عفونت ادراری در کودک نی نی ناش

همه چیز درباره عفونت های ادراری در کودکان

عفونت های ادراری در کودکان را باید جدی گرفت و نسبت به درمان کامل این اختلال با طب مدرن اقدام کرد. عفونت ادراری در کودکان به کلیه کودکان کم تر از 5 سال  آسیب جدی وارد خواهد کرد و به جز در چند ماهه نخست زندگی، عفونت های سیستم ادراری و کلیه ها در دختر بچه ها بیش تر بروز می کند. تاثیر عفونت ادراری کودکان بر یک سندرم خاص کلیوی که نفروتیک نامیده می شود و موجب نقص سیستم ایمنی می شود قابل توجه است. طبق اعلام رئیس انجمن نورویورولوژی کشور در سال 1399، 10 درصد کودکان دچار عفونت ادراری می شوند.

در این گفتار برای مشتاقان نی نی ناش اطلاعات خوبی به روایت متخصصان کلیه ارائه شده است. اگر کودک شما تجربه عفونت ادراری داشته یا نظری درباره روش های درمانی مدرن و طب سنتی دارید،  مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

عفونت ادراری کودکان چیست؟

عفونت ادرار از  عفونت های رایج در شیرخواران و کودکان است که مربوط به سیستم ادراری است. همان طور که در ابتدای این گفتار نی نی ناش گفته شد، عفونت ادراری در دختران بیش تر از پسران دیده می شود. زمانی کودک شما مبتلا به عفونت ادراری می شود که باکتری ها به مثانه یا کلیه رسیده باشند. ممکن است که عفونت ادراری در کودکان منجر به تب یا استفراغ و افزایش بهانه گیری کودک شود.

کودکان بیش از پنج سال  ممکن است با تب و احساس درد و سوزش هنگام ادرار کردن روبرو شوند. تکرر ادرار و درد های زیر شکم از جمله علائم عفونت های ادراری در کودکان است. فکر  نکنید عفونت ادراری در کودکان با رژیم غذایی و طب سنتی بر طرف می شود. بایستی نسبت به درمان کامل آن اقدام کرد. عفونت ادراری پس از درمان، معمولا پس از یک هفته بهبود پیدا میکند. مصرف آنتی بیوتیک ها، سبب نابودی میکروب شده و با ویتامین تراپی می تواند سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت کرد. آب زیاد برای هیدراته نگهداشته شدن بدن کودکان ضروری است.

به منظور اطمینان از عملکرد آنتی بیوتیک کودک بایستی تا آخرین دوز تجویز شده توسط پزشک معالج مصرف شود حتی اگر کودک رو به بهودی باشد.

عفونت ادراری در کودکان اگر مثانه را فقط درگیر کند، عفونت مثانه  یا سیستیت و اگر کلیه را در گیر  کند به  آن پیلونفریت گفته می شود. بیماری عفونت ادراری می تواند سبب تخریب بخشی از کلیه  و ایجاد فشار خون و نارسایی کلیه شود. لذا درمان فوری آن توصیه می شود.

 

بیشتر بخوانید : درمان گل مژه کودکان

 

دلایل عفونت ادراری در کودکان

وقتی کودک شما در سرویس بهداشتی با دستمال توالت هم زمان هم  مقعد و هم اندام تناسلی خود را تمیز میکند، این عفونت رخ می دهد. در دختران شایع تر از پسران است. چون فاصله مقعد با مجاری ادرار در دختران نزدیک تر از پسران است.

در نوزاد، ذرات مدفوع از پوشک به مجاری ادرار رسیده به خصوص اگر نوزاد هنگام تعویض پوشک، تحرک زیادی داشته باشد. برخی از کودکان دچار عفونت ادراری شده و برخی دیگر مصون هستند. این  امر دلیل قطعی ندارد. برخی از کودکان به دلیل مشکلات تخلیه مثانه، ممکن است که در برابر عفونت ادراری آسیب پذیری  بیش تری نشان دهند.

چرا تخلیه مثانه به خوبی صورت نمی گیرد؟

دلایل زیر را در نظر داشته باشید:

  • یبوست از مشکلات رایج و متداول در میان کودکان است. یبوست می تواند سببتورم بخشی از روده  شده و سبب فشار بر مثانه می شود که تخلیه طبیعی آن را با مشکل مواجه میکند.
  • سندرم اختلال دفع از دیگر عوامل مشکلات تخلیه کامل مثانه است. در این بیماری نسبتا شایع، کودکان مدفوع  خود را تخلیه نکرده و حتی  اگر نیاز  به  دفع  مدفوع داشته باشند، از  انجامش پرهیز میکنند.
  • برگشت ادراری از بیماری های نادر است که سبب جلوگیری از تخلیه کامل مثانه می شود. در طی این موضوع، ادرار دوباره در مجاری ادراری به سمت مثانه و کلیه جریان پیدا می کند. این عارضه به دلیل مشکلات دریچه مجاری ادرار که به مثانه وارد می شود رخ می دهد.

عوامل مستعد کننده عفونت ادراری در کودکان

موارد زیر از عوامل تسریع عفونت ادرار در کودک است:

  • عفونت ادراری در پسران زیر یک سال و دختران زیر 4 سال بسیار شایع است.
  • ختنه نشدن پسران از عوامل عفونت ادراری است. پسری که ختنه نشده باشد، 4 تا 8 برابر پسری که ختنه شده است دچار عفونت ادراری می شود.
  • عفونت ادراری در دختران 4 برابر پسران است.
  • عفونت ادراری در سفید پوستان شایع تر از سیاه پوستان است.
  • عوامل ژنتیکی از موارد مهم در عفونت ادراری است. سابقه عفونت ادراری در یک خانواده و اقوام، سبب افزایش احتمال ابتلای کودکان آن قوم به عفونت می شود.
  • برگشت ادرار نیز که قبلا گفتیم از دلایل مهم است.

