در هفته ششم بارداری

در هفته ششم بارداری سلول های تشکیل دهنده اندام های مختلف بدن جنین در حال تقسیم بندی می باشند. شکل گیری سیستم عصبی جنین در هفته ششم بارداری مسیر طولانی را طی کرده و به سمت تکامل یافتن میل می کند. در صورتی که بخواهید از مشکلاتی همچون نقص لوله عصبی در هفته ششم بارداری جلوگیری کنید، می توانید از اسید فولیک به اندازه کافی و طبق دستور پزشک خود استفاده نمایید. اسید فولیک یکی از اصلی ترین مواد مورد نیاز برای بدن مادران باردار به شمار می رود. با مصرف اسید فولیک می توان از به وجود آمدن بیماری کم خونی هم جلوگیری کرد.

در هفته ششم بارداری قلب جنین هم مسیر تکامل را با سرعت بیشتری طی می کند. در این هفته قلب جنین تبدیل شدن به حفره های چپ و راست را شروع کرده و این موضوع نشانه تکامل یافتن قلب جنین می باشد. ضربان قلب جنین در هفته ششم بارداری بسیار بالا بوده و معمولا نزدیک به 150 بار در هر دقیقه می باشد. با توجه به شروع فعالیت قلب، جریان خون در هفته ششم بارداری آغاز شده و خون در رگ های جنین وجود دارد.

تشکیل ریه و تکامل ریه نیز در هفته ششم مسیر طولانی را طی می کند. مجاری تنفسی کمک می کنند تا جنین بتواند از طریق ریه ها اکسیژن لازم را دریافت نماید. عملکرد منظم قلب و ریه کمک می کنند تا جنین رشد خود را به خوبی طی کند. در هفته ششم بارداری هر چند جنین از نظر ابعادی رشد زیادی نکرده، اما سیستم های مختلفی در حال شکل گیری بوده و این موضوع باعث شده تا هفته ششم بارداری یکی از مراحل حساس بارداری به شمار برود.

همچنین بخوانید: لکه بینی در هفته ششم بارداری و سونوگرافی

توقف رشد جنین
حساس ترین هفته در بارداری

اندازه جنین در هفته ششم بارداری

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در هفته ششم بارداری باید مورد بررسی قرار بگیرد، اندازه جنین می باشد. معمولا در صورتی که اندازه جنین در هفته ششم به حد استاندارد رسیده باشد، نشان دهنده سالم بودن جنین بوده، اما در صورتی که جنین رشد لازم را نداشته باشد و یا بیش از حد استاندارد رشد کرده باشد، باید احتمالات مختلفی را در ذهن داشت. در صورتی که با عدم رشد استاندارد جنین در هفته ششم بارداری مواجه شویم، بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص یا ماما است. پزشک متخصص با انجام آزمایشات مختلف متوجه می شود که دلایل عدم رشد مناسب جنین چه چیزهایی هستند.

همچنین بخوانید: سقط جنین و علائم آن در هفته ششم بارداری چگونه است

اندازه جنین

اندازه جنین را می توان یکی از اصلی ترین ملاک های تشخیص سلامت جنین دانست. به همین خاطر معمولا مادران باردار در هفته های اول آزمایشات مختلف زیادی را انجام می دهند تا بتوانند از رشد مناسب جنین خود اطمینان پیدا کنند. معمولا تغذیه صحیح و مواظبت از جنین کمک می کنند تا در هفته های نخست بارداری جنین بتواند رشد خود را به طور مطلوب و استاندارد طی کند. در ادامه ابعاد و اندازه های جنین در هفته ششم بارداری به طور دقیق ارائه می شوند تا افرادی که اطلاع کافی در این زمینه دارند، آشنایی کاملی با این موارد پیدا کنند.

معمولا جنین در هفته ششم هنوز اندازه بسیار بزرگی پیدا نکرده و به اندازه یک دانه عدس می باشد. از نظر ابعادی ممکن است اندازه جنین را در هفته ششم بتوان از نظر عرض چیزی بین 4 الی 5 میلی متر تخمین زد. در صورتی که اندازه جنین در هفته ششم بارداری از این مقدار کمتر باشد، می تواند علامت و نشانه ای از عدم رشد مناسب جنین باشد. بدین ترتیب در صورتی که با چنین موضوعی مواجه شدید، بهتر است کار را به پزشک متخصص یا ماما بسپارید تا پس از انجام آزمایشات دقیق، بتوان اقدامات مناسب را انجام داد.

علت توقف جنین

 

علت توقف رشد جنین در هفته ششم بارداری

توقف رشد جنین در هفته ششم بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است نیاز به سقط جنین باشد. به همین دلیل خانم هایی که در هفته های نخست بارداری قرار دارند، بهتر است به صورت دوره ای و منظم رشد جنین را رصد کند تا بتواند از به وجود آمدن مشکلات احتمالی برای جنین و حتی خود مادر جلوگیری نمایند. علت های مختلفی سبب توقف رشد جنین در هفته ششم بارداری می شوند که در ادامه به برخی از مهمترین این علت ها اشاره می شود.

