هورمون های بارداری نی نی ناش

هورمون های بارداری چه تاثیری بر بدن می گذارند؟

هورمون ها بوسیله دستگاه غدد درون ریز تولید می شوند . غدد درون ریز مجاری ترشحی ندارند به همین دلیل ترشحات خود را در جریان خون می ریزند . به این ترشحات هورمون گفته می شود .

در طول دوران بارداری هورمون ها نقش بسیار مهمی دارند . تمام تغییرات بدن اعم از جسمی و روحی و روانی تحت سلطه ی هورمون ها هستند به طوریکه گفته می شود همه ی سختیهای دوران بارداری تحت تاثیر تغییرات در سطح هورمونها هستند . این هورمونها در دوران بارداری مدام در حال تغییر هستند . در مقاله هورمون های بارداری نی نی ناش در مورد این موضوع صحبت کرده ایم و به معرفی هورمون های مهم در بدن مادر می پردازیم .

 یا هورمون گنادوتروبین جفتی انسان ( HCG )

مهمترین هورمونی که در دوران بارداری ترشح می شود هورمون گنادوتروبین است که وظیفه ی خون رسانی و اکسیژن رسانی به جفت می باشد . به عبارتی دیگر کار اصلی این هورمون آماده سازی بدن مادر برای نگهداری و رشد جنین است . در واقع اولین هورمونی که با باردارشدن در انسان ترشح می شود هورمون اچ سی جی است . این هورمون در ادرار وجود دارد و با آزمایشهای خانگی مانند بیبی چک میزان این هورمون اندازه گیری می شود . اگر مقدار آن بالاتر از حد تعریف شده در مقیاس جهانی باشد به منزله باردار بودن است . همچنین این هورمون مانع از تخمک گذاری تخمدانها در طول دوران بارداری می شود . سطح این هورمون هشت روز بعد از بارورشدن بالا می رود و بعد از دو تا سه ماه از لقاح به بالاترین حد خود می رسد سپس به آرامی پایین می آید و در سطح ثابتی باقی می ماند .

هورمون اچ سی جی چه زمانی ترشح می شود؟

این هورمون وظیفه ی محافظت از پوشش داخلی رحم را به عهده دارد و اگر این هورمون نباشد مخاط رحم در معرض خطر قرار می گیرد . هورمون اچ سی جی تا وقتی لقاح صورت نپذیرد ترشح نمی شود و دو هفته بعد از زایمان به طور کامل از بین می رود . اگر فرد دچار سقط جنین شده باشد حدود یک ماه و نیم طول می کشد تا هورمون اچ سی جی در بدن از بین برود . میزان این هورمون در بدن همه ی زنان یکسان نیست و این بستگی به بدن مادر دارد . البته این به آن معنی نیست که نوزاد از لحاظ سلامتی در معرض خطر قرار دارد . اگر سطح این هورمون پایین تر از سطح واحد بین المللی بر لیتر باشد ، پزشکان تلاش می کنند تا با استفاده از دارو آنرا جبران کنند . بالا بودن و پایین بودن هورمون اچ سی جی دلایل متعددی دارد .

دلایل بالا بودن هرمون اچ سی جی

بالا بودن این هورمون به ممکن است به دلیل خطا در آزمایش باشد و یا سن بارداری بیشتر از چیزیست که شما می دانید ،و یا دو یا چند قلو باردار هستید . یکی دیگر از دلایل بالا بودن سطح هورمون اچ سی جی می تواند حاملگی مولار باشد . درحاملگی مولار به جای رشد جنین ، یک توده در رحم شما رشد می کند . پایین بودن سطح این هورمون ممکن است به دلیل پایین تر بودن سن بارداری ، جنین سقط شده و حاملگی خارج رحمی باشد . به هر حال در مورد سطح این هورمون زیاد کنجکاوی نکنید چون کاری از دست شما بر نمی آید . تنها کار شما این است که مراقب سلامتی خود و جنینتان باشید .

هورمون پروژسترون

جسم زرد یا همان کیستی در تخمدان زنان مسئول ترشح هورمون پروژسترون می باشد . سطح این هورمون با شروع بارداری و تا هفته ی دهم بارداری بالا می رود و بعد جفت مسئولیت ترشح آن را به عهده می گیرد . نقش پروژسترون در طول دوران بارداری کمک به سیستم ایمنی بدن و شل کردن ماهیچه های رحم است . این هورمون همه ی ماهیچه های بدن را شل می کند و با گشاد کردن رگهای خونی فشار خون در بارداری را کاهش می دهد . گاهی این موضوع باعث می شود که فرد حامله دچار سرگیجه و سردرد و مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست ، ریفلاکس ، آروغ زدن و سوزش سردل ، تهوع و استفراغ شود . همچنین این هورمون باعث رشد موهای بیشتر می شود .

چرا هورمون پروژسترون اندازه گیری می شود؟

به چند دلیل : تعیین زمان تخمک گذاری فرد حامله ، تعیین اینکه آیا جنین سقط شده و یا به چه دلیل بارداری خارج رحمی اتفاق افتاده ، بارداری پر خطر است یا نه ، علل ناباروری و تشخیص اختلال در غدد آدرنال . اگر سطح این هورمون در بدن بالا رود عوارضی را به همراه خواهد داشت . این عوارض شامل تغییرات خلق و خو و افسردگی ، سردردهای دوران بارداری ، یبوست ، حساسیت و درد پستانها و خستگی و خواب آلودگی می باشد .

