افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر به چه عواملی بستگی دارد؟

افزایش شیر مادر یکی از مواردی است که خانم ها پس از زایمان بیش از هر چیزی به آن فکر می کنند. با توجه به اینکه تغذیه کامل نوزاد از شیر مادر تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی وی دارد، به همین خاطر خانم ها پس از زایمان تلاش می کنند تا هر طور شده حجم و کیفیت شیر خود را افزایش دهند. شیر مادر باید به قدری زیاد باشد که هر نوزاد بتواند در طول روز 8 الی 12 بار تغذیه کند. در غیر این صورت ممکن است نوزاد به خوبی سیر نشده و به شیر خشک یا سایر غذاهای کمکی احتیاج داشته باشد.

افزایش شیر مادر از راه تغذیه مادر یکی از مهمترین روش ها برای بیشتر شدن شیر مادر است. معمولا مواد غذایی بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد که می توانند بر روی افزایش کیفیت و حجم شیر مادر تاثیر مستقیم داشته باشند. در این مطلب قصد داریم با بهترین خوراکی های موثر در افزایش کیفیت و حجم شیر مادر آشنا شویم تا از این طریق بتوان به تغذیه بهتر نوزادان کمک کرد.

  • چرا بسیاری از مادران به دنبال راه های افزایش شیر خود هستند؟
  • علل شایع کاهش مقدار شیر مادر کدامند؟
  • علائم و نشانه های کاهش شیر مادر کدامند؟
  • راههای افزایش شیر مادر کدامند؟
  • چگونه می توان فهمید نوزاد شیر کافی می خورد؟
  • نقش تغذیه سالم و کافی در افزایش شیرمادر چیست؟
  • نکاتی مهم در شیر دادن به نوزاد
  • برای افزایش شیرمادر چه بخوریم؟
توجه داشته باشید که حداقل تا شش ماه تغذیه نوزاد فقط از طریق شیر مادر بوده، در غیر این صورت ممکن است نوزاد با مشکلات مختلفی در آینده مواجه شود. بدین ترتیب خانم هایی که شیر کافی برای نوزاد خود ندارند، باید تغذیه خود را طوری اصلاح کنند که به افزایش شیر آنها کمک نماید.

چرا بسیاری از افراد به دنبال راه های افزایش شیر مادر هستند؟

با توجه به تحقیقات گسترده و طبق اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزادان به شمار می رود و بهتر است که تا شش ماهگی نوزاد از هیچ ماده غذایی بجز شیر مادر استفاده نکند.بعد از شش ماهگی کم کم می توان غذاهای کمکی را به برنامه غذایی نوزاد اضافه کرد اما همچنان شیر مادر نیز باید در برنامه غذایی نوزاد وجود داشته باشد. بهتر است تا دو سالگی نوزاد علاوه بر غذاهای کمکی، از شیر مادر نیز تغذیه کند. بعد از گذشت 2 سال می توان به طور آهسته مقدار شیر مادر را برنامه غذایی نوزاد حذف کرد.

ترکیباتی که در شیر مادر وجود داشته، در هیچ غذای کمکی یا شیر خشکی وجود ندارد، بدین ترتیب افرادی که شیر کافی برای نوزاد خود دارند، به هیچ عنوان نباید آن را از نوزاد خود دریغ نمایند. روشهای ساده ای برای افزایش حجم و کیفیت شیر مادر نیز وجود دارد.

علل شایع کاهش مقدار شیر مادر کدامند؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که به کاهش شیر مادر منجر می شوند. به همین خاطر نیاز است تا مادران پس از زایمان به این موارد توجه ویژه ای داشته باشند تا با کاهش شیر مواجه نشوند. در صورتی که از این موارد جلوگیری شود، شاهد افزایش شیر مادر خواهیم بود. با توجه به اینکه افزایش شیرمادر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اغلب خانم ها پس از زایمان به دنبال از بین بردن علل کاهش مقدار شیر هستند. در ادامه برخی از مهمترین علل کاهش مقدار شیر مادر معرفی شده تا همه افراد با آنها آشنا شوند.