مشکلات ژنتیکی

یکی از اصلی ترین علت های توقف رشد جنین در هفته های ابتدایی بارداری از جمله هفته ششم بارداری، مشکلات ژنتیکی می باشند. مشکلات ژنتیکی در اغلب افراد ممکن است به وجود بیایند و نمی توان تشخیص داد که در چه کسانی این مشکل اصلا به وجود نمی آید. اما افرادی که زمینه بیشتری برای به وجود آمدن مشکلات ژنتیکی را دارند، افرادی هستند که ازدواج فامیلی را انجام می دهند. البته این بدان معنا نبوده که در ازدواج فامیلی حتما مشکلات ژنتیکی برای جنین به وجود می آید. بلکه ریسک به وجود آمدن این مشکلات را بیشتر می کند.

مشکلات کروموزومی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است منجر به توقف رشد جنین شود، مشکلات کروموزومی هستند. معمولا افرادی که مشکل کروموزومی دارند، حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشند و به دنیا بیایند، باز هم ممکن است دچار مشکلاتی شوند. افرادی که با چنین اختلالی مواجه می شوند، باید در صورتی پزشک متخصص تشخیص بدهد، اقدام به سقط جنین نمایند. در واقع سقط کردن یا نکردن جنین بستگی به نظر ماما یا پزشک متخصص دارد. بدین ترتیب قبل از هر اقدامی باید پزشک متخصص را در جریان گذاشته و پس از مشورت با وی اقدامات لازم را انجام داد.

تغذیه مادر و جنین در هفته ششم بارداری

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در رشد جنین ، تغذیه مادر است. زیرا جنین همه مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق جفت دریافت می کند. این موضوع باعث شده تا مادران باردار برنامه غذایی خاصی داشته و احتیاط کافی در زمینه تغذیه را رعایت نمایند. مصرف پروتئین کافی یکی از اصلی ترین گزینه ها برای مادران باردار در هفته ششم بارداری به شمار می رود. پروتئین دارای خواص بیشماری بوده و مادر می تواند با تغذیه صحیح، پروتئین لازم را به جنین برساند.

پروتئین یکی از اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده اندام های مختلف بدن جنین می باشد. بدین ترتیب در هفته های نخست بارداری پروتئین کافی باید در جیره غذایی مادر باردار موجود باشد تا از این طریق مادر بتواند شاهد رشد مناسب جنین باشد.در صورتی که پروتئین کافی به جنین نرسد، ممکن است شاهد توقف رشد جنین در هفته های نخست بارداری باشیم. این موضوع باعث شده تا اهمیت تغذیه مادران باردار دو چندان شده و توجه بیشتری از سوی خانواده ها به این موضوع شود. در سال های نسبتا دور تغذیه مادر جدی گرفته نمی شد و این موضوع مشکلات زیادی را برای جنین در هفته های نخست بارداری به وجود می آورد.

همچنین بخوانید: آشنایی با اهمیت تغذیه در هفته ششم بارداری

معمولا زنانی که باردار نیستند، به طور روزانه به 50 گرم پروتئین نیاز دارند، حال زنانی که باردار هستند، ای مقدار را باید 10 گرم بیشتر کنند. بدین ترتیب خانم های باردار به طور روزانه باید 60 گرم پروتئین را دریافت نمایند. گوشت گوساله و همچنین گوشت مرغ می توانند منابع بسیار خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن انسان باشند. گوشت گوساله بهتر است بدون چربی و گوشت مرغ نیز بدون پوست باشد تا چربی اشباع نداشته باشند. رعایت این موارد کمک می کند تا بتوان هم پروتئین لازم برای بدن مادر و جنین را تامین نموده و هم سلامت مادر به خطر نیفتد.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

78 پاسخ

  1. سلام. من تو هفته هفتم بارداری هستم، رفتم سونو ، قلب بچه تشکیل شده و همه چی اوکی بود ولی اندازه جنین سه و نیم میلیمتربود و گفتن خیلی کوچکتر از نرمال هست، میشه راهنمایی بفرمایید که چکار باید کرد؟ عوارضش چی هست؟ خیلی نگرانم

    1. سلام وقت بخير
      در مورد سوال شما خدمتتون عرض كنم
      عوارض ندارد و فقط موضوع اين است كه سونوگرافي در هفته كمتري از روال عادي و زمانبندي انجام شده يعني اينكه هفته هفتم بارداري شما با تاريخ پريودي شما برابري مي كرده بخاطر همين جنين نتونسته رشد كافي داشته باشه و بايد دو هفته ديرتر سونو انجام بديد . اگر هم درد يا خونريزي داريد به پزشك خودتون مراجعه بفرماييد . معمولا در اين موارد شيافت براي هفته هاي پايين تجويز مي شود.
      انشالله مشكلي پيش نمياد و نگراني شما هم برطرف ميشود.

      1. سلام من هفته 8بارداری هستم واز6هفته ای لکه بینی قهوه ای ولخته شروع شدتابه خون قرمزرسید.یک نکته(جنین فقط باسونوواژینال دیده میشه چون رحمم عقبه) شنبه هفته پیش که به حساب خودم7هفته بودم سونوواژینال گفت6هفته و4روزوسن بارداری روکمترگفت. به دلیل خونریزی بیشترسه شنبه رفتم بیمارستان وگفتم استراحت کن خطرتهدیدبه سقط داری ودوباره بروسونو ومن به دلیل اینکه به تعطیلات عیدمیخوردچهارشنبه رفتم سونوکه بازهم باسونوشکمی دیده نشدوباسونوواژینال دیده شدوگفت جنین سالمه وسرجاش ولی سن بارداریم بازم2الی3روزکمترگفت.تااینکه یک هفته گذشت وروزدوم عیدخونریزی همراه بالخته داشتم رفتم بیمارستان وباسونوشکمی گفت جنین ضربان نداره ومرده. برای اطمینان بایدامروزصبح برم سونوواژینال که اگه ضربان نداشت سقط بشه. آیاامکان داره ضربان جنین برگرده یاخیر؟

      2. سلام من تویی ۱۲هفتگی رفتم دکتر و بهم گفتن ک بچه تو هفت هفته مونده و قلب نداره و باید سقط بشه امکان اینک اشتباه شده باشه هست؟

  2. سلام
    من دو بار هست که متاسفانه جنینم تا هفته 7 بیشتر رشد نمیکنه و رشدش متوقف میشه چکاری باید انجام بدم تا متوجه علت این موضوع بشم ؟

    1. با سلام و احترام
      جواب خانم دکتر معتمد (متخصص زنان و زایمان) در خصوص سوال شما
      حتما با دکتر ژنتیک و فوق تخصص پریناتال مشورت کنید. اگر بچه وجود داشت و الان باردار بودین میشد نمونه ژنتیک واسش ارسال بشه و مورد بررسی قرار بگیره. اما اگر جنین سقط و تمام شده باید شما و همسرتان به دکتر ژنتیک مراجعه و مشورت کنید که آیا از لحاظ ژنتیکی مشکلی وجود نداشته باشد

      1. سلام
        من الان باردارهستم بارداری قبلی ۶هفته قلب جنین ایستاده بود و رشد متوقف شده بود
        الان سونوگرافی اول گفتن ۵هفته الان بعد از ۳هفته گفتن سایز جنین ۶هفته هست رشد نکرده ولی به حساب خودم از اقدام تا الان ۶هفته درسته
        گفتن ۱هفته صبر کن مجدد سونوگرافی
        ولی به احتمال زیاد رشد جننین متوقف شده
        میشه دلیلش رو فهمید؟؟؟؟

      2. سلام وقتتون به خیر خانمم بارداره شش هفته و یک روز نوشته رحم بزرگ تر از اندازه طبیعی و حاوی یک ساک بارداری با واکنش دیسداویی مناسب می باشد تصویر جنین زنده با سن حاملگی بر اساس cRl=4.2 معادل w&lD شش ۶ میباشد میشه توضیح بدین خوبه یا نه؟

      3. سلام من بچه اولم به دلیل عدم وجود رشد ونبود ضربان قلب توی ۱۲هفتگی با سن توقف کرده تو۶,هفته و ۴روزگی سقط شد،و بعد ۸ماه دوباره باردارشدم و متاسفانه بازهم سن بچه توی ۶هفته و چهار روزگی مونده
        هیچ درد و خونریزی هم ندارم ایندفعه قبل سقط میخواستم مشکل رو بفهمم.

    2. سلام وقتتون به خیر خانمم بارداره شش هفته و یک روز نوشته رحم بزرگ تر از اندازه طبیعی و حاوی یک ساک بارداری با واکنش دیسداویی مناسب می باشد تصویر جنین زنده با سن حاملگی بر اساس cRl=4.2 معادل w&lD شش ۶ میباشد میشه توضیح بدین خوبه یا نه؟

  3. سلام من در آخر هفته ششم بارداری دچار لکه بینی و دفع لخته های خون کوچک شدم ، کل هفته هفت رو لکه بینی داشتم و در آخر هفته خونریزی پیدا کردم که البته شدید نبود مثل پریود بود. در طول این هفته چند بار آزمایش خون دادم که نشون میداد عدد بتام به شدت کاهش داشته و دکتر گفت جنین از هفته شش دیگه رشدی نداشته ، سونو هم دادم که گفت قلبش تشکیل نشده و بهم قرص دادن برای سقطش . ولی من زیاد شنیدم که قلب در هفته شش و هفت تشکیل نشده و ختم بارداری اعلام شده ولی چند هفته بعدش رفتن سونو دیدن قلب جنین میزنه، الان خیلی دو دلم ،آیا واقعا امیدی نیست؟

    1. سلام .
      نظر خانوم دكتر معتمد در خصوص سوال شما اينكه
      براي اعلام شدن تشكيل قلب جنين و يا تشكيل نشدن آن بايد حتما دو بار سونوگرافي تهيه بشود، كه بر اساس CRL طول جنين مشخص بشود كه قلب جنين تشكيل نشده است همچنين اعلام ختم بارداري حتما بايد توسط متخصص مطمئن و معتبر بعد از چك كردن سونوگرافي هاي تهيه شده صورت پذيرد.

  4. سلام، من هفته پنجم و روز اول بارداریم رفتم سونوگرافی شکمی که ساک بارداری ۰.۵ سانتیمتر بود و امروز هفته شش و روز چهارم بارداریم هست که سونوگرافی واژینال رفتم و اندازه ساک ۱.۲۸ سانتی متر و اندازه جنین ۰.۱۹ سانتی متر بود و تشخیص به پنج هفته و چهار روز بود، ضربان قلب هم شنیده نشد… به نظرتون من در خطر سقط جنین هستم ،، خواهش میکنم خانم دکتر جواب من رو بدید من در کشور غیر انگلیسی زبان زندگی میکنم و مشکل زبان دارم..

