خوابیدن در بارداری خوابیدن روی شکم در بارداری نی نی ناش

خوابیدن روی شکم در دوران بارداری ممنوع !

با شروع دوران پر پیچ وخم بارداری باید سبک زندگی خود را نیز تغئیر دهید . عادتهایی مانند تغذیه ورزش طولانی مدت ، روش خوابیدن و بلند شدن ، و …چرا که بدن با بارداری در حال تغئیرات زیادی است . اما این تغییرات برای چند ماه است و از بین خواهند رفت . در این مقاله نی نی ناش سعی شده درباره موضوع ممنوعیت خوابیدن روی شکم در بارداری به بحث و بررسی بپردازیم‌.

 

خوابیدن روی شکم در دوران بارداری

در سه ماهه اول بارداری خوابیدن روی شکم اشکالی ندارد اما بهتر است این کار انجام نشود .در این سه ماه جنین هنوز رشد چندانی از لحاظ قدی نکرده است و در درون گردن رحم قرار دارد و به وسیله استخوانهای لگن محافظت می شود بنابراین می توان به صورت دمر هم خوابید اما پزشکان در سه ماهه ی دوم و سوم چنین پوزیشنی را توصیه نمی کنند زیرا با خوابیدن روی شکم جریان خون مادر تحت تاثیر قرار می گیرد و به جنین آسیب می رسد . وقتی جنین در حال رشد است با دمر خوابیدن ممکن است به سیاهرگ زیرین فشار وارد کرده و کار آنرا مختل کند . کار سیاهرگ زیرین رساندن خون بدون اکسیژن به قلب است . نحوه خوابیدن در هر یک از سه ماه اول و دوم و سوم بارداری را به طور جداگانه بررسی می کنیم .

 

نحوه صحیح خوابیدن در سه ماهه ی اول بارداری

در سه ماهه ی اول بارداری به دلیل افزایش سطح هورمونها احساس خواب آلودگی بیشتری به فرد دست می دهد و همچنین با تنبلی مثانه روبرو شده و تکرر ادرار پیدا کند . ممکن است توصیه شود مایعات کمتری بنوشند اما این مشکلی را حل نخواهد کرد چون کمبود مایعات موجب یبوست و تورم می شود . تهوع هم از دیگر اختلالات دوران بارداری ست که موجب اختلال در خواب فرد باردار شود . به هر حال این حالات گذراست . اما نحوه خوابیدن ، ممکن است شما عادت داشته باشید دمر بخوابید . در این دوره می توانید روی شکم بخوابید اما برای احتیاط بیشتر بهتر است این عادت را ترک کنید .

 

نحوه صحیح خوابیدن در سه ماهه ی دوم بارداری

در این دوره خانم باردار به شرایط موجود عادت کرده و بهتر می تواند با مشکلات کنار بیاید چون تغییرات هورمونی کاهش یافته است اما ممکن است مشکلاتی مانند کمبود آهن و سندروم پای بیقرار برایش به وجود بیاید . در سندروم پای بیقرار پاها شروع به گزگز کردن و خواب رفتن می کنند . کلید حل این مشکل پیاده روی است . سوزش سر دل مشکل دیگری است که در این زمان رخ می دهد . خوابیدن به پهلوی چپ بهترین حالت خوابیدن در این دوره است .

 

نحوه خوابیدن در سه ماهه ی سوم بارداری

در سه ماهه ی سوم دوباره بدن تحت تاثیر هورمونها قرار می گیرد و درگیر آنها می شود . کیفیت خواب پائین می آید و گاهی بی خوابی مشکل اساسی می شود . متخصصین پیشنهاد می کنند بهترین حالت استراحت را هر کس خودش پیدا کند اما حتما تکیه بدهد تا فشاری  روی اندامهای خود نیاورد . در این دوران هم خوابیدن به پهلوی چپ بهترین حالت خوابیدن است . استفاده از بالش بین زانوها ، زیر شکم و پشت می تواند برای بهتر خوابیدن کمک کند . البته از بالش های مخصوص دوران بارداری هم می توان استفاده کرد .

 

عوارض خوابیدن روی شکم در دوران بارداری

همانطور که گفته شد خوابیدن روی شکم هم برای مادر و هم برای جنین بسیار خطرناک است خصوصا در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری .

۰خوابیدن روی شکم باعث می شود ستون فقرات و گردن انحنای مناسبی نداشته باشند در نتیجه به مرور زمان باعث دردها و گرفتگی های عضلانی شود و استخوانها بد شکل شوند .

۰ در این دوران پستانها آماده می شوند تا شیر تولید کنند با خوابیدن روی شکم باعث ایجاد فشار و درد در آنها می شوید .

۰ با شروع بارداری بدن دچار تغئیرات هورمونی می شود و همین باعث تضعیف عضلات می شود . با خوابیدن روی شکم به این عضلات فشار وارد می شود و در طولانی مدت باعث ایجاد کمردرد خواهد شد .

۰ اگر در این دوران بر روی شکم بخوابید علاوه بر فشار بر روی جنین به شکم خصوصا عروق بزرگ فشار وارد می آید و باعث جلوگیری از رسیدن اکسیژن و خون کافی به جنین می شود و این باعث رشد ناکافی جنین می شود .

برای راحتی در دوران بارداری می توانید از بالش های دوران بارداری استفاده کنید . اکنون به معرفی این بالش ها می پردازیم .

بالش های مخصوص بارداری

از این بالش ها می توان در دوران پس از بارداری هم استفاده کرد . این بالش ها سه نوع هستند .

۰ بالش بارداری گوه ای شکل :این نوع از بالش به دو شکل گرد و سه گوش موجود هستند و کوچکترین نوع این بالشها هستند . آنها را می توان در زیر شکم یا پشت کمر قرار داد تا از آنها محافظت کند .

