احتمال بارداری در دوران شیردهی

احتمال بارداری در دوران شیردهی+راهکار برای پیشگیری

شاید یکی از سوالات بسیار مهمی که بعد از زایمان برای خانم ها به وجود می آید، احتمال بارداری در دوران شیردهی باشد. پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی ضروری است، زیرا شیردهی نمی تواند تضمینی برای عدم بارداری باشد. البته این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که بارداری در دوران شیر دهی کاهش می یابد اما به طور صد در صدی نمی توان شیردهی را به عنوان یکی از روش های پیشگیری از بارداری دانست.

بارداری در زمان شیردهی محتمل بوده و نیاز است تا از یک روش جلوگیری برای پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی استفاده کرد. احتمال بارداری در دوران شیر دهی در برخی از حالات بیشتر و در بعضی از حالات دیگر کاهش می یابد. بدین ترتیب همه حالاتی که باعث افزایش یا کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی شده در ادامه آورده شده تا خانم هایی که در دوران شیردهی قرار دارند، بتواند بیشترین استفاده را از این مطلب داشته باشند.

  • آمنوره شیردهی چیست؟
  • شیردهی چه تاثیری بر بارداری دارد؟
  • تا چه زمانی شیردهی می تواند از حاملگی جلوگیری کند؟
  • مواردی که باعث افزایش احتمال بارداری در زمان شیردهی می شوند، کدامند؟
  • مواردی که باعث کاهش احتمال بارداری در زمان شیردهی می شوند، کدامند؟
  • روش های مناسب برای پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی کدامند؟
  • در چه مواردی شیردهی در دوران بارداری می تواند مشکل ساز شود؟
دوران شیردهی از اهمیت بسیار زیادی برای مادران دارد، بدین ترتیب اطلاعات کافی در مورد احتمال بارداری در دوران شیر دهی می تواند برای خانم هایی که تازه زایمان کرده اند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.

آمنوره شیردهی چیست؟

زمانی که خانمی پس از زایمان به طور کامل نوزاد را شیر داده، یعنی نوزاد فقط شیر را از سینه مادر دریافت کرده و تعداد دفعات شیر دادن نیز زیاد باشد، سیکل قاعدگی به تاخیر افتاده و تخمک گذاری نیز انجام نمی شود، به این حالت آمنوره شیردهی گفته می شود. البته با وجود آمنوره شیردهی، باز هم احتمال بارداری در دوران شیردهی وجود دارد.

با توجه به اینکه آمنوره شیردهی تا حدودی بارداری را به تاخیر انداخته و از حاملگی پیشگیری می کند، اما افرادی که قصد بارداری ندارند، بهتر است به این روش برای کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی بسنده نکنند.

به همین دلیل بهتر است حتی در دوران شیردهی نیز یکی از روش های معمول که برای جلوگیری از بارداری مناسب بوده، انتخاب شود. آمنوره شیردهی با اینکه اغلب افراد آن را به عنوان روشی برای کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی می دانند، باز هم به طور قطعی قابل اطمینان نیست.

شیردهی چه تاثیری بر بارداری دارد؟

با توجه به اینکه شیردهی از طریق سینه ها بوده و با شیر دادن به نوزاد معمولا نوک سینه ها بیش از هر نقطه دیگری تحریک می شود، لذا هورمون پرولاکتین نیز تحریک می شود. تاثیرات منفی تحریک هورمون پرولاکتین بر روی هورمون های مربوط به تولید مثل بر هیچکس پوشیده نیست، لذا شیردهی می تواند تاثیر منفی بر روی بارداری داشته باشد. جلوگیری از تخمک گذاری، قدرت باروری خانم ها را کاهش داده و می تواند آن را به صفر نیز برساند. پرولاکتین می تواند چرخه قاعدگی را نیز متوقف کرده و یا فعالیت آن را به تاخیر بیندازد.

با توجه به اینکه سطح پرولاکتین در دوران شیردهی افزایش می یابد، اما با این وجود باز هم نمی توان این موضوع را یک روش کاملا مطمئن برای کاهش احتمال بارداری در دوران شیردهی دانست. بدین ترتیب بهتر است روش هایی را برای پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی مورد استفاده قرار داد که احتمال بارداری را به حداقل می رسانند.

تا چه زمانی شیردهی می تواند از احتمال بارداری در دوران شیردهی جلوگیری کند؟

معمولا تا زمانی شیردهی می تواند تا حدود نسبی به کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی کمک کند که شیردهی به صورت منظم ادامه داشته باشد. خانم هایی که در طول روز یک الی دو بار و یا با فاصله زمانی زیاد به نوزاد شیر می دهند، حتی به طور نسبی هم نمی توانند از بارداری پیشگیری کرده و به احتمال زیاد در صورت اقدام برای بارداری، در مدت زمان کوتاهی حامله می شوند.

بهتر است خانم هایی زایمان می کنند، شیردهی را به طور منظم ادامه دهند تا احتمال بارداری در آنها کاهش یابد. در صورتی که تمایل به بارداری وجود داشته باشد می توان دفعات شیردهی را کاهش داد.

مواردی که باعث افزایش احتمال بارداری در زمان شیردهی می شوند، کدامند؟

گزینه های بسیار زیادی وجود دارد که باعث می شود احتمال بارداری در دوران شیر دهی افزایش یابد. با توجه به اهمیت بسیار زیادی که این موضوع دارد، نیاز است تا خانم هایی که در دوران پس از زایمان قرار دارند، با این موارد آشنایی کامل داشته باشند. به همین خاطر در ادامه همه این موارد به صورت تیتر وار آمده اند تا خانم ها با آنها به خوبی آشنا شوند.

