سوراخ دهلیزی قلب نوزاد نی نی ناش

آیا سوراخ های دهلیزی در قلب نوزاد خطرناک است؟

سوراخ بودن قلب نوزاد یا ASD  چقدر خطرناک است؟ آیا نقص دیواره دهلیزی در بدن نوزاد، منجر به مرگ و معلولیت می شود؟ علائم، تشخیص و درمان سوراخ دهلیزی در قلب نوزاد چیست؟ در این گفتار برای مشتاقان نی نی ناش ، اطلاعات خوب و جامعی درباره سوراخ های دهلیزی در قلب نوزاد ارائه شده تا والدین گرامی، اشراف اطلاعاتی خوبی به این موضوع به روایت پزشکان متخصص داشته باشند.

سوراخ  در قلب نوزاد اکثرا شامل بیماری  های وی اس دی و ای اس دی است که نگرانی هایی را برای والدین به دنبال داشته است. اما بسیاری از این مشکلات با روش های درمانی دارویی و جراحی تهاجمی یا خود به خود، مرتفع می شود و نباید نگران بود.

اگر  نوزاد شما نیز به سوراخ دهلیزی در قلب مبتلا شده یا تجربه ای در این باره دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

سوراخ قلب نوزاد چیست؟

سوراخ قلب نوزاد یا نقص دیواره دهلیزی که ATRIAL SEPTAL DEFECT نامیده می شود، نقصی مادرزادی در بدن جنین است. یک سوراخ در دیوار یا همان تیغه میانی قلب وجود دارد که در بین حفره های فوقانی قلب بوجود می آید.

اندازه این سوراخ متفاوت است و این احتمال وجود دارد که به خودی خود بسته شده و نیازی به جراحی نداشته باشد. نقص سپتوم دهلیزی از  انواع نقص های مادرزادی قلب بوده و چون مادرزادی است، در بدو تولد در بدن نوزاد وجود دارد و این گونه نیست که سبک زندگی و رژیم غذایی کودک یا مادر، عامل اصلی به وجود آمدن سوراخ دهلیزی باشد. در حال حاضر، پزشکی ، نمی تواند چنین حکمی صادر کند.

قلب جنین در دوران بارداری تشکیل می شود. چندین سوراخ در دیواره  حفره های فوقانی قلب (دهلیزها) وجود داشته که معمولا در طول بارداری یا پس از تولد، مسدود می شود. اگر یکی از حفره ها مسدود نشود، سوراخی بر جای می گذارد که به آن نقص تیغه دهلیزی اطلاق می شود. با این سوراخ، میزان عبور خون از طریق ریه ها افزایش یافته و می تواند پس از گذشت زمان، آسیب های جدی به رگ های خونی ریه وارد کند.

دقت کنید که هر نوع آسیب به رگ های خونی در ریه ممکن است که در بزرگسالی، فشار خون بالا در ریه و نارسایی قلبی را ایجاد کند. ضربان قلب غیرطبیعی و افزایش  خطر سکته مغزی از دیگر مصیبت هایی است که کودکان در بزرگسالانی به آن مبتلا می شوند. لذا باید این چالش را جدی گرفت و برای درمان آن در اسرع وقت با طب مدرن تلاش کرد.

علت شیوع سوراخ قلب نوزاد

با بررسی سامانه های ردیابی نقایص مادرزادی در سال 2019 میلادی، گروهی از متخصصان به این نتیجه رسیدند که هر ساله چند هزار نوزاد که در آمریکا متولد می شوند، با نقص دهلیزی متولد می شوند. یعنی از هر 20 هزار کودک، یک کودک نقص دهلیزی دارند.

بسیاری  از دلایل ایجاد نقص دیواره دهلیزی در نوزادان، شناخته شده نیست و ناشناخته مانده است و علم هنوز پاسخ قطعی برای این عارضه ندارد. بعضی از نوزاد ها به دلیل تغییراتی که در ژن یا کرموزوم آن ها ایجاد می شود، نقص قلبی دارند. ترکیب ژن ها و سایر عوامل خطرزا نیز می تواند از دلایل ایجاد نقص دهلیزی باشد. البته رژیم غذایی مادر و سبک زندگی مادر نیز می تواند از سلسله  دلایل به وجود آورنده سوراخ دهلیزی در نوزادان باشد.

اما مشخص نشده که فلان غذا یا میوه یا نوشیدنی، عامل اصلی یا محرک ایجاد سوراخ دهلیزی در قلب کودکان هست یا خیر.