    1. سلام
      خانم دکتر معتمد فرمودن اگر اندازه ساک بارداری ۲ سانت و اندازه جنین ۱ سانت باشد و قلب تشکیل نشده یعنی قلب تشکیل نمی‌شود. شما یکی از سونو هاتون به نفع عدم تشکیل قلب هست. جهت اطمینان باید سونوگرافی مجدد بگیرید که اگر خدای نکرده هنوز قلب جنین تشکیل نشده بود دستور ختم بارداری صادر بشود.

      1. خانم دکتر یک سوال دیگه، من چهل سالم هست و دیر ازدواج کردم، چند ماه پیش یک بارداری شیمیایی داشتم و این بار هم فکر نکنم قلب جنین تشکیل بشه،(چون امروز تمام علایم بارداریم به شدت کم شده),, به نظرتون با توجه به شرایط من اگه IVF کنم شانس بارداری موفق بیشتر میشه؟؟

    2. سلام .ما تو هفته گذشته رفتیم سونو گفتن قلب تشکیل شده .مشکل خاصی نداره ۵هفته و چهار روزشه ولی بعد۴ روز رفتیم گفت جنین رشد نداشته و تو همون تاریخ مونده ایا امیدی هست .لکه بینی هم دو روز داشتم و دیگه ندارم .ولی حالت تهوع دارم هنوز

        1. سلام من اخرین سیکلماهانم ۵آذر بود و در ۲۲اذرlvfداشتم وبتامخیلی خوب بالا نرفت

        2. سلام من دوهفته پیش رفتم سونو گفت ۵هفته و۳روز هست و الان بعد از دوهفته رفتم سونو دکتر گفت ۵ هفته و ۵ روز هستو جنین رشد نکرده امکان داره اشتباه کردن چون نه خونریزی دارم و علائم بارداری و حالت تهوع دا هنوز دارم لطفا جواب بدهید

      1. سلام میشه بگید بچه شما چیشد چون باردارم همینوکفتن یه دکترمیگه سقط میشه اون‌یکی میگه میمونه

  5. سلام من سونو انجام دادم گفتن سن جنین 10W+1D هست با CRL=33 بدون ضربان قلب گفتن روز بعد سونو تکرار بشه روز بعد نتیجه سونو اینطور شد که سن جنین 9W+5D و CRL=28 بدون ضربان اعلام شد این یعنی سقط آیا؟ کاهش CRL چه تفسیری داره؟

    1. سلام . بله متاسفانه یعنی قلب تشکیل نشده یا اگر تشکیل شده از بین رفته و دلیل کوچک شدن آن هم این است که دارد دفرمه می‌شود و از شکل طبیعی نیز خارج می‌گردد.
      متاسفانه باید برای سقط جنین اقدام کنید.

      1. سپاس از پاسخگویی شما
        بله جنین خودش بعد از یک هفته سقط شد بعد از سقط نزدیک به 24 ساعت خونریزی و دفع لکه داشتم بعدش هم چهار روز است که شبیه پریودی شده هنوز سونو نرفتم الان دارو و مراقبت خاصی نیاز هست؟ برای احساس ضعف و بی حالی بعدش چه مکمل یا دارویی مصرف بشه خوبه؟

  6. سلام
    آیا امکان داره اگر بارداری اول اینطور شد بارداری های بعدی هم همین باشه
    راه حلی داره درست پیش بره؟

  7. سلام
    طبق اخرین پریود من ۸هفته و دو روز هستم ولی طبق سونو ۶هفته هستم.
    سونو اولی که رفتم طبق سونو ۵هفته و پنج روز بودم و اندازه جنین ۲mmبدون ضربان قلب
    ۱۰روز بعد به مرکز دیگری برای سونو رفتم
    سن جنین ۵هفته و شش روز با اندازه ۳ mm
    و ضربان ۱۳۰
    چه مشکلی باعث شده این اتفاق بیفته ؟چرا در طول ده روز فقط کمی رشد کرده

  8. سلام من سه هفته است میرم سونوگرافی هر سه هفته از جاهای مختلف هم گرفتم همش میگن شیش هفته و دو روزته، بعد دفعه اول گفتن ضربان قلب داره، دفعه دوم گفتن نداره ، دفعه سوم هم گفتن قلب تشکیل نشده هنوز…لکه و علائم سقط هم ندارم ، میشه راهنمایی کنید، یعنی ممکنه سقط بشه؟

  9. سلام منم دیروز رفتم سونو شکمی گفت همه چی نرماله شش هفته و دو روز بود اندازه جنینم 0.3cm بود به نظر تون قلبش تشکیل میشه آخه من دو تا باداری قبلیم قلب شون تشکیل نشد به نظرتون این طبیعه آخه دارم از استرس میمیرم

  10. سلام من ۹هفته بچم رشدش متوقف شده الان ۱۳هفته ام متو جه شدم باقرص ازدیشب خونریزی وشدید دارم ولخته های بزرگ دفع میشه ولی جنین ک میگن یک تیکه گوشت کوچیکه ندیدم .مم‌کنه جفت واینادفع بشه ولی خودش نشه وب کورتاژبکشه؟؟؟

  11. سلام
    من با توجه به تاریخ اولین روز آخرین پریودم ۷هفته هستم اما سونوگرافی ۵ هفته نشون داده و جنین تشکیل نشده. دکتر گفت ۲ هفته از رشد عقبه
    این یعنی باید سقط بشه؟؟؟؟