  • سن نوزاد بالای 6 ماه
  • شروع مجدد قاعدگی
  • دوشیدن شیر و عدم تغذیه از پستان مادر
  • شیر دادن به صورت نامنظم و گاه گاه
  • استفاده مداوم از پستانک
  • و…

مواردی که باعث کاهش احتمال بارداری در زمان شیردهی می شوند، کدامند؟

برای کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی باید یک سری کارها توسط خانم ها انجام شود تا بارداری به تاخیر بیفتد. بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند در دوران شیردهی با توجه به اینکه نوزاد آنها کوچک بوده، باردار نشوند تا بچه بزرگ شده و سپس اقدام به بارداری مجدد نمایند. بدین ترتیب نیاز است همه خانم ها با این موارد آشنا شوند تا بتوانند به کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی کمک کنند.

  • کمتر بودن سن نوزاد از 6 ماه
  • عدم شروع مجدد دوران قاعدگی
  • عدم دوشیدن شیر
  • شیر دادن به صورت منظم
  • عدم استفاده از پستانک
  • و…

روش های مناسب برای پیشگیری از احتمال بارداری در دوران شیردهی کدامند؟

روش های بسیار زیادی برای کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی وجود دارد. هر کدام از ای روش ها می توانند میزان احتمال بارداری در دوران شیر دهی تا حدود زیادی کاهش داده و به صفر نزدیک نماید. استفاده از روشهای مختلف کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی بسیار مهم بوده و همه خانم ها باید با این روشها آشنایی کامل داشته باشند.

استفاده از کاندوم های زنانه و مردانه برای پیشگیری از احتمال بارداری در دوران شیردهی

نصب کاندوم بسیار ساده و راحت بوده و از طرفی از بروز بیماری های مقاربتی نیز پیشگیری می کند. بدین ترتیب کاندوم را می توان یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی دانست. کاندوم ها دارای انواع مختلفی بوده که بر اساس نیاز می توان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

دیافراگم یا کلاهک برای پیشگیری از احتمال بارداری در دوران شیردهی

معمولا دیافراگم یا کلاهک قابلیت نصب بر روی دهانه رحم را دارد. این محصول سیلیکونی بوده و بسیار نرم است. استفاده صحیح از دیافراگم می تواند از 92 تا 96 درصد احتمال بارداری در دوران شیر دهی را کاهش دهد.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

استفاده از ایمپلنت پیشگیری از احتمال بارداری در دوران شیردهی

ای محصول را می توان یک لوله کوچک و نازک حاوی پروژسترون در نظر گرفت. معمولا ایمپلنت می تواند تا 99 درصد به کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی کمک کند. ایمپلنت را یک پرستار متخصص در این حوزه می تواند وارد بازوی شما کرده و یا در صورت نیاز آن را خارج نماید.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

استفاده از مینی پیل برای پیشگیری از احتمال بارداری در دوران شیردهی

مینی پیل یا قرص پروژسترون از دیگر محصولاتی به شمار می رود که می تواند به کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی کمک کند. مینی پیل اگر به صورت حرفه ای مصرف شود تا 99 درصد می تواند به کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی کمک کند.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

سیستم داخل رحمی (IUS)

یک قطعه از جنس پلاستیک بوده که مقداری پروژسترون را در بدن تخلیه می کند. این سیستم تاثیر بسیار زیادی بر روی کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی دارد، به همین خاطر استقبال از این روش بسیار زیاد شده است.

دستگاه داخل رحمی (IUD)

این قطعه از مس و پلاستیک ساخته شده و هیچگونه هورمونی را وارد بدن نمی کند. محل قرار گیری این دستگاه در داخل رحم است. یکی از موثرترین روشها برای کاهش احتمال بارداری در دوران شیردهی، دستگاه داخل رحمی است.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

آمپول های ضد بارداری

معمولا این آمپول ها حاوی هورمون پروژسترون است. هر کدام از آمپول های ضد بارداری برای 8 الی 13 هفته احتمال بارداری در دوران شیر دهی را بین 94 الی 99 درصد کاهش می دهند.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

در چه مواردی شیردهی در دوران بارداری می تواند مشکل ساز شود؟

شیردهی در دوران بارداری خطرات خاصی را به دنبال ندارد، اما در برخی از موارد مشورت با پزشک متخصص یا ماما می تواند از بروز مشکلات بزرگی جلوگیری نماید. بدین ترتیب در صورتی که یکی از مواردی که در زیر به آنها اشاره شده ایجاد شود، مراجعه به پزشک می تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد.

  • بارداری پر خطر
  • زایمان زودرس
  • بارداری دوقلو
  • خونریزی یا درد رحم
  • و…

کلام آخر

احتمال بارداری در دوران شیردهی با اینکه بسیار کمتر از زمان های دیگر بوده، اما هنوز هم احتمال بارداری وجود دارد. بدین ترتیب در صورتی که روش مناسبی برای کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی اتخاذ نشود، احتمال بارداری در دوران شیر دهی بیشتر می شود.

روش های بسیار زیادی برای کاهش احتمال بارداری در دوران شیر دهی وجود دارد، معمولا همه این روش ها بیش از 90 درصد به کاهش احتمال بارداری در دوران شیردهی کمک می کنند.
آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *