ریزش موی نوزاد نی نی ناش

ریزش موی نوزاد چه دلایلی دارد؟

قبل از تولد نوزاد به دلیل رابطه ی خونی که با مادر وجود دارد سطح هورمونها بالاست اما بعد از تولد این رابطه قطع شده و سطح هورمونها پائین می آید و یکی از علائم آن ریزش موی نوزاد است . بسیاری از نوزادان در ابتدای تولد موهای پرپشتی دارند اما بعد از مدتی موها شروع به ریزش می کنند . البته این بسیار طبیعیست و نباید نگران شد . اینکه بعضی از نوزادان دارای موهای پرپشت یا کم هستند به مسائل ژنتیکی بستگی دارد . اکثر نوزادان تا شش ماه اول ممکن است دچار ریزش مو شوند . در این مقاله نی نی ناش ریزش موی نوزاد را مورد بررسی قرار داده ایم.

 دلایل ریزش مو در نوزاد

ریزش مو در بعضی از آنها منطقه ای است اما بیشتر در ناحیه ی پشت سر دچار ریزش می شوند چون بیشتر در حالت خوابیده هستند وقتی سر خود را می چرخانند باعث می شود موها کشیده و جدا شوند . به این ریزش مو آلوپسی گفته می شود که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد . بیشتر دلایل ریزش موی نوزاد خطری ندارد و طبیعیست . این دلایل شامل موارد زیر هستند .

تلوژن افلوویوم

پوست سر حاوی فولیکولهایی است که موها از آن رشد می کنند . وقتی نوزاد بدنیا می آید تمام فولیکولهای دوران جنینی را به همراه دارد . بعضی از این فولیکول ها در مرحله ی تلوژن یا استراحت و بعضی دیگر در مرحله ی آناژن یا رشد هستند . در طول بارداری هورمونهایی از مادر به نوزاد منتقل می شوند که باعث می شوند موها رشد کنند ولی بعد از تولد رشد این هورمونها کاهش می یابد و باعث ریزش آنها می شود .

اصطکاک موی نوزاد با سطوح

وقتی نوزاد خوابیده است سر با نقاط سخت مانند تشک و کالسکه و غیره تماس برقرار کرده و همین سبب ریزش موی سر می شود و کاملا طبیعی است . به نوع از ریزش آلوپسی پس سری گفته می شود . تحقیقات نشان داده است که آلوپسی پس سری در نوزادانی که مادر آنها زیر ۳۵ سال سن دارند و یا از طریق واژن بدنیا آمده اند و یا نه ماه کامل جنینی را گذرانده اند رخ می دهد .

پوست سر در نوزادان

پوست سر نوزاد ممکن است چرب و روغنی باشد . به احتمال زیاد ممکن است این روغنی بودن پوست سر به دلیل تغئیرات هورمونی باشد . اما گاهی والدین ناخواسته برای از بین بردن پوسته ها تارهای مو را نیز از بین می برند .

درماتوفیتوز

نوعی بیماری که به آن کرم حلقوی گفته می شود سبب ریزش مو می شود . قارچها عامل اصلی این بیماری هستند . کرم حلقوی بیماری مسری است و به سرعت سرایت پیدا می کند . قابل ذکر است که کرم حلقوی بثورات و قرمزی در پوست سر ایجاد می کند .

آلوپسی آره تا

‌بیماری که لکه های تکه ای در سر ایجاد می کند آلوپسی آره تا خوانده می شود . این بیماری مسری نیست و به دلیل نقص در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود .

بیشتر بخوانید : نکاتی برای مراقبت از نوزاد

 

جلوگیری از ریزش موی نوزاد

در اصل نمی توان جلوی ریزش موی نوزاد را گرفت چون همانطور که گفتیم این یک امر طبیعی است و باید دوره ی آن طی شود . بعد از طی این دوره پدر و مادر شاهد رشد مو در فرزندشان خواهند بود . نکته اینجاست که اگر بعد از شش ماه نیز همچنان نوزاد دچار ریزش موی شدید بود نیاز به مراجعه به پزشک خواهد بود . ممکن است این مشکل مربوط به تغذیه ی او باشد و عدم دریافت آهن و بعضی از ویتامینها سبب ایجاد چنین مشکلی شده است . نکته ی دیگر این است که ممکن است نوزاد تا شش ماه اول بعد از تولد دچار طاسی شوند و تا یکسال نیز رویش مو نداشته باشند .

 

راههای تقویت موهای نوزاد

شاید راههای زیادی برای تقویت موی نوزاد وجود داشته باشد اما بهترین راه ، رسیدگی به تغذیه ی نوزاد و مادر است . اینکه مادر قبل از بارداری مواد مغذی مصرف کند در رشد کودک تاثیر بسزایی دارد . وجود املاحی مانند کلسیم ، آهن ، روی ، ویتامین دی و ویتامینهای گروه بی در رشد کودک بسیار مهم هستند در ضمن بسیاری از این ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی کودک نقش مهمی دارند از این رو توصیه شده نوزادان تا حداقل ۶ ماه و حداکثر تا ۲ سال شیر مادر مصرف کنند چون همه ی این املاح و ویتامینها به مقدار کافی در شیر مادر وجود دارد .