 

هورمون استروژن

هورمون استروژن مانند پروژسترون از جسم زرد ترشح می شود و بعد از پایان سه ماهه ی اول ترشح آن به عهده جفت می باشد . این هورمون به رشد جنین در طول بارداری کمک می کند و باعث رشد غدد فوق کلیوی جنین می شود و با تحریک این غدد باعث ترشح هورمون می شود . با افزایش سطح این هورمون پوست پررنگ شده و تهوع و افزایش اشتها و نیز رشد رگهای تارعنکبوتی در فرد دیده می شود . این هورمون از جفت ترشح می شود به همین دلیل باعث بزرگ شدن رحم و سینه ها و رشد مجاری شیری می شود . این هورمون علاوه بر بالا بردن قدرت باروری باعث زیبا شدن زنان نیز می شود .

 

اکسی توسین

هورمون اکسی توسین باعث کشیدگی دهانه ی رحم و تحریک نوک پستانها برای تولید شیر می شود . با رسیدن به پایان بارداری رحم نسبت به این هورمون حساس شده و واکنش نشان می دهد .در کل این هورمون به نام هورمون عشق شناخته می شود چرا که هم در بدن زنان وجود دارد و هم در بدن مردان . وقتی دو نفر به هم علاقه مند می شوند این هورمون شروع به ترشح کردن می کند . اثرات رفتاری این هورمون به این علت که گیرنده های آن در مغز که مربوط به احساسات و عواطف هستند ترشح می شوند . لازم به ذکر است گیرنده های این هورمون در عضلات رحم و پستان به فراوانی یافت می شود .

 

ریلاکسین

این هورمون به هورمون آرامش معروف است چرا که به شل شدن عضلات و رباط ها کمک می کند . در واقع ریلکسین هورمونی است که زایمان طبیعی را محیا می کند . هورمون ریلاکسین مسئول شل کردن ماهیچه ها و رباط هایی است که در هنگام زایمان تحریک می شوند . در واقع این هورمون بدن را برای زایمان آماده می کند و سطح آن در دوران بارداری ده برابر بیشتر از مواقع عادی است . شل شدن رباطها گاهی موجب درد و التهاب می شود و راه رفتن را با مشکل روبرو می کند .

 

پرولاکتین

این هورمون تولید کننده ی شیر است و دارای خاصیت آرامش بخشی است و در طول بارداری تا بیست برابر افزایش می یابد . در واقع بافت پستان را برای شیردهی آماده می کند .

 

عدد بتا یا عدد هورمون اچ سی جی در بارداری دختر و پسر

غلظت هورمون ها از سه هفته بعد از لقاح افزایش یافته و با توجه به جنسیت جنین تغییر می کند . تحقیقات نشان داده مقدار بتا در جنین ماده بیشتر از جنین نر است و در تمام مدت بارداری بالا باقی می ماند . گاهی بالابودن غلظت این هورمون باعث ایجاد حالت تهوع صبحگاهی است به همین دلیل در بارداری دختر تهوع بیشتر دیده شده است . هورمون تستوسترون یا همان هورمون مردانه در جنین پسر از هفته هفتم بارداری ترشح می شود و باعث ایجاد اندام های مردانه در جنین می شود . البته این بدان معنا نیست که با وجود این علایم حتما پسردار یا دختردار می شوید بلکه ممکن است عکس این قضیه هم اتفاق بیفتد .

سخن آخر

نتیجه آنکه شناخت هورمون ها و عواملی که بر بارداری اثر می گذارند بر بارداری سالم تاثیر گذارند و با این شناخت پدر و مادر می توانند نوزاد سالمی را بدنیا آورند . مانند همیشه تاکید می شود قبل از بارداری حتما با پزشک در ارتباط باشید .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته بیست و ششم بارداری
سه ماهه سوم
مدیر سایت

هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری یکی از هفته هایی است که پدر و مادر می توانند ارتباط بهتری با جنین برقرار نمایند. در این هفته

ادامه مطلب
هفته هجدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هجدهم بارداری

با سپری کردن هفته هفدهم بارداری و رسیدن به هفته هجدهم تغییر تحولات بسیار زیادی در زندگی مادر و جنین اتفاق می افتد. اکنون جنین

ادامه مطلب
هفته هفدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هفدهم بارداری

با گذراندن هفته شانزدهم بارداری حالا به هفته هفدهم بارداری رسیدیم و جنین هر روز رشد بیشتری را نسبت به روز قبل تجربه می کند.

ادامه مطلب
سرطان سینه سرطان پستان نی نی ناش
سلامت زنان
مدیر سایت

علائم سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه در زنان یکی از شایعترین بیماریها در میان آن‌ها است که البته ممکن است در مردان نیز بروز کند . تومورهای بدخیمی که

ادامه مطلب
بارداری
مدیر سایت

هفته اول بارداری

تولد یکی از شگفت انگیزترین اتفاق های خلقت است که زنان وظیفه مهمی در این موهبت دارند، آنان باید چهل هفته پی در پی را

ادامه مطلب