  • مشکلات هورمونی
  • بافت غددی نامناسب
  • مصرف برخی از داروهای شیمیایی مثل قرص بروموکریپتین
  • مصرف برخی از گیاهان دارویی مثل نعناع، جعفری، مریم گلی و…
  • مصرف قرص های هورمونی جلوگیری از بارداری
  • جراحی زیبایی سینه
بهتر است برای جلوگیری از کاهش شیر مادر در دوران شیردهی، از به وجود آمدن هر کدام از این علت ها جلوگیری کرده تا بتوان شیر باکیفیت و همچنین با حجم بیشتری را برای نوزاد فراهم کرد.

علائم و نشانه های کاهش شیر مادر کدامند؟

با توجه به اینکه علامت و نشانه خاصی برای تشخیص کاهش شیر مادر وجود ندارد، اما برخی از عوامل می توانند به تشخیص این موضوع کمک نمایند. به همین خاطر در ادامه همه این موارد معرفی شده تا خانم هایی که با این مشکل مواجه بوده، سریعتر بتوانند متوجه موضوع شده و راهکار مناسب برای حل آن را پیدا کنند.

  • به وجود آمدن مشکل در خوردن شیر به مقدار کافی در هر دوره شیردهی
  • گریه کردن مکرر نوزاد هر چند دقیقه یک بار به خاطر گرسنگی
  • عدم افزایش وزن نوزاد پس از گذشت 2 هفته از تولد
  • عدم وجود صدای بلعیدن شیر در هنگام شیردهی به نوزاد
  • عدم احساس بیرون آمدن شیر از سینه ها
  • کمتر شدن دفعات خیس کردن پوشک از 4 الی 5 دفعه در طول روز
  • رها کردن سینه مادر پس از گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی
  • عدم مشاهده شیر در کناره دهان نوزاد در هنگام شیردهی
در صورت مشاهده هر کدام از علائم و نشانه های کاهش شیر مادر، باید سریع اقدامات لازم برای افزایش شیر خود و یا در صورت نیاز استفاده از شیر خشک را آغاز کرده تا نوزاد به طور کامل سیر شود.

راههای ساده افزایش شیر مادر کدامند؟

روش های بسیار ساده و پیش پا افتاده ای برای افزایش شیر مادر وجود داشته که با وجود سادگی، تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش شیرمادر دارند. بدین ترتیب لازم است خانم هایی که در مرحله شیردهی قرار دارند، با این روش ها آشا شوند تا بتوانند از آنها بیشتری استفاده را ببرند.

  • افزایش شیردهی
  • عدم مصرف نیکوتین و مشروبات الکلی
  • عدم مصرف داروهای هورمونی
  • حفظ آرامش و خونسردی
  • مصرف مایعات به اندازه کافی
روش های ساده، هیچ گونه هزینه و سختی برای انجام دادن به همراه ندارند، بدین ترتیب به راحتی می توان کیفیت و حجم شیر خود را افزایش داد. همه خانم ها می توانند از روش های فوق برای افزایش شیر در دوران شیردهی استفاده کنند.

چگونه می توان فهمید نوزاد شیر کافی می خورد؟

تا کنون راه علمی و قطعی برای متوجه شدن مصرف شیر به مقدار کافی توسط نوزاد وجود نداشته، اما وجود برخی از علائم و نشانه ها به مادر کمک می کند تا متوجه شود شیر مصرفی توسط نوزاد برای او کافی است یا خیر، در صورتی کافی نبودن شیر مصرفی محرز شود، باید مواد غذایی که در افزایش شیر مادر موثر بوده به برنامه غذایی مادر اضافه شوند. در ادامه برخی از مهمترین علائم برای تشخیص کافی بودن شیر مصرفی توسط نوزاد معرفی می شود.

