ریزش مو بعد از زایمان

راه های درمان ریزش مو پس از زایمان

راه های درمان ریزش مو در دوران شیردهی و پس از زایمان دارای نکات مهمی است که بانوان پس از وضع حمل بایستی به آن توجه داشته باشد. درمان ریزش مو پس از زایمان هم روش های دارویی دارد و هم روش های غیر دارویی که در این گفتار، اطلاعات خوبی در اختیار مخاطبان نینی ناش قرار گرفته است.

اگر نظر و دیدگاه و تجربه ای درباره راه های درمان ریزش مو پس از زایمان دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. مشاوره با متخصصان پوست و مو، هیچ گاه جایگزین تجویزهای اینترنتی و مطالب غیرعلمی به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام و تلگرام به نام طب سنتی، نشود.

با ما همراه باشید.

ریزش مو در دوران شیردهی

ریزش مو یکی از متداول‌ترین مشکلاتی است که بانوان شیرده پس از زایمان تجربه می‌کنند. شیردهی بانوان پس از زایمان منجر به ریزش مو نمیشود و عوامل محیطی، ژنتیکی و غذایی هم می تواند باعث تسریع ریزش مو شود. مقابله با ریزش مو در دوران شیردهی و پس از زایمان از جمله مطالبی است که بانوان باید از زمان بارداری به آن توجه کنند.

ریزش مو در دوران شیزدهی در همه مادران، یکسان نیست. بانویی که وارد مرحله شیردهی می شود، باید توجه وافری به این موضوع داشته باشد. میزان استرس محیطی و شرایط آب و هوایی و  نوع تغذیه وی، در کاهش یا افزایش ریزش مو تاثیر گذار است. معمولا سن 2 تا 4 ماهگی نوزاد زمانی است که گاها خانم های شیرده از بروز ریزش مو شکایت می کنند. باید حساسیت بیش تری به خرج دهید. کنترل دقیقی روی ریزش مو داشته و با ریزش مو مقابله کنید. اگر اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در دستور کار شما نباشد، تعداد مو های ریخته شده بیش از حد معمول می شود.

بررسی منظم موهای ریخته شده و مشاوره با متخصص پوست و مو (نه متخصص کودکان یا پزشک عمومی)، می تواند شکل ظاهری مو های شما در دوران شیردهی را حفظ کند و از ریزش مو جلوگیری کرد.

آیا شیردهی تاثیری در ریزش مو پس از زایمان دارد؟

این یک باور غلط رایج است که بعضی گمان می کنند که علت ریزش مو پس از زایمان، شیردهی مادر است. کاهش سطح برخی از هورمون ها در بدن بانوانی که در دوران شیردهی به سر می برند، یکی از سلسله عواملی است که سبب ریزش مو پس از زایمان می شود و تنهاترین دلیل نیست.

مشکل ریزش مو در بانوان شیرده و بانوانی که از طریق شیردوش به کودک شیر می دهند یکسان است. بارها مشاهده شده که بانویی، زایمان کرده و سقط جنین داشته و فرزند آن ها زنده متولد نشده است، اما ریزش مو را تجربه می کنند. پس، شیر دادن نمی تواند عامل اصلی و مهمی برای ریزش مو پس از زایمان باشد.

راهکار های مطلوب برای درمان ریزش  مو در دوران شیردهی

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی، در کنار تغذیه مناسب و پرهیز از استرس، استفاده از شامپو مناسب است. تا می‌توانید از شامپو های دارای سولفات استفاده نکنید. هر اندازه شامپو بتواند مو های شما را ضخیم و به افزایش حجم آن کمک کند عالی است. شامپو های طبیعی و گیاهی معمولا هیچ حساسیتی ایجاد نمی کنند و سلامتی مادر و نوازد شیرخوار را تحت شعاع قرار نمی دهد. اگر مو نازک دارید، از شامپو های نرم و لطیف کننده مو استفاده  کنید.

یکی از دیگر راهکار هایی که به کاهش ریزش مو در دوران پس از زایمان اشاره دارد، مراقبت صحیح و اصولی از مو است. هنگامی که مو ها خیس است از شانه زدن اجتناب کنید و آن‌ها را زیر تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. همچنین از شست‌شوی مو با آب داغ و خشک کردن آن با باد داغ سشوار بپرهیزید. این کار باعث می‌شود تا تار موهای شما نازک شود و فرآیند ریزش موی شما تسریع یابد. در صورتی که از این کارها اجتناب نکنید، آسیب پذیری موها افزایش یافته و مشکلاتی را برای سلامتی پوست و مو به همراه دارد.

توجه کنید که رنگ کردن مو در زمان بارداری نیز خطرناک است و سبب می شود تا ساقه مو شما نازک شود.  در مرور زمان، عاملی برای آسیب رساندن به مو بوده و لذا برای جلوگیری  از ریزش مو پس از زایمان، از رنگ کردن اجتناب کنید.

رژیم غذایی و تاثیر آن بر ریزش مو پس از زایمان

موضوع مهمی که درباره ریزش  مو پس از  زایمان باید بدانید آن است که سبک زندگی شما و رژیم غذایی شما تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش ریزش مو دارد. رژیم های غذایی فوری و ضربتی همه عاملی تحریک کننده برای ریزش مو است. روی آوردن بدون برنامه به خام گیاه خواری یا سبزی خواری بدون نظارت متخصص تغذیه، از عوامل محرک ریزش مو است. رژیم غذایی برای چاقی یا کاهش وزن نیز گاها از فاکتورهای موثر در ریزش مو خانم ها خواهد بود.

