وزن جنین در بارداری وزن گیری جنین نی نی ناش

چگونگی وزن گیری جنین در هفته های آخر

بارداری در حدود چهل هفته طول می کشد . در این چهل هفته جنین به سرعت رشد می کند و طبیعی است که وزنش هم افزوده می شود . وزن نوزاد طبیعی حدودا ۳.۵ کیلو مباشد که ممکن است تا ۵ کیلو هم برود . این چهل هفته اصولا به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود که در ادامه این مقاله نی نی ناش چگونگی وزن گیری جنین را شرح می دهیم .

وزن جنین در سه ماهه ی اول بارداری

در ماه اول بارداری مغز ، قلب و ستون فقرات جنین در حال رشد کردن است و همچنین بازوها وپاها به رشد خود ادامه می دهند . در ماه دوم قلب جنین ضربان دارد ، پاها و بازوها رشد بیشتری پیدا کرده اند ، اعضای داخلی و اندام تناسلی شروع به رشد کرده اند . چشم ها به سمت جلو حرکت می کنند و بند ناف به راحتی قابل مشاهده است . در این زمان وزن جنین در حدود سه و نیم گرم و قد او حدود دو و نیم سانتیمتر است . در ماه سوم اندان تناسلی خارجی رشد پیدا کرده و می توان دختر یا پسر بودن جنین را تشخیص داد . همچنین رگ ها و ماهیچه ها با هم کار می کنند و مشت جنین باز وبسته می شود . در این زمان وزن جنین حدود ۲۸ گرم و قد او ۷.۵ سانتیمتر است .

 

وزن جنین در سه ماهه ی دوم بارداری

در ماه چهارم وزن جنین  حدودا ۸۰ تا ۹۰ گرم است و قد او بین ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر رسیده است . در این ماه پوست جنین شکل گرفته و استخوان بندی اش در حال کامل شدن است و مکیدن با دهان را انجام می دهد . در ماه پنجم وزن جنین ۲۵۰ گرم و قد او ۱۵ سانتیمتر است . در این ماه پوست جنین از کرک های نازکی پوشیده می شود تا از او محافظت کنند و نیز ابرو و مژه و ناخن ها شکل می گیرند . بلعیدن و شنیدن از دیگر ویژگیهای این ماه است . در ماه ششم وزن جنین به ۶۵۰ گرم  و قد او به ۳۰ سانتیمتر رسیده است . دراین ماه مغز استخوانهای جنین شروع به خونسازی می کند ، حس چشایی فعال شده و عکس العمل های دست و پا بهتر شده و بدن شروع به جمع آوری چربی مکند . در این ماه است که وزن زیاد می شود .

وزن جنین در سه ماهه ی سوم بارداری

با ورود به ماه هفتم یا همان هفته ۳۲ بارداری کم کم به آخرین هفته های بارداری نزدیک می شوید و بدن جنین به مرحله تکامل می رسد . در این ماه استخوان بندی جنین کامل شده ، بدن او مواد معدنی را جذب می کند ، چشم هایش به نور حساس می شود و کرک های بدنش میریزند .در این هنگام وزن جنین۱.۸۰۰ تا ۲ کیلوگرم  و قد او بین ۳۷ تا ۴۰ سانتیمتر است . در هفته هشتم جنین بزرگتر شده و جای بیشتری را اشغال می کند . چربی های بدنش بیشتر نیز بیشتر می شود . در این هفته قد جنین به ۴۰ تا ۴۷ سانتیمتر می رسد و وزن او حدود ۲.۷۰۰ تا ۳ کیلوگرم است . درهفته های آخر همه اندام های بدن جنین رشد کرده و آماده زندگی در خارج رحم مادر می باشد . در زمان تولد قد جنین به ۵۰ تا ۵۵ سانتیمتر می رسد  و وزنش حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم است . البته همه ی نوزادها قد و وزن شبیه به همی ندارند و ممکن است این اعداد تغئیر کنند .

تغذیه مادر و وزن گیری جنین در هفته های آخر بارداری

از آنجا که وزن گیری جنین در هفته های آخر بارداری صورت می گیرد زنان باردار باید مراقب تغذیه خود باشند . هر چه زمان زایمان کامل تر باشد جنین بیشتر رشد می کند . خوراکیهایی که کمک می کنند تا وزن جنین ایده ال شود

۰۱ خوردن آب کافی کمک می کند تا جنین وزن گیری مناسبی داشته باشد . همچنین به مادر کمک می کند تا زایمان راحتتری داشته باشد . هر چه آب بیشتر بنوشید باعث آرامش بیشتر در شما می شود . اگر با آب خوردن مشکل دارید می توانید از ِآب میوه ، شیر ، تکه های یخ زده میوه ، آب انگور و چایی استفاده کنید . نکته مهم این است که روزانه هشت لیوان آب میل کنید ‌. برای بهبود وزن گیری جنین سعی ‌کنید وعده های غذایی را افزایش دهید . خوردن میوه و سبزی ، تخم مرغ  کاملا پخته شده ، لبنیات ، ماهی قزل آلا ، حبوبات  ، سیب زمینی و غلات را افزایش دهید این مواد سرشار از ویتامین ها و پروتئین هستند و حتما باید به مقدار لازم از آنها استفاده شود . مصرف انواع آجیل خام در ماههای آخر به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی چربی ، فیبر و مواد مغذی توصیه اکید شده است . در مصرف گوشت از همه ی انواع آن استفاده کنید و ساعتها بگذارید تا گوشت بپزد تا از پخت کامل آن اطمینان حاصل پیدا کنید . سعی کنید از ادویه ها ونمک زیاد استفاده نکنید . خصوصا اگر فشارخون بارداری یا دیابت بارداری دارید زیرا آنها باعث زایمان زودرس می شوند . دو ماده ای که باعث وزن گیری بهتر جنین می شوند منیزیوم و ویتامین سی هستند . این مواد به وفور در سبزیجات و آجیل و… وجود دارند .

بیشتر بخوانید: ویتامین های بارداری

دلایل کاهش وزن جنین

۰۱مهمترین دلیل کاهش وزن جنین تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری است .

۰۲ وجود بیماری هایی مانند دیابت بارداری ، پره اکلامپسی ، فشارخون بالا ، بیماریهای قلبی و عروقی و عفونت ادراری می تواند از دیگر دلایل بارداری هستند .

۰۳ زایمان زودرس زمانی رخ می دهد که جنین به دلایل مختلف از جمله کمبود وزن روبرو شود .

۰۴ نخوردن مکمل های دارویی مانند اسید فولیک ، کلسیم و آهن موجب وزن نگرفتن نوزاد می شود همچنین نقص در لوله های عصبی باعث کم وزن بودن جنین و زایمان زود رس می شود.

از دیگر دلایل کاهش وزن جنین می توان به عادات و سبک زندگی مادر، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات ، مشکلات اقتصادی ، کار زیاد و استراحت کم و افسردگی اشاره کرد .

۰۵ قد و وزن مادر نیز برکاهش وزن جنین تاثیر می گذارد . در مادران بالای ۳۵ سال و زیر ۱۸ سال این موضوع به وضوح دیده می شود .

۰۶ بی اشتهایی مادر که باعث مشود غذا کمتر بخورد و آن بر جنین تاثیر منفی بگذارد.

۰۷ اگر برای جفت مشکلی در خونرسانی اتفاق بیافتد برجنین هم تاثیر منفی خواهد داشت .

عوارض کم وزن بودن جنین حین زایمان

وزن کم نوزاد هنگام تولد اثرات منفی زیادی دارد : کاهش قند خون ، تشنج ، رشد ناکافی اعضای بدن ، مقاومت ناکافی در برابر بیماریها و عفونتها و…پس قبل از بارداری حتما دانش خود را درباره ی این نکات بالا ببرید تا نوزاد سالمی را بدنیا بیاورید .

طب سنتی و وزن گیری جنین

طب سنتی بر خلاف باور عموم برای دردهای مختلف راه حل های خوبی دارد . در اینجا به چند توصیه مهم از طب سنتی می پردازیم

خوراکیهایی که برای مادر مفید هستند ، تخم مرغ عسلی ، خورش به و سیب ، کباب گوسفندی ، آب سیب و عسل ، شیره انگور حل شده در آب ، عصاره گوشت ، سوپ جو .

شیر بادام به عنوان نوشیدنی بسیار مقوی برای مادر و جنین در طب سنتی محسوب می شود و طرز تهیه آن به این صورت است که ابتدا بادام ها را در آب خیس می کنیم سپس با گلاب و عسل و کمی آب در مخلوط کن هم می زنیم . مایع به دست آمده که رنگ آن شیری است ، شیر بادام نام دارد .

استراحت و خواب کافی از دیگر گزینه هاست که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد . توجه داشته باشید که حتما معاینات و آزمایشات قبل از بارداری را انجام دهید تا از وضعیت جنین خود آگاهی کامل داشته باشید .

 

نکات مهم در وزن گیری جنین

همیشه به یاد داشته باشید از ابتدای بارداری جنین در حال رشد ونپمو است و به وزن گیری ادامه می دهد . اما از هفته بیستم بارداری وزن گیری سریعتر اتفاق می افتد بنابراین یکی از راههای وزن گیری جنین خوردن مواد مغذی و مقوی برای مادر است . انواع ویتامین ، پروتئین و آهن و کلسیم ، منیزیوم و اسید فولیک باید در رژیم غذائی مادر گنجانده شود . البته در وزن گیری جنین باید مراقب وزن گیری مادر هم بود زیرا اگر چربی اضافی به بدن مادر وارد شود ممکن است مادر به فشارخون و دیابت و چاقی مبتلا شود پس بهتر است وزن گیری جنین تحت نظر پزشک متخصص انجام شود . تحرک کافی خواب و استراحت کافی از دیگر راههای وزن گیری جنین است .

روش دارویی وزن گیری جنین

اگر علیرغم تغذیه مناسب مادر ، جنین همچنان وزنش کم بود ، پزشک با تجویز دارو جنین را به وزن ایده آل خواهد رساند . یکی از این داروها لیدی میل است که حاوی ویتامین ها ، پروتئین ، آهن ، کلسیم ، روی و اسید فولیک است .

 

سخن پایانی

به طوریکه می دانیم وزن گیری جنین از هفته های اول بارداری آغاز می شود و در هفته های آخر سرعت می گیرد. بنابراین مادر باید سعی کند با انجام مراقبتهای قبل و حین بارداری ازخود و جنینش محافظت کند . در طول بارداری حتما تحت نظر پزشک متخصص باشید تا شما را حمایت کرده و در این مسیر پر پیچ و خم یارای شما باشد .

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *