معنی اصطلاحات سونوگرافی نینی ناش

معانی اصطلاحات سونوگرافی در بارداری

برای آن که به مفاهیم و معنی اصطلاحات سونوگرافی بارداری پی ببریم باید ابتدا بدانیم سونوگرافی چه کاربردی دارد . قبل از بارداری برای انجام مراقبتهای لازم جهت بارداری باید به پزشک مراجعه کنید تا شما را از لحاظ وجود بیماریها ، کم خونی و غیره بررسی کند تا در صورت لزوم ابتدا به درمان آنها بپردازد و سپس به شما اطمینان دهد که می توانید باردار شوید . در حین بارداری نیز این مراقبتها ادامه دارند و در کنار آزمایشهای مختلف سونوگرافی ان تی و سونوگرافی آنومالی اسکن و دیگر سونوگرافیها در صورت لزوم انجام می شود تا سلامت جنین بررسی شود و اگر نیاز به درمان باشد بلافاصله درمان شروع شود . در سونوگرافیها اصطلاحاتی وجود دارند که باید به وسیله ی پزشک تعبیر شوند . اما اگر مادر بخواهد قبل از پزشک از آنها آگاهی یاید معنی این اصطلاحات را بداند. در ادامه مقاله معانی اصطلاحات سونوگرافی بارداری نی نی ناش به معرفی این اصطلاحات خواهیم پرداخت .

معانی پارامترهای سونوگرافی در بارداری

در تفسیر معانی سونوگرافی یک سری پارامترهایی وجود دارد که به آنها پارامترهای بیومتریک گفته می شود . این پارامترها به اندازه گیری رشد جنین و وجود ناهنجاریها می پردازند .

GS : این پارامتر به وجود ساک حاملگی گفته می شود و معنی کیسه حاملگی است .

Ys : این پارامتر به معنی کیسه زرد است .

Pi : این پارامتر به معنی قطب جنین است .

Sch :  این پارامتر به معنی خونریزی زیر جفت است .

Bpd :  این پارامتر به معنی قطر استخوان آهیانه جنین است که بزرگترین قطر بدن جنین است و قطر دوجداری هم نامیده می شود .

Ofd : این پارامتر به معنی قطر استخوان پیشانی تا استخوان پس سری است .

Hc : این پارامتر به معنی دور سر جنین است.

Fl : این پارامتر به معنی طول استخوان ران جنین است .

Hl : این پارامتر به معنی طول استخوان بازوی جنین است .

Ac : اندازه دور شکم جنین را با این پارامتر اندازه گیری می کنند .

Crl : این پارامتر طول جنین از بالای سر تا پائین بدن را اندازه گیری می کند .

Fhr : ضربان قلب جنین با این پارامتر اندازه گرفته می شود .

Afi : این پارامتر به معنی شاخص مایع آمنیوتیک در رحم است

Efw : وزن تخمینی جنین با این پارامتر اندازه گرفته می شود .

Nb : استخوان بینی با این پارامتر اندازهگرفته می شود .

Iugr : این پارامتر به معنی محدودیت رشد است و در زمان کم بودن وزن جنین از آن استفاده می شود .

تفسیر پارامترهای سونوگرافی در بارداری

برای تفسیر پارامترهای سونوگرافی در بارداری پزشک به مدت بارداربودن نیاز دارد تا بتواند طبیعی یا غیر طبیعی بودن جنین را با استفاده از این پارامترها تشخیص دهد . با استفاده از تفاسیر پارامترها می توانید قبل از مراجعه به پزشک از نتایج آن اطلاع یابید. در ادامه به تفسیر مهمترین شاخص های موجود در سونوگرافی بارداری خواهیم پرداخت .

   در سونوگرافی Bpdتفسیر

همانطور که گفته شد این پارامتر برای اندازه گیری قطر جنین است . چون در موقع زایمان جنین از لگن مادر وارد کانال زایمان خواهد شد پزشک باید اندازه ی قطربدن جنین را بداند تا تشخیص بدهد که زایمان طبیعی باشد یا سزارین . آخرین سونوگرافی در ماههای آخر انجام می شود و متخصص با اندازه گیری قطر جنین دور سر و شکم و طول استخوان ران و بازو ، وزن جنین را تخمین زده و مدت زمان بارداری را تشخیص می دهد . اگر این شاخص بیشتر از حد طبیعی باشد ممکن است مادر به بیماری دیابت بارداری مبتلا شده باشد ولی اگر کمتر از حد طبیعی باشد ممکن است نشانه ی محدودیت رشد رحمی یا میکروسفالی باشد . به هر حال پزشک با سونوگرافی و در صورت لزوم آزمایشهای بیشتر پی به چگونگی حل مشکل خواهد برد .

   در سونوگرافیFhrتفسیر

این شاخص تشکیل قلب جنین را نشان می دهد که از هفته سوم  شروع به تپش می کند . حد نرمال تپش قلب در ماههای بارداری متفاوت است در سه ماه اول بارداری بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ ضربان در دقیقه می زند . در سه ماهه ی دوم و سوم کاهش پیدا میکند و گاهی به ۱۵۰ ضربان در دقیقه نیز می رسد . در سونوگرافی می توان ضربان سریع و آهسته ی قلب را نیز تشخیص داد . به عنوان مثال در هفته های ۳ تا ۶ بارداری اگرشاخص اف اچ ار بیشتر از ۱۰۰باشدو در هفته های ۶ تا ۷ کمتر از ۱۲۰ باشد برادیکاردی قلب یا ضربان آهسته قلب را نشان می دهد . و یا اگر در هفته های ۵ تا ۷ بارداری این شاخص بیشتر از ۱۸۰ باشد تاکی کاردی قلب را نشان می دهد .

 در سونوگرافیCrl تفسیر

این شاخص همانطور که گفتیم نشانه ی اندازه ی جنین است یعنی از بالای سر تا پائین باسن که بر حسب سانتیمتر اندازه گیری می شود . این شاخص از هفته ی ۷ تا ۱۴ قابل اندازه گیری است . اگر میزان ان از حد طبیعی بیشتر باشد باید ضربان قلب اندازه گرفته شود که از طریق سونوگرافی ترانس واژینال انجام خواهد شد . اگر ضربان وجود نداشته باشد جنین خود به خود سقط شده و جفت به ترشح هورمون ادامه خواهد داد که باعث می شود علائم ظاهری سقط پنهان شود .  اگر میزان این شاخص کمتر از حد طبیعی باشد ممکن است خبر از وجود ناهنجاریهای کروموزومی دهد

 در سونوگرافی   Acتفسیر

این شاخص یکی از مهمترین شاخص در اندازه گیری جنین است که در اواخر بارداری انجام می شود و برای تعئین وزن جنین استفاده می شود .

در سونوگرافی بارداری Afiتفسیر

حجم مایع آمنیوتیک در ماههای مختلف بارداری متفاوت است . این شاخص باید بین ۵ تا ۲۵ سانتیمتر باشد . اگر کمتر از ۵ باشد حجم مایع آمنیوتیک کم است و الیگوهیدرامنیوس نامیده می شود اما اگر بیشتر از ۲۵ باشد پلی هیدرامنیوس در نظر گرفته می شود .

خطا در جواب سونوگرافی بارداری

عوامل زیادی وجود دارد تا در نتیجه سونوگرافی خطا به وجود بیاید به عنوان مثال موقعیت جنین ، مهارت تکنیسین سونوگرافی و حرکت کردن در هنگام سونوگرافی . اگر نتیجه سونوگرافی خارج از حد طبیعی باشد پزشک درخواست آزمایش و سونوگرافیهای بیشتر می کند تا نظر قطعی را بیان کند .

 

سونوگرافی های دوران بارداری

یک بارداری سالم نیاز به سه بار سونوگرافی دارد . به دلایل مختلف سونوگرافیهای دیگری هم ممکن است انجام شود مانند سوابق خانوادگی ، سابقه سقط مکرر ، سن بالای مادر و … سونوگرافی هایی که در دوران بارداری باید انجام شوند عبارتند از

۰۱ سونوگرافی تشکیل قلب تشخیص جفت و ساک حاملگی

۰۲ دومین سونوگرافی ان تی است که به غربالگری سه ماهه ی اول معروف است و برای تشخیص ناهنجاریهای ژنتیکی انجام می شود .

۰۳ سومین سونوگرافی اسکن آنومالی است کع برای آگاهی از سلامت جسمی جنین انجام می شود و به غربالگری سه ماه دوم معروف است .

۰۴ سونوگرافی های تشخیصی از سونوگرافیهای دیگر است که پزشک در صورت لزوم برای بررسی بیشتر آنها را درخواست می کند.

۰۵ سونوگرافی داپلر و سونوگرافی سه بعدی در صورت لزوم برای بررسی ناهنجاریها انجام می شود.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ماءالجبن با افتیمون
بارداری
مدیر سایت

هفته نوزدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری سپری شده است و هفته نوزدهم بارداری دارای هیجان بسیار زیادی برای زوجین و به خصوص مادر است. در این هفته اتفاقات

ادامه مطلب