  12. سلام من طبق اخرین دوره ی پریودم سن حاملگیم هفت هفته هست رفتم سونو و گفت شیش هفته ای و فقط ساک حاملگی دیدن، و گفت جنینی نیست، و گفتن برو ازمایش بتا بده، ازمایش بتای من سه هفته قبل عددش 1500 بوده و امروز باز دادم بعد سه هفته شده بود 198000 من دو هفته قبلم سونو داده بودم ساک حاملگی کم رنگی دیده شده بود، ولی باز بعد دوهفته و طبق گفته سونو تو هفته شیش جنینی نبود، ولی وقتی ازمایش را گرفتم و بردم حدود سه ساعت بعد از سونو، دکتر گفت باز بشین سونوت کنم ببینم باز سونو کرد و گفت انگار یه چیزی ولی خیلی کوچولو دیدم ولی در حد یه میل، یعنی جنین تشکیل شده؟ اندازش واسه هفته ششم کم نیست، ممکنه تو هفته ی بعد برم رشد کرده باشه، من خودمم نه لکه بینی دارم نه درد فقط تهوعم بیشتر از هفته قبل شده و غذا زیاد نمیتونم بخورم، کمک کنید به من خواهش میکنم

  13. وقت بخیر من در ۹ هفتگی رفتم سونو گفتن جنین ضربان ندارد ولی در ۶ هفتگی ضربان داشته ولی ۱۰۲ بوده ضربان و رشد جنین براساس ۹ هفته خوب نیست
    ومن لکه بینی یا خون ریزی هم ندارم دلیلش چیه امکان داره جنین دوباره ضربان قلب بدست بیاره ؟؟؟

  14. سلام خواهر من باردار هست و پزشک برای اون از روز اول پریودیش حساب کرده که یازده ماهشه اما امروز سونوگرافی به اون گفته رشد بچه در هفته ششم متوقف شده ایا بچه رو باید سقط کنه؟

    1. سلام من از روز اول که رفتم سونو ۶ هفته بودم الان سه هفته گذشته هنوز ۶هفته و پنج روز .جنین هم خیلی کوچیکه و قلب ندارم دکتر گفته باید سقط کنم میشه راهنمایی بفرمایید.

  15. سلام من طبق آخرین روز پریودیم ۶ هفته بودم که رفتم سونو و گفت:(ساک حاملگی و کیسه ززده رویت شد،پل فتال دیده نشد،حدود ساک منظم وراکسیون دیسدوال طبیعی است،ga براساس طول ساک ۱۲.۵mm برابر ۲ هفته است.)
    دیروز بعد از ۲هفته دوباره رفتم سونو و جوابش رو این داد : ( تصویرساک حاملگی حاوی آمبریو فاقدfhrرویت شد،نسج ترفوبلاستیک سیرکولار است.afدر جد طبیعی است،gaبراساسcrl:4/75معادل ۶ هفته و ۱ روز است ) حالا یعنی چی توروخدا کمک کنید و جواب بدین تا از این آشفتگی در بیام باید دیروز توی هفته ۷ میبودم ولی بهم گفتن ۶ هفته و ۱ روز هستی یعنی جنین تو هفته ۶ دیگ رشد نکرده ؟باید بعد چند روز دوباره تکرار کنم سونو رو ؟
    خواهش میکنم لطفااا جواب منو بدین …

  16. سلام.
    من بار اول که آزمایش بتا دادم عدد بتا ۳۰ بود و حدود ۴بار بعد از آن ک مجدد آزمایش دادم عدد بتام هر ۳ روز یکبار تقریبا دو برابر شده بود…

    طبق آخرین تاریخ قاعدگی من در هفته نهم هستم اما دو هفته پیش که سونوگرافی دادم گفتن ۵ هفته هستم و دقیق دو هفته بعدمجدد ک سونو دادم و باید میشد ۷ هقته،
    گفتن ۶ هفته و ۵ روز است و صدای قلب شنیده نشد و گفتن رشد جنین متوقف شده و CRL 7.5 و MSD 15 میلی متر است….

    ب متخصص ک مراجعه کردم گفتن یک هفته صبر کنم و مجدد سونو بدم ، اما آزمایش بتاتیتر که دوباره تکرار کردم،
    از دوهفته پیش کهعدد بتاتیتر بنده ۲۵۰۰ بود بعد از دو هفته شده بود ۳۱۰۰….

    و دیگه متاسفانه کاملا ناامید شدم که سقط میشه، بنظر شما امیدی هست همچنان ؟؟؟

    پارسال هم دقیقا همین اتفاق برام افتاد و قلب جنین تشکیل نشد و با مصرف دارو گیاهی سقط کردم….
    ممنون میشم راهنماییم کنید و شدیدا نیاز ب راهنمایی شما دارم

  17. سلام خسته نباشید من هفته دهم بارداریم تاریخ پریودیم یک مهر بود ۲۰ مهر که رفته بودم مطب سونو داخلی که انجام دادم نه ساک حاملگی بود نه جنین …ولی وقتی از تاریخ پریودیم گذشت فهمیدم حامله ام صبر کردم قلب جنین تشکیل بشه بعد برم ۱۶ مهر فقط ساک تشکیل شده بود بتا ۱۳۰۰ بود …دو هفته بعد سونو انجام دادم ۳۰ مهر گفتن یه فتال پل کوچک رویت شد ۱۰ روز بعد رفتم سونو ۷ هفته و دو روز اندازه ساک ۲۵/۴زد بود به نظرتون باید سقط کنم چکار باید بکنم؟؟؟؟؟

  18. و علت این که حاملگیم این جوری شده چیه آیا ژنتیکیه یا تیروئید باعث شده یا علت دیگه ای داره باید برای حاملگی بعد چه اقدامی بکنم که این اتفاق تکرار نشه ممنون میشم جواب بدین.

