رابطه جنسی و نزدیکی در بارداری نی نی ناش

رابطه جنسی در بارداری

برقراری رابطه ی جنسی در دوران بارداری به شرط نداشتن بارداری پرخطر بلامانع است . این در حالیست که زوجین فکر می کنند رابطه ی جنسی در این دوران می تواند خطرات زیادی برای جنین به همراه داشته باشد . در صورتیکه رابطه ی جنسی می تواند تضمین کننده ی سلامت مادر و جنین باشد و همچنین به ایجاد محبت و رابطه ی نزدیک بین زوجین کمک کند . در دوران بارداری میل جنسی هم تغییرات جزیی پیدا خواهد کرد . ممکن است به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن و پروژسترون سینه ها و دستگاه تناسلی بیشتر از گذشته حساس شوند تا جائیکه ممکن است به ارگاسم چندباره برسند . در این مقاله نی نی ناش رابطه جنسی در بارداری  و مزایا و معایب نزدیکی در بارداری را مورد بررسی قرار داده ایم.

افزایش میل جنسی در دوران بارداری

اینکه در دوران بارداری میل جنسی شما افزایش یا کاهش یابد کاملا طبیعیست . به مرور درک خواهید کرد که چه موقع میل جنسی کاهش و چه موقع افزایش می یابد . مم‌کن است زمانی برسد که میل جنسی در بارداری کاملا به صفر برسد اما زمانی هم وجود دارد میل جنسی به حدی خواهد رسید که به ارگاسم چند باره می رسید . این به دلیل افزایش سطح هورمونهاست و دلایل دیگری که می تواند بر آن اثر بگذارد عبارتست از خستگی ، حالت تهوع ، افزایش وزن . اگر میل جنسی در دوران بارداری افزایش یابد سلامت مادر و جنین را تضمین خواهد کرد چرا که باعث بهبودی سریع پس از زایمان خواهد شد و حتی از زایمان زودرس نیز جلوگیری خواهد کرد .

آیا باید نگران میل جنسی بود؟

البته این افزایش و کاهش میل جنسی در افراد مختلف متفاوت است و نباید راجع به آن نگران بود . دلیل اینکه میل جنسی در دوران بارداری افزایش می یابد این است که جریان خون افزایش یافته و سینه ها حساستر شده و اندام تناسلی نیز تحت تاثیر این افزایش جریان خون است . مطالعات نشان داده است که در اواخر دوره ی بارداری ممکن است به دلیل بزرگ شدن شکم و خستگی ناشی از وزن زیاد میل جنسی کاهش یابد ولی همانطور که گفته شد در افراد مختلف متفاوت است . شخص حامله باید در مورد میل جنسی خود با پزشک صحبت کند تا اگر محدودیتی در این زمینه  جود دارد از آن اطلاع پیدا کند .

 

کاهش میل جنسی در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری میل جنسی کاهش یابد جای هیچگونه نگرانی نیست . در بعضی خانم ها میل جنسی کاهش یافته و در بعضی دیگر افزایش می یابد . کاهش میل جنسی می تواند به چند دلیل باشد از جمله خستگی ، حالت تهوع ، ترس درباره ی صدمه دیدن جنین ، نفخ شکم ، چاقی ، ترشحات زیاد رحم که در نتیجه ی تولید خون زیاد است . کاهش میل جنسی در زمانهای مختلف بارداری رخ خواهد داد در بعضی زنان در سه ماهه ی اول و در برخی کل دوران بارداری را با این کاهش همراه هستند . ممکن است این سردی تا شش ماه بعد از زایمان نیز ادامه داشته باشد اما جای نگرانی نیست بعد از این مدت حتما باز خواهد گشت اما در غیر اینصورت به پزشک مراجعه کنید . به هر حال اگر میل جنسی شما کم بشود راههای زیادی وجود دارد که به همسرتان نزدیک شوید تا او احساس دوری از شما را نداشته باشد .

