مراقبت های بارداری نی نی ناش

مراقبت های بارداری | مراقبت‌هایی که در دوران بارداری باید انجام دهیم

مراقبت های بارداری از مهمترین کارهایی است که فرد در طول دوران بارداری باید انجام دهد زیرا هم برای سلامت خود فرد و هم برای سلامت جنین مفید می باشد . با انجام مراقبت های بارداری از این مهم به سلامت عبور کنید . مراقبت های بارداری شامل آزمایش خون وادرار، انجام تست پاپ اسمیر، معاینه لگن وسونوگرافی می باشد . آزمایش خون به منظور بررسی وجود انواع عفونتها در خون همچنین بررسی آهن خون وتعداد سلول های بدن است . آزمایش ادرار جهت بررسی قند خون و میزان پروتئین بدن و باکتری ها می باشد . تست پاپ اسمیر به منظور بررسی دهانه رحم انجام می شود و در معاینه لگن اندازه و شکل رحم  بررسی می شود  . در سونوگرافی نیز وضعیت و میزان رشد جنین اندازه گیری می شود .

در مراقبت های بارداری ، پزشک ماهی یک بار و در ماه های هفتم و هشتم هر دو هفته یک بار شما را معاینه می کند . در ماه نهم هر هفته باید به پزشک مراجعه کنید تا جنین بدنیا بیاید .

جدول مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری در سه ماهه ی اول:

همانطورکه می دانید دوران بارداری به سه قسمت تقسیم می شود . در هر مرحله مراقبت های بارداری خاصی نیاز است که بهتر است تحت نظر پزشک انجام شود . سه ماه اول از ابتدای لقاح تا هفته چهاردهم می باشد. در این دوره ابتدا پزشک بررسی هایی درباره بارداری داخل یا خارج رحم انجام می دهد . بعد از اطمینان از باردار بودن در هفته هفتم، با سونوگرافی بررسی می شود که آیا قلب جنین تشکیل شده یا نه . اگر تشکیل شده بود پزشک آزمایش های تیروئید ، دیابت ، گروه خونی و… را بررسی می کند و اگر قلب تشکیل نشده بود به معنی پایان بارداری می باشد . در هفته دوازدهم سونوگرافی NT که در واقع بررسی چین پشت گردن جنین است انجام می شود تا معلوم شود جنین به بعضی آنومالی ها مبتلا هست یا خیر . آزمایش غربالگری سه ماهه ی اول از آخرین مراقبت های این دوره است.

بیشتر بخوانید : ویتامین های ضروری برای بارداری

مراقبت های بارداری در سه ماهه ی دوم:

این دوره که از انتهای هفته چهاردهم شروع می شود و تا هفته بیست و هشتم ادامه دارد سه ماهه دوم نامیده می شود . در این دوره آزمایش غربالگری در هفته ی شانزده تا نوزده بارداری انجام می شود و پس از هن باید آزمایش خون انجام شود . دراین هفته ها باید طول دهانه رحم اندازه گیری شود تا از نظر زایمان زودرس بررسی شود . در هفته هجده تا بیست بارداری یک سونوگرافی آنومالی انجام می شود تا جنین از نظر آنومالی های احتمالی بررسی شود . تا هفته بیستم بارداری اسید فولیک باید مصرف شود وپس ازآن نیازی به مصرف آن نیست . از هفته شانزدهم مصرف قرص آهن و ویتامین شروع می شود .

مراقبت های بارداری در سه ماهه ی سوم :

این دوره از هفته بیست و هشتم شروع شده و تا هفته چهل ادامه دارد . دراین دوره آزمایشی انجام می شود که شامل آزمایش های خون ، ادرار ، پودر قند و تست های کبد می باشد . این آزمایشها جهت بررسی بیماریهای خاص مانند دیابت بارداری فشار خون و غیره است . در صرتیکه فردی گروه خونی منفی و همسر او گروه خونی مثبت داشته باشد درهفته بیست وهشت تا سی آمپول روگام تزریق می شود . چگونگی نوع زایمان با انجام سونوگرافی در هفته سی وپنج بارداری مشخص می شود . همچنین در این سونوگرافی وزن جنین وچگونگی قرارگرفتن سر جنین بررسی خواهد شد .

خونریزی در دوران بارداری:

یکی از دلایل لزوم مراقبت های بارداری جلوگیری ازخونریزی در این دوران است . از دلایل خونریزی در دوران بارداری می توان به بیماری های رحمی ، فیبروییدها ، عفونت رحم ، بارداری خارج رحم و… اشاره کرد . خونریزی در سه ماه اول بارداری ممکن  است به دلیل کنده شدن جفت از جنین وجمع شدن خون دررحم باشد که گاهی می شود با استفاده از دارو و استراحت کردن آنرا حفظ کرد تا سقط انجام نشود .

رنگ کردن موها در دوران بارداری

اینکه هر انسانی تمایل به زیبایی دارد و در جهت رسیدن به آن می کوشد امری طبیعی است اما بسیاری در دوره بارداری از رنگ کردن موهای خود اجتناب می کنند زیرا معتقدند به جنین آسیب می رسد . رنگ کردن موها در دوران بارداری هیچ ضرری برای مادر و جنین ایجاد نمی کند اما بهتر است در سه ماه اول و دو هفته آخر به دلیل ایجاد و تکمیل اعضای بدن نوزاد این کار انجام نشود .

واکسیناسیون در دوران بارداری

قبل از دوره بارداری سعی کنید واکسیناسیون خود را کامل کنید چون بسیاری از واکسن ها برای مادر و جنین مضر هستند . واکسن های مجاز در این دوران عبارتند از دیفتری ، هپاتیت بی و آنفولانزا .

همچنین واکسن هایی هستند که مجاز به تزریق آنها نمی باشید . آنها عبارتند از سرخک ، سرخجه ، فلج اطفال و واکسن هپاتیت آ . اگر واکسیناسیون خود را کامل نکرده اید در سه ماهه دوم و سوم بارداری آنرا کامل کنید .

تغذیه در دوران بارداری

دوران بارداری مهمترین دوره زندگی انسان است که با رعایت نکات ریز ودرشت می توان به سلامت از آن عبور کرد . تغذیه در این دوران از با اهمیت ترین نکاتی است که باید رعایت شود . وجود ویتامین ها ، پروتئین ها ، اسید فولیک ، آهن و‌کلسیم در رژیم غذایی اهمیت فراوان دارد. این مواد در انواع سبزیجات ، حبوبات ، انواع گوشت ها ، تخم مرغ ،لبنیات و غیره وجود دارد .

بیشتر بخوانید : تغذیه در سه ماهه اول بارداری

 

ورزش در دوران بارداری

کم تحرکی در هر دوره ای از زندگی خصوصا بارداری باعث بیماری های مختلفی می شود .عده ای معتقدند ورزش در دوره بارداری مضربوده و به جنین آسیب می رسد در صورتیکه این دوران ورزش های خاص خود را دارد و از کم تحرکی باید پرهیز شود . البته در مواردی پزشک تشخیص می دهد فرد باردار تحرک کمتری داشته باشد .

استفاده از گوشی و اینترنت در دوران بارداری

تا به حال در رابطه با استفاده کردن از گوشی و اینترنت در دوره بارداری ممنوعیتی اعلام نشده است اما توصیه شده در این دوران کمتر از گوشی واینترنت استفاده شود تا از بروز مشکلات احتمالی وارد به جنین جلوگیری شود .

آلرژی در دوران بارداری

آلرژی در دوران بارداری در بعضی از خانم ها ممکن است اتفاق بیفتد . حساسیت به بعضی چیزها در طول بارداری موجب ایجاد آلرژی می شود که با شناختن و دور کردن آن از خود می توان آلرژی را تخفیف داد . برای دوری از آلرژی استحمام بهترین راه است .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قلب روی شکم خانم
علائم بارداری
مدیر سایت

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری هفته اول بارداری را پشت سر گذاشته اید و اینک هفته دوم بارداری از جمله هفته هایی از بارداری است که در

ادامه مطلب
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و هفتم بارداری

با گذشت هفته سی و ششم بارداری اکنون به هفته سی و هفتم بارداری رسیدیم و تا لحظه تولد جنین زمان زیادی باقی نمانده است.

ادامه مطلب