  19. سلام من طبق lmp م ۸ هفته و ۳ روز بودم رفتم سونو گفتن جنین با crl 5 یعنی ۶هفته و ۳ روزه بدون ضربان قلب، یک هفته بعد سونو دادم crl 3.3 باز هم بدون ضربان قلب و سن ۶هفته
    این یعنی داره سقط میشه که crl کم شده؟یعنی هیچ امیدی نیست بازم صبر کنم؟ ممنون میشم جواب بدین.

  20. سلام من هفته پنج بودم که هم سونوگرافی شکم هم سونو واژینال انجام دادم دکتر گفت که فقط یک ساک حاملگی کوچک دیده،گفتن دو هفته دیگه برگردم و شیاف پروژسترون دادن. به نظرتون امیدی هست که جنین تشکیل بشه؟؟؟

  21. سلام
    من 37سالمه و یک ساله ازدواج کردم. آی وی اف کردم و 5آذر عمل انتقال انجام شد. 14 دی بتای خونم 9600 بود. 15 دی سونو واژن و شکمی انجام دادم. گفتن دوقلوس اما رشد جنین کمتر از سن بارداریه.قل اول 6mm و 4 هفته و 4روز و قل دوم 10mm و5 هفته و 2 روز. گفتن داروهام قطع بشه تا به خونریزی بیوفتم. سوالم اینه میشه 2 هفته دیگه داروهامو ادامه بدم و مجدد برم سونو؟ شاید رشدشون بهتر بشه

  22. سلام
    من دو سال پیش یه سقط داشتم ۴ هفته بود
    باز مجدد حامله شدم ک دیشب ب خونریزی افتادم و سقط شد ۶ هفته بود رفتم سنو گفت دفع شده رحمم دو شاخ هس کم خونی ام دارم علتش چیه بی دلیل سقط میشن؟؟

  23. سلام وقت بخیر من ۵آذررفتم سونوگفتن که ۵هفته و۵روزهستم اماصدای قلب رونشنیدن گفتن بایدسونوفالواپ انجام بدین بعداز۱۰روزرفتم متخصص زنان ودکترخودوشون سونوروانجام دادن وگفتن خیلی ضعیفه وبازهم صدای قلب رونشنیدن دوباره بعد۱۰روزرفتم سونوروانجام دادم گفتن که بچه هنوزرشدنکرده به حساب دکترباید۸هفته و۶روزباشه که من به لکه بینی افتادم والان مثل پریودی داشتم ویکم دردکه ازشیاف پروژسترون ۴۰۰استفاده کردم امروزدکترگفتن که داره سقط میشه والان دروی ندارم ولکه بینی دارم ودوباره امروزسونودادم که جنین ۶هفته و۶روزه اس که رشدش متوقف شده نمیدونم الان چیکارکنم توروخداکمکم کنیدایاسقطش کنم

  24. سلام من ۲۲اذر انتقال جنین داشتم که بتاهام خیلی بالا نبود بعد ۱۷دی ماه رفتم سونو که گفتن بارداری حدود ۴هفته هست و دوباره ۱بهمن رفتم یعنی دوهفته بعد و تو جواب سونو بهم گفتن که باردارید رشدچندانی نداشده و‌۴نیم هفتس در حالی که با حساب سونواول من ۶هفته میشم الان خیلی نگرانم تورو خدا ی راهنمایی کنید بهم گفتن که دوباره هفته بعد سونو بشم ولی خیلی استرس دارم ساک بارداری تشکیل شده ولی پلی جنین رویت نشده😔

    1. سلام خسته نباشید
      من طبق تاریخ اولین روز آخرین پریودم, که ۹ آذر بود ۸ هفته و ۴ روز میشدم, اما تو سونویی که دادم ۶ هفته و دو روز تعیین کرد و جنین دیده نشد و صدای قلبش هم شنیده نشد, بارداری دومم هست و هیچ سابقه سقط هم نداشتم و الانم هیچ علایم لکه بینی و درد و… ندارم. بنظرتون علت تشکیل نشدن جنین چی میتونه باشه, آیا طبیعیه تو هفته ششم?
      ممنونم

  25. سلام من ۲۲اذر انتقال جنین داشتم ۱۷دی ماه رفتم سونو که گفتن بارداری حدود ۴هفته هست و دوباره ۱بهمن رفتم یعنی دوهفته بعد و تو جواب سونو بهم گفتن که باردارید رشدچندانی نداشده و‌۴نیم هفتس در حالی که با حساب سونواول من ۶هفته میشم الان خیلی نگرانم تورو خدا ی راهنمایی کنید بهم گفتن که دوباره هفته بعد سونو بشم ولی خیلی استرس دارم ساک بارداری تشکیل شده ولی پلی جنین رویت نشده😔