 

تغییرات میل جنسی مرد

مردان نیز مانند زنان ترسهایی دارند که نباید نادیده گرفته شود . مهمترین ترس مردان این است که با برقراری رابطه ی جنسی به جنین آسیب وارد شود حتی ترس از پدر شدن و بار سنگین این مسئولیت نیز می تواند با میل جنسی مرتبط باشد . برای اطمینان پیدا کردن مرد از اینکه با برقراری رابطه ی جنسی هیچ گونه آسیبی به جنین نخواهد رسید می توانید در یکی از جلسات ملاقات با پزشک او را شرکت دهید تا پزشک در مورد این مسائل با او صحبت کند .

 

نگرانی های موجود در رابطه با میل جنسی

اگر بارداری پر خطر نداشته باشید می توانید به برقراری میل جنسی خود در دوران بارداری ادامه دهید . اکثر زوجین با این تصور که برقراری رابطه ی جنسی به جنین آسیب می زند از آن دوری می کنند در صورتیکه میل جنسی در دوران بارداری موجب سلامتی متدر و جنین خواهد شد . در رابطه ی جنسی آلت مرد تا واژن داخل شده و درون رحم نمی رود پس رحم جای امنی برای جنین خواهد بود . در ضمن ‌کیسه ی آب و ماهیچه های رحم از جنین محافظت کرده و با ترشح مایع غلیظی در هنگام نزدیکی از انتقال عفونت به درون رحم جلوگیری می کند . بسته به اینکه بارداری کم خطری داشته باشید ارگاسم و تحریک نمی تواند موجب سقط جنین یا زایمان زودرس شود .

 

بیشتر بخوانید : نزدیکی جنسی در دوران بارداری

ایمنی در روابط جنسی در دوران بارداری

بیماریهای جنسی مقاربتی بر جنین تاثیرات زیادی دارند و بهتر است رابطه ی جنسی برقرار نشود و در صورت رابطه ی جنسی از کاندوم استفاده شود . همچنین اگر همسر دچار تبخال تناسلی باشد به هیچ وجه نباید رابطه برقرلر کند . همچنین در صورت ابتلا به تبخال تناسلی نباید رابطه ی دهانی برقرار کنید . به یاد داشته باشید که با وجود بواسیر و هموروئید نیزنمی توان رابطه ی مقعدی را برقرار کرد . اگر در کنار رعایت این نکات بهداشت نیز از سوی دو طرف رعایت شود رابطه ی جنسی خوبی را در دوران بارداری تجربه خواهید کرد .

 

رابطه ی جنسی در سه ماهه ی اول بارداری

در هفته های اول بارداری در بدن تغییرات زیادی حس نمی شود اما به تدریج با حساس شدن نوک پستانها ، احساس خستگی مفرط و حالت تهوع و استفراغ ممکن است در میل جنسی تغییراتی بوجود بیاید و کاهش یابد . حتی ممکن است میل جنسی وجود داشته باشد اما به دلیل وجود عوارض گفته شده کاهش یابد . به هر حال با توجه به نیاز بدن می توان میل جنسی را تعدیل کرد .

رابطه ی جنسی در سه ماهه ی دوم بارداری

با شروع سه ماهه ی دوم بارداری و پشت سر گذاشتن خطر سقط جنین انرژی باز می گردد و تهوع نیز کمتر می شود . در این دوره پوست و مو درخشان شده و شکم بزرگتر می شود . البته خیلی از خانمها هنوز حالت تهوع دارند که این جای نگرانی ندارد و با استراحت کافی این دوره نیز تمام خواهد شد . تنها نکته در مورد سه ماه دوم بارداری این است که پس از انجام آزمایشها و سونوگرافیهای مخصوص این دوره بهتر است تا چند روز رابطه ی جنسی نداشته باشید .

 

رابطه ی جنسی در سه ماهه ی سوم بارداری

در این دوره اضافه وزن بر مادر غلبه کرده و خستگی ، تورم دستها و پاها ، کمردرد و سوزش معده می تواند برمیل جنسی تاثیر بگذارد . اما جای نگرانی وجود ندارد نباید خود را سرزنش کنید این حالات طبیعی هستند و به زودی از بین خواهند رفت .

