قلب روی شکم خانم

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

هفته اول بارداری را پشت سر گذاشته اید و اینک هفته دوم بارداری از جمله هفته هایی از بارداری است که در آن اتفاق مهمی می افتد و آن تثبیت و قطعیت بارداری شما می باشد.

در این هفته نیز باید سعی کنید که از فعالیت های مختلفی که ممکن است بارداری شما را تهدید کند خودداری کنید، معمولا توصیه می‌شود که در هفته دوم بارداری از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین، خوردن برخی از مواد غذایی مانند زعفران خودداری شود و مادر تحت هیچ نوع تنش روحی قرار نگیرد.

بهتر است در تمامی هفته های بارداری به ویژه هفته های اول که ممکن است این دوره جدید برای مادر شوکی شیرین و عجیب باشد، همسر وی و خانواده در کنار او باشند.

بارداری یکی از عجیب ترین و شیرین ترین اتفاق های خلقت می باشد
بارداری در هفته دوم

 

تغییرات مادر در هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری زمانی است که بلاستوسیت که در پی لقاح تخمک و اسپرم به وجود آمده است تبدیل به رویان می شود، در این هفته بلاستوسیت به بافت مخاطی آندومتر می چسبد و در نهایت بارداری شما قطعی می شود.

از طرفی هورمون استروژن افزایش می یابد و در پی آن، دیواره داخلی رحم پرخون تر و ضخیم تر می شود، برای جلوگیری از ریزش دیواره رحم و جلوگیری از دوره قاعدگی، هورمون استروژن افزایش می یابد و این محیط را برای چسبیدن بلاستوسیت به رحم ایده آل می کند.

جنین نیز پس از چسبیدن به بافت آندومتر شروع به تغذیه از بافت خونی رحم می کند؛ به طور کلی به این فرایند لانه گزینی می گوییم در اصطلاح این عبارت به این معنا است که جنین به محلی که باید قرار بگیرد می رود و در آنجا سکنا می گزیند، در آن نقطه شرایط برای رشد و نمو جنین کاملاً فراهم است.

علت مهم بودن هفته دوم بارداری نیز دقیقاً همین مسئله می باشد، مادر باید در بهترین شرایط ممکن باشد تا جنین به بهترین شکل ممکن فرایند لانه گزینی را پشت سر بگذارد.

علائم بارداری در هفته دوم

ممکن است هر فردی در هر هفته از بارداری خویش علائم متفاوتی داشته باشد، اما با اینحال در اغلب موارد همه افراد نشانه هایی را از بارداری خویش خواهند داد.

در هفته دوم بارداری که وقایع مختلفی درون رحم اتفاق می افتد شما با نشانه های مختلفی مواجه خواهید شد که اکنون به آنها اشاره ای مختصر می کنیم:

  • بزرگ شدن سینه ها
  • افزایش حساسیت سینه ها و احساس درد در آنها
  • نوسانات خلق و خو
  • حالت تهوع
  • کمر درد
  • احساس خستگی و بی حوصلگی
  • افزایش وزن و تورم
  • لک بینی
  • ریزش مو
  • نفخ
  • سر درد

معمولاً در هر فرد یک یا چند مورد بالا نمود می یابد و فرد درگیر آنها می شود، شایع ترین آنها احساس کمر درد و خستگی می باشد.

همچنین بخوانید: علائم اولیه بارداری کدامند؟

هفته دوم بارداری
همسران در دوره بارداری با درک شرایط زنان باید در کنار آنها قرار بگیرند و به آنها کمک کنند.

خونریزی ناشی از لانه گزینی به چه صورت است؟

یکی از مسائلی که مادران در هفته دوم کمی نگران آن هستند، خونریزی ناشی از لانه گزینی می باشد، این خونریزی به این معنا نیست که از شما خون زیادی دفع می شود؛ خیر! بلکه ممکن است شاهد لک جزئی باشید که رنگ کدری دارد و در اغلب موارد نارنجی مانند و یا صورتی مایل به قهوه ای است.

در بسیاری از موارد افراد این خونریزی را تجربه نمی کنند اما برخی از افراد نیز به گونه ای آن را تجربه می کنند که شاید نیاز به پد داشته باشند.

همچنین بخوانید: علائم و نشانه های بارداری پسر

بایدها و نبایدها دوره هفته دوم بارداری

در هفته دوم بارداری بهتر است که شما در فضایی باشید که آرامش داشته باشید و هیچ تنش روحی شما را آزار ندهد.

سعی کنید از مواد غذایی مناسب استفاده کنید و از خوردن موادی که ممکن است سبب سقط شوند و یا حساسیت زا باشند و یا فست فود، مواد غذایی خیلی شیرین و یا خیلی شور و …  خودداری کنید.

هیچ فعالیت فیزیکی سنگینی انجام ندهید و سعی کنید ساعت خواب خود را تنظیم کنید.

بارداری دوره بسیار شیرینی می تواند باشد اگر که سعی کنید به افکار منفی فکر نکنید!

 نگران نباشید این تفکرات طبیعی می باشند و همه زنان باردار ممکن است آن را تجربه کنند؛ به همین خاطر احساس متفاوت بودن و عجیب بودن نکنید، بلکه با حفظ آرامش به خود و جنینی که مسئولیت نگهداری آن را در بطن دارید فکر کنید.

در هفته دوم وابستگی جنین به شما بیشتر از قبل حس می شود به همین خاطر با رعایت مواردی که ذکر شد سعی کنید نیازهای او را به خوبی پاسخ دهید. همچنین برای آگاهی از هفته سوم بارداری این مطلب را بخوانید

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عفونت-های-بارداری-نی-نی-ناش
بارداری
مدیر سایت

عفونت های دوران بارداری

در دوران بارداری به علت ضعف سیستم ایمنی بدن مادر احتمال ابتلا به انواع عفونتها بسیار بالا است . این عفونتها هم برای مادر و

ادامه مطلب
هفته دوازدهم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته دوازدهم بارداری

پس از سپری کردن هفته یازدهم بارداری اکنون با شروع هفته 12 بارداری جنین شروع به رشد با سرعت بسیار بالایی کرده است. بدین ترتیب

ادامه مطلب
رابطه جنسی و نزدیکی در بارداری نی نی ناش
رابطه با همسر
مدیر سایت

رابطه جنسی در بارداری

برقراری رابطه ی جنسی در دوران بارداری به شرط نداشتن بارداری پرخطر بلامانع است . این در حالیست که زوجین فکر می کنند رابطه ی

ادامه مطلب