لکه بینی در اواخر بارداری نشانه ی چیست ؟

در طول دوران بارداری بسیار پیش می آید که خانم باردار لکه بینی دارد اما هر لکه بینی و خونریزی نشانه ی بدی ندارد . مثلا پس از نازک شدن دیواره ی رحم و آماده شدن آن برای زایمان موسوکی یا همان ماده ی چسبناک درون دیواره ی رحم بیرون می آید که همراه با کمی خون خواهد بود . این نشانه ی زایمان است . بعضی عوامل نیز می توانند از علل خونریزی در بارداری باشند . جفت سرراهی ، پارگی رحم و سقط جفت از این علل هستند که پزشک با انجام سونوگرافی و آزمایشات به علل آنها پی خواهد برد .

 

آیا خونریزی نشانه ی زایمان است ؟

در اواخر بارداری باید منتظر فرارسیدن زایمان بود اگر زایمان قبل از هفته ی ۳۷ ام باشد زایمان زودرس است اما بعد از آن می تواند نشانه ی زایمان طبیعی باشد . هنگام زایمان خون در دهانه ی رحم جمع می شود که به آن شوی خونی گفته می شود و البته بسیار شایع است . علائمی که نشانه ی زایمان زودرس می باشند عبارتند از ترشحات واژینال ، درد شکم و لگن ، تغئیر در ترشحات واژن ، انقباضات شکم و …

 

چه موقع نگران لکه بینی و خونریزی باشیم ؟

بسیاری از خانم ها مستعد لکه بینی هستند و این برای مادر و جنین خطری ندارد اما هر گونه خونریزی می تواند نشانه ی وجود مشکلی باشد . دلایلی مانند عفونت ، سقط جنین ، حاملگی خارج از رحم و یا جداشدن جفت می تواند از نشانه های خونریزی باشند  . قابل ذکر است نزدیکی هم در بعضی خانم ها سبب خونریزی می شود .

 

 تفاوت لکه بینی و خونریزی در بارداری

علل لکه بینی و خونریزی در بارداری متفاوت است اما تفاوت آنها در شدت و رنگ است . لکه بینی خونریزی خفیفی است که تقریبا صورتی روشن یا قهوه ای است . اما خونریزی قرمز و شدید است .

بیشتر بخوانید : علائم خطر در بارداری

 

علل لکه بینی در بارداری

همانطور که گفتیم در سرتاسر دوران بارداری ممکن است مادر با لکه بینی و خونریزی مواجه شود . لکه بینی دلایل مختلفی دارد که به اختصار به شرح آنها می پردازیم .

دلایل لکه بینی در سه ماهه ی اول :

تماس با سرویکس

نزدیکی ، معاینه ی واژینال و سونوگرافی می توانند سبب لکه بینی یا خونریزی می شود چرا که این ناحیه بسیار حساس می شود .

خونریزی لانه گزینی

وقتی جفت در دیواره ی رحم لانه گزینی می کند ممکن است لکه بینی یا خونریزی رخ دهد که به ندرت پیش می آید .

اکتوپی گردن رحم

در رحم و گردن رحم یا همان  سرویکس سلولهایی وجود دارند که در اکتوپی این سلولها به گردن رحم حمله کرده و چون نسبت به سلولهای معمولی ظریفتر هستند به راحتی پاره می شوند و سبب خونریزی و لکه بینی می شوند .

عفونت دهانه ی رحم

سرویکیت یا همان التهاب دهانه ی رحم سبب ایجاد لکه و خونریزی می شود .

سقط جنین

بسیاری از لکه بینیها در اوایل بارداری نشانه سقط جنین است .

حاملگی خارج از رحم

اگر بارداری در لوله های فالوپ اتفاق بیفتد به آن حاملگی خارج از رحم گفته می شود که باعث لکه بینی خواهد شد .

 

بیشتر بخوانید : حاملگی خارج رحمی

 

دلایل لکه بینی در سه ماهه ی دوم و سوم

 جفت سر راهی

این حالت زمانی رخ می دهد که جفت دهانه ی رحم را مسدود کند و موجب لکه بینی می شود .