چه زمانی باید به عفونت ادراری در کودکان شک کرد؟

در کودک زیر یک ماه، بیماری با علائمی مثل تب یا کم شدن حرارات بدن همراه می شود. بی اشتهایی، تحریک پذیری و شلی و اسهال و کم شدن حجم ادرار و زردی و از بین رفتن واکنش های نوزادی، از جمله عواملی است که سبب عفونت ادراری در کودکان می شود. در سنین بالاتر نیز بوی بد ادرار و سوزش و تکرر ادرار و بی اختیاری و شب ادراری و درد پهلو از جمله دلایل عفونت ادراری است.

البته اسهال و درد مزمن و عدم افزایش وزن و بی اشتهایی نیز می تواند از دلایل عفونت ادراری باشد. عفونت ادراری کودک خود را باید بررسی کنید.

چگونه عفونت ادراری تشخیص داده می شود؟

عفونت ادراری را می توان با آزمایش یا کشت ادرار بررسی کرد. نمونه ادراری بایستی استریل گرفته شده و در فاصله کم تر از 2 ساعت تحویل آزمایشگاه شود. در صورت کشت مثبت، پیش از شروع آنتی بیوتیک توسط پزشک، مجددا کشت فرستاده شود. البته انجام آزمایش خون به صلاحدید پزشک انجام  می شود.  اگر عفونت ادراری کودک با تب همراه است، کشت مایع نخاع نیز الزامی است. چون امکان بروز مننژیت وجود دارد. سونوگرافی کلیه نیز شاید نیاز  باشد.

حتی اگر کودک شما فقط یک بار مبتلا به عفونت ادراری باشد، سونوگرافی کلیه الزامی است. عکس رنگی مثانه نیز گاها نیاز  است. مخصوصا اسکن کلیه. در سونوگرافی کلیه و مثانه انسداد، ورم کلیه و اختلالات ساختاری مثانه و کلیه مشخص است.

شصت تا هشتاد درصد دخترانی که به عفونت ادراری مبتلا می شوند طی هجده ماه پس از آن مجدد مبتلا می شوند. قطع آنتی بیوتیک نباید خودسرانه  انجام شود و باید طبق تجویز پزشک باشد. در مصرف  آنتی بیوتیک پروفیلاکسی بایستی نظر پزشک معالج اخذ شود. از درمان اینترنتی پرهیز کنید! طب سنتی نیز موضوعی است که باید زیر  نظر متخصص در نظر گرفته شود. اما تمشک کوهی اثر خوبی دارد. پروبیوتیک  ها نیز در درمان موثر است.

روش پیشگیری از عفونت ادراری در کودکان چگونه است؟

به منظور جلوگیری از عفونت ادراری  بایستی رژیم  غذایی و سبک زندگی  خوبی را در دستور کار گذاشت اما همه این ها باز هم  دلایل قطعی برای پیشگیری از عفونت ادراری در کودمان نیست. جلوگیری کامل از عفونت ادراری در دوران کودکی امکان پذیر نیست. اما می توانید با اقداماتی، خطر ابتلا را کاهش دهید. توصیه های زیر که توسط متخصصان مجاری ادرار ارائه شده را در نظر داشته باشید:

  • کودک خود را پس از تولد تا شش ماهگی شیر دهید.
  • به دختران آموزش دهید که خود را از عقب به جلو تمییز کنند.
  • مطمئن شوید که کودک آب و مایعات کافی می نوشد.
  • دستشویی رفتن منظم را به کودک یاد دهید.
  • از کودک بخواهید دستشویی خود را به تاخیر نیاندازد.
  • از تهیه لباس زیر نایلونی برای کودک اجتناب کنید.
  • از صابون معطر و یا حباب در حمام استفاده نکنید.

عفونت ادراری در کودکان اگر جدی گرفته نشود، یک زنگ خطر جدی است. شیرخور تا  نوزاد و کودکان تا 18 سال را تهدید می کند. به کرونا و پسا کرونا نیز ربطی ندارد. به این که شما غذاهای ارگانیک مصرف میکنید یا غیر ارگانیگ نیز بی ارتباط است.

عفونت دستگاه ادراری فوقانی و عفونت دستگاه ادراری تحتانی باید جدی گرفته شود.

مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره عفونت های ادراری کودکان دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. مصرف آب را افزایش و مصرف زیاد نمک را کاهش دهید. مصرف فست فودها، آب بدن را از بین می برد. سبک زندگی خوب و رژیم غذایی سالم  شما و فرزندانتان را از ابتلا به بسیاری از بیماری های کلیوی و قلبی و دستگاه گورارش نجات می دهد.

لینک این گفتار را از طریق کانال و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید. صفحات ما در شبکه های اجتماعی را دنبال کنید تا در جریان اطلاعات خوب درباره بهداشت مادر و کودکان قرار بگیرید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته یازدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته یازدهم بارداری

اکنون هفته دهم از بارداری نیز سپری شده و وارد هفته یازدهم از بارداری شده اید، حالا نیاز است بدانید در این هفته و هفته

ادامه مطلب