توصیه ی اکید به مادر

توصیه بر این است که تا شش ماه اول زندگی نوزاد حتما با شیر مادر تغذیه شود و هیچ مکمل و شیر دیگری نیاز نیست و می توان بعد از این مدت زمان کم کم مواد غذایی سبک اما مقوی به کودک داد . طبق این گفته ها می توان استنباط کرد که تغذیه در رشد موها نیز تاثیر زیادی دارد و موهای کودک برای رشد بهتر و بیشتر نیاز به مراقبت و مصرف ویتامین ها دارد .

 

بیشتر بخوانید : شیر مادر ، تغذیه نوزاد

 

 درمان ریزش موی نوزاد

متخصصان بر این باورند که درمان خاصی برای ریزش موی نوزادان وجود ندارد و کار خاصی هم ننی توان کرد فقط باید صبور بود چرا که بعد از ماه ششم تا دوازدهم موها مجددا رشد خواهند کرد . اگر چنانچه به یکی از بیماریهای گفته شده مشکوک هستید حتما به پزشک مراجعه کنید .

 

مراقبت از موی نوزاد در زمان ریزش

بهترین کارهایی که باید در هنگام ریزش موی نوزاد باید انجام داد این است که ازشامپو مناسب کودکان استفاده کرد . همچنین در شستن سر نوزاد افراط نکنید چرا که ممکن است پوست سرش خشک شود . با یک بورس نرم می توان پوسته هایی که در سر ایجاد شده اند را از بین ببرید .

 رشد مجدد موها

همانطور که گفتیم همه ی نوزادان بعد از تولد موهای خود را از دست می دهند و موها بسته به هورمونهای کودک با جنس و شکل جدید رشد خواهند کرد . اگر بعد از یکسلل موها رشد نکنند و یا مشکلی وجود داشته باشد حتما باید به پزشک مراجعه کرد .

 

نکته : تراشیدن موی سر موجب پرپشتی نمی شود .

 

پرموئی در نوزادان

بدن جنین در دوران بارداری پوشیده از کرک است که بعد از تولد دچار ریزش می شود . اگر جنین زودتر از موعد بدنیا بیاید باعث می شود این کرک ها ریزش نکنند و همین باعث پرموئی در نوزادان خواهد شد . اینکه موی نوزاد پرپشت یا کم پشت باشد به ژنتیک بستگی دارد . بعضی از نوزادان روی پیشانی و گونه و شانه ها هم مو دارند که جای نگرانی نیست چون این موها بعد از یک ماه می ریزند .

 

پرپشت شدن موهای نوزاد

بعضی اقدامات وجود دارند که باعث پرپشت شدن موها می شوند . استفاده از آلوئه ورا ، ماساژ روغن در سر نوزاد . در ادامه به معرفی راهکارهایی برای پرپشت شدن موی نوزاد خواهیم پرداخت .

  •  بازکردن گره ی موی نوزاد .
  •  در هفته یکبار از شامپوی بچه استفاده کنید .
  •  از نرم کننده های طبیعی مانند ترکیب عسل و روغن زیتون و … استفاده کنید .
  •  برای رفع خشکی پوست سر از روغن مخصوص استفاده کنید .
  •  برای پرپشت شدن موی نوزاد از پودر ژلاتین استفاده کنید .
  •  از سشوار استفاده نکنید .
  •  از رژیم غذایی سالم پیروی کنید .
  •  موهای کودک را کوتاه نگه دارید ‌.
  •  آب بنوشید تا نوزاد شیرخوارتان بدنی هیدراته داشته باشد .

 

در صورت مشاهده ی ریزش مو چه کارهایی انجام دهیم ؟

  •  آرامش خود را حفظ کنید .
  •  نشانه های دیگر را بیابید . مانند ضعف ، ناتوانی ، رنگ پریدگی ، کچلی با جوش های قرمز و …
  •  نشستن و خوابیدن کودک می تواند دلیلی بر ریزش مو باشد .
  •  نوزاد را روی شکم بخوابانید .
  •  از حمام کردن بیش از حد و آرایش موی نوزاد خودداری کنید .

 

سخن آخر

مسائل ژنتیکی می توانند تغئیرات زیادی در بدن انسانها به وجود بیاورند . بنابراین نباید نگران باشید و بدانید ریزش مو در کودکان امری طبیعیست .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته سی ام بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی ام بارداری

با گذراندن هفته بیست و نهم بارداری و رسیدن به هفته سی ام بارداری می توان متوجه شد که اغلب ارگان های حیاتی بدن جنین

ادامه مطلب