رژیم غذایی شما تا 2 سالی که به کودک شیر می دهید اهمیت فراوان دارد. مخصوصا ویتامین ها و مولتی ویتامین ها و مکمل هایی که زیر نظر پزشک مصرف می کنید، باید به گونه ای تنظیم شود که مواد مغذی را که برای سلامت شما و نوزاد اهمیت دارد، تامین کنند.

کمبود ویتامین و مواد معدنی سبب می شود تا ریزش مو در بارداری، آزار دهنده شود. البته قرص های زیادی به عنوان مکمل در بازار موجود است که تامین گر ویتامین و املاح مورد نیاز بدن مادر شیرده است که باید بهترین برندها با تجویز پزشک، خریداری و مصرف شود.

 

بیشتر بخوانید : رژیم غذایی در سه ماهه اول بارداری

 

تاثیر استرس بر ریزش مو پس از زایمان

یکی از عوامل موثر و پنهان در ریزش مو پس از زایمان، استرس  است. استرس می تواند زندگی و سلامت مادر و همسر و هم چنین نوزاد آن ها را تحت تاثیر قرار داده و عاملی منفی در ایجاد زندگی سبز و شاد و موفق شود. برای دوری از استرس، باید سبک زندگی سبز و مهارت های شاد زیستن و شفاف اندیشیدن و برنامه ریزی را فرا گرفت.

زندگی در قرن بیست و یکم، نیاز به مهارت دارد. در هر چیزی باید مهارت آموخت و مهارت هم ارث پدری نیست که به شما به ارث رسیده باشد. از مهارت زناشویی تا مهارت تربیت فرزند و تا مهارت های مورد نیاز در جامعه اطلاعاتی و دیجیتالی امروز. برای افزایش مهارت، کم خرج ترین راه، مطالعه کتاب های خوب است که هم  استرس را از شما دور کند و هم برای دانش و اطلاعات شما بیافزاید.

تلاش کنید برای کاهش ابتلا به ریزش مو در دوران شیردهی، محیط کم تنشی را تجربه کنید. از ورود به بحث های پر چالش سیاسی و اقتصادی و فرهنگی پرهیز کنید و کم تر خود را در فضای بمباران اخبار خوب و بدی که دانستن آن هیچ دردی از مشکلات شما دوا نمی کند، قرار دهید. خوب شاید Unfollow کردن صفحات بی ارزش و تنش زا در شبکه های اجتماعی، یک گام خوب باشد تا اعتیاد دیجیتالی تنش زای شما را به سمت مطالعه کتاب های خوش و گوش کردن به موسیقی های ارزشمند، سوق دهد.

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو

پس از بارداری، زمانی که هورمون ها به حالت قبلی  برگردند، میزان استروژن در بدن شما کاهش پیدا میکند.سطح بالای  استروژن در واقع فاکتوری است که از ریزش مو شما در دوران بارداری جلوگیری می کند. پس با کاهش سطح استروژن، مجدد شاهد ریزش مو پس از زایمان هستیم که میزان و مقدارش در افراد متفاوت است.

البته تلوژن افلی ویوم را هم دست کم نگیرید. چی  هست؟ ریختن موهای مرده تا مو های جدید رشد کنند. در مرحله تلوژن که فاز استراحت رشد یا ریزش مو هست، گاها مقداری بیش از میزان طبیعی، موها می ریزد که نگرانی ندارد.

اما ریزش مو پس از زایمان موقتی است و شما کچل نمی شوید! اجازه بدهید روند طبیعی طی شود و به خود استرس ندهید. زمان بهبودی مو ها پس از زایمان در افراد مختلف است و 3 تا 6 ماه زمان بدهید. لذا در مصرف آهن و پروتیئن و لبنیات، کم کاری نکنید.ریزش مو به دلیل اختلالات تیروئید هم باید جدی گرفته شود.

ماسک مو طبیعی هم در نظر داشته باشید. رسیدگی به مدل مو کوتاه آسان تر است و کم هزینه تر و وقت کم تری از شما می گیرد.

مخاطب گرامی

اگر شما هم پس از زایمان با ریزش مو روبرو بودید و راهکارهایی با جلوگیری از ریزش مو در دستور کار شما قرار داشت، دیدگاه ها و تجارب ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید. برای اطلاع از گزارش های جدید ما، ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواب در بارداری
بارداری
مدیر سایت

خواب در دوران بارداری

در اوایل بارداری به دلیل تغئیر در سطح هورمونها خواب شخص زیاد می شود اما دلایل زیادی می تواند سبب خواب زیاد شود . خواب

ادامه مطلب
هفته نهم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری می تواند پایانی بر مشکل ویار صبحگاهی باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مادران باردار از ویار خسته شده اند و

ادامه مطلب
رابطه جنسی و نزدیکی در بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

رابطه جنسی در بارداری

برقراری رابطه ی جنسی در دوران بارداری به شرط نداشتن بارداری پرخطر بلامانع است . این در حالیست که زوجین فکر می کنند رابطه ی

ادامه مطلب