  26. سلام خوبین تورو خدا به منم جواب بدین من ۲۲اذر ماه انتقال جنین داشتم و بتام عددش۶دی شد ۷۳و بعد دو روز شد ۱۸۵ودوباره ۱۰ دی ماه شد ۵۵۴وگفتن پایین هست بتا وباز ۱۵دی ازمایش دادم شد۱۰.۴۵و
    ۱۷ دی سونو دادم سن بارداری منو ۴هفته تشخیص دادن چفتن بعد دوهفته سونو بدم حالا ۱بهمن که رفتم برای سونوگرافی بهم گفتن جنین رشد نکرده و سن بارداری ۴/نیم هفته هست من خیلی میترسم لطفا ی راهنمایی کنین باید چیکار کنم احتمال رشد جنین هست یا باید چیکار کنم ؟؟

  27. من تاریخ 10/28 رفتم سونو گفتن چهار هفته است و بعد تاریخ 11/25 رفتم سونو گفتن 6 هفته و 1 روزشه و دوروز پیش لکه بینی داشتم 12/5 رفتم سونو گفت جنین فاقد ضربان قلب و 6 هفته و 3 روز هستش و رشدش متوقف شده در صورتی که طبق اون سونو اول باید 10 هفته میبود من بعد از سونو اولی دندون دردهای شدید تا 4 روز گرفتم جوری بود که به خودم میپیچیدم 3تاازدندونام عفونت کرده بود که دکترگفت کپسول آموکسی سیلین 500 میتونم بخورم دلیلش چی میتونه باشه؟

  28. من تاریخ 10/28 رفتم سونو گفتن چهار هفته است و بعد تاریخ 11/25 رفتم سونو گفتن 6 هفته و 1 روزشه و دوروز پیش لکه بینی داشتم 12/5 رفتم سونو گفت جنین فاقد ضربان قلب و 6 هفته و 3 روز هستش و رشدش متوقف شده و سقط ناقص مطرح هست در صورتی که طبق اون سونو اول باید 10 هفته میبود من بعد از سونو اولی دندون دردهای شدید تا 4 روز گرفتم جوری بود که به خودم میپیچیدم 3تاازدندونام عفونت کرده بود که دکترگفت کپسول آموکسی سیلین 500 میتونم بخورم دلیلش چی میتونه باشه؟ آیا سقط میشه و امیدی نیست لطفا جواب بدید ممنون

    1. سلام من هفته 7بارداریم سونو رفتم گفت ضربان قلب ضعیفه ودور ساک لخته خون هست وجنین رشد نکرده ودر 5هفته مانده باید چیکار کنم سقط میشه؟!؟

  29. با سلام ،من بارداری دومه، شش هفته و یک روز ،دل و کمرم خیلی درد میکرد رفتم دکتر سونو نوشت گفتن ضربان قلب جنین پایین،الانم خیلی درد دارم،ممکنه اتفاق خاصی بیفته

  30. سلام من الان 9 هفتمه 6 روزمه سونو ساک رو به 9 هفته تشخیص داده و جنین هم رشدش توی 6 هفته متوقف شده توی سونوی قبل 6 هفته فقط کیسه زرده تشکیل شده بوده چجوری جنین توی 6 هفته رشدش متوقف شده و سونوگراف دستور سقط رو صادر کرده و میگه سقط فراموش شده اتفاق افتاده

  31. من هفته پنجم بارداری سونوگرافی دادم ساک بارداری بودچون سابقه بارداری خارج از رحم داشتم خاستم مطمئن بشم خارج رحم نیست که نبود و باید هفته ششم تا هشتم سونومیدادم برا قلب که هفته هفتم که رفتم جنین از هفته ششم رشد نکرده و مجدد هفته بعد سونوواژینال دادم و دکتر کورتاژ را برام تشخیص دادن
    که کورتاژ هم میشه تو بیمارستان انجام داد هم با دارو در منزل …
    که سقط با دارو در هفته من که جنین بزرگ نیست بهتره چون کورتاژ بیمارستان احتمال سوراخ شدن دیواره رحم هست …

  32. سلام تاریخ آخرین پریودم12بهمن1401بود تاریخ15اسفند آزمایش بتام بیشتراز250زده بود. 8فروردین سونوگرافی دادم توی مطب ک دوتا ساک بارداری مشاهده شد یکیش6هفته ک کیسه زرد و قطب جنین داشت ولی برای ضربان گرفتن دوهفته دیگ تکرار بشه. اون یکی ساک هم گفتن4هفته و5روز اما کیسه زرد وقطب جنین داخلش نیست و گفتن این رشد نمیکنه. امروز تاریخ29فرودین1402سونوگرافی رفتم درمانگاه ک دکترش خیلی جوون بودن انگار دانشجو حتی کار با دستگاه هم بلد نبودن و دکمهCRLرو نمیدونستن کدومه وزنگ زدن از کسی دیگ پرسیدن با خودم گفتم ایشون تازه واردن و هیچی بلد نیستن. بهم گفتم رشد هر دو متوقف شده و رشد نکردن و ضربان قلب نداره نوشتن ساک بالا و راست 7هفته و3روز دارای YolkSacو فوکوس اکوژن(fetal pole?)اون یکی هم نوشتن ساک بالا و چپ 5هفته و4روز فاقدYolkSacو fetalpole تخمدان ها نرمال مشاهده شد. و چون سن حاملگی با قبلی نمیخونه سقط اعلام کردن و سونو واژینال برای بررسی دقیق نوشتن.خیلی گریه کردم و استرس دارم چکار باید بکنم آخه توروخدااا زود جواب بدین فردا پس فردا جای معتبر برم برای سونوگرافی؟؟؟؟ یعنی رشد نکرده یا بلد نبودن مزخرف تحویلم دادن و کلی استرس کشیدم خونریزی لکه درد هیچی نداشتم اصلا هنوزم ندارم

  33. سلام. خسته نباشید. من طبق آخرین پریودم هفت هفته و پنج روز بود رفتم سونوگرافی واژینال، دکتر سونوگرافی گفت شش هفته و چهار روزه. اندازه جنین هفت میلیمتره و ساک حاملگی هجده میلیمتره ولی ضربان نداره. گفت یک هفته بعد باید دوباره سونو انجام بشه. ممکنه مشکلی برای جنینم پیش اومده باشه؟؟؟ علایم سقط جنین ندیدم و علایم بارداری ادامه دارد. لطفاً راهنمایی کنید

  34. سلام وقت بخیر خانم:آقا/خانم
    من سونوگرافی انجام دادم،توی پنج هفتگی ولی قلب جنین تشکیل نشده بود،گفتند دو هفته بعد باید سونوگرافی انجام بدی و علت این چی است؟و تو سونوگرافی نشون میده من مشکل رحم دارم!
    خانم/آقا خواهشاً جواب بدید.

  35. سلام خانم دکتر. وقتتون بخیر.
    من الان تو هفته ۸ بارداریم، ولی هفته پیش دکتر سونو اعلام کرد که قلب جنین تشکیل نشده و رشد جنین تو هفته ۵ و ۵ روز متوقف شده.
    دکتر زنان بهم گفتن خود بخود سقط میکنی، ولی الان ۵روز میگذره و سقط نکردم.
    بعضی از فامیلامون که دکتر هستن، میگن صبر کن، نرو بیمارستان، ممکنه کادر بیمارستان عجله کنن و کورتاژ کنم.
    نمیدونم صبر کنم عیبی نداره ؟ بدن خودبخود سقط میکنه یا برای سقط به بیمارستان اقدام کنم؟؟

  36. خانم دکتر لطفا اینو جواب بدین خیلی ضروریه
    بچه در شکم رفتیم سونوگرافی گفتن وزنش ۱ونیم کیلو هست و الان مادر هم در ماه اخرای ۷ هستن باید چیکار کنیم؟؟؟؟؟🙏🙏🙏🙏🙏

  37. سلام خسته نباشید من 6هفته رفتم سنو همه چی نرمال بود فقط قلب تشکیل نشده بود
    دکتر برام شیاف وامپول هپارین قرص فمبرا واسپرین نوشت امروز بعد سه هفته رفتم گفت رشد تو هفته 6متوقف شده
    آیا آمپول وشیاف تاثیری روی رشد نداشته امکان داره سنو اشتباه کرده باشه

  38. سلام من هفت هفته و یک روزم بود رفتم سونو واژینال، کیسه زرده،ساک حاملگی و جنین تشکیل شدن اما ضربان نداشت گفت دو هفته دیگه بیا بنظرتون این خیلی غیرنرماله؟

  39. سلام من از حاملگی ۶ هفته شده دیروز رفتم سونوگرافی میگه بچه خیلی ریزه از سونوگرافی واژینال معلوم شد دوهفته دیگه برای سونو باید برم ایا رشد میکنه دو هفته دیگه

  40. سلام من الان هفته نهم بارداري هستم رفتم سونو انجام دادم گفتن رشد جنين در هفته ششم متوقف شده و حجم ساك بزرگتر از جنين هست در اين صورت بايد منتظر باشم يا چه اقدامي انجام بدم؟؟ و اينكه هيج علائمي از خونريزي يا كمردرد هم ندارم

  41. سلام من دوهفته پیش رفتم سونو گفت ۵هفته و۳روز هست و الان بعد از دوهفته رفتم سونو دکتر گفت ۵ هفته و ۵ روز هستو جنین رشد نکرده امکان داره اشتباه کردن چون نه خونریزی دارم و علائم بارداری و حالت تهوع دا هنوز دارم لطفا جواب بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین سن بارداری نی نی ناش
سلامت زنان
مدیر سایت

سن مناسب برای بارداری

اینکه بهترین زمان برای بارداری چه زمانیست  هنوز تثبیت نشده اما گفته شده سن مناسب برای بارداری دهه سوم زندگی است  در این زمان بدن

ادامه مطلب
زایمان
مدیر سایت

خونریزی بعد از زایمان

به طور طبیعی بعد از زایمان خونریزی وجود دارد اما اگر خونریزی بیش از حد طبیعی باشد به آن لوشیا یا خونریزی پس از زایمان

ادامه مطلب
هفته سی و یکم بارداری
سه ماهه سوم
مدیر سایت

هفته سی و یکم بارداری

اکنون با گذراندن هفته سی ام بارداری، تنها 10 هفته به زایمان باقی مانده است. در این 10 هفته باید خود را از نظر روحی

ادامه مطلب
سه ماهه سوم
مدیر سایت

هفته سی و هفتم بارداری

با گذشت هفته سی و ششم بارداری اکنون به هفته سی و هفتم بارداری رسیدیم و تا لحظه تولد جنین زمان زیادی باقی نمانده است.

ادامه مطلب