 

بیشتر بخوانید : چرا نوزاد در خواب می‌خندد؟

 

روش تشخیص سوراخ قلب نوزاد

به منظور تشخیص سوراخ  قلب نوزاد، آزمایشات غربالگری در دستور کار  قرار می گیرد. گاها نقص دهلیز کودک، تا بزرگسالی هم تشخیص داده نمی شود. آزمایشگات قبل تولد برای ارزیابی نقص مادرزادی توصیه می شود. نقص سپتوم دهلیزی ممکن است که در طی سونوگرافی دیده شود اما به اندازه سوراخ و محل قرارگیری آن نیز بستگی دارد. اگر پزشک به عارضه سوراخ قلب در نوزادی مشکوک باشد، متخصص سونوگرافی باید بررسی های لازم را انجام دهد.

گاها پس از تولد، سوراخ قلب نوزاد نیز وجود داشته اما بعضا نوزادان هیچ علائمی ندارند.

اگر صدای غیرمعمولی در قلب نوزاد شنیده شود، پزشک عمومی به کارکرد قلب، مشکوک می شود. این صدا در حفره های تیغه دهلیزی ایجاد شده و کودک برای  معاینه به پزشک متخصص قلب کودک ارجاع می شود. این پزشک در تشخیص و درمان بیماری های قلبی در کودکان و نوجوانان متخصص است. اشعه ایکس قفسه سینه، تصویری از قلب و اندام اطراف و سابقه ای از فعالیت الکتریکی قلب و استالکتروکاردیوگرام یا  EKG از جمله اقدماتی برای  تشخیص سوراخ قلب نوزاد است.

استاکوکاردیوگرام که عموم آن را اکو قلب می دانند، از دیگر روش های  تشخیص سوراخ دهلیزی در قلب نوزاد است. تصویری از قلب و جریان خون از بخش مختلف ، می تواند تیم درمان را در آسیب شناسی دقیق تر، یاری دهد. اکو، معمولا ابزار  اصلی که برای تشخیص ASD مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم نقص بزرگ یا درمان نشده دیواره دهلیزی

علائم و نشانه های نقص بزرگ یا درمان نشده در دیواره دهلیزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت های مکرر تنفسی یا ریوی
  • مشکلات تنفسی در کودکان
  • خستگی نوزاد در زمان تغذیه
  • تنگی نفس هنگام فعالیت یا ورزش عادی
  • ضربان قلب تند یا احساس کردن ضربان قلب
  • سوفل قبلی یا صدای هولناکی که یا استتوسکوپ شنیده می شود.
  • تورم کردن پا ها
  • درد هایی که در ناحیه معده احساس می شود
  • سکته قلبی

تشخیص صدا های نامتعادل قلب در زمان گوش دادن به قلب یک شخص یا استتوسکوپ است. اگر این صدا ها شنیده شود، علائم یا نشانه های دیگری هم وجود دارد. لذا سونوگرافی قلب  را باید جدی گرفت.

روش های درمان سوراخ دهلیزی قلب نوزادان

برای درمان سوراخ دهلیزی قلب نوزاد یا بزرگسالان، فاکتورهایی چون سن ، جدی بودن علائم ، اندازه سوراخ و وجود سایر شرایط، اهمیت داشته و باید جمیع جهات در نظر گرفته شود. بعضا به منظور ترمیم سوراخ، به جراحی نیاز داریم. گاها دارو هایی برای کمک به درمان علائم سوراخ دهلیزی قلب نوزاد، پیشنهاد می شود تا بتواند سوراخ را ترمیم  کند.

اگر عارصه سوراخ قلب نوزاد شما در قلب تشخیص داده شود، ارائه دهنده خدمات بهداشتی احتمال دارد که بخواهد تا مدتی آن را کنترل کند تا ببیند که به خودی خود، بسته می شود یا نه. در این بازه زمانی، پزشک متخصص قلب، ممکن است علائم را با دارو درمان کرده و ممکن است برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی  در زندگی ، جراحی نقص سپتوم دهلیزی  را برای کودک دارای نقص بزرگ دیواره دهلیزی توصیه شود.

باید توجه داشت که مسدود کردن سوراخ قلب توسط جراحی، برای بزرگسالی که با تشدید علائم روبرو هست، توصیه  می شود. مسدود کردن سوراخ ممکن است  یا جراحی قلب باز صورت بگیرد. مراقبت های بعدی مثل اندازه حفره و سن فرد و بررسی نقایص مادرزادی در دستور کار تیم درمان قرار می گیرد.

نکات مهم پس از جراحی کودک

  • متخصص قلب و عروق بایستی پیشرفت بهبود کودک را بررسی کند.
  • نوار قلب یا اکوکاردیوگرافی الزامی است. اما الزامش را پزشک تعیین می کند. این کار به این منظور است که پزشک آگاهی یابد که نقص قلب کاملا بسته شده است.
  • بهبودی سریع پس از جراحی، قابل انتظار است. البته  ویزیت های برنامه ریزی شده نیز باید جدی گرفته شود.
  • اگر نوزاد شما پس از جراحی، مشکل تنفسی دارد، با پزشک تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : عفونت گوش نوزاد و موارد مربوط به آن

علائم پس از جراحی

اگر کودک شما یکی از این علائم را دارد با پزشک تماس بگیرید:

  • مشاهده رنگ مایل به آبی در اطراف دهان یا روی لب ها و زبان
  • مشاهده اشتهای کم کودک یا مشکل در تغذیه
  • عدم افزایش وزن یا حتی کاهش وزن کودک
  • بی حالی یا کاهش سطح فعالیت کودک
  • تب پایدار یا غیر قابل توضیح
  • افزایش درد
  • حساسیت به لمس

اگر کودک شما با بیماری قلبی روبرو است یا به سوراخ دهلیزی قلب مبتلا است، نگران نباشید. چون سیستم پزشکی کشور به  خوبی می تواند اقدامات درمانی را برای درمان صحیح کودک شما در دستور کار قرار  دهد. اکنون بسیاری از کودکانی که تحت درمان بیماری سوراخ قلب نوزاد قرار گرفته اند، زندگی سالم و شاداب داشته و در فعالیت های ورزشی سنگین هم مشکل ندارند.

چند نکته خیلی مهم

  • همه نوزادانی که سوراخ قلب دارند، نیاز به جراحی ندارند.
  • بیش تر بیماران مبتلا به نقص قلب، هیچ نشانه ای ندارند.
  • بلافاصله پس از تولد نوزاد خود از پزشک بخواهید که ناهنجاری های مادرزادی را بررسی کند.
  • هر شکی به نقص ساختاری قلب بایستی به متخصص قلب ارجاع شود و ربطی به متخصص اطفال ندارد.
  • اگر گرفتگی قلب در کودک تشخیص داده شود، آنژیوگرافی تجویز می شود که نگران کننده نیست.
  • هیچ تضمیمی وجود ندارد که نقص سوراخ دهلیزی قلب پیش از تولد نوزاد تشخیص داده شود.
  • سونوگرافی روزانه برای بررسی قلب در حدود دوازده هفته برای بررسی نقص های قلبی صورت می گیرد.
  • همه نقایص قلب نیاز به درمان خاصی ندارد.
  • اگر نوزاد شما دارای یک سوراخ قلب مثل نقص جدار بطنی است، درمانی نیاز ندارد.
  • دندان پزشکی و مراقبت های دهان و دندان را جدی بگیرید. چون بیماری های دهان و دندان شما می تواند کارکرد صحیح قلب را تهدید کند.
  • هر نقصی در نزدیکی دریچه خروجی سمت چپ در قلب می تواند منجر به آسیب به دریچه و بازگشت خون از آن دریچه شود.
مخاطب گرامی

اگر درباره این عارضه، تجربه یا پرسشی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار درج کنید. لینک این گفتار را از طریق کانال هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید به اطلاع مادران و دوستان و آشنایان برسانید. ما را در شبکه های اجتماعی دنبال  کنید تا در جریان جدید ترین مطالب درباره سلامتی مادر و کودک قرار بگیرید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفر در دوران بارداری نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

 سفر در بارداری

سفر در دوران بارداری ضرر خاصی ندارد اگر مادر بایدها و نبایدهایی را رعایت کند . در طول سفر خانم باردار باید از عواملی که

ادامه مطلب
بوسیدن نوزاد
نوزاد
مدیر سایت

چرا نباید نوزاد را بوسید؟

بوسیدن نوزاد احتمالا یکی از پر اشتباه ترین رفتار های اقوام و خویشاوندان و نزدیکان و دوست و آشنای والدین یک نوزاد است که سلامتی

ادامه مطلب