۰ بالش بارداری تمام قد : این بالشها درازند و برای کل بدن استفاده می شوند . دو نوعند :صاف و منعطف . در این نوع از بالشها شکم وسط قرار می گیرد و کمر پشتیبانی نمی شود .

۰ بالش بارداری تمام بدن : این بالشها به خوبی از ستون فقرات پشتیبانی می کنند و درد لگن و کمر را کاهش می دهند . این بالشها نیز دو نوعند :  بالشهای یو شکل و بالشهای سی شکل .

بالشهای سی شکل : این نوع بالش به شکل حرف سی است که می تواند سر و کمر و پاها را پشتیبانی کند .

بالشهای  یو شکل : این بالشها به شکل حرف یو هستند و از کل بدن محافظت می کنند .

به نظر می آید بالش یو شکل مناسبترین نوع بالش بارداری است که می توان در زمانهای دیگر هم از آن استفاده کرد .

 

نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری

بهترین وضعیت خوابیدن در دوران بارداری خوابیدن به پهلو است ، البته به سمت راست یا چپ فرقی نمی کند ولی به پهلوی چپ بهتر است از این لحاظ که خونرسانی به جنین و جفت بهتر انجام می شود .خوابیدن به صورت طاق باز توصیه نمی شود چون منجر به کمردرد ، مشکلات تنفسی ، مشکلات گوارشی ، بواسیر و کاهش گردش خون می شود . خوابیدن روی شکم بدترین حالت ممکن خوابیدن است خصوصا در سه ماهه ی دوم و سوم .

 

آیا خوابیدن روی شکم باعث سقط جنین می شود ؟

آنچه مسلم است این است که در دوران بارداری جنین در کیسه ای پر از آب قرار گرفته است و با کمک عضلات رحم به صورت محافظ از جنین مانند ضربه گیر حمایت می کند . البته این محافظ فقط در مورد ضربه هایی که در طول خواب اتفاق می افتد کاربرد دارد و باعث جلوگیری از سقط جنین می شود .

 

بهترین مدل خوابیدن در دوران بارداری

بهترین مدل خوابیدن در دوران بارداری خوابیدن به پهلوی سمت چپ است چرا که باعث می شود جنین تغذیه مناسبی داشته باشد .

 

بدترین مدل خوابیدن در دوران بارداری

بدترین مدل خوابیدن دراز کشیدن به پشت است زیرا باعث می شود رحم فشار زیادی به کمر وارد کند و در ماههای بعد دچار کمردرد شدید و بواسیر شود .و همچنین جنین به خوبی تغذیه نشود . از عوارض این مدل خوابیدن می توان به بالارفتن فشار خون و ایجاد سرگیجه اشاره کرد .

 

چند نکته برای خواب بهتر

۰ رژیم غذایی : با رعایت رژیم غذایی مناسب به خواب بهتر خود کمک کنید . برای این منظور از غذاهای تند پرهیز کنید چرا که سوزش سر دل ایجاد می کند و غذاهایی که پر از چربی هستند را فراموش کنید زیرا آنها هم باعث بی خوابی می شوند .

۰ ورزش : ورزش سبک در طول دوران بارداری کمک می کند تا مادر راحتتر با علائم آن کنار بیاید .

۰ بالش : با کمک یک بالش خوب و راحت مادر باردار می تواند خواب بهتری داشته باشد .

۰ لباس : لباس مناسب هم می تواند کیفیت خواب را بالا ببرد .

۰ مدیتیشن : پرهیز از اضطراب و داشتن آرامش به کمک ورزش یوگا و تنفس عمیق به خواب راحت کمک می کند .

 

نحوه خوابیدن در دوران بارداری از دیدگاه طب اسلامی

یک محقق طب اسلامی بیان کرده است زنان باردار به پشت نخوابند چون خونرسانی به جفت و جنین مختل می شود و به شکم نخوابند چون دیوانگی و حماقت است . بلکه به پهلو بخوابند تا خونرسانی به جفت و جنین به درستی انجام شود . اگر هنگام خواب بخواهند از پهلویی به پهلوی دیگر شوند باید اول بنشینند سپس به سمت دیگر بخوابند چون این کار باعث پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین می شود . همچنین زنان باردار به تغذیه خود اهمیت دهند و در کنار غذاهای اصلی از ریز مغذی ها نیز استفاده کنند .

 

سخن پایانی

تمامی علوم پزشکی و اطبای طب سنتی و طب اسلامی براین باورند که فرد باردار باید مراقب سلامتی خود و جنینش باشد این میسر نیست مگر با رعایت اصول تغذیه صحیح ، خواب منظم و کافی و نحوه ی خوابیدن صحیح ، ورزش مناسب و از همه مهمتر دوری از استرس و اضطراب . با رعایت این اصول می توانید بارداری خوبی را تجربه کنید .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عکس سونگرافی در دست
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته سوم بارداری

مهمترین وقایع هفته سوم بارداری  هفته سوم بارداری یکی از مهمترین هفته هایی است که پیش رو دارید، در بسیاری از موارد ممکن است شما

ادامه مطلب
هفته چهلم بارداری
سه ماهه سوم
مدیر سایت

هفته چهلم بارداری

قبل از هر چیزی باید به شما تبریک گفت زیرا توانسته اید یک دوره نسبتا طولانی که 9 ماه طول کشیده را پشت سر بگذارید.

ادامه مطلب
قاعدگی و بارداری نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

قاعدگی و بارداری

وقتی دیواره ی رحم به وسیله ی دستگاه تولید مثل فرو می ریزد قاعدگی رخ می دهد . تخمک گذاری در روز چهاردهم قاعدگی شروع

ادامه مطلب