 جداشدن زودرس جفت

اگر جفت زودتر از موعد زایمان از دیواره ی رحم جدا شود سبب خونریزی شدید خواهد شد اما اگر جدایی جفت از دیواره ی رحم از قسمت بالایی باشد لکه بینی رخ می دهد .

زایمان

در هنگام زایمان دهانه ی رحم باز شده و سبب ایجاد لکه بینی در فرد می شود .

 

کارهایی که باید در صورت داشتن لکه بینی یا خونریزی انجام دهیم ؟

خونریزی جریان کاملا عادی در روند بارداری است بنابراین اگر مادر باردار دچار این عارضه شد در ابتدا باید آرامش خود را حفظ کرده و به پزشک مراجعه کند . اگر بارداری در هفته ی بیستم به بعد است سریعا به پزشک مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید . اما اگر قبل از هفته ی دوازدهم باشد کاری نمی توان کرد چون جنین دچار سقط خودبخودی شده است . پس در درجه ی اول حفظ کردن آرامش مهمترین کار است . سپس استراحت مطلق ، استفاده نکردن از تامپون ، نداشتن رابطه ی جنسی و عدم مصرف خودسرانه ی دارو .

 

جنسیت و لکه بینی در بارداری

اینکه گفته می شود جنین پسر باعث لکه بینی در طول بارداری می شود صحت علمی ندارد و باید پذیرفت که اغلب مادران به دلایل مختلفی دچار این عارضه خواهند شد .

 

غذاهایی که خونریزی را قطع می کنند .

به طور قطع نمی توان گفت مصرف غذاها باعث قطع خونریزی خواهند شد اما آنها می توانند بدن را تقویت کرده و سلامتی را به بدن بازگردانند .

۰ غذاهای حاوی آهن مثل گوشت قرمز ، سبزیجات با برگ تیره ، جعفری ، آلوخشک

۰ مصرف ویتامین سی برای جذب بهتر آهن مانند پرتقال ، لیموترش و …

۰ میوه های سیب گلابی انار به

۰ مویز

غذاهای که برای خونریزی در بارداری ضرر دارند .

مصرف بعضی غذاها باعث تشدید خونریزی در بارداری خواهند شد .

۰ بهارنارنج

۰ بادام تلخ

۰ زرشک و زعفران

۰ سیر

۰ گیاهانی مانند آویشن ، گل ختمی ، شبدر ، پونه ، شیرین بیان و …

 

بیشتر بخوانید : در مورد خونریزی بعد زایمان چه میدانید؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

برای تشخیص علت خونریزی و لکه بینی به پزشک مراجعه کنید تا با انجام معاینات دقیق و آزمایشات مختلف به شما بگوید که چه کاری باید انجام دهید . پزشک میزان باز بودن دهانه ی رحم را اندازه گیری می کند و سقط را تشخیص می دهد . همچنین با سونوگرافی میزان ضربان قلب جنین را بررسی می کند سپس ممکن است استراحت مطلق را تجویز کند  یا دارو تجویز کند و یا ختم بارداری را اعلام کند . در موارد زیر حتما به پزشک مراجعه شود .

 

۰ ادامه ی خونریزی تا یک هفته بعد از نزدیکی
۰ همراهی خونریزی با خارش و سوزش
۰ همراهی خونریزی با تب و لرز که نشانه ی وجود عفونت است .
۰ ترشحات لانه گزینی بیش تر از سه روز طول نکشد .
۰ حساس شدن سینه ها نشانه ی کاهش علایم بارداری است .

 

سخن آخر

طبق نظر متخصصین لکه بینی و خونریزی در دوران بارداری امری شایع است که با وجود یافتن دلایل آن می توان به سلامت از آن رد شد . اما این کار توسط پزشک انجام می شود تا آسیبی به مادر و جنین زده نشود . اصولا استراحت مطلق می تواند بهترین درمان برای لکه بینی باشد اما درمان و تشخیص به عهده ی پزشک می باشد .  پزشک با در نظر گرفتن مقدار لکه و خون و سن بارداری درمان مناسب را تجویز خواهد کرد .

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته بیستم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیستم بارداری

پایان هفته نوزدهم بارداری و شروع هفته بیستم بارداری را می توان نقطه عطف دوران بارداری دانست و از این هفته به بعد به زایمان

ادامه مطلب