  • افزایش وزن نوزاد با توجه به استانداردهای موجود
  • شنیده شدن صدای بلعیدن شیر در هنگام شیردهی
  • رعایت نوبت های 8 الی 12 گانه شیردهی و سیر بودن نوزاد بین هر نوبت
  • احساس پر بود سینه ها قبل از شیردهی و سبکی آنها بعد از شیردهی
چنانچه محرز شود که شیر مادر برای نوزاد کافی نیست، باید روش های مناسب برای افزایش شیرمادر مورد استفاده قرار گیرند. مصرف شیر به مقدار کافی در سلامت و شادابی نوزاد تاثیر بسزایی دارد.

نقش تغذیه سالم و کافی در افزایش شیر مادر چیست؟

تغذیه یکی از اساسی ترین کارهایی است که می تواند به طور مستقیم در افزایش شیر مادر تاثیر گذاشته و باعث سلامت بیشتر نوزاد شود. معمولا خانم ها در دوران شیردهی علاوه بر سه وعده اصلی، به دو میان وعده نیاز دارند. مواد غذایی که در افزایش شیرمادر تاثیر گذار بوده بسیار زیاد بوده و باید در وعده های اصلی و میان وعده ها گنجانده شود. مصرف انواع ویتامین، پروتئین، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای وران شیردهی ضروری است.

تغذیه مناسب می تواند هم در سلامت مادر و هم در سلامت نوزاد تاثیر گذار باشد. بدین ترتیب بهتر است خانم ها در دوران شیردهی تغذیه را جدی بگیرند.

نکاتی مهم در شیر دادن به نوزاد و افزایش شیر مادر

مکیدن سینه مادر توسط نوزاد

مکیدن سینه مادر توسط نوزاد می توان به افزایش شیرمادر کمک بسیار زیادی کند. بدین ترتیب مار به هیچ عنوان نباید سینه خود را از دهان نوزاد بیرون بکشد. بهتر است رها کردن سینه بر عهده خود نوزاد باشد. بدین ترتیب نوزاد باید تا زمانی که نیاز دارد، خوردن سینه مادر را ادامه دهد. حتی در صورتی که احساس می کنید شیر در سینه های شما وجود ندارد، اجازه دهید نوزاد سینه های شما را بمکد. مکیدن سینه ها توسط نوزاد، سیستم های عصبی مرتبط با تولید شیر را تحریک کرده و این موضوع سبب می شود تا تولید شیر اضافه شود.

نفس عمیق بکشید

نفس عمیق کشیدن و حفظ آرامش می توان به افزایش شیر مادر کمک بسیار زیادی کند. خانم هایی که دارای استرس و اضطراب هستند، نمی توانند شیر با کیفیت و به مقدار کافی برای نوزاد داشته باشند. بدین ترتیب دور کردن هر گونه استرس و اضطراب تاثیر بسزایی در افزایش حجم و کیفیت شیر مادر دارد.

ماساژ سینه

ماساژ سینه می تواند به افزایش جریان شیر در سینه های مادر کمک کند. بدین ترتیب زمانی که نوزاد در حال شیر خوردن است، بهتر است مادر با دست سینه ها را ماساژ دهد. ماساژ سینه ها باید آرام و پیوسته انجام شود. مادرانی که سینه خود را در هنگام شیر دادن ماساژ دهند، شیر بیشتری را در اختیار نوزاد خود قرار می دهند. تغذیه در رشد نوزاد تاثیر بسزایی دارد. بدین ترتیب بهتر است ماساژ سینه از سوی خانم ها فراموش نشود.

خوردن شیر از هر دو سینه

هنگام شیر دادن به نوزاد باید توجه داشته باشید که شیر از هر دو سینه مصرف شود. مصرف شیر از یک سینه باعث می شود سینه دیگر شیر کمتری تولید کرده و این موضوع به کاهش شیر منجر می شود. برای افزایش شیر بهتر است به صورت متناوب سینه ها در اختیار نوزاد قرار گیرند. این کار باعث می شود تا نوزاد در آینده با کمبود شیر مواجه نشود. کمبود شیر می تواند مشکلات جدی برای نوزاد در آینده به وجود آورد.

برای افزایش شیر مادر چه بخوریم؟

خوردن بلغور جو دوسر و کمک به افزایش شیر مادر

یکی از مزایای بلغور جو دوسر انرژی زا بودن آن است. بدین ترتیب به افزایش انرژی مورد نیاز بدن مادر و نوزاد کمک می کند. همچنین بلغور جو دوسر به افزایش شیر کمک می کند.

بلغور جو دوسر و افزایش شیر مادر

صرف ماهی قزل آلا و کمک به افزایش شیر مادر

ماهی قزل آلا از دیگر مواد غذایی موثر در افزایش کیفیت و حجم شیر مادر است. بدین ترتیب برای افزایش شیرمادر بهتر است در طول هفته دو الی سه مرتبه ماهی قزل آلا مصرف شود.

ماهی قزل آلا و افزایش شیر مادر

آشامیدن آب هویج و کمک به افزایش شیر مادر

آب هویج یکی از نوشیدنی های سرشار از ویتامین A بوده که به طرز عجیبی بر روی افزایش شیرمادر تاثیر می گذارد.

آب هویج و افزایش شیر مادر

خوردن کدو و تاثیر آن بر افزایش شیر مادر

کدو را می توان یکی از صیفی جات پر اب دانست. آب موجود در کدو می تواند از کاهش آب بدن جلوگیری کرده و این موضوع کمک می کند تا مادران شیرده با کاهش شیر مواجه نشود.

کدو و افزایش شیر مادر

تاثیر خوردن برگ ریحان بر افزایش شیر مادر

برگ ریحان کمک می کند تا شیر مادر افزایش یافته و از طرفی اثر آرامبخش دارد. برگ ریحان به افزایش ایمنی بدن مادر و نوزاد کمک بسیار زیادی می کند.

برگ ریحان و افزایش شیر مادر

خوردن اسفناج و برگ چغندر و کمک به افزایش شیر مادر

اسفناج و برگ چغندر حاوی آهن بوده و به افزایش سطح ایمنی بدن نیز کمک می کنند. برگ چغند و اسفناج در افزایش شیرمادر نیز تاثیر بسیار زیادی دارند.

اسفناج و برگ چغندر و افزایش شیر مادر

خوردن سیر همراه با غذا و کمک به افزایش شیر مادر

یکی از بهترین مواد غذایی که در طبیعت موجود بوده، سیر است. سیر می تواند به افزایش شیرمادر کمک کند و از ایجاد مشکلات ناشی از سوء تغذیه برای نوزاد کمک می کند.

سیر و افزایش شیر مادر

ران مرغ و تاثیر آن بر افزایش شیر مادر

ران مرغ می تواند کمک کند تا سیستم ایمنی بدن مادر و نوزاد تقویت شود. از طرفی ران مرغ به افزایش شیرمادر کمک بسیار زیادی می کند.

تاثیر شگرف بادام بر افزایش شیر مادر

بادام سرشار از امگا 3 است. امگا 3 موجود در بادام به افزایش شیرمادر کمک می کند.

بادام و افزایش شیر مادر

کلام آخر

افزایش شیر مادر با مصرف مواد غذایی یکی از راهکارهایی است که می تواند برای بدن مادر و جنین فواید بسیار زیادی داشته باشد. با مصرف مواد غذایی مختلف برای افزایش شیرمادر، سیستم ایمنی بدن مادر و نوزاد نیز تقویت می شود. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین کمک می کند تا بدن آنها کمتر دچار بیماری شود.

مواد غذایی که برای افزایش شیرمادر مورد استفاده قرار می گیرند، باید تازه و ارگانیک باشند. به همین خاطر بهتر است از مراکز معتبر آنها را تهیه کرد تا بتوان به سلامت مادر و جنین و همچنین افزایش شیرمادر کمک بسیار زیادی کرد.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته هجدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هجدهم بارداری

با سپری کردن هفته هفدهم بارداری و رسیدن به هفته هجدهم تغییر تحولات بسیار زیادی در زندگی مادر و جنین اتفاق می افتد. اکنون جنین

ادامه مطلب
قلب روی شکم خانم
علائم بارداری
مدیر سایت

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری هفته اول بارداری را پشت سر گذاشته اید و اینک هفته دوم بارداری از جمله هفته هایی از بارداری است که در

ادامه مطلب