 

تغییرات هورمونی مردان در دوره ی بارداری همسر

با باردارشدن بدن زن باردار هورمون بی بویی ترشح می کند که در مقابل بدن مرد ترشح هورمون توتسترون که باعث ایجاد میل جنسی می شود را کاهش می دهد همچنین هورمون پرولاکتین و وازوپرسین در بدن مردان دچار نوسان می شود . هورمون پرولاکتین که موجب تولید شیر در بدن می شود در بدن مردان به دلیل نبودن نیاز به باردارکردن افزایش می یابد تا میل جنسی کاهش یابد . هورمون وازوپرسین باعث سرکوب توتسترون می شود ، هورمون توتسترون که موجب افزایش میل جنسی می شود کاهش یافته و مرد میل کمتری برای برقراری رابطه ی جنسی پیدا می کند .

 

بیشتر بخوانید : عفونت در بارداری

 

نکاتی در مورد میل جنسی در بارداری

۰۱ لذت جنسی در دوران بارداری تغییری نخواهد کرد

چون در این دوران خون بیشتری در بدن مادر تولید می شود و رابطه ی جنسی را لذت بخش تر خواهد کرد . البته این موضوع در دوره های مختلف بارداری تغییر خواهد کرد . خصوصا در سه ماهه ی سوم بارداری که شکم بزرگتر می شود اوج لذت حس نخواهد شد . می توان با تغییر پوزیشین ها به لذت جنسی دست یافت .

۰۲ در طول برقراری رابطه ی جنسی آسیبی به جنین نخواهد رسید

به دلیل وجود مایع آمنیوتیک و نیز عضلات رحم هیچگونه آسیبی به جنین نخواهد رسید اما اگر کیسه آب پاره شده باشد نباید نزدیکی انجام داد چون باعث رسیدن عفونت به جنین می شود .

۰۳ دلیل ترشح مایع نوک پستان چیست

در طول بارداری به دلیل آماده شدن بدن برای تولید شیر از نوک پستان مایع زرد و غلیظی به نام آغوز ترشح می شود . با این مایع نوزاد تا سه روز از آن تغذیه می کند و ترشح آن ممکن است در دوران شیردهی نیز ادامه یابد . در هنگام تحریک جنسی هورمون اکسی توسین که هورمون شادی است ترشح شده و باعث شادی و لذت می شود که در خون مادر ترشح شده و به جنین نیز انتقال می یابد .

۰۴ رابطه ی جنسی باعث زایمان خواهد شد ؟

بله اما این در صورتیست که جنین رشد کامل کرده باشد .

۰۵ از چه زمانی جنین می تواند متوجه رابطه ی جنسی شود ؟

از هفته ی ۲۴ بارداری جنین هر گونه عکس العمل رحم را متوجه می شود و نسبت به آن واکنش نشان می دهد . طی رابطه ی جنسی هورمون ایندورفین تولید می شود که باعث شادی سراسری خواهد شد .

 

مزایای رابطه ی جنسی در دوران بارداری

برقراری رابطه ی جنسی برای مادر و جنین مزایای زیادی به همراه دارد .

۰۱ زایمان راحت که با رسیدن به اوج لذت جنسی انقباضات کف لگن افزایش یافته است و زایمان را راحت تر خواهد کرد .

۰۲ جلوگیری از ایجاد عوارض ،  برقراری رابطه ی جنسی می تواند از عوارضی مانند پرفشاری خون جلوگیری کند .

۰۳ افزایش اعتماد به نفس ، با برقراری رابطه ی جنسی تغییرات متعددی که در طی این دوران ایجاد می شود برطرف خواهد شد .

۰۴ کاهش استرس : با آزاد شدن هورمون اوکسی توسین استرسها کاهش می یابد .

 

سخن آخر

میل جنسی در بارداری و سایر دوره ها امریست ضروری . پس نباید آنرا سرکوب کرد چرا که باعث ایجاد احساس شادی و نشاط خواهد شد و می تواند در دوران بارداری به زن باردار حس خوبی را منتقل خواهد کرد .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته بیست و ششم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری یکی از هفته هایی است که پدر و مادر می توانند ارتباط بهتری با جنین برقرار نمایند. در این هفته

ادامه مطلب
هفته بیست و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب
آمادگی قبل بارداری
قبل بارداری
مدیر سایت

آمادگی قبل بارداری

آمادگی قبل بارداری یک نکته بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. اگر داشتن یک بارداری سالم برای شما مهم می‌باشد شما باید حتما قبل ‌از بارداری

ادامه مطلب